• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bmw série 1 polish - krijg lichte krasjes niet weg

Ah, ik had begrepen...

Dus 2 passes per hit. En onder een pass versta jij één baan over het defect/werkvlak?
Als je 4 passes doet per hit, dan werk je het polijstmiddel al wél helemaal door, maar is eigenlijk zonde omdat de tweede hit weer grof begint.

Ik maak de pad schoon (of pak een schone) na 2 hits. Dat is mijn basis, maar kijk simpelweg naar de staat van de pad of dit niet al na één hit moet. (
Ja sorry heb me verkeerd uitgedrukt. 4passes per polijst beurt en ik doe 2 polijst beurten. Dus 8 passes in totaal.
Is de enigste manier om de dikkere krassen er uit te krijgen. Swirls vliegen er na 1 polijst beurt al af.
 
Menzerna 400 is mooi spul; goede correctie en al een mooie finish voor een compound. Zeg erbij dat ik dan wel werk met de rotary.
Op een donkere kleur (zeker zwart) is afschalen met een finishing polish de kers op de taart ;)

uitborstelen vd pad doe ik na elk panel, na 2 panels verwissel ik van pad
 
Wat ook niet verkeerd is is de nieuwe DA lijn van Rupes. Hierbij een test met Rupes compound en de nieuwe Rupes blauwe coarse pad op de lhr15 op een Mercedes ML vorige week donderdag. 1 pass gaf al een behoorlijke correctie met een goede finish voor een compound EN het gemak van het werken met een Dualaction.
 
Laten we het even bij de termen houden, zodat iedereen weet wat je bedoeld. ;) Een polijstbeurt zegt weinig over wat je precies gedaan hebt, maar als je aangeeft dat je een ''hit'' gedaan hebt, dan begrijpt iedereen dat je een werkvlak van ongeveer 50x50cm hebt gepolijst, met 3-4 erwten polijstmiddel op je pad en dit polijstmiddel hebt doorgewerkt tot hij afgebroken is.
Als je alleen op of rondom de krast hebt gepolijst, dan geldt eigenlijk hetzelfde, maar is je werkvlak veel kleiner en pas je dus ook de hoeveelheid polijstmiddel aan.

Mijn opmerking over het schoonmaken van de pads is gericht op foampads op een excentrische machine, zoals een DAP. Een foampad borstel je niet uit of schoon, maar je reinigt het foam door bijv. de pad te wassen onder de lauw-warme kraan en een likkie Dreft / pad cleaner.
Ik raad je aan om je pads na max twee hits gewoon schoon te maken en niet pas na twee hele panelen. Pads die verzadigd raken slijten harder, je hebt minder correctie en simpelweg geen positieve resultaten. ;)

De machine hierboven is een excentrische machine zoals je DAP, maar met vrijwel het dubbele aan uitslag. (8mm vs. 15mm) Zo'n machine heeft meer power door deze grotere uitslag en is niet te vergelijken.

Ja sorry heb me verkeerd uitgedrukt. 4passes per polijst beurt en ik doe 2 polijst beurten. Dus 8 passes in totaal.
Is de enigste manier om de dikkere krassen er uit te krijgen. Swirls vliegen er na 1 polijst beurt al af.

Zoals ik al zei: Je eerste hit met S3 begint met grove korrels. Na je dambordpatroon (dus 2 passes) is het polijstmiddel normaliter al flink afgebroken en een stuk transparanter. Dit betekent dat de korrels kleiner zijn geworden en je dus feitelijk met een fijner polijstmiddel aan het polijsten bent IN DEZELFDE HIT. (Je machine is niet van de lak geweest)
Als jouw doel is om specifieke krassen aan te pakken, dan kan je deze ook lokaal aanpakken met de kleinere backingplate + pad én het polijstmiddel niet in je eerste hit al doorwerken. Dat scheelt je dus al werk.
 
Je kan van Scholl ook nog een stapje sterker met gelijke finish: Scholl Concepts S2 Shock 2 Cut - 500gram | Carclean.com
1607348063860.png
 
Ik raad je aan om je pads na max twee hits gewoon schoon te maken en niet pas na twee hele panelen.
Wow ! Na 2 hits al de pad schoonmaken en droogzwieren damn..... dat zorgt voor meer werk en tijd.
Een polijstbeurt zegt weinig over wat je precies gedaan hebt, maar als je aangeeft dat je een ''hit'' gedaan hebt, dan begrijpt iedereen dat je een werkvlak van ongeveer 50x50cm hebt gepolijst, met 3-4 erwten polijstmiddel op je pad en dit polijstmiddel hebt doorgewerkt tot hij afgebroken is.
Ok ik had het dus effectief over een hits.
Zoals ik al zei: Je eerste hit met S3 begint met grove korrels. Na je dambordpatroon (dus 2 passes) is het polijstmiddel normaliter al flink afgebroken en een stuk transparanter.
je bedoeld dus dat het geen nut heeft om meer dan 2 passes te doen ?
 
Wat Guido ook zegt, Scholl heeft de S2 shock nog, maar ook de S2 Black. Als de S3 je goed bevalt, dan is dat misschien te overwegen. Zelf heb ik ze beide. Mijn ervaringen:
- S2 Shock: goede cut, maar stoft behoorlijk (niet raar voor een compound die flink cut)
- S2 Black: goede cut, iets minder dan de Shock, maar finished al mooier en stoft amper.

Menzerna heb ik geen ervaring mee.

Wel fijn dat je nu een beter resultaat haalt voor jezelf, zo'n zwarte BMW uit de E serie kan maar zo een behoorlijk vervelende beton lak hebben!
 
- S2 Shock: goede cut, maar stoft behoorlijk (niet raar voor een compound die flink cut)
- S2 Black: goede cut, iets minder dan de Shock, maar finished al mooier en stoft amper.
Zal ze eens een kans geven !


Wel fijn dat je nu een beter resultaat haalt voor jezelf, zo'n zwarte BMW uit de E serie kan maar zo een behoorlijk vervelende beton lak hebben!
Niet normaal, als ik zie hoe rap de krassen verwijderd worden van de polo van mijn vader. Peace of cake .
Zou het ook kunnen dat het iets te maken heeft met het feit dat de auto herspoten is geweest een paar jaar geleden ?

Je zegt ook dat het de 2 shock veel stoft. Heb ik al met de S3 maar valt best mee. Als je een ceremaic coating aanbrengt na het polijsten is het best van nog eens de auto snel eens te wassen ? Of breng je de coating aan direct na het polijsten ?
 
Er zal meestal inderdaad verschil tussen de hardheid van de lak zitten, tussen fabriekslak of herspuiten. Dat is bijna niet te voorkomen.

Bij de meeste coatings zit een keurige gebruiksaanwijzing, maar voor ieder product wat je voor langdurige bescherming aan brengt, na het polijsten houd je toch residu. Daarom is het over het algemeen het advies om te wassen (goed warm water, goedkoop afwasmiddel (want dat ontvet)) voordat je de coating aanbrengt.
Minimaal moet je ontvetten met bijvoorbeeld Gyeon Prep of een IPA, om te zorgen dat het product wat je aan wil brengen, zich kan hechten.
 
Een foampad borstel je niet uit of schoon, maar je reinigt het foam door bijv. de pad te wassen onder de lauw-warme kraan en een likkie Dreft / pad cleaner.
Bedoel je na de volledige polijst sessie ? Toch niet na 2 hits ? Dan is een borstel toch voldoende.
 
Bedoel je na de volledige polijst sessie ? Toch niet na 2 hits ? Dan is een borstel toch voldoende.
Tijdens polijsten heb ik een emmer staan met heet water waar ik waar sop in heb zitten en spuit een beetje Dasty op de pad leg deze in het water en pak een andere pad. Als deze weer schoongemaakt moet worden neem ik degene die in het water lag maak ik schoon en draai ik droog en ga weer verder. Werkt goed en steeds een schone pad.
 
@schaef Toen ik je uitleg las, dacht ik: dat klinkt goed, ik moet ook maar eens met 2 van elke pad gaan werken i.p.v. 1. Nu polijst ik, was dan mijn pad uit in een emmer met sop, knijp deze grotendeels droog en draai hem dan droog op de machine om weer verder te polijsten. Maar hoe win ik nou eigenlijk tijd met een tweede pad? Ik kan feitelijk maar met eentje tegelijk werken (de pad ligt niet te drogen of zo), of het nou op de machine of in mijn hand is om uit te wassen of uit te knijpen. Als ik mijn pad aan het uitwassen ben, dan kan ik niet ook tegelijk met de tweede pad op de machine aan het polijsten zijn... Waar ligt de toegevoegde waarde (qua tijd) van de tweede pad? :confused:
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Misschien in het weken van de pad, maar nu je het zo stelt zal het verschil klein zijn; meer een gevoelsmatig iets. Ik doe het eerlijk gezegd ook met een emmer en sop naast de kruk, maar feitelijk is het natuurlijk uitstellen van het schoonmaken dat uiteindelijk moet gebeuren.
 
Wow ! Na 2 hits al de pad schoonmaken en droogzwieren damn..... dat zorgt voor meer werk en tijd.

Tijdig schoonmaken scheelt tijd, als je je pad laat vollopen dan wordt hij minder effectief en moet je meer passes doen voor hetzelfde resultaat. Je kan ook meer pads kopen. Ook al blaas ik ze schoon, vind geregeld wisselen toch het beste werken zeker bij een Micro Fiber pad en dan gooi ik ze daarna in een emmer en uiteindelijk in de wasmachine. Het liefst zou ik zoveel pads hebben dat ik nooit tussentijds zou hoeven schoonmaken maar dan wordt het wel een beetje een dure hobby (is het al :D ).

Probeer eens 6 passes per set dus langer doorwerken en evt het werkvlak nog iets verkleinen. Kijken of je dan met 1 set voor het cutten toe kan want dat is toch wel gewenst en 1 set die langer duurt is nog altijd sneller als twee kortere (*20 over de hele auto).
 
  • Leuk
Reactions: schaef
@The Joy Of Detailing - Ik vermoed ook dat het 'm zit in het ''weken van de pad''. ;)

Ik moet er niet aan denken om maar 1-2 pads te hebben. Ik polijstte tot er 5-6 pads ''gebruikt'' waren en ging dan alles in één keer wassen. Na zo'n 12 hits was het toch wel tijd voor een peukie, dus dat klopte allemaal precies. (Of langer, als ik de DAP gebruikte en daar had ik meer pads van)
 
Als je inderdaad meerdere (verschillende) pads tegelijk uitwast, uitknijpt en droog draait dan zal er inderdaad wel weer iets meer tijdwinst zijn omdat je dan iets efficiënter te werk gaat. Maar het zal toch minimaal blijven en meer tussen de oren zitten, aangezien je toch zelf maar 1 ding tegelijk kan doen. Ik zie dubbele pads meer als een backup in het geval er iets mis mocht gaan met de eerste, maar zal ook eens gaan proberen of er effectief tijdwinst mee te halen valt.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
@schaef Toen ik je uitleg las, dacht ik: dat klinkt goed, ik moet ook maar eens met 2 van elke pad gaan werken i.p.v. 1. Nu polijst ik, was dan mijn pad uit in een emmer met sop, knijp deze grotendeels droog en draai hem dan droog op de machine om weer verder te polijsten. Maar hoe win ik nou eigenlijk tijd met een tweede pad? Ik kan feitelijk maar met eentje tegelijk werken (de pad ligt niet te drogen of zo), of het nou op de machine of in mijn hand is om uit te wassen of uit te knijpen. Als ik mijn pad aan het uitwassen ben, dan kan ik niet ook tegelijk met de tweede pad op de machine aan het polijsten zijn... Waar ligt de toegevoegde waarde (qua tijd) van de tweede pad? :confused:
Gaat mij niet zo zeer om de tijdwinst maar meer om het effe door kunnen gaan op de auto. Ja met nog meer pads kan je bv hele auto doen en dan gaan wassen. Maar waarom ik het zo doe? Meer gevoelsmatig misschien dan praktisch. Vind wel lekker dat de pad dan al bijna geheel schoon geweekt is. Even uitknijpen en droogdraaien en weer gaan.
 
Voila ! Auto eindelijk klaar ! Ben redelijk tevreden met het resultaat en de eigenaar ook :) . Al vind ik dat er toch nog een paar krassen in zitten die er gerust uit konden. Ik start zaterdag met een andere auto om op te oefenen. Zwart polotje. Zou toch een paar extra pads in men arsenaal willen aanschaffen. Ik dacht namelijk naar microfiber pads. Wat denken jullie van die blauwe en gele van rupes ? Zou deze goed werken in combinatie met de DAP die ik bezit. Zouden jullie meer naar wol of mf gaan voor diepere defecten ?