• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cleaner overbodig?

Brianpel

Detailing rookie
4 jan 2015
3
0
Hallo, Ook bij mij is het detailvirus (een beetje) toegeslagen. Ik heb inmiddels dan ook gekocht: - Shampoo (PB Super Slick & Wax), - Kleiset (Mothers Wax), - Glaze (PB White Diamond) en - Wax (Collonite 845). Is het nuttig om hier nog een Cleaner aan toe te voegen? Ik zat te denken aan: Dodo Juice - Lime Prime (plus). Is dit verstandig met hetgeen ik al heb of raden jullie mij wat anders aan? Met welke pads breng ik dit aan? Ik rijd een zilvergrijze Volkswagen Polo. Daarnaast heb ik geen machine. Alvast bedankt voor jullie tips.

Als je niet gaat polijsten is een paintcleaner nuttig omdat deze de lak in diepte reinigt.
Dit in tegenstelling tot klei welke oppervlakte vervuiling op een veilige manier kan afvoeren(hars, teer enz.).
Wanneer je na kleien gaat polijsten is een dieptereiniger overbodig omdat je een heel dun laagje van de lak weg haalt (doel is tenslotte om swirls en krasjes te laten verminderen).
In geval dat er sprake is van een bestaande beschermlaag(wax, sealant) zal deze grotendeels na het kleien al weg zijn, met de paintcleaner bereid je de lak verder voor op een vervolgstap en zijn eventuele residuen van een eerdere beschermlaag echt weg als je geen plekjes hebt overgeslagen.
Dus in jouw geval is een paintcleaner zeker wel nuttig omdat je niet gaat polijsten en wel gaat waxen als bescherming van het reiniging proces.
Glaze doet wat krasjes vullen zover dit mogelijk gaat zijn. Door velen wordt aangegeven dat een glaze de standtijd van wax of een sealant verkort wordt.
Dus een tweede laag wax of eerder herhalen van het waxen kan nodig zijn wil je een degelijke bescherming houden.
Heb ook gelezen dat een glaze juist de scherpe randen van hele kleine krasjes vermindert waardoor de wax op die plekken juist beter zou houden omdat de oppervlakte groter zou zijn.
Glaze is niet perse nodig maar kan in jouw geval wel een oplossing zijn voor het tijdelijk verhullen van de krasjes.
Gebruik zelf profesional polish van poorboys, ben hier zelf erg tevreden over.
Gewoon handpadje gebruiken om glaze en of wax aan te brengen(jouw wax is vloeibaar in fles dus formaat van pad kun je het beste afstemmen op het formaat van je handen(omdat je niet in een blikje hoeft met de pad).

..... Ik zat te denken aan: Dodo Juice - Lime Prime (plus). Is dit verstandig met hetgeen ik al heb of raden jullie mij wat anders aan? Met welke pads breng ik dit aan? ...

Lime Prime (plus) is een cleaner en glaze in één. Mooi product. Maar je hebt al een glaze, dus je zou kunnen wellicht kunnen kijken naar een toegewijde cleaner als Poorboy's world Professional polish (cleaner) of Autofinesse Rejuvenate (cleaner).

Ik breng cleaners aan met een witte polishing foam handpad van Monello of met een microvezel padje. Ik kan wel aanraden om meerdere pads bij de hand te hebben, want je bent aan het cleanen, dus je padjes nemen het vuil op en worden vies. Hoe vies = uiteraard afhankelijk van de staat van de lak. Succes!

De meeste glazen (wat is het meervoud van glaze? glazes?) bevatten cleaners, zo ook Black Hole (White hole??)! Uiteraard minder dan in een pure cleaner, maar vrijwel elke glaze is een cleaner en glaze in een. Ik ben van mening dat de invloed van een glaze marginaal is op de standtijd van een wax. Sealants moeten vaak wel hechten aan de lak, maar een wax is daar veel minder kritisch in. Iets wat verkocht wordt als pre-wax cleaner is in 90% van de gevallen een combinatie van fillers en chemische cleaners (soms met serieuze polijstkorrels) die de standtijd van de wax bevorderen en het resultaat verbeteren.

Wat betreft Lime Prime+, deze heeft grovere korrels dan de gewone en naar mijn mening heeft het geen zin om deze te gebruiken ten opzichte van de gewone als je handmatig werkt. Om een of andere reden wordt de lak wel iets donkerde door LP+ in vergelijking met gewone LP.

Succes!

De cleaners in Black Hole worden pas effectief bij machinaal gebruik. TS gebruikt het handje. Vandaar het advies om een cleaner erbij te nemen.

@GMToyota; Dit ben ik niet helemaal met je eens, omdat een DAP het mechanische proces voor je overneemt. Dat een glaze op een DAP effectiever lijkt, is volgens mij een enkel een gevolg van het werk van de pad en niet de chemische cleaners, daar zijn ze immers chemisch voor. En daarbij verwerk je door de warmte de kleideeltjes makkelijker. Met een grovere pad zou je met de hand hetzelfde bereiken wat betreft de cleaners. Maar goed, dit is slechts een kwestie van definitie! Op een DAP bereik je met vrijwel alles sneller een resultaat dan wat je ooit met de hand gaat bereiken.

Wat betreft de TS, ik kom er niet precies achter wat je wil met de cleaner? Als het is om de lak te ontvetten en andere dingen te verwijderen die de standtijd van de wax beïnvloeden, dan heb je wat mij betreft aan de gekochte glaze genoeg, met een witte of misschien zelfs oranje handpad of een mf polishing pad van de Dodo. Is er meer nodig (bijvoorbeeld vogelpoep etching of marring van de klei), dan zou ik iets met korrel aanraden. LP en Rejuvenate zijn al genoemd en deze bevatten allebei korrels en een glaze. Lp maakt je lak wat donkerder en daarom zou ik deze persoonlijk laten staan voor zilvergrijs. Deze producten maken je glaze overbodig. Wil je wel chemisch reinigen, dan kan je de genoemde profpolish nemen. Persoonlijk vind ik mezzo fijn werken met een oranje pad en ik denk dan ook dat je hier het meeste resultaat mee gaat behalen.

Succes!

Ik ben het met je eens dat een glaze vaak cleanende eigenschappen heeft. Hoewel ik nu al snel 3 uitzonderingen kan bedenken die echt alleen maar een 'glaze' zijn.
Maar goed, ik had het in m'n eerdere berichten niet over een willekeurige glaze op een DAP, ik had het echt specifiek over Black Hole. De eventueel aanwezige cleaners in Black Hole zijn erg, erg mild en met het handje clean of strip je helaas helemaal niks. Pas op een machine op hoge snelheid bereik je een cleanend effect.

the cleaners {in Black Hole} are minimal and will not strip away anything unless used with an aggressive pad on high speed ... we prefer to use Black Hole with a finishing pad and a speed of about 2-3 with a PC ...
- Poorboy himself.
bron: http://poorboysworld.net/board/showt...ole-by-machine

Hoewel ik dus niet van gisteren ben, vind ik het niet erg als je het oneens met mij bent, maar ik denk niet dat je een eventuele discussie over een Poorboy's World product gaat winnen van Poorboy zelf. :-p
Andere topics op het poorboy forum:
http://poorboysworld.net/board/showt...ers+black+hole
http://poorboysworld.net/board/showt...-Hole-Cleaners

Ik denk ook dat we prima op een lijn zitten, enige wat ik aangaf was dat het in dat geval niet de cleaners zijn die het werk doen. Zoals ik al zei, het is slechts een kwestie van definitie, maar chemische cleaner werkt niet harder als je zelf harder werkt, het heeft alles met de pad te maken.

Dat het 'laffe' cleaners zijn ben ik volledig met je eens (ik geloof zelfs mensen die zeggen dat je black hole over een wax kan zetten en daaroverheen weer wax, zonder de eerste laag serieus aan te tasten), maar ze zijn naar mijn mening voldoende om de standtijd van een wax te bevorderen.

Bedankt voor jullie reacties. LP is dus geen goede optie i.v.m. het donkerder worden van de lak. Ik heb wat last van Swirls/krasjes van de wasstraat (Foei, ik weet het! ).

Ik had gehoopt dat ik deze (voor een gedeelte) kon wegwerken en mijn glaze effectiever laten zijn. Ik heb het laatst gebruikt, maar zie er weinig van.
Deze heb ik toen aangebracht met de zwarte handpad van Monello. Dit is niet de juiste begrijp ik uit de reacties?

LP maakt de lak iets donkerder en dat is persoonlijk niet het resultaat wat ik zelf wil. Wat heb je laatst gebruikt? LP of je glaze?

Als je iets wil corrigeren zou ik gewoon een polijstmiddel nemen. Mezzo op een oranje handpad is prima te verwerken. Aangezien je een VW heb je wel te maken met een hardere lak. Daarna kan je een glaze prima met een zwarte pad doen, maar kon ook met de witte.

Een vriend van mij heeft aangeboden om met zijn DAP mijn auto te polijsten. Met de hand ga ik dus nog even niet aan de gang :).

Ik heb geen LP vorige keer dus heb mijn auto gewassen, in de glaze gezet en daarna wax (1 laag) er overheen gezet. Voor de volgende keer wil ik dan toch maar een witte pad('s) en Poorboy's world Professional polish halen.
- Dan de volgende keer mijn auto wasen, kleien en afdrogen.
- Na het afdrogen de cleaner met de witte pads verwerken.
- Glaze verwerken met een zwarte en/of witte pad.
- Wax verwerken (2x) met de zwarte pad's.