• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Borrani Spoke Wheels - Maserati Ghibli SS (MY1971) - Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Borrani spaakwielen Maserati Ghibli SS (MY1971)

i-pgBwVNf-X2.jpg


Kort geleden tijd kunnen maken om een viertal Borrani spaakwielen eens grondig te reinigen. Stond al een tijdje op mijn to-do lijstje. De wielen horen toe aan een Maserati Ghibli SS uit 1971.

i-BXQW9wV-X2.jpg


Benodigdheden:
  • Borrani spaakwielen.
  • Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner, flink verdund.
  • Mothers Wax Wheel Brush.
  • Enkele kleine kwasten.
  • Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover.
  • Hogedrukreiniger.
  • Metropolitan Air Force Master Blaster 8HP.
  • Handschoenen om de handen te beschermen.

Allereerst de wielen met de voorzijde netjes tegen een muur geplaatst, waarbij ik natuurlijk heb opgelet dat de velgen de muur niet raken, maar slechts de banden. Zo kon ik dan prettig aan de achterzijde werken. Zie foto hierboven en hieronder.

i-s9Jdwtq-X3.jpg


Stap 1: Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner.
• De wielen heb ik in deze fase wiel-voor-wiel behandeld.
• Ik kies er altijd voor om de wielen eerst te reinigen met een velgenreiniger en daarna pas te reinigen met een (vlieg)roestverwijderaar.
• Ik heb de banden en de wielen eerst ingesprayed met Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner. Ik had deze reiniger flink verdund met water.
• Nadat ik dat product had opgebracht, het product op de wielen geagiteerd/gemasseerd met de Mothers Wax Wheel Brush. Ik maakte mij in eerste instantie zorgen hoe ik in vredesnaam al die spaken stuk voor stuk zou kunnen reinigen, maar tot mijn verbazing en tevens grote vreugde ging dat perfect met de zachte lange haren van de Mothers Wax Wheel Brush. De zachte haren slaan bij een bepaalde snelheid van bewegen heerlijk om de spaken heen en doen daar dan hun werk. Ik bewoog de borstel dus in cirkels om het hart van de velg heen en zorgde dat ik daarbij telkens overlappende cirkels maakte, zodat ik alle spaken raakte.
• Daarnaast kun je de borstel ook in de lengte met de spaak mee bewegen. (Dus vanuit het midden naar de buitenzijde). Dat deed ik vooral om op velgrand de delen tussen de spaken te kunnen raken/reinigen.
• De delen tussen de spaken in de velgrand heb ik vervolgens ook nog met behulp van een detailkwast gereinigd.
• Het hart van de velgen is ook een verchroomde plaat. Omdat de spaken daarvoor zitten gemonteerd is dat een wat lastiger deel om te reinigen. Ik heb met behulp van detail-kwasten die delen weten te reinigen. (Helaas geen foto van gemaakt, maar die zal ik later toevoegen bij de volgende fase van behandelen).
• Vervolgens de Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner even laten inwerken.
• Aansluitend nog een tweede keer met borstels en kwasten de velgen behandeld onder toevoeging van nog wat velgenreiniger.
• Daarna de velgen afgespoeld met de hogedrukreiniger.
• Dan door naar de volgende velg, totdat ze alle vier waren behandeld.

i-XSRSkKR-X2.jpg


Stap 2: Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover.
• Nadat ik alle achterzijden van de velgen om de beurt had behandeld met de velgenreiniger van Poorboys World, werd het tijd voor de volgende stap.
• Als tweede behandeling heb ik ervoor gekozen de velgen te behandelen met de gecombineerde velgenreiniger en ijzerverwijderaar van Nanolex. Ik vind dit een fijn product, omdat het wat stroperig is. Hierdoor blijft het product op een plezierige wijze wat plakken aan het te reinigen oppervlak.
• Ik heb iedere velg ingespoten met het product en dit dan vervolgens met een detailkwast overal over de velgen en spaken verdeeld en ingemasseerd.
• Zodra ik een velg in de Nanolex had gezet, begon ik met de volgende velg.
• Het aanbrengen van de Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover duurt per velgzijde denk ik wel een minuut of twee, drie.
• Terwijl ik met velg 2 was begonnen, kon het goedje op velg 1 zijn werk doen.
• Toen ik klaar was met velg 2 aanbrengen, velg 1 nogmaals met de kwast het reeds aanwezige product geagiteerd. Daarna meteen ook velg 2 opnieuw geagiteerd.
• Daarna aangebracht op velg 3 en 4 en die ook allebei twee maal geagiteerd.
• Als laatste alle wielen afgespoten met de hogedrukreiniger.

i-D9FDL8F-X2.jpg


Nu had ik de achterzijde van alle wielen gereinigd en dus kon ik de wielen omdraaien, opdat ik ook de voorzijde van de wielen zou kunnen reinigen. Zoals je wel zult vermoeden heb ik de voorzijde van de wielen op dezelfde wijze behandeld als de achterzijde. Ik volsta derhalve met enkele foto’s van de voorzijde.

i-9CL84nL-X2.jpg


i-FKwzscr-X2.jpg


i-2sPTHvQ-X2.jpg


i-7x6sp8c-X2.jpg


i-fzvmnnB-X2.jpg


Na het reinigen van de wielen heb ik ze gedroogd met de Metropolitan Air Force Master Blaster 8HP. Bij deze velgen was ik echt extreem blij met de Metropolitan, want deze wielen zijn bijna niet te drogen met al die spaken.

i-vFBGqQn-X2.jpg



Hieronder staan de velgen droog en wel in de warme garage. Ze staan nu inmiddels op een andere plek te wachten tot ik er mee door kan. Ik ben voornemens al het chroom nog te gaan poetsen met Mothers Wax Chrome Polish.


i-mRThR6H-X2.jpg


i-PSpHRKN-X2.jpg


Ik denk erover om de binnenzijde van het velgbed te gaan beschermen met een coating. De voorzijde en de spaken ga ik denk ik in twee of drie laagjes velgenwax zetten. Deze jongens zullen nimmer pekel zien, dus moet periodiek reinigen en opfrissen met velgenwax het wel doen.

Bedankt voor het lezen en vragen, advies en commentaar altijd welkom.

Wordt vervolgd,
Aficior
 
Laatst bewerkt:
De kwaliteit straalt er vanaf, velgen en aanpak.
Drogen is echt wel een dingetje, zeker na non-ferro
De spaakkoppen en nippels daarbij extra aandacht geven

Persoonlijk gebruik ik graag een speciekuip
Die kan op een workmate of de velgen op elkaar
En dan aan de bovenste op hoogte kunnen werken

Bijhouden met Bathe+ kan ook prima
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Laat ik starten met... wat ben ik blij dat in het huidige dagelijks verkeer, dit soort velgen niet meer worden toegepast! Dat zou zonde zijn!
Wat is deze set weer mooi geworden zeg, eervolle klus. Ben benieuwd naar het vervolg!
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik vind dergelijke old-school-spaakvelgen altijd schitterend om te zien onder zo'n klassieke sportwagen. Wat een klus om dit schoon te maken, maar goed werk verricht Aficior. Overigens wel een typische constructie met de plaat in het centrum voor kortere spaken en langere spaken naar de naaf.

Edit: ik zie dat ik vergeten was om op het knopje "plaats reactie" te klikken, maar bij deze alsnog.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior