• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

chevrolet caprice poetsen

davecaprice

Detailing addict
10 dec 2010
36
65
33
hallo,

Ik zit met me handen in het haar.
ik heb zoveel producten gezien en laten adviseren dat ik
niet meer weet welke ik nu moet kiezen.
Ik heb contact gehad met meguiars.
Ze adviseerde me het 5 stappenplan.
welke producten moet ik nu gebruiken.
Ik wil mijn auto de echte WOW! factor geven.
en ik als beginner is het wel verstandig om met
een polijstmachine te beginnen?
Het chroom en vinyl/leren dak moet ook flink geboend en beschermd worden.

Hier een paar fotos van de staat van mijn auto:

100_1502.jpg


het dak is smoezelig zwart.hij was ooit mooi licht

100_1489.jpg


100_1485.jpg


P1010166.jpg
.

bij deze foto zie je een beetje roest op het chroomwerk.

100_1483.jpg


ik hoor het nog wel

alvast bedankt,

gr Dave
 
Stappenplan van hier volgen ( zie mijn onderschrift voor de link ) en niet de overpriced Meg's ;)
Machinaal is no prob, de DAP is fool-proof en raad je aan om het machinale stappenplan te kopen / volgen.
Wat betreft het dak: zoek even onder cabrio en dak .... komen vanzelf mooie antwoorden :)
Als je die hebt doorgenomen en nog vragen hebt ... we zien ze wel verschijnen
 
zeker voor de DAP gaan. lijkt eng, maar is het totaal niet. Werkt echt simpel. Vond het zelf de eerste keer ook eng, maar bleek onwijs mee te vallen.
Ik zou wel voor de DAP900 gaan, deze heeft net wat meer vermogen. En dat helpt op sommige stukken zeker. Merk zelf dat ik bij sommige auto's met de DAP500 tekort kom.
Vandaar dat ik er ook een pro900 bij heb gekocht (de pro900 is niet voor beginnerd)
Kijk even goed bij het machinale stappenplan van mk-us
Is echt een tophandleiding
shampoo zou ik zeker voor dodo juice BTBM of sour power gaan
zelf zou ik voor Poorboys world producten icm mothers en chemical guys gaan, om te polijsten
en om te waxen ook een waxje van Dodo, vind het zelf heerlijke waxen


eerste keer is een flinke uitgave, maar je haalt het er uiteindelijk met gemak uit.
en je heb er onwijs lang plezier van
 
Het 5 stappenplan van Mequiars is een goede basis.

Waar een goede "poets" beurt voor de buitenkant mijn inziens uit bestaat is het volgende :
- Auto wassen met 2 emmers, een washmitt en een goede shampoo
- Auto Clayen
- Lak reinigen met een paintcleaner en/of polijst
- Lak voeden met een glaze
- Lak beschermen met een goede wax


Het wassen met een washmitt en 2 emmers lijkt me redelijk voor zichzelf sprekend. Als shampoo zou je hiervoor de NXT shampoo van Mequiars kunnen gebruiken of een Slick & Suds van Poorboys.
Ben je bereid om er wat geld aan te spenderen zou ik voor de Dodo shampoo Born to be Mild gaan.

Wat betreft het clayen, heel veel merken hebben clay of claysetjes in hun assortiment. Zelf ben ik erg te spreken over de Poorboys clay icm Poorboy's Spray & Wipe. Mequiars heeft ook een clay setje echter vindt ik de spray die daarbij geleverd wordt niet erg prettig werken. Met name als het wat warmer is droogt deze erg snel op wat weer vlekken geeft. Daarbij heb je bij Poorboy's het voordeel dat je de spray kan aanlengen met water (1:1) waardoor je 2x zoveel product hebt als die van Mequiars.


De 3de stap is ook een persoonlijke keuze. Je moet jezelf afvragen of je dit handmatig of machinaal wil gaan doen.
Ga je dit handmatig doen dan zou je van Mequiars bijvoorbeeld de paintcleaner kunnen pakken. Zelf heb ik dit nu 2x gebruikt en waren dat ook de laatste 2 keren. Ik vindt het echt enorm zwaar uitpoetsen. Na een motorkap heb je al geen handen meer over. Ook de Poorboy's Prof Polish is een product wat mijn inziens daar erg voor geschikt is.
Ook kan je natuurlijk voor de Monello (huismerk van CarClean) kiezen uit de Finale (lichte krasjes/swirls) of Mezzo (wat zwaardere krassen/ swirls).

Zelf zou ik overwegen om het machinaal te gaan doen. Zowel de Caprice als de GTS zijn redelijk forse auto's waar je het bij handmatig echt over meerdere dagen moet gaan uitstrijken.
Ga je handmatig dan kun je grofweg kiezen uit de 2 bekenste merken : Poorboy's SSR of Monello. Houdt wel rekening dat je naast een machine ook nog pad's nodig hebt.

Na het reinigen van de lak moet (kan) je deze ook voeden. Dat doe je met een glaze. Een mooi product is bijvoorbeeld de Black Hole van Poorboy's welke geschikt is voor de met name donkere kleuren.
Als je de lak voorzien hebt van een glaze is het tijd om de lak goed te beschermen. Hiervoor gebruik je een goede wax.

Nu zal je ongetwijveld ook wel gezien hebben dat CC een kleine 100 verschillende waxen te koop aanbiedt varierent van 10 tot 100 euro (en er zijn nog duurdere).
Welke wax je wilt gebruiken hangt van je smaak en portomonee af. De Poorboy's Natty's en de Mequiars NXT tech 2 wax zijn erg leuke waxen maar zelf zou ik eerder voor een Dodo Purple Haze of een Collinte 845 gaan omdat deze waxen langer blijven zitten (langere standtijd).

Zoals je ziet zijn er keuzes genoeg. Wel zou ik proberen vooruit te kijken en producten aan te schaffen die je voor beide auto's langere tijd kunt blijven gebruiken.
Een DAP is een redelijk forse investering (incl. pad's en polijstmiddelen) maar mijn inziens meer dan de moeite waard gezien het gemak en het resultaat wat je ermee kan bereiken.

Even nog 2 kleine opmerkingen :
Mequiars is over het algemeen niet geschikt om buiten in de zon te gebruiken. Poorboy's daarin tegen kan daar beter tegen.
Mocht je gaan clayen, dan moet je na te clayen een wax aanbrengen omdat anders je lak niet beschermd is. Je kan dus niet op maandag gaan clayen, dinsdag tot donderdag gaan rijden en dan vrijdag de wax pas aanbrengen.

Het is een aardig verhaal, hopelijk sluit het een beetje aan op je vragen.

Gr. Arjan
 
Mooie auto met één duidelijk aandachtspunt.
Het vinyl van het dak lijkt zowel langs de voorruit als bij de deurstijlen ruim los te staan.
Daarbij loop je het risico dat daaronder de zaak gaat roesten. Kijk dat vooral na.
Eén van de mogelijke oplossingen is om met een injectienaald wat lijm onder de rand te spuiten.
Doe dat eigenlijk alleen als je zeker weet dat er nog geen roestschade onder zit.

Voor de lakbehandeling heb je al advies genoeg. Zoek ook even een forumlid in de buurt.
Kan je face to face vragen stellen en het leert veel sneller.

Hans
 
Gave bak man! Dat moet leuk zijn om die weer helemaal spetterend te gaan maken. (Jammer dat Didam zo een kolere eind weg is).
Veel succes!!
 
RedCat zei:
Mooie auto met één duidelijk aandachtspunt.
Het vinyl van het dak lijkt zowel langs de voorruit als bij de deurstijlen ruim los te staan.
Daarbij loop je het risico dat daaronder de zaak gaat roesten. Kijk dat vooral na.
Eén van de mogelijke oplossingen is om met een injectienaald wat lijm onder de rand te spuiten.
Doe dat eigenlijk alleen als je zeker weet dat er nog geen roestschade onder zit.

Voor de lakbehandeling heb je al advies genoeg. Zoek ook even een forumlid in de buurt.
Kan je face to face vragen stellen en het leert veel sneller.

Hans


Ik heb het dak al aan 1 kant opnieuw geplakt.zover ik kon zien waren de randen netjes(geen roest)want daar zal juist
denk ik het meeste water in staan.
Deze kant wie op de foto staat is al eens geplakt maar niet netjes gedaan(Hobbel de bobbel).
Wilde deze kant nog overnieuw doen.heb het dak helemaal nagevoeld op bobbels en bultjes.maar ik voel niets.
de zit ook een laag schuim onder zodat het leer niet gelijk in contact staat met het metaal.
 
vectraroels zei:
zeker voor de DAP gaan. lijkt eng, maar is het totaal niet. Werkt echt simpel. Vond het zelf de eerste keer ook eng, maar bleek onwijs mee te vallen.
Ik zou wel voor de DAP900 gaan, deze heeft net wat meer vermogen. En dat helpt op sommige stukken zeker. Merk zelf dat ik bij sommige auto's met de DAP500 tekort kom.
Vandaar dat ik er ook een pro900 bij heb gekocht (de pro900 is niet voor beginnerd)
Kijk even goed bij het machinale stappenplan van mk-us
Is echt een tophandleiding
shampoo zou ik zeker voor dodo juice BTBM of sour power gaan
zelf zou ik voor Poorboys world producten icm mothers en chemical guys gaan, om te polijsten
en om te waxen ook een waxje van Dodo, vind het zelf heerlijke waxen


eerste keer is een flinke uitgave, maar je haalt het er uiteindelijk met gemak uit.
en je heb er onwijs lang plezier van


Hallo,

bedankt voor je reactie,
maar zou je het verschil echt zien als jemet een dap900 te werk ga?
ik had meer die polisching power pro900 ofzo op het oog.
wat je bij de shop ziet van Carclean.com
scheeld me toch nog wat geld.
ik ben nog maar een leek.
mag wel wat kosten. ik hoor het nog..

gr Dave
 
de pro900 is een rotary en moet met beleid worden gehandeld,meer kans op schade vooreen on ervaren detailer,dus een dap is de betere keuze!!!
even heel snel door de bocht zeg maar
ps met mothers lu en megs polish is de vliegenroeest zo verdwayne
 
Juffer1 zei:
*knip*verhaal*knip*Gr. Arjan

Hey Arjan,

Bedankt voor je verhaal.
hier kan ik wel wat mee doen.
mijn budget is rond de 200 euro incl. polijstmachine enz.
maja ik denk dat ik dat al niet haal.
We hebben 3 auto's al eens laten poetsen bij 1 bedrijf.
maar mijn laatse auto de gts viel me zo tegen.binnen was mooi schoon
maar buitenkant viel tegen.
maar moest wel 140 euro tikken.
Ik dacht dat kan ik zelf ook wel.
dus eigenlijk heb je het zo terug verdiend.
aangezien een polijstmachine al aardig wat kost.
denk ik dat 200 euro dan niks is.
Het advies over je producten kan ik wat mee doen.

nogmaals bedankt,

gr Dave
 
@davecaprice: zou je zo vriendelijk willen zijn om niet hele lappen tekst te quoten, is:
A - niet noodzakelijk
B - leest / bladert waardeloos
c - als iedereen gaat doen dan in no-time 500 pagina's verder

Tip van Flip: doe zoals ik middels: "@ ( naam invullen )"

Wat betreft de kosten:
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP500_Raffini_Starterskit_Lite_Edition__101802 >>> €155
Dodo Juice Born to be Mild shampoo - 250ml >>> €12,50
https://www.Carclean.com/product/Cobra/The_Bone_Spons_COBRA-195_100976 >>> €10
https://www.Carclean.com/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC-1_101684 >>> €16,50
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System__kit__07240_101424 >>> €28
https://www.Carclean.com/product/Cobra/Blue_All_Purpose_Microfiber_Towel_40x40cm_MFC-600_100958 >>> €3,75
https://www.Carclean.com/product/Cobra/Blue_All_Purpose_Microfiber_Towel_40x40cm_MFC-600_100958 >>> €3,75
https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Fantastic_Fur_Microfibre_Buffing_Cloth_DJFF1PC_101133 >>> €7
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Nattys_Paste_Wax_Blue_235ml_PB-NPW-BL_100714 >>> €20
https://www.Carclean.com/product/Monello/Concorso_UltraSoft_Finishing_CCS_Round_Foam_Hand_Applicator_78-14x45GO_101650 >>> €3,50
2x bouw-emmers ( zwarte gevallen die je bij gamma zo kan halen ) om 2-emmer-systeem te hanteren

Zou je op €260 komen, waarbij je later kan gaan uitbreiden etc. maar zo ben je al een zéér goed eind op weg.

Tuurlijk kan je velgenborstels, velgenwax, nog meer doeken, trim restorer, aluminium-bende etcetc nemen maar als je
Is idd een aardige investering, maar als je ziet dat je al €140 weggegooid hebt ( daar kan je ook geen auto voor detailen, maar alleen snelsnel laten poetsen )
en 3 auto's hebt laten poetsen, dan kan je zelf goed gaan detailen en verdien je in no-time weer terug
 
@mk-us:

sorry voor die lappen tekst.
zo is het idd wat beter.
maar je hebt die v500 als polijstmachine.
maar ze schrijven dat een dap900 beter is omdat die roterend is.
wat vind jij daarvan.

Zuidwest10 schrijft : de pro900 is een rotary en moet met beleid worden gehandeld,meer kans op schade vooreen on ervaren detailer,dus een dap is de betere keuze!!!
 
Er zijn twee typen DAP namelijk de DAP 500 en DAP 900. Beiden zijn excentrische machines en goed geschikt voor een beginner. De DAP 900 heeft echter net wat meer power, wat in sommige gevallen erg handig kan zijn.

https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP500_D_A__Dual_Action__Polijstmachine_V2_220volt_DAP500_101594
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_D_A__Dual_Action__Polijstmachine_220volt_DAP900_101780

De Pro 900 is een roterende machine. Voor het gebruik hiervan is veel meer ervaring vereist omdat je er veel sneller schade aan je lak mee toebrengt.

https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/PRO900_met_backingplate_actieset_2010__101893

Ik zou zelf voor (als het budget dit toelaat) de DAP 900 gaan. Ik weet zeker dat wanneer je even een afspraak maakt bij Carclean, dat de medewerkers aldaar je graag te woord willen staan om het één en ander te adviseren en uit te leggen. Dit heb ik ook gedaan en is zeer goed bevallen.

Bovendien organiseerd Carclean enkele keren paar jaar een clinic waar het machinaal polijsten met een DAP erg goed word uitgelegd.

https://www.Carclean.com/Clinics.aspx
 
Ik heb de 500 even gepakt daar de 900 weer wat meer centjes is en ik je niet teveel wilde afschrikken :)
Wat Danny zegt klopt als een zwerende vinger: er is een DAP900 ( dual action ) en een Pro900 ( alleen roterend ). De PRO900 is voor de meer geoefende en zeker niet fool-proof voor wat betreft het gebruik er van.
Mocht je de ruimte toch hebben, dan adviseer ik ook om voor de DAP900 te gaan !
 
@danny: bedank voor je reactie
maar je zeg de 900 heeft net wat meer power wat soms erg handig kan zijn.
Noem eens een paar voorbeelden waar het handig voor kan zijn.
Wil natuurlijk niet vervelend overkomen met mijn vragen maar ik wil graag weten wat ik koop.
en wat zon apparaat inhoud.

m.vg Dave
 
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml € 12,50 € 12,50
101051 Dodo Juice - Purple Haze - 250ml € 44,99 € 44,99
01803 Polishing Power - DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition € 179,00 € 179,00
101124 Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr € 23,99 € 23,99
101018 Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml

Zo!
had dit al een beetje bij elkaar gezocht.
nu nog wat dingen voor de chroome onderdelen en
en wat poetslappen en washmit etc.
dan heb ik het wel redelijk het spul bij elkaar toch????

gr Dave
 
Ziet er aardig uit.
Ik neem aan dat je met 'poetslappen' microvezel doeken bedoelt? 8d
Tip: ga hier niet op bezuinigen; goede doeken zijn erg belangrijk.
 
Voor alle chromen onderdelen zou je Meguiars NXT Generation All Metal Polysh kunnen gebruiken. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb hier op het forum gezien dat er erg goede resultaten mee behaald worden.
 
davecaprice zei:
maar je zeg de 900 heeft net wat meer power wat soms erg handig kan zijn.
Noem eens een paar voorbeelden waar het handig voor kan zijn.

Met die extra power kan je iets meer corrigeren qua werk.
Mocht je zware swirls of krasjes hebben dan zul je die met een 900 iets sneller weg kunnen halen dan met en 500.
Echter kan je met een 500 ook zeer mooie resultaten behalen en is ook dat een prima machine.

Een 900 heb je met name nodig als je een auto hebt met harde lakken zoals VAG auto's.
Voor je Vectra heb je dat zeker niet nodig, die heeft een redelijk normale lak waar je met een DAP500 prima mee uit de voeten kunt.
Hoe hard de lak van je chevrolet is durf ik niet te zeggen, die van de cadillac is goed te vergelijken met die van de Opel dus denk dat de chevrolet ook wel daarmee te vergelijken is aangezien deze ook onder het GM label valt.