• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating als bescherming bril?

Gust

Detailing trainee
6 feb 2021
10
38
Hallo allen,

Ik heb al vaker gelezen/gehoord dat er mensen zijn die coatings voor de wagen ook voor huis-, tuin- en keuken toepassingen gebruiken. Iemand ervaring met coatings op een bril?
Ik heb een bril met verkleurende glazen in zonlicht, maar hoe voorzichtig ik er ook mee doe, steeds opnieuw na enkele maanden verschijnen er van die haarfijne krasjes. Volgens de optieker zijn dit soort glazen (met een verkleurende folie/coating door de fabrikant) enorm gevoelig hieraan, heb nu al 3x nieuwe glazen gekregen onder garantie (en veel goodwill van de zaakvoerder), maar om nu echt elke 4-5 maand opnieuw om nieuwe glazen te gaan vragen vind ik er een beetje over.

Heeft er toevallig iemand al eens iets soortgelijks geprobeerd, en zo ja met welke ervaringen? Voor alle duidelijkheid, het gaat me dus niet over de geweldige belading en sheeting die je met deze of gene coating bereikt, maar echt als een soort bescherming?

Hartelijk bedankt voor het meedenken!
Gust

PS; aan de beheerders, als dit beter in een ander subforum past, mag het evt verplaatst?
 
Kleine kans maar je optieker heeft zeker niet meer je oude glazen liggen ?
Het is de vraag of je ook echt glas hebt of een kunststof.

Lijkt me qua aanbrengen ed niet zo’n probleem. Ik denk alleen wel dat je heel snel beslagen glazen gaat krijgen omdat een coating heel snel bead.
 
Ja dat beslagen had ik ook al schrik voor, zal waarschijnlijk niet de beste optie zijn.

Aangezien het tot nu steeds onder garantie is gebeurd moest de optieker de glazen steeds terugsturen naar de fabrikant. Dus die heeft geen meer liggen.
Ik ga er voor 90% vanuit dat de glazen plastic zijn, geen echt glas. En de optieker vertelde me dat de verkleurende eigenschap zit in een soort coating over de glazen, waarmee deze op licht en uv reageert. En het zou net die verkleurende laag zijn die zo enorm krasgevoelig is.
Persoonlijk stoor ik me er enkel aan op het moment ik m'n bril poets, eens op m'n neus zie ik zelf de krasjes niet. De reden dat ik ze telkens liet vervangen was meer uit principe, ik vind het niet echt kunnen dat het telkens al na een paar maanden te zien is, terwijl ik echt wel m'n best doe om zo voorzichtig mogelijk met die bril om te gaan.
Met de vorige bril (met gewone, niet verkleurende glazen) had ik dit probleem niet.
 
Ik heb sinds de eerste keer dat ik ze laten vervangen heb, een hele stapel van die kleine microvezel brillendoekjes gekregen, en die worden telkens maar 1 keer gebruikt en gaan de was in. En bij mijn optieker kun je van die speciale sprayflesjes hebben die je gratis kan bijvullen.

Maar als ik het durf een dag of twee overslaan, of als er soms echt teveel vlekken zijn, lukt het niet met dit product, en gaat het veel vlotter met een pufje gyeon prep op een doekje en nadien met lauw warm water naspoelen. Als het soms ns gebeurd dat ik geen brillendoekje bij de hand heb omdat ze allemaal in de was liggen, pak ik een wafeldoek die ik voor de autoruiten gebruik
 
Allereerst brillenglazen hebben echt geen folie maar een coating, of eigenlijk een stapeling van dunne laagjes om die verkleurende laag te krijgen. Bij zo'n coating worden verschillende lagen van verschillende materialen gestapeld om de juiste eigenschappen te krijgen. De kwaliteit van de coating is van een aantal zaken afhankelijk, o.a. het materiaal waar de coating op wordt gezet, het gekozen proces, en de parameters die bij het maken van de coating worden gebruikt. Als je bijvoorbeeld de glazen opwarmt tot 80 graden vóór je begint de coating aan te brengen, zul je een coating krijgen met andere fysische eigenschappen (o.a. dichtheid, interne stress, mate van poreus zijn). Sommige coatings kan een fabrikant prima een laagje kwarts (SiO2) over de coating zetting, maar bij sommige materialen heb je kans dat je daarmee de onderliggende coating aantast doordat je teveel hitte inbrengt in de coating.

Als je zelf een coating aan gaat brengen loop je ook risico: elke detailer coating bevat oplosmiddel, en je weet niet of dat oplosmiddel of andere componenten van de glascoating die je aanbrengt, niet gaan reageren met de coating die al op de glazen zit.
 
MicroFiber doekjes voor brillen zijn vaak "suede" dus met losse vezel. Die houden niet van wassen.
Teveel wassen en te warm drogen en de vezel wordt hard en scherp, dat moet je niet willen.

Prep bevat alcohol voor zover ik weet, is per definitie geen goed idee op een coating van een bril

Ik denk toch echt dat de krassen ontstaan bij het schoonmaken door de wijze waarop ...
 
  • Leuk
Reactions: SkyBuMp en Cordoba
In aanvulling op @RedCat preparaten waar een coating op wordt gezet worden vaak vooraf gereinigd in een alcoholbad (vaak IPA of ethanol), of een coating tegen alcohol kan, is ook erg afhankelijk van of en hoeveel pinhole er in de coating zitten, waar de alcohol in kan kruipen. Ook als er weer lucht bij het preparaat komt en de verschillende coating lagen niet direct achter elkaar in één apparaat worden aangebracht, wordt soms tussendoor met alcohol gereinigd. Als je de tijd hebt om ingetrokken alcohol rustig te laten verdampen (bijvoorbeeld als je slaapt) is het probleem een stuk minder.
 
@RedCat de suede doekjes ken ik, dat zijn de "luxe"doekjes die meestal bij aankoop in het brillendoosje zitten, meestal nog eens apart in een plastic verpakt. De doekjes die ik met een stapel kreeg zijn er van de zaak zelf, en geen suède, zijn gewoon dichtgeweven microvezel zonder losse "pluis"vezels
Gaan meestal de machine in, soms als ik er een hoopje samen heb gaan ze in een emmer met wat microfiber wash en was ik ze op die manier, met meer dan voldoende schoon water om te spoelen. En daarna gaan ze op het droogrek, zoals de meeste was.
Ik weet dat de veelgemaakte fout van je bril ff snel met een papieren zakdoekje poetsen niet goed is. Het enige wat ik me kan bedenken is misschien te hard drukken bij het poetsen.

De prep gebruik ik trouwens ook maar heel sporadisch, als m'n bril echt te vuil is om met het kleine sprayflesje proper te krijgen. (Waar trouwens ook een lichte alcoholoplossing in zit, alleen geen idee van de verhouding)
IMG_0001.jpg
 
Laatst bewerkt: