• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Combineren van 2 soorten wax

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
901
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Van veel waxen is bekend dat je ze het beste in 2 lagen aanbrengt.

Wat ik me afvroeg is of het nuttig/ interessant kan zijn om 2 verschillende soorten wax te combineren. Bijvoorbeeld eerst een laag Collinite en daarna Dodo wax.

Ik vond deze tekst nl. ergens op het Internet:

"Voor een optimaal resultaat kan de Collinite #845 gebruikt worden als sterke basis laag onder een concours wax zoals de Dodo Juice waxen, ClearKote Carnauba Wax of Mothers Pure Carnauba Wax. Zo wordt de warmte, diepte, wet-look en glans van de hoogwaardige carnauba waxen gecombineerd met de hardnekkige bescherming van de Collinite wax."

Wat denken jullie ervan?

Laatst bewerkt:
Altijd eerst de wax met de langste stand tijd, en dan de wax met kortere standtijd. Ik doe het ook wel, maar alleen met een speciaal doel.
Bijvoorbeeld, heb de bus van de zomer helemaal gepolijst en in de wax gezet. Doe het dan deel voor deel omdat alles in 1 keer echt veels te veel is, en zet die delen dan in de wax. En toen alles gedaan was, ging de hele auto nog een keer in de wax.

+1 Bikkel begin met de wax die de langste standtijd heeft.
Combineren van waxen kan in de meeste gevallen wel echter zou het mijn voorkeur zijn om bij een en dezelfde wax/lsp te blijven.
2 laagjes Collinite 915 geeft een super resultaat voor redelijk geld en heeft een mooie standtijd bv.

Hmmm... Ik had juist vernomen dat het combineren van waxen niet altijd even goed gaat.

Zo was mijn vraag ooit; Kan ik een wax met veel carnauba (glans/wetlook) aftoppen met een wax met een goede standtijd (845) en zo dus wat meer warmte én standtijd hebben?

(Kende alleen nog 845 en had recent de Purple Haze geprobeerd omwille de beloofde wetlook op donkere kleuren)

Mij is toen verteld dat de eigenschappen van de eerste laag worden weggestreept door de 2de laag.

Zo wordt de warmte, diepte, wet-look en glans van de hoogwaardige carnauba waxen gecombineerd met de hardnekkige bescherming van de Collinite wax."
Een wax met carnauba, dus oliën, OVER de 845 leggen heeft dan toch ook niet veel nut? Of trekken de oliën door de 845 heen, in de blanke lak ofso?

Greetz

@Quantoxx ,het kan vaak wel maar niet altijd. Sommige waxen kunnen wat kieskeurig zijn qua layeren.
De vraag is ook of dat je nou ook echt bereikt wat je wil, verschillen tussen waxen onderling kunnen groot zijn (prijs/verwerking) echter in veel gevallen zijn de uiterlijke verschillen qua looks niet zo groot eenmaal op de motorkap gesmeerd imho.

@Ric325i - Hey Ric! In een ander topic word zojuist weer gesproken over het géén nut hebben van layeren in het algemeen. Althans, het enige nut voor het aanbrengen van een 2de laag is om zeker te weten dat je alles geraakt heb...

Ik ben op dit moment sowieso even verdwaald. Ik doe bij vrijwel alle details 2 lagen wax. (Zelfde type) Dit om een dikkere/betere dekking te hebben en ook wat meer standtijd en dergelijke. Mijn vraag over verschillende layers is dus nog verder gezocht als überhaupt ayers gebruiken...

Greetz

... Een wax met carnauba, dus oliën, OVER de 845 leggen ...

Pak de fles van de 845 er eens bij en lees het etiket eens.
845 zit vol met Carnauba en is vettig omdat het is opgelost in een vrij heftig middel dat verdampt.

Zoals ik aangaf, de Double wax is er voor gemaakt om te combineren, zegt genoeg

@RedCat - Ik snap je punt niet helemaal. Ik maakte een voorbeeld en stelde een vraag hierover. Maar jouw antwoord is een verduidelijking dat het met de DDJ waxen kan en dat zegt dan genoeg..?

Het punt was dat ik mij afvroeg of het combineren van 2 type waxen zin had. Zoals er in de quote word verteld en hier de algemene zin van nemend: Een hoogwaardige Carnauba wax aftoppen met een wax met juist meer polymeren.

Buiten merken en types om gezien.

Mij is toenmalig verteld dat de 2de wax de eigenschappen nogal tegen gaat van de eerste. Dus de eerste laag is rijk aan olien voor glans en de 2de laag rijk aan polymeren voor standtijd. Deze 2de laag zal de glans van de eerste laag teniet doen.

In een ander recent topic word nu ook gezegd dat layeren, zelfs bij dezelfde wax, alleen maar nut heeft om er zeker van te zijn dat je geen plekken hebt overgeslagen en verder niet.
Dus als dat al geen zin heeft, ondanks ik het wel altijd doe, heeft layeren met 2 type waxen toch ook geen zin?

Greetz

Mij is dan weer uitgelegd dat juist een niet carnauba based wax (dus met meer polymeren) een zo schoon mogelijke ondergrond verkiest boven een reeds behandelde ondergrond met bijv. wax of glaze...correct me if i'm wrong.
Ik gebruik zelf deze winter PNS en dan zonder glaze op gecleande ondergrond met niets daaroverheen. Dit zou dus de hydrofobische eigenschappen van de PNS te niet doen.
Zo zullen er dus goed stapelbare waxen zijn zoals @RedCat al aangeeft maar niet alles is zomaar over elkaar te gebruiken blijkbaar.
Dus een Collinite 845 met daarbovenop een Natty's zou in mijn mening kunnen, of het iets toevoegd is een tweede, de 845 houd het langer uit en beschikt over de schone basis, de natty's kleeft aan de 845 en geeft een warmere glans (vind ik)
Andersom zou de 845 de Natty's dus oplossen dus weinig nut lijkt me.
DodoJuice geeft zelf aan dat er waxen zijn die te stapelen zijn van hun fabricaat, de toegevoegde waarde is misschien niet meetbaar maar wellicht wel aanwezig.

845 is een wax met een behoorlijk aandeel chemisch oplosmiddel
Niets mis mee als basis of als enige, maar als tweede heeft het nadelen (oplossen / mengen)

Natuurlijke wax en synthetische wax vragen om een volgorde die bij de eigenschappen hoort
Polymeren hechten niet goed aan vettige oppervlakten, wel heel goed aan elkaar

Ik verwijs naar de Double Wax omdat DoDo zelf aangeeft waarom ze die aanbieden
En ja het werkt. Net als layeren, wat duidelijk werd na een test met waxen met kleine aandelen kleur op een witte bus
Die test is oud en ook ergens op DoDo forum te vinden.

Mss heel oud, maar lees hier veel goeds over. De Mothers Top Coat, zou als topper op een wax kunnen voor nog meer diepte en wetlook. Ik heb al wat producten geprobeerd van Mothers en tot nu toe nog niet teleurgeteld geweest....

Grtz

DodoJuice geeft zelf aan dat er waxen zijn die te stapelen zijn van hun fabricaat, de toegevoegde waarde is misschien niet meetbaar maar wellicht wel aanwezig.
hier even klikken dan: https://forum.Carclean.com/threads/dodo-juices-colour-charging-experiment-update-na-3-maanden.7689/

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Nee hoor, was meer ter onderschrijving van je verhaal :)
Meerdere lagen voegt wel kleur diepte toe in dit specifieke geval, maar of het verder iets toevoegt is een hele andere vraag...

• Leuk
Reacties: Altos
Ok, de test van Dodo laat zien dat HUN waxen wel degelijk een verschil kunnen geven in de kleur. Dit zou voor mij nu de reden kunnen zijn om de Purple Haze PRO op mijn auto te proberen. De Non-Pro versie deed na een 50/50, meerdere panelen, helemaal niks aan de kleur/wetlook/whatever.

Maar dan de bewering die in een ander topic voorbij kwam; 2 lagen wax (zelfde type) voegt niks toe aan standtijd of andere eigenschappen. Hoe dan ook, het blijft dezelfde dikte qua laag, anders zou je bijv. 5 lagen kunnen doen.

Denk dat het verschil in laagdikte inderdaad nihil is. Je bereikt gewoon een 'maximum dikte' waarna je de rest er gewoon afveegt met uitbuffen ;)
Qua dekking denk ik zeker wel dat dit verschil maakt (1 of 2 lagen dezelfde wax).
Puur uit ervaring overigens, niet onderbouwd door onderzoek oid