• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Boot polijsten, weer mooi wit maken

Arnoe46

Detailing trainee
21 aug 2014
26
47
32
Gameren
Hi all,

We hebben een witte polyester boot met gelcoat. Alleen is die witte kleur aardig geel geworden inmiddels. Er hebben ook stickers op gezeten en op de plek waar de stickers zaten is het een stuk mooier. Maar je blijft dus ook de lijnen zien waar de stickers zaten.

Heb geprobeerd te polijsten met wol pads op DAP900 icm Riwax RS02. Alleen dit geeft niet het gewenste resultaat. Gaat wel beter glimmen maar blijft te geel en krijg het kleurverschil met waar de stickers zaten niet weg.

Wat adviseren jullie als volgende stap? Kan gaan matteren met 2000 en dan 4000 ofso? Kan dat gewoon met een DAP900? Heb het alleen nooit gedaan en vind het ook een beetje eng XD. Of zijn er nog andere stappen te proberen?

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
Een boot is echt wel wat anders dan een auto, maar dat weet je al wel.
Schuren is niet altijd de oplossing, een cleaner (deze of deze) proberen is dan handiger.
Als dat niet genoeg doet, dan polijsten met een rotary ipv een DAP
 
Ik heb zelf nog maar een paar keer een boot gedaan, lang geleden. Eén daarvan had een gelcoat en dit was bikkelhard. Zelfs met mijn BF21 (DAP-achtige machine, maar dan met 21mm uitslag i.p.v. 8mm) vond deze lak niet zo leuk.

+1 voor RedCat.

Mijn vermoeden is dat je meer cuttingpower moet hebben als je het binnen een rendabele tijd gedaan wilt hebben.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja heb zelf niet eerder een boot gedaan dus moet ook nog een beetje ervaring opdoen. Dat schuren van ik van het Riwax schema. Maar heb inmiddels gezien dat de polijst machines van Riwax zelf ook rotary zijn. Dus denk idd dat ik een rotary nodig ga hebben. Alleen niet zoveel zin om zoon ding aan te schaffen. Dus even kijken waar ik er 1 vandaan haal.

Stel dat ik toch moet schuren, kan dat wel met een DAP icm zo'n schuurpad?
 
@GeBas Heb je die eerste met een excentrische machine gedaan? Die 2200 is ook maar medium cut. Ik zit dan met RS02 en woolpads al stuk zwaarder. Nu moet ik wel zeggen die boten een stuk betere basis hebben dan de mijne. Die van mij is al richting de 35 jaar oud gok ik en behoorlijk verweerd.
 
die 1e boot stond er inderdaad redelijk nbij, dus enkel excentrisch.
De 2e was echt goor en ook vergeeld. Roterend met de Flex en Menzerna 400. Maar ja wel een uur of 20 werk.
 
Ja zal dus minimaal naar roterend moeten....

Denk dat ik dat gewoon moet testen en als dat niet werkt alsnog schuren.

Iemand ervaring met van die schuurpads? 2000 of 4000 ofso?
 
Als ik wat Google;
''... een gelcoat laag op polyester gemiddeld 0,4 tot 0,7 mm dik.''

Een gezonde autolak is tegenwoordig zo'n 0.11 - 0,16mm dik. (110-160mu) Dus je lijkt bij een gelcoat al wat meer speling te hebben wat betreft lakdikte.

Bron --> Gelcoat onderhoud . De gele sluier die jij bedoeld komt hierin ook voor.

Vind dit een interessant onderwerp voor toekomstige klusjes. ;)
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Heb nog even gekeken maar die gele sluier is bij mij wel iets anders. Bij mij zit het op het bovenwater gedeelte. Het is dus geen vaaraanslag. Denk dat het echt verwering van de gelcoat is.
 
Wij hebben een Bayliner gedaan met de DAP Evo Plus icm Lake Country blauw en oranje pads. Mooie cut icm Menzerna 400. Geen polish stap gedaan door tijd gebrek, maar ook ivm resultaat na alleen deze grove poets.

Wij hebben de boot eerst met Bilt-Hamber Touch-Less en daarna met Bilt-Hamber Surfex-HD onder handen genomen. Hierdoor liep er ongelooflijk veel vervuiling vanaf. Daarna een klei sessie en Bilt-Hamber Korrosol om de boel van de laatste restjes vuil af te helpen.

Voor:

IMG-20230404-WA0017.jpg

Na:

IMG-20230415-WA0000.jpg

IMG-20230412-WA0017.jpg

IMG-20230404-WA0008.jpg

Greetz Emiel
 
@TWA die kleur blauw onderaan de boot van de "na" foto is de zelfde kleur als die van de "voor" foto of is hij gespoten?
 
Boot eerst schoonmaken met oxaalzuur opgelost in warm water.
alle kalkaanslag en de meeste vergeling gaat dan weg. Zo doen de profs dat in de botenbusiness.
polijsten 1-2 stappen grover dan een auto.
Echter ook hier het devies “testspot” toepassen.
Een Rotary is inderdaad hier het beste.
Een wolletje met grove compound op een Dap kom je vaak wel mee weg.
Evt. Heb ik wel wat oxaalzuur voor je.
 
Nou ben inmiddels begonnen. Boot is al ruim 30 jaar oud en de vergeling is niet echt oppervlakkig meer. Ook met diverse befrijven contact gehad en advies gevraagd. Methode waarmee ik nu begonnen ben was risicovol zei iedereen maar er was gewoon geen andere manier om het beter te krijgen.

Dus langs de lokale schilder gereden en 10x korrel 220 en 320 gehaald. Daarmee gestart met schuren (niet aan gedacht om een bril op te doen, dus nu compleet ontstoken ogen). Na schuren op schuurmachine verder met korrel 1000 op de DAP900 en daarna 2000.. Dit werkt vooralsnog redelijk. Maar krijg alsnog de verwering niet 100% weg. Ben nu denk ik op 25% mbt het schuurwerk. Daarna poetsen met wol op een rotary. Op een testspot kwam hier een goed resultaat uit.

De Oxaalzuur had ik ook gehoord, maar is overbodig als je toch gaat schuren.
 
@TWA Mooi geworden hoor! Menzerna 400 is voor een boot nog vrij licht zelfs dus top dat je daarmee al zo'n resultaat hebt.