Medeforumlid a.k.a. Musicman had (zoals hierboven te lezen) een Honda Motorruit met een coating die op kleine plekjes was verdwenen.
De coating was wel te polijsten, maar er bleven kleurverschillen bestaan.
Het leek noodzakelijk om de coating op een of andere manier van de ruit te verwijderen en dan het vrijgekomen materiaal mooi af te werken.
Dat zijn nog eens leuke dingen om je collectie op uit te proberen. Dus een afspraak gemaakt om er samen naar te kijken, te proberen en ervaring op te doen. De ruit is gebogen en overal even dik. Dat in tegenstelling tot de ruit van de [topic=6376]BMW K 100LT[/topic] elders op dit forum, die veel dikker is.
Begonnen met een kleine testspot te wetsanden met een vrij grove korrel 1500 aan de onderzijde van de ruit. Voor autolak is 1500 een hele grove, maar met dit soort verwijderacties loopt schuurpapier vrij snel vol. Een iets grovere korrel kan ook geen kwaad, juist omdat je materiaal wilt verwijderen. Dat er krasjes ontstaan wisten we en die moesten er dus weer uit. Diepere krassen vragen dan om wat meer geduld en uithoudingsvermogen.
En iets verderaf. In het midden is de coating weg, meer naar buiten dunner en buiten de spot nog intact.
Daarna eerst geprobeerd met Finale op zwart. Opgeschaald naar Mezzo op wit.
Na de Mezzo op wit weer naar Finale op zwart. Wel meer helderheid, toch nog krasjes.
Uiteraard zijn de krassen eerder weg als je fijner schuurt, maar de bovenlaag was echt hard.
Op een andere plek opnieuw geschuurd met papier korrel 1500 en Inizzo op oranje. In tegenstelling tot mijn ervaring op lak, gaf de Inizzo geen dofheid, wel leken de krassen wat beter te verwijderen. Maar naar ons beider zin niet snel en goed genoeg. Teveel geduld is ook weer zo wat.
Op dat moment opperde Musicman de Foamed Wool. Zelf ben ik daar wat huiverig voor, maar het was tenslotte zijn ruit … ]d~^
Uiteindelijk de stoute schoenen aangedaan en geschuurd met een 3M extra fine schuurspons.
Voor autolak is dit echt niets, voor kunststof daarentegen werkt het prima. De schuurkracht is goed doseerbaar.
Na het schuren een baan aan de zijkant volledig met het wolletje gedaan. Er ontstonden een soort van lagen; de coating, de geschuurde coating, het binnenmateriaal van de ruit met krasjes en met meer helderheid.
Een tweede keer met de Foamed Wool gaf het vertrouwen dat de uiteindelijke aanpak duidelijk moest zijn.
Dat wordt dan; schuren, Inizzo met Foamed Wool, Oranje met mezzo en Wit of zwart met Finale om daarna af te werken met een polymeer (die hij vergat mee te nemen)
Het was gezellig, leerzaam en de kans bestaat dat we vaker eens iets samen gaan doen. Kan ik overigens iedereen aanbevelen.
Hans