• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW X1 : van oma tot sexy jongedame

bzguy

Detailing guru
13 sep 2010
312
120
Na een lange winterstop staat er vanaf vandaag een mooie BMW X1 op het menu : een vriendin is ruim een week op vakantie en ik heb er op aangedrongen haar wagen eens een grondige verjongingskuur te geven.

Deze BMW X1 is exact 2 jaar oud, maar ziet er eerder een oma uit dan een sexy jongedame, komt vooral door het intensief gebruik als personen -en goederenvervoer. Desalniettemin zou een beter algemeen onderhoud de wagen erg goed doen, maar voor sommigen is een wagen 'slechts' een gebruiksgoed.

Wagen gisterenavond thuisgebracht, op het eerste zicht de belangrijkste pijnpunten :

- krassen op de wagen
- erg vervuild interieur
- velgen zeer vuil
- wagen heeft steeds de krasstraat gezien
- erg vuil motorcompartiment

Hier de eerste foto's :

1) een kakofonie van stickers, logo's op de achterkant & zijkant ; echt niet mijn ding, dus ik fantaseer even een 'carte blanche' erbij ;) :

784f7964.jpg


5d0b072e.jpg


2) vervuild interieur :

6670b091.jpg


1dcbebd0.jpg


a209a385.jpg


eaa5475f.jpg


f99d9e64.jpg
 
5) Eerst de overdaad aan dealer-promotie verwijderd (foto's volgen later)

6) Vervolgens de Beemer grounding ingeschuimd met "Supa Snow Foam" (met de Nilfisk & heavy duty foamlans) :

170c0d34.jpg


57c157bf.jpg


7) Vervolgens afgespoten met hoge druk, ziet er toch al ietsje netter uit :

c02b2468.jpg


8) Vervolgens de wagen opgekrikt zodat ik de achterste velgen kon verwijderen & reinigen, daarna de voorste.

Velgen waren erg vuil : het duurde dan ook uren vooraleer ze weer als nieuw waren !

Zo zagen ze eruit :

fe4f59ba.jpg
 
Dus :

- afgespoten met hoge druk
- gewassen met een klodder autoshampoo van een oude schildpad :-b
- verschillende rondjes met APC 1:10
- eens het grootse vuil was verdwenen was het tijd voor Iron-X : vooral om die lastige aangekoekte remstof te verwijderen, werkt super !

af2f2771.jpg


Na heel veel werk waren ze uiteindelijk weer als nieuw, dus dan voorzien van een laagje "Migliore Wheel Seal" & wat "Meguiar's Endurance Tyre Gel" ; het resultaat mag er zijn, getuigen de foto's hieronder :

c2181bdf.jpg


9) De 'wheel hubs' zagen er wat triest uit, en vermits die zichtbar zijn door de velgen heen, heb ik die netjes afgeschuurd en voorzien van 2 laagjes zilverkleurige hamerslag-verf :

voor :

7063c87b.jpg


na :

4988d50c.jpg


10) Zo alle 4 de velgen/wielen & 'wheel hubs' behandeld en de proper evelgen teruggeplaatst ; de centercaps had ik ondertussen ook netjes gewassen en wat gepolijst. Dit is het resultaat na dag 1 (6 uur werk) : erg propere velgen, netjes in de wax, wagen al toonbaar, geen vervelende reclame :

e9f26d81.jpg
 
Heel mooi werk geleverd op de velgen! 8-())
De rest komt vast ook goed (maar wat een lelijke krassen op de wagen, zonde :sob: )
Benieuwd naar de rest! :ja
 
Mooi begin!

Klein tippie, hou die banden ff in de gaten, en misschien de auto eens uitlijnen, banden zijn zo op het zicht aardig afgesleten aan de binnenkant.

Benieuwd naar het vervolg!
 
Waarom die wielen niet gelijk even bij de bandenboer gebracht, die dingen zijn nogal glad....
En voor zover ik kan zien staat de uitlijning van de auto ook niet al te best.

Verder mooi werk hoor.
 
@ Wouter & Eelco : banden zijn idd nogal afgesleten, en de wagen moet ook dringend uitgelijnd worden (te zien aan de slijtage).

Ze zal de wagen achteraf bij haar bandenboer binnenbrengen :)
 
Dat is een hele hoop werk.
Als ik de wagen zo bekijk zou ik in eerste instantie niet zeggen dat hij van een vrouw is….
Wat een bende zeg.
Maar het begin van het mooie werk is er.
Hopelijk ziet ze straks het nut van een beetje onderhoud wel in.
De banden zijn idd van het type gladiaal daar mogen wel een paar verse stappers onder.

Ga zo door.
Ik ben benieuwd naar je volgende serie foto's
 
Robbedoes zei:
Als ik de wagen zo bekijk zou ik in eerste instantie niet zeggen dat hij van een vrouw is….

Aan de krassen te zien dan weer wel 8-o

Komt wel goed : morgen wil ik per se de auto wassen, het motorcompartiment fatsoeneren & het interieur aanpakken.

Of al die moeite veel zal helpen naar de toekomst toe, ik vrees er toch voor :schaam
 
Erg netjes al tot nu toe hoor! Maar wat zag die wagen eruit zeg... ben erg benieuwd naar de volgende stappen!

Hoe heb je de naven precies behandeld met de hamerslag verf? Eerst geschuurd, daarna met de kwast/spuitbus opgebracht? Wil wellicht bij mijn auto hetzelfde gaan doen, en dan ook de remklauwen meenemen. Kan dat op dezelfde manier als de naven?
 
@ jobjochen :

- de naven (ik vond het juiste woord niet in NL ;) ) heb ik idd wat afgeschuurd
- dan ontvet
- remschijven afgeplakt
- 2 laagjes hamerslag verf (spuitbus) met wat tijd tussenin

Als je remklauwen zou willen doen, dan zou ik die toch eerst wat laten afbijten indien ze gelakt zijn, opschuren en ontvetten alvorens te spuiten, en zeker met hittebestendige verf ! Meerdere dunne lagen is beter dan 1 dikke !

Hamerslag verf pakt zo op blank metaal, als de remklauwen gelakt waren moet je eerst een (hittebestendige) grondlaag gebruiken.
 
Ik heb mijn naven en remklauwen ook met Hammerite behandeld. De naven zelf geven geen problemen, de remklauwen worden, met name bij stevig remmen, goed warm waardoor je de verf gaat ruiken en de verf blijft hierdoor de eerste paar dagen nog een beetje zacht. Met zacht bedoel ik dan dat je je vingerafdruk erin ziet als je erop drukt.

Dit zal overigens met de dag afnemen en je zal er geen last meer van hebben.
 
Heb niet zo gek veel soorten wax in huis momenteel, dus ik denk om 1 van volgende te kiezen :

- Natty's Paste Wax Blue
- Collinitie 915

De Collinite zal de beste standtijd hebben, dus die dan maar ? Of van beiden een laagje (met als eerste Natty's) ?
 
Vandaag op tijd opgestaan om verder te doen aan deze BMW.

Vandaag stond op het programma :

- interieur
- motorcompartiment
- wasbeurt
- nieuwe nummerplaathouders met RVS schroeven

Dus :

1) wagen leeggehaald ; alle persoonlijke spullen netjes opgeborgen

2) motorcompartiment : had ik gisterenavond nog ingeneveld met APC 1:10 en afgespoeld, vandaag laagje "natural look" erover (die lelijke krassen in de plastic krijg ik er helaas niet uit)

53f83d88.jpg


3) wagen gestofzuigd, ramen aan de binnenkant gereinigd met "Meguiar's NXT Glass Cleaner" in combinatie met een micro fibre doek.

Ook de make-up-spiegeltjes, tv-schermpjes en gps-scherm niet vergeten :)

4) Alle interieurdelen gereinigd met APC 1:15, vervolgens voorzien van een laagje "Poorboy's Natural Look"

a2da76a9.jpg


5) ook de lederen zetels gereinigd met APC 1:15 en vervolgens een laagje "Poorboy's Natural Look" erover : geeft een mooie satijn look :)

e8a9f2e0.jpg


5924f007.jpg



6) tapijten gekuist met APC 1:10 in combinatie met een paardenhaar borstel

7) wagen gewassen met een 'achteraan in de garage shampoo' (moet toch nog gewassen worden in een later stadium !), alle binnenstijlen etc ook gewassen en gedroogd.
 
8) BMW wil blijkbaar besparen op RVS schroeven en op fatsoenlijke nummerplaathouders, dus heb er zelf maar wat aan gedaan :

voor : roestige schroeven, geen nummerrplaathouder ; achteraan een joekel van een reclamepaneel :-&

824e2321.jpg


na : RVS schroeven en een nette sobere nummerplaathouder

596c4262.jpg


Uiteindelijk voorlopige resultaat :

11b83e5e.jpg


Druk weekend voor de boeg, dus volgende week doe ik verder : dan wordt de wagen gekleid, gepolijst, geglazed, gewaxed, etc …