• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Chemische reactie ? Rare plekken op de achterkant in de lak van mijn Porsche Boxster

Mrborrie

Detailing rookie
14 apr 2019
9
15
Ik heb een hele aparte situatie op mijn Boxster uit 2002

Gisteren de wagen gewassen en vandaag vind ik hele rare plekken op de achterkant.

Het lijkt een soort chemische reactie te zijn. Met klei en wax in kleur eroverheen gegaan dus was lastiger foto te maken maar het ik vermoeid dat dit herspuiten moet worden.

De wagen heb ik pas een aantal dagen kan dan ook maar een aantal scenario’s bedenken.

1. Zat er al maar verstopt wat na wassen zichtbaar is geworden?
2. Er zat zooi in de emmer, van de verkeerde stapel emmer gepakt perongeluk , heeft keer olie in gezeten denk ik... maar dan nog waarom zo lokaal schade?
3. Iemand uit ee buurt jaloers en heeft er iets op geflikkerd in de avond , stond met de kont naar achteren.

Ben met name dus benieuwd hoe je een dergelijke reactie op de lak kan krijgen in de 1e plaats

92-BB4-E13-DB05-4686-B993-8374-C3093134.jpg

3013-E589-B1-A2-42-F6-8-FEC-F26-B68-C18-FA5.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Meneer Borrie. :D

Welkom op het forum.

Oef, dat ziet er niet best uit.Het eerste wat mij te binnen schoot was craquelé. Dit zijn kleine barstjes in de lak. :S

(1) Dit verdoezel je niet effe met een glaze/wax/etc.
(2) Als er dusdanig veel olie in je sop-emmer zat, dan merkte je dit wel. En was het met name op je eerste panelen wel merkbaar.
(3) Dit lijkt een mogelijkheid. :S

Is je remlicht ook aangetast?


Nogmaals, dit lijkt op craquelé en aan je verhaalt te horen inderdaad door een spulletje wat op de lak is gekomen. Echter ben ik hier niet goed in thuis, maar ik denk dat forumleden zoals @RedCat / @Cordoba hier meer van weten. ;)
 
Dit zal overspuiten worden. Lijkt erop dat er iets opgekomen is wat heeft gereageerd met de lak. Zoiets kan ook ontstaan na het spuiten doordat de nieuwe laklaag niet goed hecht op de oude laklaag maar dat zie je dan daarna en niet bijvoorbeeld een week erna.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je ziet is meestal het gevolg van spanning tussen boven en onderlaag en dat gedurende een langere periode
Ik denk dus niet dat je naar een recente dader op zoek moet, eerder dat het nu pas zichtbaar(der) werd
Ik weet niet hoeveel revaring je hebt met detailen, maar een geoefend oog ziet het eerder. Lichtinval scheelt ook.
Als er iets op gespoten zou zijn zal je in ieder geval sporen moeten zien en verschil tussen zwaar en licht aangetast.

Misschien de verkoper eens vragen, is toch echt wel een voorbeeld van een verborgen gebrek
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Welkom op het forum.

Hoe bedoel je dat er zooi in de emmer zat? Ik neem niet aan dat je dat voordat je ging wassen al hebt ontdekt, anders had je wel een andere emmer gepakt... Als het iets was wat vantevoren al in de emmer zat, dan zou je deze verschijnselen inderdaad over de hele auto verwachten.
Het lijkt me dus aannemelijker dat die zooi tijdens het wassen van de auto af en in je emmer is gekomen. Oftewel er is voor de verkoop iets op gesmeerd om dit te camoufleren. Om deze ellende te maskeren, is een flinke laag nodig geweest. Dit zal achteraf in de emmer wel duidelijk aanwezig zijn geweest.

Dit lijkt me niet iets wat pas ontstaan is. Dit zal gemaskeerd zijn en datgene wat het verdoezelde, heb je nu dus weggewassen.
Het zou kunnen dat het de originele lak is, die aangetast is. Maar het lijkt erop dat het ooit slecht is bijgewerkt.

Er zit niets anders op dan opnieuw laten spuiten. Ik zou voor kunnen stellen om ermee terug te gaan waar je de auto hebt gekocht, maar diegene heeft hier waarschijnlijk vanaf geweten en dit bewust gecamoufleerd. Als hij van plan was om dit opnieuw te laten spuiten, dan had hij dat ook al direct kunnen laten doen... Wellicht weinig kans van slagen om daar alsnog medewerking in te krijgen. (Al zou een dergelijk verborgen gebrek voldoende reden zijn om de koop nog te laten ontbinden)

Succes met het oplossen van deze schade.

Over dat de verkeerde emmer pakken wil ik je nog op het hart drukken om niet een willekeurige emmer (die ook voor allerhande andere klusjes gebruikt wordt) uit je garage te gebruiken om je auto te wassen. Dus schaf een tweetal nette emmers aan die je alleen gebruikt om de auto te wassen. En alle andere emmers hou je ver van je autopoetsspullen vandaan om in de toekomst dit soort verwisselingen (of alleen het vermoeden daarvan) te voorkomen.
Ook je emmers die speciaal voor het wassen van de auto zijn, na elke wasbeurt (en voordat je begint met wassen) goed omspoelen en schoon houden.

Lees je hier ook eens in over de zogenaamde 2-emmer methode om je auto te wassen. Dit houdt in dat je een emmer gebruikt met het sop (water + shampoo) om de auto te wassen. Daarnaast gebruik je nog een tweede emmer met alleen water om je washandschoen of "spons" steeds in om te spoelen als je een gedeelte van de auto hebt gewassen. Door de washandschoen steeds goed schoon te spoelen en droog te wringen, blijft de vervuiling van de auto in de spoelemmer achter en blijft het water in je was-emmer schoon. Zo ben je niet met een sopje vol met vuil, zand, etc. je auto aan het wassen en voorkom je veel waskrassen. Als de zon op de auto staat, zijn deze herkenbaar als een soort spinnenweb. Zeker bij een zwarte auto doen ze veel afbreuk aan de glans en de verschijning van de auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd waar deze Boxter ergens woont? Als het in mijn buurt is zou ik het wel voor jou willen bestuderen. (Regio Schiphol).

Op het scherm van mijn telefoon ziet het er overigens serieus uit, maar ik ben toch benieuwd of er nog wat aan te doen is. Spuiten kan altijd nog.

Dit is toch iets wat je moet hebben gezien zou ik zeggen. Je loopt toch een rondje rond een aan te schaffen auto. Zeker een Boxter stel ik mij zo voor met die mooie achterpartij. Dit lijkt mij alleen te camoufleren met een laag van twee centimeter modder. (Niet lelijk bedoeld en super rot voor je). Of met zwarte klei.

Groet,
Aficior
 
Erg bijzonder!

Zou serieus naar het mooie aanbod van @Aficior kijken.

Neem aan dat je al gevoeld hebt of het “erop ligt”, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Gebasten lak dat is wat ik zie.
Meestal snel gespoten en niet rustig laten koelen staat binnen geen probleem eerste keer buiten in de kou te snel na het spuiten en op de slechte hechting's punten barst het.

Dit wil je niet horen maar
Makkelijk te camoufleren met een zwarte stift en een een olieachtige glim glim er op na de eerste keer wassen zie je het meteen.
helaas al eens gehad bij een maat van me

Het beste wat je nu kan doen is ....... Opnieuw laten spuiten .

Maar..... als ik iets anders kijk kan het ook gewoon kalk zijn maar dan ligt het op de lak en kun je het voelen.
 
Ik ben het eens met @RedCat spanningen in de lagen wat vooral is bij liggende delen en dan vooral warme, bij de Porsche ligt de motor achterin dus is dit paneel nog extra warm
 
Ik twijfel sterk tussen slecht spuitwerk, of interne spanningen in de lagen. Het lijkt wel duidelijk dat de schade is gecamoufleerd, en mogelijk heb je de auto binnen (minder licht) in ontvangst genomen, en bent vertrokken met de auto? Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik denk dat de eerste stap is om een lakdiktemeter los te laten op deze auto, zowel de beschadigde als de gave panelen, om een vergelijk te hebben. Afhankelijk van de regio waar je woont, kan misschien iemand hier je helpen met een lakdiktemeting, anders kijken of een garage of autoschadebedrijf wat lakdiktemetingen voor je kan doen.
 
Deze schade is onherstelbaar. Als ik inzoom, zie ik delen waar lak ontbreekt. Als er iets in je emmer gezeten zou hebben, dan was de schade overal te zien. Nu is het alleen de achterklep. Deze schade heeft er denk ik al gezeten en is eerder gemaskeerd geweest.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt mannen (en dames?)
Er zat een soort chement achtige smurrie in de naden, zou het dan echt weggestopt zijn geweest?! Bizar verhaal!
De Boxster staat in in regio schiphol , Hoofddorp dus Aficior is welkom voor een bak koffie!

De les met de emmer is geleerd, ik was gewoon erg blij en wou hem snel wassen. iets met haastige spoed.
Ik ga direct investeren in een goed 2 emmer systeem.. betreft het nare gevoel of iemand er iets mee heeft gedaan heb ik ook opgelost

DD382-FA8-0-D15-4675-AB98-0060-C1-A6-DF61.png
 
Cement > ongebluste kalk, en dat is niet fijn voor de lak
Maar dan heeft het wel meer tijd nodig dan die van een wasbeurt
Dus mijn conclusie; jij hebt zelf niets fout gedaan met het wassen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Donderdagmiddag elkaar ontmoet. Ik was te vroeg en heb dus uitgebreid de tijd kunnen nemen de defecten te bestuderen.

Het was fijn de eigenaar gerust te stellen en hem te vertellen dat deze stade niet door hem is veroorzaakt of door een onverlaat. Deze defecten zaten er al langer.

Naar mijn mening zijn de defecten veroorzaakt door objecten die uit de lucht zijn gevallen. Dit gebeurd meestal onder bomen, waar zich vogels in ophouden en die ballast dumpen...

De plekken zaten alleen aan de achterzijde van de auto en dan in het middelste gedeelte. Niet links of rechts. Voor mij bevestigd dit mijn vermoeden dat een reisgezelschap vogels deze auto ooit heeft uitgekozen om onder te schxxten.

De vlekken zijn helaas wat wij noemen craquelé. De eigenaar accepteert vooralsnog dat dit zo is. Hij verwacht dit probleem op te lossen op niet al te lange termijn. Daar wordt al door hem aan gewerkt.

13bd2d04c119407a975e969fbd8eff9b.jpg
4145e7fa2789b619f5922432100d58c3.jpg