• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroen C4 coupé straks dan eindelijk weer poetsen?

Marty__Mouse

Detailing trainee
21 mrt 2012
12
47
Mijn Citroen C4 coupé heb ik in 2006 nieuw gekocht en na de 1e 2 jaar fanatiek met de hand wassen ben ik tot mijn schaamte na enkele parkeer putjes en krassen ook de krasstraat gaan gebruiken.
Overigens wel de beste hier in de regio (in Zevenaar) waar men eerst de auto helemaal met de hand wast alvorens hem door de lappenstraat te trekken.

Het betreft overigens deze auto:
[DLMURL]http://img534.imageshack.us/img534/4425/p1010014ox.jpg[/DLMURL]

Nadat ik vorig jaar via m'n collega een beetje in contact kwam met wat spullen van Meguiars kwam ik erachter dat ook mijn auto een prachtige glans kan krijgen. :cool:
Daarop heb ik het volgende aangeschaft:

Meguiars NXT Generation Wash & Wax Kit
Meguiars Smooth Surface Clay Kit


Hiermee heb ik de auto een paar keer zeer fraai gewassen, gekleid en gewaxt.

Via het autoweekforum kwam ik weer terecht op deze site en toen ging de wereld van het autopoetsen nog een stukje verder voor me open :grinning:

Omdat ik helaas wat onvoorzichtige buren heb en de auto ook door de tijd heen toch de nodige krassen en swirls heeft opgelopen liep ik al langere tijd te dromen over een polijstapparaatt.

Via mijn werk hebben we inmiddels een DAP 900 aangeschaft in het startpakket:

Polishing Power DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition


Deze kan ik ook mooi gebruiken en daarvoor heb ik mijn collectie na het lezen van:
Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900)

Nog uitgebreid met de volgende bestelling bij Carclean.com:

Waspakket: Shampoo, Sponge, Droogdoek, 2 emmers, 2 Scratch Shields
SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad
SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad
Black Hole - 473ml
Natty's Paste Wax Blue - 235ml
Dolce Verde Klei Set
afplaktape - 19mm breed

Daarbij kreeg ik tot mijn verrassing 2 stuks Peluche Verde - 45x45cm bijgeleverd waar ik natuurlijk erg blij mee ben! :-b
De ene dag besteld en de andere dag al in huis! Top service!!

Maar as we speak kan ik vandaag mijn auto weer ophalen!! De gehele voorkant is vernieuwd, d.w.z. een nieuwe voorbumper, onderschort, zijschermen, binnenpanelen, motorkap, koplampen, mistlampen en het e.e.a. motorisch (airco radiator en gewone radiator, ventilator, enz..)

De voorkant is als het goed is dus geheel swirl- en krasvrij :D
Maar des te groter het verschil met de achterkant..

Nu begreep ik al dat ik waarschijnlijk niet meteen aan het poetsen mag.. Dit wil ik even navragen aan de hersteller, maar wat is denken jullie een goede termijn om de auto eens flink te verwennen?


Het doel is om het stappenplan ongeveer te volgen zoals uitgebreid omschreven in de link.


Dus eerst goed wassen en kleien, waar ik reeds enige ervaring mee heb.

Vervolgens een totaal nieuwe en onbekende stap (en dus ook de nodige vragen over heb):
- het polijsten (zelf dacht ik aan de witte pad met mezzo en de zwarte met finale, maar hoe zet je een testspot om dit uit te vogelen?)
- het glazen, dit kan ook weer met een zwarte pad of is handmatig beter? En hoelang laat je de glaze intrekken, ik lees verschillende tijden, maar 5-10 minuten lijkt me wel ok?
- het waxen, dit dus niet met de meguiars die ik reeds heb maar met de nieuwe Poorboys wax, dit ook weer met de zwarte pad op de DAP 900? Of juist toch handmatig?

Heb ik de juiste spullen in huis en de juiste volgorde of sla ik een belangrijke stap over?
Moet ik overigens tussen het kleien, glazen en het wazen de lak ook eerst nog elke keer schoonmaken/ontvetten, en zo ja waarmee?

Alvast bedankt voor jullie reacties en vooral tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De voorkant is als het goed is dus geheel swirl- en krasvrij
Maar des te groter het verschil met de achterkant..


nouuu ga daar maar niet van uit!

mijne zat ook onder de swirls na schadeherstel! vinden ze (de schadherstellers) niet helemaal raar, dat hoort toch zo??!

maar goed,

hoor meestal verhalen van +/- 6wkn tot 3 maanden wachten met afsluiten (dus sealen of een wax)

groet,

Leroy
 
Mooie auto, zeker die velgen :cool:
Zelf hebben we hier ook een C4 gehad van 2006, alleen dan een Berline. Wat een electronica ellende met die wagens :(
 
@ L-roy,

Des te meer reden om de hele auto te polijsten dus :grinning:
Zal me eens goed laten informeren door de hersteller hoelang ik moet wachten met het compleet polijsten en waxen van de auto

@ Volvo480Turbo,

Thanks ;) (Resolfen velgen zijn het overigens..)
Met de elektronica heb ik ook reeds de nodige problemen achter de rug, gedeeltelijk onder garantie en daarna ook gedeeltelijk voor mijn eigen portemonnee.
Maar over het algemeen heb ik met deze auto niet meer problemen dan vrienden van me met een Passat en en ander met een 146.. Dus tja.. :s
 
Gister na het werk de auto weer opgehaald.. En hij ziet er weer perfect uit!

Het enige waar ik me wel een beetje aan stoor is dat er nog 1 origineel mistlampje in de auto zit terwijl de koplampen en 1 mistlamp wel vernieuwd zijn.
Vandaag dus meteen een nieuw mistlampje besteld om ook deze te vervangen..

Verder ziet de voorkant er weer picobello uit en geen swirl of krasje te herkennen!
Volgens de spuiter kon ik over 2 weken (dan is het 3 weken geleden dat ie gespoten is) rustig de auto polijsten.

Ik twijfel alleen dus over de precieze werkwijze:

Namelijk zoals gesteld in het eerste berichtje:

Dus eerst goed wassen en kleien, waar ik reeds enige ervaring mee heb.

Vervolgens een totaal nieuwe en onbekende stap (en dus ook de nodige vragen over heb):
- het polijsten (zelf dacht ik aan de witte pad met mezzo en de zwarte met finale, maar hoe zet je een testspot om dit uit te vogelen?)
- het glazen, dit kan ook weer met een zwarte pad of is handmatig beter? En hoelang laat je de glaze intrekken, ik lees verschillende tijden, maar 5-10 minuten lijkt me wel ok?
- het waxen, dit dus niet met de Meguiar's die ik reeds heb maar met de nieuwe Poorboys wax, dit ook weer met de zwarte pad op de DAP 900? Of juist toch handmatig?

Heb ik de juiste spullen in huis en de juiste volgorde of sla ik een belangrijke stap over?
Moet ik overigens tussen het kleien, glazen en het wazen de lak ook eerst nog elke keer schoonmaken/ontvetten, en zo ja waarmee?


En hoe kan ik het makkelijkst de nieuw gespoten onderdelen behandelen? Alleen met de zwarte pad icm finale? Of zelfs dat niet en alleen glazen en waxen?

Noob aan het werk hier, dus vandaar de vragen :D