• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW M3, krassen in de lak adhv een (vinger)nagel

Mike M3

Detailing rookie
8 mei 2010
46
0
Beste Forumers,

ik heb inmiddels al een hoop gelezen over polijsten, wetsanden en de verschillende pad's die er zijn. Zelf werk ik met een rotary, gele/witte en zwarte pad's voor polijsten en cleanen etc. en zoals al tijdens het voorstellen genoemd met de spullen van Cartec.

Ik heb onlangs een BMW M3 aan mijn verzameling BMW's toegevoegd, type E36 uit 1996, originele staat maar met een klein probleem erbij:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

de vorige eigenaar heeft de auto 2 jaar lang stil laten staan, 1 jaar buiten het jaar daarop in een garage. Nu hebben er op de lak een soort van harspitten gezeten (zwart en erg hard) welke door de vorige eigenaar met de nagel zijn verwijderd, met alle gevolgen van dien.

Nu zou ik graag jullie advies willen hebben hoe ik dit het beste te lijf kan gaan. Het dak en de motorkap zijn de plaatsen waar mijn probleem zich voordoen, sommige zijn met een natte vinger even verdwenen, andere helaas niet...

Ik heb van Cartec al licht gepolijst met de Buffing Control, dit is een snel en gemakkelijk werkend polijstproduct op basis van microabrasive polijstmiddelen en vervolgens met een Gloss Control A2, een siliconenvrije lakreiniger. Echter teveel op de pad gedaan waardoor het effect niet echt heeft geholpen.

Indien er andere oplossingen zijn of ik moet andere spullen aanschaffen dan ben ik ook hiertoe bereid...

Alvast bedankt voor de info....

Mike

met een goed polijst middel moet dit zeker wel weg te halen zijn..

ik heb eergister nog ergere krassen uit een knalharde vag lak gehaad (golf 5)

monello setje, en een aantal goede handpad's.

laat anders eens weten waar je ongeveer vandaan komt, dan is er mischien iemand die een deskundige blik erop kan werpen, dit soort krassen zijn enkel in real life goed te beoordelen.

Ik ben niet bekend met de producten van Cartec. Deze zijn bedoeld voor de "snelle" poetser op de hoek heb ik het idee.
Niet echt een knaller dus.

Welke rotary heb je? En wat voor steunplaat: is deze flexibel, grootte?

Ik ben wat betreft omgeving vrij flexibel, zit met regelmaat op de weg. Ik kom zelf uit de zaanstreek en de auto zelf staat in wormerveer (staat in een garage en wordt nauwelijks mee gereden).

ik heb een verstelbare rotary van bosch, zelde als de makita:

MakitaRotaryBuffer9227C.webp

en er ligt ergens nog een nieuwe in koffer en al, maar nog nooit gebruikt :schaam

de steunschijf die op bovenstaande foto staat afgebeeld heb ik ook en de pad's die ik heb verschillen.ik heb de Lake Country polijstpad medium (wit) 200 x 30 mm en de zachte (zwart). Dan nog van cartec een harde (gele) pad in 165 breed een kleintjes van +/- 60 breed.

de krassen waren inderdaad moeilijk vast te leggen, mischien vandaag nog eens maken in zonlicht, voor zover dit vandaag aanwezig is :'(

Ik ga ervan uit dat je een 150mm plaat hebt. Welke LC pads zijn dat? Ik zou voor roterend werken de Kompressor pads aanraden.
Deze werken voor mij het fijnst op de rotary.

https://www.Carclean.com/zoeken?search=kompressor
Neem een Monello kit:
https://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_Polish_Kit__101578
Begin met de Monello Mezzo en de witte pad, is dat niet genoeg dan heb je een zwaardere pad nodig. De paarse vind ik wel erg heavy, een goede "in-between" vind ik de oranje pad (helaas niet in Kompressor 7"):
https://www.Carclean.com/product/La...ange_Light_Cutting_Pad_Rotary_78-24650_101186
of een light-wool cutting pad:
https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/7,5_inch_Light_Cut_50_50_Wool-_Acryl_Pad_41-425_101348

Begin met Mezzo met de zwaardere pad, als dat nog niet genoeg is de Inizio pakken. Daarna wit met Mezzo en afmaken met Finale en de zwarte.

thx! ik heb ook wel het vermoeden dat de krassen te verwijderen zijn, maar normaal hoef ik niet zo zwaar te polijsten en ben al blij dat er nog hoop is.

ik heb 3 steunschijven, te weten 70, 150 en 175 (pad's resp. 80, 165 en 200) echter de pad's die ik nu heb zijn gewone pad's en geen kompressor pad's dus deze zal ik dan bestellen.

ik ben heel benieuwd naar de werking van de monello kit, dus ook hiermee ga ik aan de slag, dan heb ik alleen nog een vraag betreft de afwerking...

afwerken met lime prime lite en blue velvet of purple haze een optie?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik woon 1 week in krommenie, en qndere week in assendelft.
Naast je dus, mocht je interesse hebben, kunnen we er weleens naar kijken

en weer terug thuis..
de m3 is een heule dikke wagen!!

helaas, deze is hoogstwaarschijnlijk gewoon met een spons en 1 emmer gewassen..
hele auto zit vol met krassen, vooral op het dak en op de motorkap is het erg!

de harspitjes zijn echt heel hardnekkig, en met dodos supernatural klei NIET weg te halen, hardere klei had ik niet mee..

toch aan het polijsten geslagen, diverse combi's geprobeerd..

plan van aaanpak:
dap + foamed wool + inizio, standje 6, met druk, dat was de enigste manier om deze knalharde bmw te laten zwichten.
na bewerking vond plaats met oranje + wit en mezzo+finale

op probleem plekken heb ik de rotary gepakt, 7.5'' lake country twisted 50/50 wool acryl pad (ofzo, de enorme light cut lc wol)
nabewerken met wit+ mezzo en zwart+finale

itte ontwikkeling was even oppassen, want wat werd die kap snel loeiheet.
op 1 punt (heeft mike toen ook gezien) zaten we echt op het randje, verder durfde ik ECHT niet te gaan..

het is zeer zeker opgeknapt, maar weg is het niet, in ieder geval de vrij zondag middag weer een beetje goed besteeds..

tevens heeft mike de dap ter handen genomen, en heeft een fijn staaltje werk ook afgeleverd..

4be6e26ceb040-DSC_0371_%5B1024x768%5D.webp

Kijk Aron is mij voor geweest... dit was toch voor het poetsen mag ik hopen?? :lol

Leuke zondagmiddag om even onze tijd te botvieren op een motorkap, leuke uitleg gehad over de verschillende middelen die Aron in de kofferbak heeft liggen met als resultaat toch wel zeker 80% van de zichtbare krassen weg...

zie hieronder nog even een foto van het resultaat:

mede mogelijk gemaakt door het flesje van Aron met de QD+

Thx! :jippie