• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Benodigdheden voor motor (MT10)

A3BMM

Detailing chief
18 sep 2016
59
75
Naast alleen lease auto's rij ik nu sinds een jaar of 2 ook motoren en heb recentelijk weer een mooie Yamaha MT10 uit 2016 in een prachtige kleur blauw gekocht. Mijn lease auto's gaf ik eigenlijk niet heel veel zorg naast een standaard wasbeurtje.

Ik zit doorgaans niet heel ruim in mijn tijd om elke week te wassen en te poetsen, helaas. Maar nu wil ik wel zo nu en dan tijd vrij maken voor mijn motoren (MT10 en FZ1 die in de verkoop gaat). Ik hoop vooral een basispakket te kunnen samenstellen waarmee ik tegen relatief gunstige kosten wat producten heb die fijn verwerkbaar zijn en goede resultaten ervoor weten te bieden.

Gezien de motoren maar een kleine oppervlakte hebben, ben ik van plan handmatig te polijsten wetende dat het resultaat waarschijnlijk niet 100% zal zijn, maar ik hoop daarmee het beste eruit te halen wat ik handmatig kan. Daarnaast wil ik ze waxen en wellicht ook iets hebben om de uitlaatpijpen op te knappen en de velgen enigszins te sealen (om makkelijk schoon te maken van bijvoorbeeld kettingvet).

De basis waar ik aan denk:
- washandschoen
- droogdoek
- polijstmiddel die zich uitstekend verleend voor handpolijsten (las het e.e.a. over Autoglym Super Resyn Polish?)
- wax (ben altijd fan geweest van collinite 845, misschien andere adviezen?)
- geschikte pads
- enigszins fijn verwerkbare polijst voor RVS
- iets voor de velgen om makkelijk schoon te kunnen houden
- wellicht iets waar ik tussendoor de standtijd van de wax kan verlengen?

Misschien dat er ook iets is wat goed werkt op de zwarte motoronderdelen met een kwast?

Laatst bewerkt:
Ik schreef het zeker op een manier zodat het met een korreltje zout genomen mag worden en ja, ik neem eigenlijk alleen mezelf met name in de zeik met een grapje door te eindigen met het dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Maar heb ik jou of anderen misschien indirect beledigd?

Begrijp de conclusie ook niet dat het geen tijd mag kosten om uit te zoeken wat ik op mijn nieuwe BMW wil smeren...
Ik doelde dat ik persoonlijk geen tijd heb om bijvoorbeeld uren bezig te zijn bij een klus. Volgens mij mag ik dat ook voor mezelf bepalen. Met andere woorden zijn producten die vriendelijk in gebruik zijn met een fijne resultaat heel erg welkom. Verder staat er zelfs in de titel dat het eigenlijk vooral voor mijn motor is en wordt de BMW gewoon meegenomen met een wax beurtje.

Maar ik zal het wel herschrijven, zodat ook iemand die normaal positief is nog altijd lekker positief kan blijven.

Laatst bewerkt:
Het grote issue is dat er honderden producten zijn met duizenden meningen hierover... het is dan verdomde lastig om een keuze te maken.
Als de focus voornamelijk op een motor ligt, dan zou ik het volgende adviseren als basis producten.

Washmitt voor de lak;

Alternatief voor bovenstaande;

Optie:
Washmitt voor de velgen;

Droogdoek: Niet te groot en prima voor kleine delen.

Optie voor grotere delen zoals de auto;

Nu het lastige gedeelte namelijk het (handmatig) polijsten.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van een AIO (all in one) product. Vaak doen dit soort producten een concessie aan hun werking. Liever voor elke stap een apart product maar als ik zo je verhaal lees, ben je niet van plan om heel veel geld uit te geven.
Ik zou dan zelf kiezen voor bijvoorbeeld de Monello Mezzo. Dit is een medium polijstmiddel dat als je die goed doorwerkt, een prima finish achterlaat.

Polijstmiddel;

Om dit te verwerken, heb je een (hand) pad nodig en deze is daar prima geschikt voor. Deze is 2-zijdig te gebruiken, een harde (cutting) kant en een finishing (zachte) kant. Hiermee bepaal je zelf de slijpgraad.

Handpad:

Om polijstresidu te verwijderen, heb je ook een (flink) aantal doeken nodig. Zo kun je bijvoorbeeld bundels van 3 doeken nemen.
Mijn voorkeur zou dan naar deze gaan.

Doeken;

Bescherming. Ook hier kun je alle kanten mee op. Van een wax/sealant van 8 euro tot over een paar honderd euro...het is maar waar de gek geld aan uit wilt geven (zegt degene die voor een paar duizend euro aan waxen in de kast heeft staan...)
Veel gebruikt en waar veel mensen tevreden over zijn, is bijvoorbeeld de Collinite 845 of de Soft99 Fusso. Dit zijn prima waxen die gemakkelijk te verwerken zijn en een prima standtijd hebben.

Metal polish;
Zelf ben ik tevreden van deze;

Om de velgen makkelijker schoon te krijgen en te houden, is het verstandig om deze ook te beschermen. Het kan met de Collinite 845, Soft99 Fusso of welke wax dan ook maar dan zul je het vaker moeten aanbrengen. Je kan ook een 'speciale' velgenwax gebruiken. Nog beter zou het zijn om de velgen te beschermen met een coating. Dit is veel duurzamer dan een wax en/of sealant. Nadeel is wel dat de velgen een grondige voorbereiding nodig hebben maar als dat eenmaal gedaan is, heb je daarna niet heel veel omkijken ernaar.
Vaak zijn de velgen al schoon te krijgen met een restant sopje.

Velgenwax;

Coating;

Om de velgen te boosten qua bescherming (en ook de lak) zou je kunnen overwegen om een spraysealant te gebruiken. Kwestie van opsprayen en meteen afspuiten met de hogedruk reiniger.

Spraysealant;

Indien je geen hogedruk reiniger hebt, dan zou je ook met een quick detailer aan de slag kunnen.
Persoonlijk ben ik erg fan van deze 2:

Qua accessoires zoals kwasten, goedkope doeken enz., daar ga ik geen tig euro's aan uit geven. Meestal gebruik ik die van de Action voor de vuile klusjes zoals onder de motorkap, uitlaat en in jouw geval de ketting. Ik gooi liever 5 doeken á 2 euro weg dan bijvoorbeeld 1 doek van 5euro :eyes:

Ik schreef het zeker op een manier zodat het met een korreltje zout genomen mag worden en ja, ik neem eigenlijk alleen mezelf met name in de zeik met een grapje door te eindigen met het dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Maar heb ik jou of anderen misschien indirect beledigd?

Begrijp de conclusie ook niet dat het geen tijd mag kosten om uit te zoeken wat ik op mijn nieuwe BMW wil smeren...
Ik doelde dat ik persoonlijk geen tijd heb om bijvoorbeeld uren bezig te zijn bij een klus. Volgens mij mag ik dat ook voor mezelf bepalen. Met andere woorden zijn producten die vriendelijk in gebruik zijn met een fijne resultaat heel erg welkom. Verder staat er zelfs in de titel dat het eigenlijk vooral voor mijn motor is en wordt de BMW gewoon meegenomen met een wax beurtje.

Maar ik zal het wel herschrijven, zodat ook iemand die normaal positief is nog altijd lekker positief kan blijven.
Ik heb mijn berichtje verwijderd dan kunnen we gewoon door met waar het om gaat.