• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

building a detailers dream

Ik vond die 6 dozen bij elkaar ook vreemd maar blijkbaar past het. Ik heb 2 afdekramen daar van 3.

En gisteren werd ik gebeld door de fabrikant van de deur. De deur is in productie genomen en zal over 4 weken klaar zijn :jippie :jippie :jippie

Afgelopen weekend is de deur in het kozijn gezet. De uiteindelijke kleur zal ook grijs worden dus er ligt al een goede basis op.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Gisteravond maar weer eens verder gegaan met het aanleggen van de elektra. Stopcontacten voor de verlichting aangelegd en voor de motor van de garagedeur. Tevens alles maar meteen aangesloten op de schakelaars anders weten we straks misschien niet meer wat wat is. Toen bleek ook nog dat ik ipv een dubbele schakelaar een dubbele hotelschakelaar had meegenomen. Dat word weer een extra ritje naar de bouwmarkt.

wordt dit door een dagelijkse elektricien gemaakt?

en idd. de grondplaten niet vergeten! kan een goede reden zijn voor brand!

stukje 20A afzekeren is voor mij nog steeds zwaar ondenkbaar.

ik zie geen onderverdeler maar je groep gaat wel op 20A afgezekerd worden. dit kan en mag echt niet.

van detailer's dream naar neighbour's nightmare dus?

Heb zelf totaal geen verstand van elektra, maar mooie ruimte aan het worden in ieder geval, zou zonde zijn als hij verwoest werd door een kortsluiting.

Alleen maar positief bedoelt, maar persoonlijk zou ik de elektra kabels ook nog door pvc pijp laten lopen

Lekker bezig daar :cool

Nu ben ik ook geen elektricien, maar waarom zou je stopcontacten voor de verlichting aan willen leggen in het plafond? Ga je lampen monteren met daaraan een stekker? Gaten in de dwarsbalken had je ook hoger moeten boren zodat je ze vervolgens de pvc-buis met klemmen vast kunt maken in het plafond in plaats van los laten slingeren van de bekabeling. Zie bv onderstaande foto in mijn garage.

Afwezigheid van grondplaten en pvc-buizen, kabels die los hangen, lampen aangesloten op een stekkerdoos en de afzekering.... wellicht toch eens te rade gaan bij deskundigen want "rommelen" met elektra kan tot grote problemen leiden.

dak.webp

Electriciteitsbuis is toch bedoeld voor losse fasedraden, schakeldraden e.d. Hier zijn zo te zien zogenaamde grondkabels gebruikt, met dubbele isolatie, en mogelijk ook nog afscherming. PVC buis lijkt me dan wat overbodig?

Overigens als prijs verschil is te verwaarlozen tussen dubbele schakelaar en dubbele hotelschakelaar, kun je dubbele hotelschakelaar toch gewoon aansluiten met 1 schakeldraad, dan werkt ie toch identiek aan een gewone schakelaar.

Goed bezig weer Waxwizzard...nog even en dan lekker binnen detailen.

Elektriciteitsbuizen had het geheel wat 'strakker' gemaakt denk ik.

Bij de hoogte van de gaten is denk ik al rekening gehouden met het feit dat het plafond in de toekomst geïsoleerd kan worden.

Zoals het bij pakkie zit is hoort het.
Die kabels hoeven perse geen grondkabels te zijn, die hebben nog een stalen mantel onder de buitenste pvc lag, maar worden meer industrieel gebruikt en niet in huizen.
Daar horen passende centraaldozen bij zoals je die bij pakkie ook ziet zitten.
Wat ze hier aan het doen zijn weet ik niet, maar dit gaat helemaal fout.
Stop er mee en laat je vakundig adviseren voordat je een ongeluk krijgt...........dit niet om je af te branden maar elektra is GEEN speelgoedje maar serieuse shit.
Vondt het horizontaal leidingen infrezen al vreemd maar dat schijnt te mogen maar de rest mag absoluut niet zo.

Doe er je voordeel mee met de opbouwende kritiek! ;)

Cordoba;345137 zei:
Electriciteitsbuis is toch bedoeld voor losse fasedraden, schakeldraden e.d. Hier zijn zo te zien zogenaamde grondkabels gebruikt, met dubbele isolatie, en mogelijk ook nog afscherming. PVC buis lijkt me dan wat overbodig?

Overigens als prijs verschil is te verwaarlozen tussen dubbele schakelaar en dubbele hotelschakelaar, kun je dubbele hotelschakelaar toch gewoon aansluiten met 1 schakeldraad, dan werkt ie toch identiek aan een gewone schakelaar.

ja dit kan :-)^

En denk dat als ze losse VD installatie draden hadden genomen met PVC buis, al dan niet slag vast (grijs) had het goedkoper geweest als grond kabel.....

Grondkabel is leuk voor... de grond (met mantel,^^ )

Nu ben je natuurlijk particulier bezig, en zal je niet snel een brandweer inspectie krijgen, maar bij zo'n inspectie zal dit direct afgekeurd worden (ervaring;) )

Wat ik nu zou doen, aangezien die grondkabels er al liggen, koop wat 3/4 PVC buis, en rijg ze daar door heen, kost de kop niet en zit een stuk mooier en veiliger:cool

Verder goed bezig! ben benieuwd naar het resultaat :ja

Wat is er veilig aan PVC? Als ik me niet vergis, is dat bij brand (dus mogelijk ook bij kortsluiting) juist één van de redenen dat huizen tegenwoordig 100 keer sneller volledig in brand staan, dan 50 jaar terug.

Cordoba;345145 zei:
Wat is er veilig aan PVC? Als ik me niet vergis, is dat bij brand (dus mogelijk ook bij kortsluiting) juist één van de redenen dat huizen tegenwoordig 100 keer sneller volledig in brand staan, dan 50 jaar terug.

De kabels zitten netjes bij elkaar ipv dat ze overal los slingeren, en aansluitingen zitten in dozen netjes verpakt.

Kortsluiting ontstaat bij mijn weten 9/10 x bij een aansluiting/schakeling/apparaat/verlichting/stoppenkast etc, en dan ligt het dus niet aan de kabels, of het pvc daar om heen.

Gelijk heb je wel dat pvc eerder brand, vroeger werd nog stalen buis gebruikt om je elektra kabels te beschermen, die hebben alleen weer een ander nadeel... metaal geleid....:-b

Zit mij af te vragen wat de gedachtengang achter die wandcontactdozen op die plafondbalken is. Staat daar permanent 220V op? of zijn die geschakeld.
Ben benieuwd hoe dat aangesloten zit, VMVK kabel heeft maar 3 draden, fase, nul en aarde en geen schakeldraad.
Als dit voor verlichting gebruikt gaat worden waarom in vredesnaam wandcontactdozen? Die kunnen dan toch rechtstreeks de armaturen in?

Die VMVK kabels kunnen op 3 manieren afgemonteerd worden:
Kabel in klemmen, de grijze elektriciteitskabel, de zgn. VMVK kabel, kan met klemmen zo vast gezet worden.
Kabel in buis, de grijze VMVK kabel met daarin of twee (zonder rand aarde) of drie (met rand aarde) draden. Deze kabel wordt door gele of grijze PVC buis getrokken en vervolgens om de 30 a 40 cm vastgezet met pijpklemmen of OBO beugels.
Kabel in goot, de elektriciteitskabels worden in een kabelgoot gelegd. Deze K(abel) goot is leverbaar in verschillende mate

Zoals hier in de garage had het beter geweest om 1 kabel op de muur te beugelen onder de balken door en bij elke balk waar je een aansluitpunt wilt hebben een lasdoos die dan doorgaat naar de volgende balk en een kabel gebeugeld over de balk naar je aansluitpunt.

Zelf zou ik helemaal geen VMVK en VD draadsysteem door elkaar gebruikt hebben maar een paar vocht bestendige (groene) gipsplaten als plafond er in geschroefd hebben en buizen met centraaldozen toegepast.
Netter en het voordeel dat je het plafond kan witten, ideaal voor deze toepassing. ;)

Even voor de duidelijkheid:

YMVK = Kabel geschikt voor buitengebruik, maar niet in de grond
YMVKas = Grondkabel met stalen (gevlochten) mantel
VMVK = Kabel voor binnengebruik

Ik ben dan wel geen ervaringsdeskundige maar volgens mij overdrijven jullie een klein beetje. Er worden behoorlijke grondkabels gebruikt die minimaal dezelfde "beveiliging" al dan niet betere beveiliging bieden tov pvc. Daarnaast verwacht ik dat Waxwizzard die draden nog zal weg werken, wellicht middels verlaagd plafond of kabel goten?

Bedenk maar eens hoeveel huishoudens stekerdozen aan elkaar knopen met weet ik hoeveel apparaten en dat op een lekkere stoffige vloer onder de bank.

Renzo 4000;345150 zei:
Ik ben dan wel geen ervaringsdeskundige maar volgens mij overdrijven jullie een klein beetje. Er worden behoorlijke grondkabels gebruikt die minimaal dezelfde "beveiliging" al dan niet betere beveiliging bieden tov pvc. Daarnaast verwacht ik dat Waxwizzard die draden nog zal weg werken, wellicht middels verlaagd plafond of kabel goten?
Bedenk maar eens hoeveel huishoudens stekerdozen aan elkaar knopen met weet ik hoeveel apparaten en dat op een lekkere stoffige vloer onder de bank.

Je bent geen ervarings deskundige maar vindt wel dat de kritiek overdreven is?
Het is opbouwende kritiek, we zitten hier waxwizzard niet af te zeiken of zoiets, we proberen alleen maar te helpen om hem door eventueel gebrek aan kennis voor toekomstige problemen te voorkomen.
Met werken aan elektra moet je je nu eenmaal aan wat voorschriften houden om het veilig te laten zijn.

En inderdaad, dat aan elkaar knopen van verlengsnoeren is niet slim, maar wat dat hier mee te maken heeft weet ik niet.

Jullie zien zaken wat mij betreft iets te zwart wit, er is ook nog grijs ... Wat betreft mijn voorbeeld lijkt mij duidelijk toch? Het is een voorbeeld om aan te geven dat jullie net doen alsof de wereld vergaat in de garage van Waxwizard ... overdrijven is ook een vak.

Hoe het zit met de exacte regelgeving weet ik niet, daar kunnen professionals met meer verstand van zaken vast iets nuttigs over vermelden mocht je dat nodig zijn. Zo op de foto's ziet je detailruimte er tof uit! Lijkt mij een heel mooie gelegenheidsruimte om te detailen. Veel elektra aansluitpunten, voldoende licht en ruimte! Succes met de vorderingen. :) :cool

Renzo 4000;345157 zei:
Jullie zien zaken wat mij betreft iets te zwart wit, er is ook nog grijs ... Wat betreft mijn voorbeeld lijkt mij duidelijk toch? Het is een voorbeeld om aan te geven dat jullie net doen alsof de wereld vergaat in de garage van Waxwizard ... overdrijven is ook een vak.

I rest my case...................

Ook mijn antwoord met de voorbeeldfoto was uiteraard als opbouwende kritiek bedoeld.
Als je toch bezig gaat waarom dan niet direct zoals het hoort? Het kost niet meer tijd of geld dus ik zou de goed bedoelde adviezen niet in de wind slaan en zorgen dat e.e.a. netjes en veilig zit.