Freaky1975 zei:
PT Cruiser zei:
Kan je eens zeggen hoe je met die halfautomaat moet rijden? Is dat dan zoals mijn oude crossbrommer? Daar moest je gewoon gas lossen en dan schakelen.
Lijkt me wel moeilijk om die remknop onder de knie te krijgen.
Oh ja, nu je het zegt, zo'n ding had inderdaad een rmknop i.p.v. het gebruikelijke pedaal! Zal inderdaad wat lastig zijn om te leren!
Ik heb eigenlijk nog maar alleen met ID's gereden, de meer eenvoudige uitvoering zonder deze leuke dingen.
Halfautomaat: gas lossen en schakelen, inderdaad. Het pookje staat op de stuurkolom, tussen tellers en stuurwiel.
Hier het oude dashboard met het unieke, schitterende, peperdure en zeldzame Jaeger accessoire instrumentenpaneel.
Remknopje: reageert op aanraking, niet op verplaatsing. Vergeet je dat er een remknop zit, dan maak je een noodstop bij het minste dat je aan de rem komt.
Mijn rempedaal is ook bijzonder direct, als je het een centimeter indrukt geef je al maximale remkracht. En die is niet weinig op een DS. De remdruk komt van het hydraulisch systeem, werkdruk 120 tot 180 bar als ik er geen paar bar naast zit. Hoge drukken dus.
Nogmaals, deze technologie komt uit de jaren 50, toen wagens in die klasse er zo uitzagen:
Een Renault Fregate, een moderne wagen in 1955.
En toen kwam de DS, sloeg in als een bom en bleef 20 jaar een vaste waarde in de Europese automarkt. tot hij, omdat hij te arbeidsintensief was om te maken, werd vervangen door de minder revolutionaire maar toch eigenzinnige CX.