• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

building a detailers dream

Zit al wel langer met de gedachte om zonnenpanelen aan te leggen. Niet voor de centen maar vanwege de techniek en om het idee dat ik mijn eigen energie opwek. Mochten die ooit komen dan plaats ik ze op het dak van het huis en niet op de garage. De ligging zou wel ideaal zijn geloof ik want onze tuin ligt pal op het zuiden.
Er gaat straks een aparte groep aangelegd worden voor de garage afgezekerd op 25A.

In dat geval moet ik je helemaal gelijk geven.

Dat belasten..... Heb ik al op meerdere plekken gehoord btw....

Doen veel verhalen de rondte, maar als je, zoals ik hierboven
Reeds vermeldde, gaat salderen zul je daar niks van merken!

En ja, bij onze zuiderburen wordt volgens mij wel het eea
Belast.

Pal op t zuiden is een mooie ligging :)

Dat is idd. flink.
25A daar zit mijn hele appartement mee gezekerd... oke, 1x 25A dan van de 3 fasen beschikbaar in de hoofdleiding/meterkast op de gang.
Of wil je nog wat kleine niet-drie fasen machines neerzetten?

In België is er inderdaad sprake van een nieuwe bijdrage voor het gebruik van het elektriciteitsnet.
Nu, de installatie op zich was overgesubsidieerd, met aftrek in de personenbelasting, een gegarandeerde prijs per stroomcertificaat (1 per 1000 kw geproduceerde stroom), gunstvoorwaarden op je lening,...
Mijn PV-installatie van 20 panelen (245w/stuk) had een berekende terugverdientijd van 4,5 jaar - we zijn nu een ruime drie jaar na installatie, en ik ben het break-evenpoint al gepasseerd. Eigenlijk te gek voor woorden... En typisch Belgisch.
Mijn dak ligt dan ook ideaal qua zuid-oriëntatie, en met een hellingshoek van 45° is er ook niks mis. Geen schaduw van schoorstenen, masten of bomen, alles zit mee.

Bovendien kreeg ik van de leverancier van de panelen nog een bovengemiddeld goeie hogedrukreiniger van Nilfisk als promo-campagne bij mijn bestelling

Straks als hij af is staat er een koelkast, diepvries, compressor, elektrische kachel en elektrische boiler of doorstromer in. Dan nog de apparatuur die je gebruikt tijdens het detailen. Bouwlamp en je polijstmachines en de verlichting aan het plafond 8 x 2 (36W). Er moet gewoon een zwaardere groep in om ook nog wat over te hebben. Mijn overbuurman heeft hetzelfde en elke keer als zijn compressor aansprong klapte de zekering eruit.

Vandaag de regenpijp aangesloten op de afvoer en ingemetseld bij de dakrand. Eigenlijk stond voor vandaag de elektra op de planning maar omdat het leggen van het dakleer naar voren is geschoven van zaterdag naar morgen (dinsdag) moest ik nu de regenpijp doen. En omdat we toch aan het graven waren heb ik ook maar meteen de kabels voor een extra stopcontact buiten en de buitenverlichting ingegraven. Na het terug dichtleggen van de loopgraaf heb ik voor de deur maar even een paar tegels weggelegd zodat de kinderen en de honden ook niet meer door het zand hoeven te baggeren.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

En aangezien we toch op het dak bezig waren ook de ventilatie alvast maar geinstalleerd

netjes!

maar om even in te haken,

mag toch hopen dat je een onderverdeler ("meterkast") in de schuur hangt?
en nogmaals, wat is je hoofdaansluiting? is de 25A groep selectief? dus je hoofdzekering 1x35A traag??

dus resumé

-voedingskabel minimaal 3x4mm2 (230V) of 5x4mm2 (400V)?
-onderverdeelkast plaatsen? materieel wat je verder toepast is niet geschikt voor 25A.
-is je 25A selectief t.o.v. je hoofdaansluiting?

Jeroen Merlijn;342889 zei:
Is toch gewoon 3 fasen net in ster ?

Lijkt me wel, als het in driehoek zou zijn heb je overal 400V aangezien je dan geen nul hebt ?
Of vergis ik me dan ?

Terugkomend op je elektra : als je de kans hebt gewoon in de schuur een onderverdeling / meterkastje maken.
Daar heb je later altijd profijt van en nu heb je de kans om het goed te doen. Vergeet echter niet die kabel vanaf je meterkast naar de schuur juist en selectief af te zekeren.

Bij mijn ouders heb ik in de schuur ook een onderverdeling gemaakt (3 fase - 25A) en dat werk zo heerlijk.
Zelfs al zou er wat misgaan dan blijft in de woning alles netjes doordraaien.

Overigens hoef je je qua vermogen eigenlijk geen zorgen te maken, ik neem aan dat de koelkast, diepvries, compressor, elektrische kachel en elektrische boiler of doorstromer niet allemaal tegelijk aanslaan

Ik heb in huis in de meterkast 2 verzwaarde groepen voor mij garage. Werkt hier prima. Zelfs met lassen etc.

Zal idd geen 3fase in driehoek zijn! :)

Maar of het nou 1 of 3 fase is.. Een onderverdelen
Zal er geplaatst moeten worden! Al het materiaal
Is geschikt voor 16A (standaard 230v wandcontactdozen) en niet
Voor 25! Bij kortsluiting heb je goede kans dat de wandcontactdoos van de muur affikt! Haha

Heel simpel, gevalletje NEN1010 ,^^ . Het zal niet zo snel lopen, maar I-roy heeft wel gelijk. Precies wat meerdere leden hierboven aangegeven, van alles tegelijk aan en gaat allemaal goed... dit komt door de verzwaarde groep, maar wellicht belast je de tussenliggende componenten wel al te veel en is je bedrading en contactpunten al langzaam aan het doorbranden (en had een selectieve zekering al aan moeten spreken). Dit kan nog 30 jaar goed gaan, maar het kan ook dat er in een keer brand is omdat je zekering niet aanspreekt.

Nogmaals, het zal niet zo snel verkeerd gaan, maar het blijft toch een vak apart. Een elektricien kan dit in 1 minuut beoordelen en je aangeven of dit goed gaat of je beter voor een ander type zekering kan kiezen.

inderdaad, en dat komt het volgende.. brand--> verzekering --> controle door expert: installatie voldeed niet ten tijde van de brand--> wordt niet uitgekeerd.

dit is niet om je af te schrikken, wij maken dit bedrijfsmatig steeds meer mee! staat in de kleine lettertjes van 95% van de verzekeringsmaatschappijen.

De groep naar de schuur wordt apart afgezekerd van de hoofdzekering en het huis, tenminste er komt een aparte groepenkast in de meterkast voor de garage. De voedingskabel die naar de garage toe licht is 3x4mm2. Verder weet ik er zelf niet veel van maar ik vertrouw erop dat degene die het aanlegt er verstand van heeft en het goed doet.

Gisteren was het dus de beurt om het dak te bedekken. Om de schuine kanten te maken voor de afloop hebben we planken van 14 cm twee schuine kanten gegeven van 45 graden. Met mastiek had dit ook gegaan maar aan €5,- per meter vond ik dat vrij prijzig voor een stukje piepschuim. Nu was ik de helft minder kwijt. Koste alleen wel wat meer werk.

Dan het leggen van de onderlaag. Best een royaal dak :wink: Elke baan heeft zo'n 10cm overlap met de vorige. Aan de randen hebben we wat extra gelaten zodat deze later nog op maat gesneden kunnen worden.

Toen is de toplaag erop gegaan. Was toch een zware klus om die rollen van 45 kilo het dak op te krijgen. De toplaag is haaks op de onderlaag gelegd. De randen en hoeken worden komend weekend afgewerkt.

3 X 4 kwadraat wil zeggen een fase naar de schuur, en er is voor 4 kwadraat gekozen vanwege de lengte om de spanningsval te verminderen en/of het in de meterkast af te zekeren met 25A, ik verwacht dat in de schuur meerdere groepjes van 16A komen, als het iemand is die het voor zijn werk doet zal het best wel goed komen.

Als er tl balken in komen dan zou je kunnen kijken of je 4 stuks inductief en 4 stuks cappacitief kan hangen, maar super balangrijk is dat niet, ik zou wel kiezen voor verschillende kleuren te combineren, ik heb 33 en 83 gecombineerd in een dubbele tl bak zitten.

plafond wel isoleren anders krijg je gegarandeerd vochtdruppels aan het plafond, maar dat zal wel gebeuren denk ik zo.

ik ben zeer benieuwd hoe het er straks uit komt te zien, ik ben jaloers, ik zou graag zo'n ruimte hebben hier.

Mark

spanningsval zal het niet zijn want mag rond de 100 meter met een 3x2.5 16A.
en kleur 33. kleur 33 is door Philips uit de handel gehaald. jarenlang is kleur 33 in de handel geweest omdat hij extreem cheap was om te produceren.
daarom zie je ze ook zo vaak terug wanneer een congierge een lamp verwisselt. deze was lekker goedkoop ;) alleen de kleurweergave en de kwaliteit
van de uitstralende verlichting is niet mooi/goed.
inductief/capacitief is alleen met "oudere" armaturen het geval, tegenwoordig zijn deze zelfs bijna niet meer leverbaar. HF of EVSA is toch
wel echt standaard tegenwoordig.

en hij heeft al erg mooie lichtbronnen met een RA>95! wat echt heel goede lichtbronnen zijn.

ontopic: ziet er weer gelikt uit! slim van die schuine zijden, het zijn echt de kleine besparingen die het hem doen en waarom niet?

een tijd lang zijn de nummers veranderd(maar na zoveel jaar doen de tl buizen het nog steeds bij mij), toen kwam er geloof ik een 0 achter de nummers te staan.
ik heb die beide kleuren (wit licht 33 en daglicht 83) gecombineerd omdat je dan een prettig licht hebt om bij te werken en je alles goed kan zien.

dat je met 2,5 kwadraat 100 meter kan leggen wil niet zeggen dat je dan geen flinke spanningsval hebt als je 16A aan het eind trekt.