• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating motorruit verwijderen

The Musicman

Detailing rookie
19 jul 2009
264
0
Hallo allen,

Ik heb een motorruit liggen van een Honda Goldwing.
Op deze ruit lijkt wel een coating te zijn aangebracht.
Welnu, de coating laat op diverse gedeelten los en hierdoor krijg je heldere transparante plekken.
De ruit is hierdoor niet egaal glad en regendruppels lopen er niet goed vanaf. Hierdoor wordt het zicht minder goed.
Heeft iemand een idee om de gehele coating van de ruit af te kunnen halen?

Hierna zal de ruit wel gepolijst worden en lekker in de wax worden gezet.
Ik hoor graag van jullie,

Groeten
Remco
 
Juist door dat polijsten zal de laag er wel af gaan!
Motorzaken polijsten de plexi-ruiten van 2e hands fietsen ook altijd voor de verkoop.

Dus zoek eens op het polijsten van koplampen.....
 
Klopt gedeeltelijk wat je zegt D-J.
Al eerder een ruitje gedaan maar de coating gaat er maar een beetje vanaf waar het al defect is.
De rest blijft er op zitten. Ik dacht meer aan wetsanden o.i.d. maar heb hier niet veel ervaring mee.

In ieder geval bedankt voor je reactie!
 
Klinkt inderdaad meer als een gevalletje wetsanden.
Dat hoeft helemaal niet zo eng te zijn, wel met de fijnst mogelijke korrel beginnen.
Omdat de coating een ander materiaal is dan de ruit zelf moet je goed opletten met vollopen.

Edit; wordt binnenkort een projectje, afspraak staat.

Hans
 
Medeforumlid a.k.a. Musicman had (zoals hierboven te lezen) een Honda Motorruit met een coating die op kleine plekjes was verdwenen.
De coating was wel te polijsten, maar er bleven kleurverschillen bestaan.
Het leek noodzakelijk om de coating op een of andere manier van de ruit te verwijderen en dan het vrijgekomen materiaal mooi af te werken.

Dat zijn nog eens leuke dingen om je collectie op uit te proberen. Dus een afspraak gemaakt om er samen naar te kijken, te proberen en ervaring op te doen. De ruit is gebogen en overal even dik. Dat in tegenstelling tot de ruit van de [topic=6376]BMW K 100LT[/topic] elders op dit forum, die veel dikker is.

Begonnen met een kleine testspot te wetsanden met een vrij grove korrel 1500 aan de onderzijde van de ruit. Voor autolak is 1500 een hele grove, maar met dit soort verwijderacties loopt schuurpapier vrij snel vol. Een iets grovere korrel kan ook geen kwaad, juist omdat je materiaal wilt verwijderen. Dat er krasjes ontstaan wisten we en die moesten er dus weer uit. Diepere krassen vragen dan om wat meer geduld en uithoudingsvermogen.

Ruit1.jpg


En iets verderaf. In het midden is de coating weg, meer naar buiten dunner en buiten de spot nog intact.

Ruit2.jpg


Daarna eerst geprobeerd met Finale op zwart. Opgeschaald naar Mezzo op wit.

Na de Mezzo op wit weer naar Finale op zwart. Wel meer helderheid, toch nog krasjes.

Ruit3.jpg


Uiteraard zijn de krassen eerder weg als je fijner schuurt, maar de bovenlaag was echt hard.

Op een andere plek opnieuw geschuurd met papier korrel 1500 en Inizzo op oranje. In tegenstelling tot mijn ervaring op lak, gaf de Inizzo geen dofheid, wel leken de krassen wat beter te verwijderen. Maar naar ons beider zin niet snel en goed genoeg. Teveel geduld is ook weer zo wat.

Op dat moment opperde Musicman de Foamed Wool. Zelf ben ik daar wat huiverig voor, maar het was tenslotte zijn ruit … ]d~^
Uiteindelijk de stoute schoenen aangedaan en geschuurd met een 3M extra fine schuurspons.
Voor autolak is dit echt niets, voor kunststof daarentegen werkt het prima. De schuurkracht is goed doseerbaar.

Ruit4.jpg


Na het schuren een baan aan de zijkant volledig met het wolletje gedaan. Er ontstonden een soort van lagen; de coating, de geschuurde coating, het binnenmateriaal van de ruit met krasjes en met meer helderheid.

Ruit5.jpg


Een tweede keer met de Foamed Wool gaf het vertrouwen dat de uiteindelijke aanpak duidelijk moest zijn.

Ruit6.jpg


Dat wordt dan; schuren, Inizzo met Foamed Wool, Oranje met mezzo en Wit of zwart met Finale om daarna af te werken met een polymeer (die hij vergat mee te nemen)

Het was gezellig, leerzaam en de kans bestaat dat we vaker eens iets samen gaan doen. Kan ik overigens iedereen aanbevelen.

Hans