• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroën DS rijder stelt zich voor

PT Cruiser zei:
Kan je eens zeggen hoe je met die halfautomaat moet rijden? Is dat dan zoals mijn oude crossbrommer? Daar moest je gewoon gas lossen en dan schakelen.

Lijkt me wel moeilijk om die remknop onder de knie te krijgen.

Oh ja, nu je het zegt, zo'n ding had inderdaad een rmknop i.p.v. het gebruikelijke pedaal! Zal inderdaad wat lastig zijn om te leren!
 
Freaky1975 zei:
PT Cruiser zei:
Kan je eens zeggen hoe je met die halfautomaat moet rijden? Is dat dan zoals mijn oude crossbrommer? Daar moest je gewoon gas lossen en dan schakelen.

Lijkt me wel moeilijk om die remknop onder de knie te krijgen.

Oh ja, nu je het zegt, zo'n ding had inderdaad een rmknop i.p.v. het gebruikelijke pedaal! Zal inderdaad wat lastig zijn om te leren!

Ik heb eigenlijk nog maar alleen met ID's gereden, de meer eenvoudige uitvoering zonder deze leuke dingen.

Halfautomaat: gas lossen en schakelen, inderdaad. Het pookje staat op de stuurkolom, tussen tellers en stuurwiel.

s4_61l_1121185969_dash69_jaeger.jpg

Hier het oude dashboard met het unieke, schitterende, peperdure en zeldzame Jaeger accessoire instrumentenpaneel.

Remknopje: reageert op aanraking, niet op verplaatsing. Vergeet je dat er een remknop zit, dan maak je een noodstop bij het minste dat je aan de rem komt.
Mijn rempedaal is ook bijzonder direct, als je het een centimeter indrukt geef je al maximale remkracht. En die is niet weinig op een DS. De remdruk komt van het hydraulisch systeem, werkdruk 120 tot 180 bar als ik er geen paar bar naast zit. Hoge drukken dus.

Nogmaals, deze technologie komt uit de jaren 50, toen wagens in die klasse er zo uitzagen:
250px-1959_Renault_Frégate_Transfluide.jpg


Een Renault Fregate, een moderne wagen in 1955.

ecaille%20blonde%203.jpg


En toen kwam de DS, sloeg in als een bom en bleef 20 jaar een vaste waarde in de Europese automarkt. tot hij, omdat hij te arbeidsintensief was om te maken, werd vervangen door de minder revolutionaire maar toch eigenzinnige CX.
250px-Citroën_GS_Jarama_2006.JPG
 
Inderdaad, Citroën was ver vooruit op de rest. ;)

Citroën was in die tijd nog echt vernieuwend. Eerst de Traction met de slogan: "Mettons le cheval avant le chariot!". Dan de DS waar road and track bijna lyrisch over werd. Nadien de CX en SM.

Ook zijn die interieurs typisch Citroën. Dat eenspakig stuur.:heart_eyes:

Zou je niet in onderschrift zetten: "J'ai vu une Déesse au volant d'une DS."?:party: