Gisteren en vrijdag is een E92 335i door mij onder handen genomen.
Eigenaar is een liefhebber van z'n auto, dat mag zeker gezegd worden.
Heb niet vaak meegemaakt dat een eigenaar de meest minuscule krasjes rondom allemaal zo aan kon wijzen!
Was aan de auto ook te zien dat deze netjes wordt bijgehouden, vogelpoep wordt bij wijze van spreken al in de lucht opgevangen voor kans krijgt de lak te raken
Auto ziet er ook netjes uit qua lak. Uiteraard wel wat swirls, maar dat heb ik veel erger gezien.
Dan de klus op zich:
Begonnen met de wielen, deze heeft de eigenaar zelf zo'n 10 dagen geleden in de Quartzcoat gezet en dat werkt prima!
Schoongespoten en later met een oude Monello Wash Mitt en Chemical Guys Citrus Wash + Gloss gewassen.
Bewust geen velgenreiniger o.i.d. gebruikt, was zeker niet nodig omdat het vuil er erg makkelijk af kwam.
Vervolgens als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt.
Deze shampoo heb ik laatst besteld om eens te proberen, en moet zeggen dat ik hem minder vind bevallen dan de Gyeon - Q²M Bathe. De lak werd van deze shampoo haast een beetje 'stroef'.
Gezien ik toch nog ga polijsten e.d. besloten om de auto naderhand wel weer met Gyeon - Q²M Bathe te gaan wassen.
Na het wassen de motorkap eens geopend. Met de eigenaar overlegd dat ik alleen het voorste stuk (net boven de nieren zegmaar) zou schoonmaken en verder niet veel.
Ik heb echter onlangs n.a.v. een tip van McShine was (voor mij) nieuws besteld en wilde dit eens proberen.
Dit neemt nagenoeg geen tijd in beslag dus was het proberen waard.
Heb eerst alles overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
Dit een paar minuten laten intrekken en toen alles (met draaiende motor) afgespoten met de tuinslang (geen hoge druk).
Ik stond er echt van te kijken hoe mooi schoon alles werd. Ook wat "dikker" vuil verdween. Top spul.
Vervolgens alles met de kap weer dicht een half uurtje laten drogen.
Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
Ik heb de kap toen dichtgedaan en zo'n 20 uur later weer geopend. (staat 3 tot 4 uur voor op de verpakking).
Zag er erg netjes uit, heb alleen met een oude MF doek het overtollige middel nog weggewreven.
Zie het verschil, dit product ga ik zeker vaker gebruiken!:
Na het schoonmaken en inspuiten van de motor de auto grotendeels ingespoten met Monello - Non-Ferro om eventueel resterend vliegroest te verwijderen.
Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Op de standaard plekken (rondom de wielkasten / onderaan achterbumper) wel het nodige teer nog, maar verder viel het aardig mee.
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed.
Gezien de achterbumper was overgespoten (zichtbaar helaas, tenminste als je er met de juiste lichtbron bovenop staat te loeren) heb ik meerdere panelen goed bekeken en een paar testspots gedaan.
Besloten om alle kunststof delen niet met de Rotary te pakken, de rest wel.
Als volgt gehandeld:
- De metalen delen 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Monello Veloce Premium Compound
De kunststof delen (bumpers, voorste zijschermen, skirts, spiegels) 2 x compounden met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad en Monello Veloce Premium Compound
- Alles nagewerkt/afgebouwd met respectievelijk de Flex PE 14-2 150 of de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello - Raffini Finale Finishing Polish
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
De banden nu eens in de WheelWax - Extreme Black] gezet.
EDIT: Kreeg vandaag bericht van de eigenaar dat deze na een rit van een uur nagenoeg is verdwenen.
Vreemd, ik vermoed dat dit komt doordat het niet tijd genoeg heeft gehad om 'in te trekken'...
Eens uitzoeken voor een volgende keer.
Heb het ook op mijn eigen wielen en die zijn na 10 dagen nog wel aardig 'mat-zwart'.
De volgende correcties behaald:




Helaas was het weer buiten gisteren WAARDELOOS.
De auto de laatste keer ook in de stromende regen staan wassen :wtf:
Vandaar geen mooie eindfoto's buiten, maar heb ze binnen moeten nemen.
Niet erg geslaagde foto's maar zal ze toch posten:






Eigenaar is een liefhebber van z'n auto, dat mag zeker gezegd worden.
Heb niet vaak meegemaakt dat een eigenaar de meest minuscule krasjes rondom allemaal zo aan kon wijzen!
Was aan de auto ook te zien dat deze netjes wordt bijgehouden, vogelpoep wordt bij wijze van spreken al in de lucht opgevangen voor kans krijgt de lak te raken
Auto ziet er ook netjes uit qua lak. Uiteraard wel wat swirls, maar dat heb ik veel erger gezien.
Dan de klus op zich:
Begonnen met de wielen, deze heeft de eigenaar zelf zo'n 10 dagen geleden in de Quartzcoat gezet en dat werkt prima!
Schoongespoten en later met een oude Monello Wash Mitt en Chemical Guys Citrus Wash + Gloss gewassen.
Bewust geen velgenreiniger o.i.d. gebruikt, was zeker niet nodig omdat het vuil er erg makkelijk af kwam.
Vervolgens als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt.
Deze shampoo heb ik laatst besteld om eens te proberen, en moet zeggen dat ik hem minder vind bevallen dan de Gyeon - Q²M Bathe. De lak werd van deze shampoo haast een beetje 'stroef'.
Gezien ik toch nog ga polijsten e.d. besloten om de auto naderhand wel weer met Gyeon - Q²M Bathe te gaan wassen.
Na het wassen de motorkap eens geopend. Met de eigenaar overlegd dat ik alleen het voorste stuk (net boven de nieren zegmaar) zou schoonmaken en verder niet veel.
Ik heb echter onlangs n.a.v. een tip van McShine was (voor mij) nieuws besteld en wilde dit eens proberen.
Dit neemt nagenoeg geen tijd in beslag dus was het proberen waard.
Heb eerst alles overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
Dit een paar minuten laten intrekken en toen alles (met draaiende motor) afgespoten met de tuinslang (geen hoge druk).
Ik stond er echt van te kijken hoe mooi schoon alles werd. Ook wat "dikker" vuil verdween. Top spul.
Vervolgens alles met de kap weer dicht een half uurtje laten drogen.
Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
Ik heb de kap toen dichtgedaan en zo'n 20 uur later weer geopend. (staat 3 tot 4 uur voor op de verpakking).
Zag er erg netjes uit, heb alleen met een oude MF doek het overtollige middel nog weggewreven.
Zie het verschil, dit product ga ik zeker vaker gebruiken!:
Na het schoonmaken en inspuiten van de motor de auto grotendeels ingespoten met Monello - Non-Ferro om eventueel resterend vliegroest te verwijderen.
Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Op de standaard plekken (rondom de wielkasten / onderaan achterbumper) wel het nodige teer nog, maar verder viel het aardig mee.
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed.
Gezien de achterbumper was overgespoten (zichtbaar helaas, tenminste als je er met de juiste lichtbron bovenop staat te loeren) heb ik meerdere panelen goed bekeken en een paar testspots gedaan.
Besloten om alle kunststof delen niet met de Rotary te pakken, de rest wel.
Als volgt gehandeld:
- De metalen delen 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Monello Veloce Premium Compound
De kunststof delen (bumpers, voorste zijschermen, skirts, spiegels) 2 x compounden met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad en Monello Veloce Premium Compound
- Alles nagewerkt/afgebouwd met respectievelijk de Flex PE 14-2 150 of de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello - Raffini Finale Finishing Polish
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
De banden nu eens in de WheelWax - Extreme Black] gezet.
EDIT: Kreeg vandaag bericht van de eigenaar dat deze na een rit van een uur nagenoeg is verdwenen.
Vreemd, ik vermoed dat dit komt doordat het niet tijd genoeg heeft gehad om 'in te trekken'...
Eens uitzoeken voor een volgende keer.
Heb het ook op mijn eigen wielen en die zijn na 10 dagen nog wel aardig 'mat-zwart'.
De volgende correcties behaald:
Helaas was het weer buiten gisteren WAARDELOOS.
De auto de laatste keer ook in de stromende regen staan wassen :wtf:
Vandaar geen mooie eindfoto's buiten, maar heb ze binnen moeten nemen.
Niet erg geslaagde foto's maar zal ze toch posten:
Bijlagen
-
Grotefoto-OWRGMUS6.webp310,5 KB · Weergaven: 147
-
Grotefoto-BSYKFAJM.webp282,5 KB · Weergaven: 193
-
Grotefoto-YC7CA4AS.webp103,2 KB · Weergaven: 129
-
Grotefoto-ALUR4E3E.webp159,1 KB · Weergaven: 153
-
Grotefoto-JKIMVEOW.webp184,6 KB · Weergaven: 145
-
Grotefoto-KUWPH8UG.webp217,8 KB · Weergaven: 151
-
Grotefoto-6KELHNAV.webp147,7 KB · Weergaven: 137
-
Grotefoto-HJ8V7SBI.webp147,1 KB · Weergaven: 151
-
Grotefoto-SVCFSHHV.webp150,3 KB · Weergaven: 162
-
Grotefoto-7FVGEXLM.webp149,1 KB · Weergaven: 153
-
Grotefoto-LNP3M6DC.webp155 KB · Weergaven: 147