• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

building a detailers dream

Kleur 33 mag in Europa niet meer verkocht en geproduceerd worden vanwege het hogere kwik gehalte in de lamp ten opzichte van 80 en 90 kleuren, dit was een beslissing van Brussel en niet van Philips. De 0 die erachter is komen te staan heeft te maken met de wisseling van grondstof voor de fluorisentielaag aan de binnenkant van de buis. Ik meen een jaar of twaalf geleden is men over moeten stappen van butyl basis suspensie naar een water basis suspensie. Door deze aanpassing kon men minder kwik en fosforen in de lamp doen tegen een zelfde lumenoutput en een lager verbruik met een langere levensduur. 83 of 830 is dus wel dezelfde kleur maar niet dezelfde lamp. Ik weet dit toevallig omdat ik zelf de ontwikkeling heb meegemaakt van deze lampen en de opstart en vrijgave voor de markt heb gedaan. De kans is heel groot dat de TL-lamp die je in je schuur hebt hangen door mij gemaakt zijn.
Wat betreft het combineren van de verlichting heb je wel gelijk mbt 33 en 83(0). Alleen 33 is veel te wit en niet prettig aan de ogen. Alleen 83(0) is te warm en zie je te weinig. Een oplossing hiervoor zou zijn om een 865 te plaatsen. Dit is een wittere variant op de 83(0) en veel rustiger voor je ogen.
Een nog prettigere lampkleur om in te werken is de 451 aktiviva of 452 Akti active. De laatste wordt volgens mij niet meer geproduceerd. Dit licht geeft je het idee dat je in direct zonlicht werkt, wat je lichaam en geest stimuleert om beter te presteren voor langere tijd. De eerste uren dat je hier in werkt is het erg wennen maar dat is alleen de eerste keer daarna ben je eraan gewend. Wij hadden ze voornamelijk in de kantoren hangen.

Of ik het plafond ga isoleren ben ik nog niet aan uit. Mocht het gebeuren dan in ieder geval nog niet dit jaar.

Afgelopen donderdag was het tijd om te voegen. Allereerst hebben we de muur bij de buren afgewerkt. Die wilde perse een grijze voeg.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik vind het niet heel lelijk maar zelf heb ik toch voor een witte gekozen. Hiermee is de muur ook een stuk lichter geworden en nu matched de kleur van de steen ook een stuk beter bij die van de buren. Tevens zijn ook de waterslagen onder het kozijn geplaatst en ingewassen.

In het hoekje bij de regenpijp was het even klote om te voegen maar het is wel gelukt.

Ook is donderdag de deur ingemeten en heb ik de kleur uitgekozen. Nu is het wachten op de definitieve offerte en dan zou hij over 5 weken klaar zijn. :-)^ :jippie

Mooie vorderingen! Komt er ook nog iets van ventilatie in? Net zoals bv. bij de buurman (foto 4).

het schiet mooi op zo, en bedankt voor de uitleg van de nummers van philps, nooit geweten dat 83 en 830 een verschillende lamp is maar wel dezelfde kleur heeft, de buizen gaan zo lang mee dat ik nog steeds een 830 op voorraad heb staan (in dit geval een van general electric).

Ik weet dat vaag een jaar of 15 geleden we voor de arbo eens aan het experimenteren zijn geweest met andere kleuren in een kantoorpand, geen idee meer wat voor nummer dat was, maar dta bleek inderdaad prettiger om in te werken zijn.

ik ben benieuwd hoe het straks wordt, in iedergeval heb je net op tijd het dak waterdicht gemaakt want regen hebben we de laatste dag al weer goed gehad hier en er staat binnenkort meer ana te komen.
zo snel als het nu gaat ben je wel voor het koude weer helemaal klaar.

SLK;343173 zei:
Mooie vorderingen! Komt er ook nog iets van ventilatie in? Net zoals bv. bij de buurman (foto 4).

In post #116 van 2/10 zie je dat er een pijpje op het dak zit, net als de garage(s) een paar huizen verderop.

Gisteren heeft mijn schoonvader het dak gelukkig helemaal dicht kunnen leggen terwijl ik aan het werk was. Het was nog een behoorlijk priegelwerk om het samen te voegen met het dak van de buren.

Tevens is gisteren het HR++ raam in het kunststof kozijn geplaatst. Het tocht gelijk een heel stuk minder in de tuin :-d

Toe maar, HR ++ glas in de garage. Er zijn er die hebben dat nog niet eens in de woning;-) Complimenten hoor, dat wordt een prachtige ruimte.
@cordoba. Bedankt, ik had niet door dat dat voor de ventilatie was. Zit er dan een roosterje aan de binnenkant? Ik heb zo'n plastic roostertje ter grootte van een steen op een paar plekken in de garagemuur.

HR++ en gelaagd aan de buitenzijde eigenlijk. Mocht een van de kinderen er ooit een bal tegenaan schoppen zal de ruit in ieder geval niet versplinteren. In de deur komt straks een dubbel gelaagde ruit. binnen en buiten, ook vanwege de kinderen. De ruiten bij elkaar was nog geen €100,-

Het is gewoon een open dakventilatie. Eventueel zou ik hier later nog een roostertje tegenaan kunnen zetten of als ik het plafond er misschien in ga leggen volgend jaar een elektrische ventilatie op aan sluiten.

Mooi hoor, leuk om te volgen en gaaf om te zien!

De "oudere" muurtjes zien er helaas nu wel erg oud uit ;)
Zou zelf alles egaal coaten met een laag maar daar moet je van houden egaal donker of licht. (-voeg ook weg)
Jouw stenen en voeg vind ik ook mooier dan bij de buren maar uiteraard, smaken verschillen.

Je gaat idd. best veel binnenzetten qua aansluitingen dus de berekening van de kabels en installatie moet je op dat totaal aanpassen.
Komt vast en zeker ook helemaal goed, maak je ook airco binnen? :lol

Goed van het hr-glas, dat is qua kosten een lachertje!

Grappig, mijn kunstof schruifpui krijgt ook HR++ en gelaagd aan de buitenzijde 8d
(bewust voor gekozen, mijn ouders hebben een pui met enkel HR glas, en dat zit er al 14 jaar prima in. En er is al erg veel mee gebeurd met mensen/kinderen,...)

Schiet al lekker op inderdaad, netjes!

Mooi werk hoor! Nu mag ik overigens ook niet klagen met mijn inpandige verwarmde detailruimte van 7,50 bij 4 meter die ook nog eens voorzien is van de nodige tl-balken en warm water :)

7,5 bij 4 en inpandig is ook wel erg lekker. :cool
Vandaag een start gemaakt met de voorbereidingen van de elektra. Wat een stoffige bende is dat om die doosjes en leidingen in te slijpen.

Onder het motto "you can never have enough"

In mijn grijze verleden is het niet toegestaan om electraleidingwerk in muren horizontaal te laten lopen maar uitsluitend verticaal naar boven en dan naar een centraal doos.
Dit om te voorkomen dat er later in het leidingwerk per ongeluk geboord gaat worden, immers de regel is dat leidingwerk vanuit een muurdoos recht omhoog gaat.
Verder is er een beperking van het aantal wandcontactdozen per groep als ik mij niet vergis.

uit mijn hoofd was het horizontaal leggen niet verboden maar wel ongebruikelijk, in dit geval zou ik me er geen zorgen over maken, immers het is een kleine aanbouw die niet gekeurd hoeft te worden, net als de hoeveelheid wandcontactdozen aangezien je ze toch niet allemaal tegelijk gebruikt.

Je kunt nog overwegen een automatisch oprolbare verlengsnoer aan het plafond te maken, die zijn best wel makkelijk, die heb je ook voor lucht.

En sleuven frezen is stoffig zelfs al gebruik je een sleuvenfreesmachine hiervoor, en als je het met een slijptol doet dan zit je helemaal onder :lol

mijn architecte en de elektricien raadden mij ook af om horizontaal te slijpen, en dat vanwege de sterkte van de snelbouwbakstenen. Zoveel als mogelijk verticaal (van de contactdoos naar de vloer), en dan over de vloer naar het centrale punt. Kon het echt niet anders, dan moest ik diagonaal slijpen.

Ik heb dit gedaan met een gewone slijpschijf... Kilo's stof heb ik gevreten...

Ik heb geen snelbouwstenen gebruikt maar kalkzandsteen, omdat deze ook sterk genoeg zijn om straks iets aan op te hangen zonder stevigere pluggen of iets dergelijks te hoeven gebruiken. Deze stenen waren absoluut niet makkelijk om te slijpen en moest ook aardig meppen met de hamer en de bijtel om de sleuven eruit te hakken. Aan de andere muur slijp ik ze wel verticaal in omdat ik die muur wil gebruiken om wat meer spullen op te hangen. Velgen, planken en we zien wel wat nog meer. De muur waar we nu bezig zijn komt de werktafel en kastmateriaal, wasbak koelkast en diepvries.

Gistermiddag weer een eindje verder gekomen. De buitenlamp weer terug opgehangen. De nieuwe bel/ intercom hangt op zijn plek en de eerste kabels zijn getrokken en afgewerkt met gips. Gisteren ook nog een paar flinke buien gehad en het dak is nu in ieder geval dicht. Dan kan nu die vochtplek weer op gaan drogen.

Normtechnisch mag je gewoon horizontaal verticaal schuin etc sleuven!
Doe het zelf ook gewoon!

Maar wel een vraagje: wat is de gedachte van de 6
Dozen langs de deur? Heb je dit overlegd met je elektricien?

Want zo krijg je nooit afdekramen eroverheen!!

Mocht dat wel kunnen hoor ik graag hoe dat werkt! :)