• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E84 X1 18i M-sport

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Van afgelopen maandag t/m dinsdag avond ben ik bezig geweest met het detailen een BMW X1.
De eigenaar heeft de auto sinds december en is afgeleverd met een poetsbeurt door BMW Zwolle.
Hierover was hij niet erg tevreden en daarop is de auto opnieuw gepoetst door BMW Hoogeveen.
Ook dat liet behoorlijk te wensen over, hierover later meer.
De wagen had rondom redelijke waskrassen, en hier en daar wat andere krasjes.
Ook kon de glans m.i. een stuk beter.
Eerst de auto gewassen met overdosis shampoo en APC toegevoegd om de eventueel resterende waxlaag af te breken.
- PoorBoys Super Slick & Suds shampoo
- PoorBoys Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
- Monello - Wash Mitt

Daarna de wielen goed schoongemaakt, veel teer spetters en vliegroest
Grotefoto-YFYCOQC8.jpg

Na het goed afspoelen met kraanwater een aantal naden / kieren e.d. langsgegaan met APC en kwast.
Let op de foto hieronder op de foto van de motorkap, je ziet hoe plat / dood het water er op ligt.
Geen bescherming meer.
Grotefoto-D3HGRLVV.jpg

Hierna begonnen met het kleien van de auto.
Tijdens het wassen viel me al op dat met name het dak vrij stroef aanvoelde.
Met het kleien bleek ook waarom, er zat veel vuil over nagenoeg heel de auto.
Het stukje klei op de foto hieronder is na een ongeveer een 0.25m².
Hierna auto opnieuw gewassen en binnengezet, afgedroogd en met de LED lamp de lak goed bekeken.
Erg veel hologrammen en waskrassen, zeker geen hoogstaand werk van de BMW dealer :(
Grotefoto-CFNBKPLU.jpg

Hierna de auto geheel afgeplakt en na het maken van een testspot begonnen met polijsten.
Zoals verwacht (heb zelf dezelfde lak / Saffier Schwartz) moet ik aan de bak want ik moest beginnen met een paars wolletje i.c.m. Veloce.
Daarna afgebouwd met Mezzo op Oranje en Finale op Wit.
Omdat ik bij mijn auto ook goede resultaten zag na het gebruik van Black Hole, ook hier deze kleurverdieper gebruikt, en afgetopt met dezelfde wax.
Grotefoto-SCWEX7KM.jpg

Erg mooi resultaat kunnen boeken. De waskrassen (ofwel Swirls) en hologrammen zijn verdwenen en veel krasjes goed kunnen verminderen / wegwerken.
Hieronder een foto van de raamstijl, een foto voor en na.
Vooraf zie je mijn reflectie helemaal niet door de vele krasjes, daarna perfect.
Ook een beeld van de metallic die weer helemaal terug is en blinkt.
Grotefoto-FBOWFQD6.jpg

Nadien alle nog even nagelopen of veel stof te verwijderen (wollen pad met zwaarder polijstmiddel veroorzaakt veel stof).
Ook de banden toen nog in de Tyre Gel gezet.
Interieur niets aan gedaan.
Hierbij dan foto's van het eindresulaat:
Foto650-J43WC68W.jpg

Foto650-ZML6ICOU.jpg

Foto650-VP8OOAQ7.jpg

Foto650-PENW3CAD.jpg

Foto650-I87HW6L6.jpg

Foto650-VQJKDHZB.jpg

Foto650-QZPAFYGU.jpg

Foto650-PKXWCMN6.jpg

Foto650-X4AQGTJQ.jpg
 
Ik denk zelf dat je heel erg trots mag zijn op je werk!!
Erg netjes.

De eigenaar is dat ook zeker..

Over het werk van dealers.. laten we het er niet over hebben.

Tip; Een kwarst met een ijzere omhulsel is wel gevaarlijk.. een ronde carclean detail kwarst is naar mijn idee beter en veiliger.
 
Mooi resultaat :ja , al zijn die swirls/krasjes niet aanwezig als de auto wordt afgeleverd lijkt me ( toch niet bij een nieuwe ) en eerder veroorzaakt door een minder goede verzorging van de eigenaar.....

Een stukje tape rond die kwast en er kan ook niets gebeuren. ;)
 
Je mag trots zijn op het resultaat. Je ziet maar dat met de juiste middelen, het benodigde geduld een prachtige auto naar voren komt. Proficiat.
 
Schitterend resultaat op een mooie wagen, M-pakket maakt een wereld van verschil bij deze auto!
 
Mooi werk. Knap resultaat voor een DAP op een meestal harde BMW lak. Zit een mooie glans op vind ik persoonlijk.
In het kader van goeie tips, en zo bedoel ik het echt dus hoop dat je het zo opvat;
op de foto waar je de DAP vast hebt hou je, je hand precies op de koelsleuven. Mocht je dit langere tijd zo doen wordt je DAP daar niet zo vrolijk van omdat hij de warmte niet kwijt kan.
Verder ben ik persoonlijk niet zo van de APC bij het wasproces van je lak. APC is niet een fijn middel voor blanke lakken. Als je toch met klei aan de gang gaat en gaat polijsten is er sowieso geen restje wax meer over. Ik heb soms vlekken op lak gezien ontstaan door APC waar polijsten noodzakelijk was om het te verwijderen.

Denk overigens dat de eigenaar weer erg tevreden kan zijn met het eindresultaat.
Succes met je volgende klus. Wie weet kan je wat met mijn tips.
 
Bedankt voor de complimenten allen, was zelf ook erg tevreden met het resultaat. ~~
eurofighter;n401563 zei:
In het kader van goeie tips, en zo bedoel ik het echt dus hoop dat je het zo opvat;
op de foto waar je de DAP vast hebt hou je, je hand precies op de koelsleuven.
Mocht je dit langere tijd zo doen wordt je DAP daar niet zo vrolijk van omdat hij de warmte niet kwijt kan.
Verder ben ik persoonlijk niet zo van de APC bij het wasproces van je lak.
APC is niet een fijn middel voor blanke lakken. Als je toch met klei aan de gang gaat en gaat polijsten is er sowieso geen restje wax meer over.
Ik heb soms vlekken op lak gezien ontstaan door APC waar polijsten noodzakelijk was om het te verwijderen.

Bedankt voor je advies. Ik houd de koelsleuven altijd wel in de gaten, dit is een moment opname maar bedankt voor de oplettendheid.

De reden dat ik er APC aan toevoeg t.b.v. het afbreken van de wax is eigenlijk omdat ik het hier op het forum heb gelezen bij meerdere details.
Ik deed het eerst namelijk niet, maar dacht gezien anderen het deden dat het misschien toch beter is, vandaar.

Maar als het volgens jou geen nut heeft ...
Meerdere met ervaring hiermee?