• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

CanCoat aanbrengen na 1 jaar

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
197
135
Hoi Allemaal!

Ongeveer een jaar geleden heb ik 2 lagen Gyeon Mohs en 1 laag CanCoat aangebracht op mijn auto.
Nu merk ik dat na ruim 50.000km de coating niet meer zo goed is als dag 1. (wat geen verassing is haha)

De waterafstotendheid is over het algemeen prima te noemen maar aan de onderkant van de deuren en de voorbumper is het wat slechter aan het worden.
Aangezien de lak nog in goede staat is vroeg ik mij af of het nut heeft een laagje CanCoat aan te brengen? En is dit überhaupt mogelijk?
Natuurlijk zal ik dan eerst een volledige decon wash uitvoeren maar dan zonder te kleien.

Het plan is om volgend jaar de auto weer helemaal te polijsten en dan in de Gyeon Syncro kit te gebruiken. Dus wil nu nog een jaartje (en 50.000km) vooruit met deze coating.

Groetjes!
 
Heb iets vergelijkbaars gedaan met mijn zomerwielen. 2j oude Rim die hier en daar liet afweten. Geen tijd om ze te polijsten en coaten dus simpelweg rondje Prep en Cancoat erop (waren schoon opgeslagen, Iron/Tar etc). Nu na een jaar nog perfecte vuil afstotendheid + beading!
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Het kan ook zijn doordat de onderkant van de deur vuil is (oa. met TF) dat Cancoat z'n ding niet kan doen.
50.000 km is mooi in ieder geval.
Eventueel een laagje Turtle Wax - Seal N Shine er over heen doen. Doe ik ook want anders krijg ik de fles nooit op ;)
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Goed om te weten. Binnenkort maar even een weekend inplannen dat we kunnen coaten :)

Ik gebruik nu om de 2 wasbeurten Cure en als ik geen tijd / zin heb gebruik ik Gyeon Wetcoat. Maar ben daar niet zo'n fan van.
Zal binnenkort een update posten op mijn Clio Patra project pagina.

Thanks voor het advies guys!
 
Ik zou het lakwerk heel licht polijsten (Gyeon Q² Primer bijvoorbeeld), ontvetten en dan CanCoat aanbrengen.
 
Nee de witte van Gyeon. De toplaag zal aangetast zijn maar daarmee verdwijnen ook de vlekjes e.d. De coating zelf (die is niet waterafstotend) zal vrijwel geheel blijven zitten, die verwijder je niet zomaar.
 
Ah super. De witte pad heb ik toevallig ook. Dan ga ik gelijk maar even een flesje primer bestellen.

Zou 2 a 3 lichte banen polijsten genoeg zijn? en dan op standje 4-5 op mijn dap900 V2?
 
Ja dat moet genoeg zijn lijkt me. De CanCoat brengt de waterafstotendheid weer terug+ extra bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Afgelopen weekend lekker aan de slag gegaan. Hele auto een Decon wash gegeven en daarna met de Gyeon Primer over de hele auto heen gegaan. Vervolgens alles 2x ontvet met Gyeon Prep.
Tijdens het aanbrengen van de CanCoat ging dit anders dan ik was gewend. Ik heb het aangebracht met een Gyeon Baldwipe. En afgenomen met 2 Gyeon Baldwipe doeken. Heb de grote panelen in 4/6 stukken gedaan en de rest per paneel. Heb vervolgens een uur gewacht en nog een laagje aangebracht op dezelfde manier.

Daarna nog een keer met een verse Gyeon Baldwipe een half uur lang rondom de auto gelopen om alles nog te controleren en vanuit verschillende hoeken te bekijken. Auto zag er echt geweldig uit! Voelde ook echt super glad aan.

De auto heeft toen 24 uur kunnen drogen in een verwarmde loods (17-18 graden). Daarna heb ik een klein laagje Cure aangebracht.
Toen de auto buiten stond zakte even de moed in mijn schoenen. Zag op de motorkap allemaal strepen.... Dacht eerst dat het van de Gyeon Cure was. Maar het waren echt high spots. Ik baalde echt als een stekker.

Heb toen met een foam hand pad en een hele lichte polish heel erg licht over de lak gewreven... En weg... Totaal geen strepen meer. Heb letterlijk alleen de druk van de pad gebruikt. 1x was genoeg om het te verwijderen. Heb toen een rondje om de auto gedaan om alles te controleren. Er zaten op meerdere panelen strepen. Heb alles nu weggekregen.

Daarna heb ik op een plekje waar ik met de polish ben geweest een klein spuitje gyeon prep gegeven en daarna de waterafstotendheid getest. Die was echt geweldig.
Ik heb de auto nogmaals 24 uur in de loods gezet. Heb daarna de auto voorzichtig ontvet met prep om het polijstmiddel te verwijderen. Stukje weer getest en nog steeds mega goede beading en sheeting. Vervolgens nu de hele auto weer in de Cure gezet.

De CanCoat is wel al anderhalf jaar / 2 jaar oud en al op 3 andere auto's gebruikt. Zou het kunnen zijn dat het over datum is? Dat het daarom zoveel strepen geeft?

Vandaag eerst regenbui op de auto en niks blijft plakken. Al het water rolt echt van de lak af. Lijkt weer op het niveau te zijn van anderhalf jaar geleden na 2 lagen Mohs + laagje Cancoat.
Kan ik er nu vanuit gaan dat de Cancoat toch is gelukt? Durf het potje nu niet meer te gebruiken haha.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Ik denk dat het aan de Baldwipe kan liggen (ook al wordt ie standaard erbij geleverd). Ik gebruik een MF applicator (rechthoekige applicator) ism een goed gerichte lichtbron (LED lamp op statief).
 
De eerste keer aanbrengen heb ik toen met de doek gedaan die er bij zat. Aangezien dat een betonblok was geworden heb ik die weggedaan haha.
De baldwipe doeken leken er in mijn optiek het meeste op.

Ik had goede verlichting meegenomen. een dubbele ledlamp op statief een hoofdlamp en een scangrip lamp. Het levellen van de coating ging eigenlijk ook erg goed en soepel. Toch gek dan van die strepen.

En nu hopen dat de Cancoat goed is gehecht :p
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Waar het aan heeft gelegen is moeilijk te zeggen als je niet bij de applicatie bent geweest.

maar uit mijn ervaring kan je de cancoat heel lang bewaren.

Ik weet dat het zo staat omschreven, maar er zijn betere manieren om de cancoat aan te brengen. Ik gebruik zelf graag de zelfde blokjes met doekjes die je bij andere coatings krijgt... een mf applicatie pad werkt ook heel goed en naar mijn mening vele malen beter dan een doek.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Donovan
Voor de volgende keer ga ik dan inderdaad dan maar toch een andere applicatie methode gebruiken.
Ik vond zo'n grote doek ook een beetje ongemakkelijk vasthouden.

Dankjewel voor de reactie!
 
Voor het polijsten is een lamp met hoge intensiteit zoals een scangrip het meest geschikt om de oneffenheden in de lak goed te kunnen zien maar voor het vinden van high spots is dat juist niet het geval. Ik heb (na het ergens op YT te hebben gevonden) een Viltrox L116T led paneeltje gekocht. Die geeft een meer diffuus lich en sinds ik die gebruik zie ik geen high spot meer over het hoofd.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
De ledlamp op statief heeft aardig difuus licht en is in meerdere standen in te stellen.
Mijn hoofdlampje heeft ook een difuus stand. Zo'n felle bak licht van de scangrip haalt inderdaad alles weg.

De TL verlichting van de loods zelf vind ik meestal ook erg prettig om te zien of er high spots zijn.

Ik heb nu al 4 auto's voorzien van een coating. Zonder een enkele high spot gezien te hebben. Ben al lang blij dat het nu met mijn eigen auto is gebeurt haha.
Denk toch dat het de manier van aanbrengen met de doek is geweest. Misschien daardoor teveel product gebruikt.
 
Vandaag met de eerste regenbui is het resultaat van de Cancoat erg teleurstellend.

Ik denk toch dat de coating niet meer optimaal werkt. De beading is er wel maar totaal niet wat ik er van had verwacht.
De sheeting op alle panelen is echt dramatisch langzaam. Ben bang dat ik binnenkort weer moet gaan polijsten... Wel echt balen.
 
  • Verbluft
Reactions: Kees-sw en RoyR
Ik weet dat het zo staat omschreven, maar er zijn betere manieren om de cancoat aan te brengen. Ik gebruik zelf graag de zelfde blokjes met doekjes die je bij andere coatings krijgt... een mf applicatie pad werkt ook heel goed en naar mijn mening vele malen beter dan een doek.

Helemaal mee eens. Deze manier van aanbrengen werkt echt super fijn!
 
Vandaag met de eerste regenbui is het resultaat van de Cancoat erg teleurstellend.

Ik denk toch dat de coating niet meer optimaal werkt. De beading is er wel maar totaal niet wat ik er van had verwacht.
De sheeting op alle panelen is echt dramatisch langzaam. Ben bang dat ik binnenkort weer moet gaan polijsten... Wel echt balen.
Inderdaad balen....
Uithuilen en opnieuw beginnen, en hou ons op de hoogte!