• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 476 vs 915

467 voor de winter en 915 in de zomer voor standtijd.
Glimmen beide zeer mooi op zilvergrijs metallic lak 915 ietsjes beter, maar kan tussen mijn oren zitten.
Beter kan ik niet zeggen maar ben er een fan van zeer mooie waxen kwa prijs/kwaliteit/standtijd.
Kwa glans zijner misschien betere maar ben er zeer tevreden over, en hoef niet zo nodig elke maand de auto te waxen.....

De 845 is ook een topper! Begin november aangebracht, vorige week was er een vogelpoep op mijn dak geraakt, die heb ik niet 'weggewassen' met eender welk middel. Gewoon laten zitten en elke dag bekijken om te zien of de 845 nog bescherming bood. Resultaat, de vogelpoep werd harder en is vandaag al rijdend weggeblaast. Er blijven nog 4 plekjes over die je enkel van dichtbij ziet :)

lipsch waarom 476 in de winter? Ik heb uitgebreid gelezen voordat ik voor de 915 koos, maar eigenlijk kwam ik nou niet op noemenswaardige verschillen qua standtijd tegen tussen de twee. 915 zou net iets beter zijn. Maar de keus ging met name naar de 915 omdat deze op donkere lakken net wat warmere look zou geven.

@martinwill: in ieder geval is de 915 wat mij betreft erg makkelijk aan te brengen en uit te poetsen (tenzij je te veel aanbrengt). Mooie wax, mooi warme look en hele goede beading.

Hmmm.....wel lastig kiezen tussen de verschillende waxen! Na verder te hebben gelezen blijkt dat de 915 zeer nauwkeurig dun aangebracht dient te worden anders wordt het spierpijn! Dit doet me enigszins twijfelen of ik dan toch niet beter een andere wax kan nemen. Nu ook wat gelezen over de Supernatural Hybrid en dit schijnt ook een fijne wax te zijn. Rondje wat ik meestal neem voor het waxen is: Wassen, kleien, polijsten (mezzo) alleen wanneer dit nodig is, glaze (Wolfgang) en dan de wax. Zilvergrijs is natuurlijk een lastig kleur voor een wax om zich te onderscheiden! Wat ik zoek moet niet al te moeilijk in gebruik zijn, wel vast of paste zijn en duurzaam zijn (niet met enkele weken alweer verdwenen). Lettend op deze punten, is de Supernatural dan een betere keuze dan de 915, of is er buiten deze 2 een beter ander alternatief?

Ik heb vaak gewerkt met alle drie de Collinites. Heb nu nog 467s en 845 nog in de collectie (915 verkocht).

Om kort je originele vraag te beantwoorden: Nee.

Maar wat is "beter"? Zowel 915 als 476 zijn erg goed qua standtijd. Alleen is de ene iets duurder(= leuk voor de ervaring), heeft een sjeikere uitstraling en schijnt er meer carnauba in te zitten (= "schijnt" mooier te zijn voor donkere kleuren).
Collinite maakt imo echt top waxen. Een betere prijs-kwaliteit verhouding heb je bijna niet imo. Doe 2 panelen per keer, hierna het eerste paneel afnemen, en het is supermakkelijk opzetten en afnemen. 915 is bij mij de deur uit, omdat ik de opening van het blik te klein vond en hierdoor altijd toch 476 nam. Die van 476 is groter en dat vind ik gebruiksvriendelijker. Nu is voor 915 in Amerika al een ander blik gekomen met grotere opening, maar in Nederland is die (nog) niet beschikbaar.

Supernatural Hybrid of een Collinite? Mijn uiterst persoonlijke voorkeur: Ga voor een Collinite. Ook de SN Hybrid heeft een gebruiksaanwijzing en kan moeilijk af te nemen zijn bij dik opbrengen of iets te lang laten zitten. Verder vind ik de benaming zo tegenstrijdig (een Hybrid is niet "Supernatural"), heeft deze net zoals een Collinite geen lekkere geur, en krijg je voor meer geld veel minder wax.

Al met al kun je eigenlijk geen miskoop doen met 476 of 915. Wil je in dezelfde prijsklasse een wax die wel heerlijk ruikt en heel makkelijk op en af te nemen is: Natty's van Poorboys. Wel is deze minder duurzaam.

dangerpaki;n394780 zei:
lipsch waarom 476 in de winter? Ik heb uitgebreid gelezen voordat ik voor de 915 koos, maar eigenlijk kwam ik nou niet op noemenswaardige verschillen qua standtijd tegen tussen de twee. 915 zou net iets beter zijn. Maar de keus ging met name naar de 915 omdat deze op donkere lakken net wat warmere look zou geven.

@martinwill: in ieder geval is de 915 wat mij betreft erg makkelijk aan te brengen en uit te poetsen (tenzij je te veel aanbrengt). Mooie wax, mooi warme look en hele goede beading.
476 standtijd 2 maanden langer opgegeven door fabrikant en eigen ervaring......:rules
915 meer carnauba gehalte en daardoor ietsjes meer glans.

Bedankt voor jullie reacties! Vanwege het feit dat ik nog meer alternatieven heb gevonden (niet dat ik geen Collinite wil aanschaffen maar omdat ik graag mijn keuze inzichtelijk heb) ga ik even een nieuw topic aanmaken.

@martinwill:
Ik zou me niet druk maken om het uitpoetsen van de Collinite. Je meot het gewoon niet dik aanbrengen. Makkelijkst is je nieuwe pad 4-5 gewoon goed wrijven over de Collinite (om de pad te primen), daarna kan je daar zeker een halve motorkap mee doen. Daarna hoef je de pad elke keer maar 1-2x lichtschurend over de wax te halen. En weer kun je de helft van de motorkap doen. Ik heb zelf geen last van de kleinere opening omdat ik toch niet de hele pad gebruik voor de wax. Een deel hou ik schoon zodat ik niet van die vette vingers krijg. Ik denk dat je overigens weinig waxen tegen zult komen die makkelijk blijven om uit te poetsen als je te veel aanbrengt. En eigenlijk moet je gewoon streven om je techniek daarin goed te krijgen op termijn.

@j.lipsch:
Dank, ik was in test tegen gekomen dat het uiteindelijk niet heel veel uitmaakte qua standtijd tussen de twee. Maar goed. Ben toch van plan om het 2-3 keer per jaar te doen. Dus dat zit wel goed.

j.lipsch;n394954 zei:
Alternatieven genoeg je kan ook voor een collinite gaan en aftoppen met een bling-bling wax.

Wat zou hier het voordeel van zijn t.o.v. alleen 476? Standtijd van deze vind ik al behoorlijk ruim (als dit klopt) en meer glans geven lijkt mij toch ook niet te kunnen als de 476 tussen beide lagen zit, of heb ik dit fout? Ik meen ergens te hebben gelezen dat welke wax je ook gebruikt dit een kleine terugval geeft in glans. De ene dan wel meer dan de ander. Of zit ik hier ook weer fout?
Ik heb nog wel de Pinnacle Liquid Souverin staan dan eventueel over de 476 zou kunnen maar weet niet of dit zou mogen en of dit een goede combi zou zijn?

Heb geen ervaring met de Pinnacle Liquid Souverin maar wat ik bedoelde was eigenlijk de 476 voor de langere bescherming als de top wax eraf is zoals bijv. de Pinnacle Liquid Souverin voor de bling.
Zou moeten kunnen wel effe wachten en laten uitbuffen/uitharden minimaal 12 uur, om te voorkomen dat je de 467 gedeeltelijk oplost.

Op aanraden van hier en het lezen van andere positieve verhalen toch de Collinite 476 aangeschaft. Als het een beetje meezit zal deze er vrijdag op komen en laat ik natuurlijk even weten of het me bevallen is :) Ik twijfel alleen nog of ik de 476 af ga toppen met de Pinnacle Liquid Souverin (vloeibare meer "show"wax). Ik weet niet zo goed wat hier het voordeel van is? Waarschijnlijk zoals hier op het forum al eerder aangegeven wat meer bescherming nog. Maar zal dit qua glans en wetlook nog iets toevoegen? En misschien ook wel goed om te weten omdat de 476 een wax met sealant is, kan deze over mijn glaze zonder dat deze wordt aangetast en kan de Pinnacle over de 476?

Of 'toppen' met Liquid Souveran meer glans zal geven op jouw auto? Waarschijnlijk niet. Die vraag is trouwens zelf heel makkelijk te beantwoorden: Doe de helft van de auto met die combo en kijk of je een verschil ziet.

476 kan over een glaze.

De andere vragen zijn al beantwoord in dit topic.

Veel plezier met de 476! :)

En zoals met alle Collinite waxen (eigenlijk alle vaste waxen), dun, dun aanbrengen. Iedereen die problemen met Collinite heeft brengt hem te dik aan en dan word het spierballen wrijven.
Suc6 met deze schitterende wax.

Afgelopen weekend eindelijk er aan toe gekomen om de Collinite 476 op te zetten. Mijn mening is dat er niets teveel is gezegd over de positieve eigenschappen van deze wax. Fijn om mee te werken!! Opbrengen super makkelijk met de fingermitt die ik erbij aan had geschaft. Uitbuffen geen enkel probleem zelfs niet op een gedeelte die ik over het hoofd had gezien na het opbrengen. Kwam er na ruim een half uur achter :) maar ook dit geen probleem. Zuinig in gebruik en glans zit volgens mij wel goed (slecht te beoordelen op een lichtgrijze kleur). Wat mij het meest opviel is hoe glad de lak was nadien (dit zal er waarschijnlijk ook mee te maken hebben dat ik de voorbereiding zeer zorgvuldig heb uitgevoerd). Dag erna zaten er 2 plekken met vogelpoep op de motorkap ]-0
Moest even een boodschap halen en bij droog weer en 10 minuutjes rijden buiten de bebouwde kom zijn de 2 plekken eraf gewaaid :-)^ en het was droog!!
Ik ben over :-D

• Leuk
Reacties: GMToyota