• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bmw série 1 polish - krijg lichte krasjes niet weg

Ik heb recent een auto gepolijst. Daar hield ik ook wat kleine swirls over na het compounden. Toen ik een fijne polijstpad en pasta gebruikte was dit verdwenen.
 
Hallo I’m back,
Heb alle tips die mij hier werden gegeven toegepast. Ik krijg onmogelijk een correct resultaat. Alle swirls enz zijn wel weg, maar zoals al eerder vermeld blijven er nog krassen over die naar mijn normen niet als diepe krassen kan beschouwen. Meer info in bijlage. Heb ook met een stiftje een lijn getrokken op mijn dap900 en de schijf draait behoorlijk goed door er niet te veel druk op te zetten en heb bij deze nu ook een referentie punt. Dat is al goed mee genomen. Heb 4 passes gedaan, zeeeer langzaam. Alle pads getest van de zachtste naar de grofste ,Niks aan te doen...


Ook heb ik het eens op een andere wagen getest. Zwarte polo, kreeg ik al beter resultaat maar nog niet perfect hoe traag ik ook ga en welke pad ik dan ook gebruik.
 

Bijlagen

  • F867D9EA-BBCC-4071-9662-CB351669ED3F.jpeg
    F867D9EA-BBCC-4071-9662-CB351669ED3F.jpeg
    202,1 KB · Weergaven: 45
Dis je behoudt krassen op jouw eigen auto én op een Polo? Nu kunnen dit allebei flink harde lakken zijn en krassen kunnen verraderlijk lastig blijken.

De clue zit 'm juist in het herhalen en goed checken of je op de overgebleven krassen verbetering ziet, hoe klein dan ook. Dus, zag je na herhaling totaal geen verbetering?
 
Op de bmw zie ik nog steeds krassen ( YouTube filmpje) heb 4 passes gedaan en dan nogmaals herhaald. Veranderd niets. Het blijkt alsof ik met water polijst. Maar die compound van meguires met wat stemt dat overeen, fine polish? Mid ?

Op de polo zag ik een veel beter resultaat dan op de bmw , maar pas op... nog niet zoals het zou moeten er bleven ook nog krasjes over, ook verschillende keren over gegaan, zag wel gelijkmatig een zeeeer klein verschil tot verbetering.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ultimate Compound is een vrij grof middel, zoals de naam al aangeeft; 'Compound'. ;)

Dus op het filmpje heb je ná de eerste pogingen nóg 2 hits gedaan, maar totaal geen verbetering. In theorie zou je toch wel iets van verbetering moeten zien, aangezien je wel lak verwijderd. (Hoe weinig dan ook, blijkbaar) 10x een beetje is uiteindelijk ook veel.

Wat heb je precies op de Polo gedaan? Opnieuw dezelfde combinatie van pad en polijstmiddel, maar hoeveel hits?
 
Heb het filmpje een paar keer afgespeeld maar ik vind het lastig te zien.

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
- te weinig correctie. Ervan uitgaande dat je techniek op orde is dan lijkt het toch aan het materiaal te liggen.
- krassen die ontstaan door jou. Hele fijne krassen omdat je met grof geschut bezig bent, die zouden daarna moeten verdwijnen door een finishing stage of krassen die ontstaan door een vervuilde pad oid.
Of misschien nog een derde: de krassen zitten gewoon zo diep dat je verwachting te hoog is.

Al met al lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijk dat het aan het materiaal ligt: een DAP met relatief weinig uitslag, niet helemaal de juiste compound en pad icm een keiharde lak. Maar het is lastig te beoordelen op afstand en met dit filmpje. Waar woon je? Misschien dat er iemand in de buurt is die een keertje mee kan kijken en mogelijk andere spullen heeft om mee te testen?
 
Ultimate Compound is een vrij grof middel, zoals de naam al aangeeft; 'Compound'. ;)

Dus op het filmpje heb je ná de eerste pogingen nóg 2 hits gedaan, maar totaal geen verbetering. In theorie zou je toch wel iets van verbetering moeten zien, aangezien je wel lak verwijderd. (Hoe weinig dan ook, blijkbaar) 10x een beetje is uiteindelijk ook veel.

Wat heb je precies op de Polo gedaan? Opnieuw dezelfde combinatie van pad en polijstmiddel, maar hoeveel hits?

heb 4 passes gedaan. En twee polijst beurten. ( als je dat bedoeld met hits) eerste getest met medium cut pad. Haalde niets uit, dan overgeschakeld naar heavy cut polishing pad. Haalde ook niets uit.

heb met de polo net hetzelfde gedaan. Maar zag dat ik met de heavy cut polishing pad behoorlijk resultaat kreeg. Heb dan de helft van de motorkap gedaan. 4passes en 1 polijst beurt. En je zag al flink wat resultaat. Nog niet ideal maar beter.
 
Een hit is in de basis: Een werkvlak van ongeveer 50x50cm, 3-4 erwten polijstmiddel op de pad, polijsten in een dambord-patroon, doorwerken tot polijstmiddel afgebroken is. Een pass is dan één baan van het patroon, waarbij je het defect één keer raakt.

Zoals de leden hierboven vermoed ik dat er een combinatie is van techniek en materiaal. Op het forum zullen mensen de Ultimate Compound kennen, maar betwijfel of men de pads kent en dus de hardheid hiervan.

Harde lak + onvoldoende power en/of de techniek. ;)
 
Heb het filmpje een paar keer afgespeeld maar ik vind het lastig te zien.

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
- te weinig correctie. Ervan uitgaande dat je techniek op orde is dan lijkt het toch aan het materiaal te liggen.
- krassen die ontstaan door jou. Hele fijne krassen omdat je met grof geschut bezig bent, die zouden daarna moeten verdwijnen door een finishing stage of krassen die ontstaan door een vervuilde pad oid.
Of misschien nog een derde: de krassen zitten gewoon zo diep dat je verwachting te hoog is.

Al met al lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijk dat het aan het materiaal ligt: een DAP met relatief weinig uitslag, niet helemaal de juiste compound en pad icm een keiharde lak. Maar het is lastig te beoordelen op afstand en met dit filmpje. Waar woon je? Misschien dat er iemand in de buurt is die een keertje mee kan kijken en mogelijk andere spullen heeft om mee te testen?
Ik woon in België Dilbeek.
Zou leuk zijn, ik kan me ook verplaatsen. Denk ook dat dat het simpelste is om te analyseren wat ik fout doe. Is een dap900 geen goede polijst machine? Wat denk je van men pads, heb deze aangekocht op amazon. Zou de Velloce van Monello geen goed idee zijn ? Of misschien bij meguires blijven en de 2 aankopen in bijlage. Komt wel duurder uit.
 

Bijlagen

  • 293BB279-0DD6-486C-BAF0-AADB997A7081.jpeg
    293BB279-0DD6-486C-BAF0-AADB997A7081.jpeg
    231 KB · Weergaven: 43
Je pads komen van amazone? Uit het verre Oosten dus? Dat zou discutabel kunnen zijn, maar techniek overwint materiaal in de meeste gevallen, dus graaf nog een beetje dieper op dat vlak.

Ik zie op het filmpje wat serieuzere krassen, geen swirls en een compound 'haze' so far so good.
 
De DAP0900 is een prima machine, de pads weten we de kwaliteit/hardheden niet van. ;)

Monello - Veloce is eveneens een compound, dus een grof polijstmiddel. Het zou ook wel een goed idee zijn om meerdere gradaties en pads in huis te hebben, zodat je altijd de juiste combinatie kan gebruiken. Niet alleen voor die eerste correctie, maar ook om fijner af te schalen en meer hoogglans te behalen.

Veloce - Mezzo - Finale. (polijstmiddel)
Geel - Oranje - Wit (pads)
 
Meerdere gradaties, heb ik. Nu zoals eerder vermeld weet niet wat ze waard zijn maar ze behalen toch een zeer hoge score op amazon... weet ook ni in hoe ver je dat moet geloven. Ik twijfel tussen die monello trio of die meguires 105 heavy cut... die zier er behoorlijk agressief uit. En die finishing polish die er bij hoort. Zou ook wensen de volledig auto met 2 pads en 2 polijst middelen te gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf net klaar met de Scirocco. Heb daar ook 2 krassen die niet diep lijken die ik er niet uit krijg. Zou misschien wel kunnen door te gaan waterproefschuren maar daar druk ik nog niet aan. Dus laat ik deze krassen voor wat het is. Jammer maar helaas. En ook deze lak is bikkelhard en met de Rupes moest ik ook mijn best doen met wollen pad en best wel fink polijstmiddelen.
 
Tenzij je echt weet wat je koopt zou ik pads liever bij een shop als CC kopen ipv Amazon. daar ligt dan mijn eerste verdenking. Je kan echt niet zoveel verkeerd doen door een Monello setje polishes en een paar bijbehorende pads aan te schaffen. Daar ga je hoe dan ook plezier aan beleven ook al blijkt dat niet de oorzaak te zijn. Ik gebruik zelf op harde lakken veelal Rupes blauw met een Meguiars Micro Fiber cutting pad en Rupes geel met een gele Rupes pad om te finishen. Maar ik heb meer opties verzameld door de tijd heen. Weet zeker dat iedereen hier wel zo zijn voorkeur heeft.
Een DAP is een prima ding maar heeft minder uitslag als bijv een Rupes en daardoor is hij wat minder effectief op een hardere lak.
Tenzij er nog iemand reageert die in de buurt woont zou ik die bestelling bij CC gewoon plaatsen. Baat het niet dan schaad het niet..
 
Meerdere gradaties, heb ik.
Wat ik begreep heb je alleen een compound en een glaze. ;) (En dan de onbekende pads)

Als je de wens hebt om maar twee gradaties te gebruiken, dan zal je een compound moeten gebruiken welke mooi afbreekt. Zo werk je al aan een finish, skip je een middelste stap en finish je met een fijne stap. Desondanks, alle stappen doorlopen heeft de voorkeur én niet elke lak laat zich even lekker corrigeren met 2-staps.

Mijn bedoeling was eigenlijk om 2 passes max de volledige wagen de polijsten. Met een sterke compound en een soort finishing polijst middel zoals op die videos op youtube... niet dus
Dus samenvattend: Je hebt de resultaten in de video behaald door dat paneel 2 hits te geven, maar war er resteert zijn dus die krassen. Zoals eerder aangegeven, lijkt er een flinke waas op de lak te liggen én lijken de resterende krassen best wel flink meer dan ''swirls''.

Momenteel heb je niets anders in huis om wat te proberen, dus ik zou adviseren om meerdere gradaties in huis te halen. Zelfs al zou je met de Ultimate Compound en pads wél de krassen kunnen verwijderen, je zal daarna moeten afschalen naar een fijnere combi.
 
Klopt helemaal. Ok ik ga dus een setje kopen. Mischien een combinatie van meguars en monello. 105 van Meg, de mezzo en finale van monello. Want ik vrees dat de velloce niet sterk genoeg is in vergoelijking met de 105 megs. En mischien een woolpad.
 
Andere optie is dat je Scholl S3 als polijstmiddel aanschaft en een bijpassende spiderpad. Veel mensen met een superharde BMW-lak hebben de ervaring dat de Monello polijstmiddelen (in elk geval de grove) onvoldoende effect sorteren, of dat heel veel herhalingen nodig zijn.
 
Die S3 en Spiderpad heb ik ook op de Scirocco gebruikt en ja dan lukt het uiteindelijk wel, maar heel easy gaat het niet op de Vwlak.
 
Laatst bewerkt door een moderator: