• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beschermt een coating je lak?

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
50
43
Beste allemaal,

misschien een rare topic titel maar de vraag is alsvolgt ontstaan, nu ik meer en meer m'n auto aan het poetsen ben ben ik er achter gekomen dat door de extreem harde lak van mijn auto hij erg gevoelig is voor steenslag. Daarom de vraag; kan een coating mij lak dusdanig beschermen dat ik minder last heb van steenslag en de daaruit voortkomende lakgefecten?

groeten jan Willem.
 
Op mijn ford helpt de coating wel tegen insecten en waskrassen maar steenslag zit er evengoed nog op.
 
Ik heb een bra nog nooit in het echt gezien, maar als het helpt en er niet lelijk van wordt, waarom niet? ik weet niet wat voor vorm de voorbumper heeft maar ik kan me voorstellen dat als je daar zo'n bra aanbrengt dat het wel helpt en ook niet opvalt.
 
Het is helaas niet alleen de motorkap die er last van heeft, ook steentjes die door de banden langs de auto worden geslingerd brengen de nodige beschadigingen met zich mee. Als een coating nou een goede en sterke bescherming aanbrengt dan is het de overweging misschien waard.
 
Zo'n bra gaat natuurlijk ten koste van de mooie strakke glans die we met z'n allen proberen te verkrijgen. Dus in dat opzicht ziet het er nooit uit lijkt mij...maargoed, ieder zijn eigen keus.
 
Als je voor een Bra gaat plak dan ook gelijk van die wimpers op je koplampen. TokkieTime!

Trouwens, stond er op de SDD ook niet zo'n kerel met van dat plastic voor op je lak..? Zijn demo betrof de neus van een Audi ofso en hij plakte hier dik transparant plastic op. Heb verder niet geluisterd, ik vond de beste man nogal... niet interessant, zeg maar...


Greetz
 
@iedereen hierboven: Hebben jullie ooit een auto gezien waarbij een clear bra goed was aangebracht? Ik in elk geval niet (althans niet dat ik het wist), maar volgens mij valt het wel mee met hoe zichtbaar dit is en hoeveel glans je verliest. Daarnaast heb je geen last meer van steenslag, krassen, swirls en andere narigheid, dus dat maakt een hoop goed volgens mij.

Ik zou het eerst wel eens willen zien.
 
misschien dit iets

https://www.Carclean.com/product/3M/Paint_Defender_Complete_Application_Kit_102803
 
Jansen je hebt gelijk, misschien heb ik alleen de niet goed aangebrachte varianten gezien.
het lijkt mij echter aannemelijk dat elke vorm van plastic door weersomstandigheden zich anders gedraagd dan gespoten materiaal.
denk bijvoorbeeld aan dat telefoonhoesje wat laatst voorbij kwam op dit forum wat door oa uv licht vergeeld is.
ten tijden van applicatie zal het er vast goed uitzien al twijfel ik wel aan het aanzicht in de volle zon waar wij als nauwkijkers (detailers) elke swirl, marring, ghosting, en andere defecten spotten onder vol licht, dat een stuk clear plastic me ook opvalt...maar idd, tot nu toe nog geen concreet bewijs van gezien...
 
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Zo'n clear bra is nooit zo strak als echte lak!

Ik heb Tim wel eens iets zien delen dat aan gebracht kan worden dat je bijna niet ziet... Maar voor dat zelfde geld laat je een paar keer je motorkap en bumper opnieuw spuiten!
[/COLOR] [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Dan is voor mij de keus makkelijk![/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Een coating maakt je lak iets harder... Maar zal steenslag echt niet voorkomen.[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Mijn golf staat in de mohs.. En ik zag laatst ook al een steenslag pitje.. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Ik ga er gewoon van uit dat 1x in de zoveel tijd je de voorste delen moet laten spuiten... So be it![/COLOR]
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Zluytr Ik heb geen idee wat het aanbrengen van een bra kost, maar dat moet dus flink veel zijn. En als overspuiten goedkoper is (en 'echte' lak mooier dan een bra) dan heeft dat meestal de voorkeur. Aan de andere kant zal je bij sommige kleuren altijd met een kleurverschil zitten als je niet de hele auto overspuit, dus dan kan het alsnog een prijzige aangelegenheid worden.
 
Jansen ik denk dat, dat wel mee zal vallen Jan.

Spuiters kunnen tegenwoordig de juiste kleur op meten...

maar bij een goed onderhouden lak zal
het kleur verschil sowieso niehiel zijn.


Ik heb er nooit last van gehad... En ik zie dat soort dingen altijd heel snel ;)
 
Aha. Toch zie je nog regelmatig auto's waar je toch duidelijk een verschil een verschil ziet. Hoe vaak laat jij trouwens je voorkant overspuiten?
 
Ik denk dat wanneer een detailer zijn auto laat overspuiten, de lak 100x beter is onderhouden en dicht bij de originele kwaliteit ligt. Wanneer een spuiter dan de lak meet, is dit behoorlijk nauwkeurig te doen, lijkt mij.

Ik heb toevallig een recent een blauwe auto gedetailed waarbij de eigenaar de lak eerst opgefrist wilde hebben alvorens her en der wat paneeltjes te laten spuiten. Achteraf kreeg ik, of eigenlijk de eigenaar, de complimenten voor het voorruit denken. De spuiter was erg blij dat de auto terug naar nieuwstaat was gebracht, want er zijn altijd een hoop klanten die klagen over kleurverschil wanneer zij na een aantal maanden ná het spuiten de auto laten detailen.

Ik vraag mij ook af wat het overspuiten van bijv. een motorkap nou kost. De motorkap van mijn BMW is een sloopkap en de blanke lak is belachelijk dun geworden. Ben er al doorheen en zie inmiddels overal witte wazen.