• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bmw série 1 polish - krijg lichte krasjes niet weg

M105 bevat volgens mij een NIET-afbrekende korrel en in combinatie met een wolpad ga je echt hard aanvallen. Als je daarna wilt afschalen met mezzo dan is dat wellicht niet genoeg om de grofheid van M105 te niet te doen, ALS we het hebben over een harde lak en dat blijft hier gissen.

Het voorstel om de Scholl te proberen is goed, die breekt mooi af en is toch grof genoeg voor menig harde lak. De paarse spiderpad schijnt het ook goed te doen op een DAP900.
 
Ik denk dat ik toch ga voor die meg 105 en 205 finishing polish. Deze 2 worden vaak samen gebruikt. Woolpad zit ik nog wat te twijfelen maar kan ik er nog bij smijten, kan altijd van pas komen.
 
Deze wolpad ken ik niet, ik ben wel sinds een paar weken bezig met de wollen pad van Rupes. Ik heb de gele in 3 en 5 inch en samen met de rups gele en blauwe polijst/compound werkt dit al erg goed ook op de hardere lakken. Sinds vandaag de blauwe wolpad binnen gekregen maar nog niet gebruikt maar verwacht dat deze net iets meer zal afnemen. De blauwe foampad van Rupes vind ik ook erg goed werken, is wel erg stug.
 
Je klinkt vastberaden om er zo grof mogelijk in te gaan. Moet je zelf weten, maar Scholl met de spiderpad is al een aantal keer genoemd...

Bij de 105/205 zou ik Meguiar's Professional DA Microfiber Cutting Disc Pad - 5 inch - 2pack (carclean.com) en Rupes D-A Fine Polishing Foam Pad - Diverse maten | Carclean.com gebruiken. Als je per se wol wil dan is de optie die je opgaf niet geschikt (is voor rotary), dan zou ik naar een Rupes blauwe wol pad kijken.

Alternatief is dus Scholl met de Spiderpad en dan zou ik persoonlijk voor Rupes D-A Fine Polishing Compound | Carclean.com gaan om mee te finishen.
 
Je klinkt vastberaden om er zo grof mogelijk in te gaan. Moet je zelf weten, maar Scholl met de spiderpad is al een aantal keer genoemd...

Bij de 105/205 zou ik Meguiar's Professional DA Microfiber Cutting Disc Pad - 5 inch - 2pack (carclean.com) en Rupes D-A Fine Polishing Foam Pad - Diverse maten | Carclean.com gebruiken. Als je per se wol wil dan is de optie die je opgaf niet geschikt (is voor rotary), dan zou ik naar een Rupes blauwe wol pad kijken.

Alternatief is dus Scholl met de Spiderpad en dan zou ik persoonlijk voor Rupes D-A Fine Polishing Compound | Carclean.com gaan om mee te finishen.

zo ziet mijn wishlist er uit voor het moment. Die rupes fine polishing pad lijkt mij een beetje overkill met de pads die ik al ter beschikking heb, lijkt overeen te stemmen met men blauw/rode pad.

andere suggesties zijn welkom voordat ik ga afrekenen.
 

Bijlagen

  • B39973AC-C650-4D0C-9F31-65CFF27CC053.jpeg
    B39973AC-C650-4D0C-9F31-65CFF27CC053.jpeg
    54,7 KB · Weergaven: 152
Laatst bewerkt:
Van de cutting pads zou ik er min 2 nemen en ik zou min 1 gele Rupes nemen, die laatste is echt een hele fijne finish pad. Verder prima.
 
Hallo iedereen I’m back.
Klein ongelukje met mijn bestelling ( zie foto). Peg. Ik zie hoe ik dat met carlean kan regelen.

Anyway, ik zag veel beter resultaat met mijn huidige producten. De scholl S3 in combinatie met de spiderpad gaf een zeer goed resultaat. 4 passes op een test spot waren 80% van de defecten al weg, een tweede polijst beurt met nogmaals 4 passes was alles weg. Afgewerkt met een medium cutting pad en de D-A fine polishing compound. En het resultaat was hetgeen ik verwachte. Waar ik het wel een beetje moeilijk mee heb is vogelpoep, heb met de spiderpad en de S3 4 passes en 2 polijstbeurten gedaan , krijg verbetering maar een zeer lichte verbetering.
 

Bijlagen

  • 1D4F14EB-2A7A-42ED-A31D-22A0FD4F0E30.jpeg
    1D4F14EB-2A7A-42ED-A31D-22A0FD4F0E30.jpeg
    99,3 KB · Weergaven: 246
  • EE4FE4A5-7636-4E9F-8775-3373457F13D0.jpeg
    EE4FE4A5-7636-4E9F-8775-3373457F13D0.jpeg
    168,5 KB · Weergaven: 258
Momenteel doe ik 4 passes in 2 polijst beurten. Hoeveel polijst beurten mag ik zeker niet overschrijden om de lak niet te veel te beschadigen? Ik zie de diepere krassen verminderen. Maar ik verobderstel dat er ook iedere keer een laagje lak verwijderd word. Zou er ook niet voledig willen door zitten.

nadat ik gedaan heb was ik ook men pads in een emmer water met een scheutje apc. Later zwier ik ze droog met de dap. Goed idee ? Zag dat de velcro van me dap een beetje los kwam vrees dat dit komt door het droog zwieren.

nog een bijkomenda vraag, heb een maand geleden een nieuwe wagen gekocht. Mag ik hem meteen coaten met gyeon can coat zonder er over te gaan met een claybar , polijsten etc ?
 
Als je wilt dat de Can Coat goed hecht moet je de ondergrond heel goed schoonmaken én vetvrij maken. Dus, ja best wel.
Betreffende de pads, eerst voorzichtig uitwringen (niet dubbelvouwen en wringen, enkel knijpen) en in een handdoek droog drukken en dan in een emmer droogzwieren.
 
Fijn dat het nu een stuk beter gaat.
Meeste antwoorden zijn al gegeven.

Het is onmogelijk om aan te geven hoeveel hits je veilig zou kunnen doen. Als je niet over een lakdiktemeter beschikt, dan kun je best een beetje proberen in te schatten hoe diep de betreffende krassen zijn en of het verantwoord is om die helemaal te corrigeren. Dus bijvoorbeeld swirls zul je met een gerust hart weg kunnen polijsten, een diepe kras die tot in je kleurlak zit zeker niet. Alles ertussenin wordt wat lastiger inschatten ;)

Verder +1 voor @Istnogferarie en @Brad :
Vogelpoep kan oppervlakkig zijn ingebrand, maar vaak zit het gewoon te diep om weg te polijsten. Ik heb zelf ook diverse plekken op mijn auto. Een paar zaten er in al in toen ik hem kocht en een paar heb ik later erbij gekregen. Niets aan te doen helaas : unamused:

Een nieuwe auto zal in de regel vanuit de dealer in een vettig goedje gestoken zijn - tenzij je er voor aflevering specifiek bezwaar tegen gemaakt hebt. Dus inderdaad niet zomaar in een coating als Cancoat zetten zonder voorbereiding, anders zal dit niet goed pakken en zal de standtijd een stuk minder zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat de pads betreft, die zou ik niet schoonmaken met APC, mijn absolute favoriet zijn 1 of 2 spraytjes Poorboys Typhoon, even inmasseren en dan uitspoelen.
Als je geen padwasher hebt, dan kun je de pads eerst droogwrijven: pad vanuit het midden naar de rand platdrukken met vinger/duim, zodat je vuil en water naar buiten drukt, vervolgens pad op de machine en langzaam beginnen met droogdraaien en geleidelijk het toerental opvoeren. Eventueel dit uitvoeren in een emmer, zodat de pad niet ergens op de grond belandt als je te snel het toerental opvoert.

In plaats van Typhoon kun je ook een beetje van (een goedkoop) afwasmiddel in het water doen, en dat sopje gebruiken om de pad tussendoor te reinigen.
 
Mooi om te lezen dat het geholpen heeft!

Wat betreft de diepe krassen en de vogelpoep, het hangt er vanaf hoe diep de kras zit en hoe diep de vogelpoep is ingebrand. Bij een kras zijn er een aantal testjes die wel eens worden aangedragen (nagel, natspuiten) om te kijken hoe diep ze zitten. Als het door de blanke lak heen zit is het niet te corrigeren. Wbt de vogelpoep is dat wat lastiger te zeggen. Het kan idd te diep zitten. Ik heb het al een aantal keer zonder al te veel problemen verwijderd (zie bijvoorbeeld deze show off,) maar om dat veilig te doen is een lakdiktemeter en wat meer ervaring zeer aan te raden/noodzakelijk. Dan heb je het snel over wetsanden (schuren) en dan weer polijsten.
Je kan best nog wat extra passes compounden, zoveel haal je niet weg met je DAP, maar op een gegeven moment moet je tevreden zijn met wat je hebt behaald of een lakdiktemeter kopen.
 
Hallo beste forum leden,
de S3 van Scholl doet het goed. Maar ik had een sampeltje gekocht om het toch maar even te testen voordat ik een grotere fles kocht.
Ik ben zeer tevreden van de S3 maar deze zal na 1 wagen volgens mij praktisch leeg zijn en hou in gedachten dat ik toch 4passes moet doen en 2 hits om verbetering te zien en tot een deftig resultaat te komen. Ik ga er dus van uit dat ik gerust iets grover mag gaan kwa product. Ik zag in de best Sellers hier op carclean Menzerna Heavy Cut compound 400 lijkt ook een zeer goede finish te hebben ondanks dat die sterker is dan de S3. Kan blijkbaar ook gebruikt worden als een one step. Wat is jullie mening over Menzerna ? Al ervaring ?
(borstellen jullie de pad uit na elke hit ?)
 
Laatst bewerkt:
S3 kan je flink doorwerken en dat is ook de bedoeling als je gebruikt wilt maken van de afbrekende korrel. Aangezien je nu in één hit, twee passes doet, werk je het polijstmiddel blijkbaar helemaal door in één dambordpatroon. (Horizontale baan + verticale baan) In mijn ervaring beweeg je dan enorm langzaam met de machine of je gebruikt te weinig polijstmiddel.

Als je weet dat je twee hits nodig hebt, hoef je de eerste hit dus ook niet door te werken aangezien je met de tweede hit weer met grove korrels begint. ;)

Ik ken de Menzerna 400 niet persoonlijk, maar als ik de beschrijving lees, is hij inderdaad wel iets grover dan de S3. (P1200 vs. P1500 schuurkrassen kunnen verwijderen) Als je gebrand bent op het doen van een 1-step, dan zou je de Menzerna kunnen proberen. Maar, zoals Menzerna zelf ook adviseert, is finishen met een fijnere combi aangeraden op donkere of kritische lakken. Aangezien je bij de Ultimate Compound ook al een flinke waas naliet, zal je het gekozen polijstmiddel wel goed door moeten werken om een redelijke finish te krijgen.
 
Ik heb ervaring met Menzerna Heavy Cut compound 400.
Is sterker als de S3, die ik ook gebruik. De finish van Menzerna Heavy Cut compound 400 is ronduit schitterend. Heel fijn product dat een chemisch geur verspreid. Als je een heel paneel gaat doen moet je zeker zorgen voor een goede ventilatie. Een goed pad uitkiezen en het product z'n ding laten doen. Nadien kun je opschalen met M205 maar is eigenlijk niet nodig. Indien Menzerna Heavy Cut compound 400 je krassen er niet uitkrijgt kun je het beter zo laten (of je doet iets verkeerd). Of overschakelen op wet sanding maar dat is niet echt iets voor beginners.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Aangezien je nu in één hit, twee passes doet, werk je het polijstmiddel blijkbaar helemaal door in één dambordpatroon. (Horizontale baan + verticale baan) In mijn ervaring beweeg je dan enorm langzaam met de machine of je gebruikt te weinig polijstmiddel.
Nee voorlopig doe ik 2 hits en 4 passes.
Ik heb ervaring met Menzerna Heavy Cut compound 400.
Is sterker als de S3, die ik ook gebruik. De finish van Menzerna Heavy Cut compound 400 is ronduit schitterend.
Heb je dit ook getest op een een zwarte wagen ?

( Borstellen jullie de pad uit na elke hit ?)
 
Ah, ik had begrepen...
Momenteel doe ik 4 passes in 2 polijst beurten.
Dus 2 passes per hit. En onder een pass versta jij één baan over het defect/werkvlak?
Als je 4 passes doet per hit, dan werk je het polijstmiddel al wél helemaal door, maar is eigenlijk zonde omdat de tweede hit weer grof begint.

Ik maak de pad schoon (of pak een schone) na 2 hits. Dat is mijn basis, maar kijk simpelweg naar de staat van de pad of dit niet al na één hit moet. (