Hieronder volgt een test waarmee ik de mede
forumleden wat eindresultaten wil tonen van de beide producten:
- Soft99 Fusso Coat F7 Pearl & Metallic en Collinite 845 insulator wax.
Aangezien er heel veel gebruikers zijn waaronder ik, die al heel lang met veel plezier gebruik maken
van de Collinite 845 insulator wax, leek het me bij deze zeker de moeite waard om de verschillen
eens op een rijtje te zetten ten opzichte van een wat mij betreft een nieuwkomer binnen het Carclean assortiment. In dit geval van de Fusso Coat F7 vanwege de hoge verwachtingen van dit product door de veelbelovende reviews die op Internet te vinden zijn.
Aangezien het hier alleen om een vergelijk van twee lak beschermingsproducten gaat heb ik
in het stappenplan niet alles beschreven over wat betreft de andere soorten oppervlakken.
Voorbereiding: (reiniging)
- De gehele auto eerst gewoon gewassen met Dodo btbm.
- Vervolgens heb ik de auto met Mequiars smooth surface individual clay bar gereinigd.
- Daarna is de gehele auto gepolijst met een afwisseling van Inizio / Mezzo en Finale
omdat er veel diepere krasjes en swirls aanwezig waren.
- Opnieuw de auto gewassen om de laatste polijstresten te verwijderen, en voor een
optimale hechting van de bescherming.
De eerste bescherming: (Collinite 845 Insulator Wax)
Na de bovenstaande stappen is de auto volledig voorzien van een laag Collinite.
Even ter informatie: Deze bescherming zit er inmiddels op sinds afgelopen 22 april. (nu bijna 2 maanden)
En ik moet zeggen dat het er nog perfect op zit, anders kon ik deze test ook niet goed doen.
Gisteren 16 Juni ben ik begonnen met de Soft99 Fusso Coat F7 Pearl & Metallic.
Met Mequiars Super Degreaser heb ik de rechter helft van de voorzijde, achterzijde,
het rechter voorscherm en portier gestript, om er zeker van te zijn dat de Collinite daar niet
meer zou zitten. Deze delen heb ik vervolgens voorzien van de Fusso Coat om later de
vergelijking te kunnen maken.
De verwerking:
De Fusso Coat F7 is echt super dun maar erg prettig om aan te brengen.
De lucht is petrochemisch en eigenlijk enigsinds ook vergelijkbaar met de Collinite.
Het werkt alleen vele malen sneller als de Collinite en is beter zichtbaar op een lichte lak
zoals hieronder op de afbeelding te zien is. Het laat een melkachtige waas achter.
Het aanbrengen gaat prettig door middel van de meegeleverde schuimblokjes alleen
gaat het wel iets stroever als met een badstoffen applicator pad.
Al krijg je met een applicator pad eerder last van verzadiging waardoor je ook weer je
product daarin gaat verliezen. Dat gooi je uiteindelijk eigenlijk weg.
Om een goed beeld te krijgen of dat de Fusso Coat ook hecht aan de Collinite 845, heb
ik de rest van de auto gewoon voorzien gelaten met de Collinite en daar overheen een laag Fusso
aangebracht. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden heb ik de Fusso 15 minuten
laten curen.
Het verbruik van de Fusso F7:
Op een halve voor en achterkant na is de gehele auto voorzien van een laag Fusso.
Ik was zeer benieuwd hoeveel er uiteindelijk nog in de fles zou zitten.
Het is lastig te zien maar de maatbeker zit tot net iets onder het 300ml streepje vol.
Ik schat dat er iets van 20ml uit is.
De resultaten:
De onderstaande afbeelding is een resultaat van het rechter voorscherm.
Deze is nu alleen voorzien van de Fusso omdat ik deze eerst heb ontdaan van de Collinite.
Je kunt de metallics goed zien en er is duidelijk veel glans te bekennen.
Hieronder is een closeup te zien van de metallic flakes met alleen de Collinite 845.
Deze foto heb ik vervangen voor een andere foto die er stond waarvan de focus
mogelijk niet geheel goed was. Zie de reacties onderaan.
En dan hier nog heel even een tussentijds verschil, voordat de Fusso op de hele auto zat.
Met links (de achterportier) met Fusso en rechts alleen de Collinite.
Hier is duidelijk een groot glansverschil met meer kleurdiepte waar te nemen.
En nog even wat closeups:
De rechter achterbumper is ontdaan van de Collinite en alleen voorzien van de Fusso.
Deze zijde is voorzien van een laag Fusso over de Collinite heen.
In de overgang van de achterbumper met alleen Fusso naar het zijgedeelte met Collinite en Fusso
zie je nagenoeg geen verschil. Het is is gewoon een topresultaat te noemen.
En dan de beading:
Links alleen de Collinite en rechts alleen de Fusso. (motorkap en bumper)
Ik heb er geen filmpje bij maar ik kan zeggen dat de druppels op
het behandelde deel met de Fusso er in 1 lijn naar beneden afliepen. Een apart effect.
Het is jammer dat ik het niet goed op de foto kreeg door de harde regen.
Maar de druppels stonden er aan de zijkant letterlijk op.
De rechter voorkant tot de bestuurdersportier is alleen van Fusso voorzien en vanaf
de achterportier is de Fusso over de Collinite aangebracht. Qua water afstootbaarheid / beading
was er geen verschil tussen deze delen waar te nemen.
Qua Sheeting valt hij naast de Collinite niet echt op in de regen, dan behalve dat
de druppels er in een rechte lijn vanaf lopen.
Oftewel, de Fusso heeft zich goed gehecht aan de Collinite, als ik dat zo mag zeggen.
En dan hier toch wel even een wauw effect ten opzichte van de Collinite 845.
De Fusso F7 bewijst zich hier toch duidelijk. Dit was het resultaat na een kilometer
of vijf gereden te hebben, na de flinke regenval van de afgelopen avond en nacht.
Het rechter deel van de motorkap is bijna droog te noemen terwijl de Collinite aan het linker deel
ook prima zijn werk doet, maar dan op een geheel andere wijze.
Tot slot:
Mijn waardering:
Voor het aanbrengen: 9
Voor het afnemen : 10
Voor de glans : 10
Voor de beading : 10
Voor de sheeting : 8
Mijn conclusie is dat dit zeker een blijvertje is.
Het is meer easy off dan easy on, maar dat zit hem in dat
het product erg dun en met een schuimblokje aangebracht word.
Of je moet simpelweg een badstoffen applicator pad gebruiken.
In dat geval geef ik een 9 omdat hij zelfs op een lichte lak goed te zien
is door de melkwitte waas. Zo zie je altijd waar je gebleven bent.
Qua metallic flakes -effect heb ik het idee dat die er nu meer uit springen.
Al zou dat wellicht ook kunnen komen doordat er nu meer glans is,
waardoor dat zo lijkt.
Op alle vlakken is het een topper. Alleen als je meer directe
sheeting wilt zien, is dit wellicht niet de beste optie.
Wat dat betreft voldeed de Natty's Blue paste wax meer, die alleen
in de verwerking veel meer tijd in beslag nam voor wat betreft het uitpoetsen.
Of het nu aan te bevelen is om het toe te passen op een laag Collinite 845
weet ik niet. Ik heb het idee dat de Fusso hier prima op hecht waardoor
het wellicht een meerwaarde zou kunnen geven.
Dat zal een kwestie van tijd zijn waaruit dit moet blijken.
De prijs van net geen 20 Euro voor 300ml is gezien het verbruik van
naar schatting 20ml op bijna een hele midi mpv niet hoog te noemen.
Je kunt dus heel wat beurten vooruit met een flesje.
Misschien dat ik binnenkort nog een update zal plaatsen over de standtijd.
En zelf ben ik eigenlijk wel benieuwd of de achterbumper die altijd snel
vies is, langer schoon zal blijven.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen
forumleden wat eindresultaten wil tonen van de beide producten:
- Soft99 Fusso Coat F7 Pearl & Metallic en Collinite 845 insulator wax.
Aangezien er heel veel gebruikers zijn waaronder ik, die al heel lang met veel plezier gebruik maken
van de Collinite 845 insulator wax, leek het me bij deze zeker de moeite waard om de verschillen
eens op een rijtje te zetten ten opzichte van een wat mij betreft een nieuwkomer binnen het Carclean assortiment. In dit geval van de Fusso Coat F7 vanwege de hoge verwachtingen van dit product door de veelbelovende reviews die op Internet te vinden zijn.
Aangezien het hier alleen om een vergelijk van twee lak beschermingsproducten gaat heb ik
in het stappenplan niet alles beschreven over wat betreft de andere soorten oppervlakken.
Voorbereiding: (reiniging)
- De gehele auto eerst gewoon gewassen met Dodo btbm.
- Vervolgens heb ik de auto met Mequiars smooth surface individual clay bar gereinigd.
- Daarna is de gehele auto gepolijst met een afwisseling van Inizio / Mezzo en Finale
omdat er veel diepere krasjes en swirls aanwezig waren.
- Opnieuw de auto gewassen om de laatste polijstresten te verwijderen, en voor een
optimale hechting van de bescherming.
De eerste bescherming: (Collinite 845 Insulator Wax)
Na de bovenstaande stappen is de auto volledig voorzien van een laag Collinite.
Even ter informatie: Deze bescherming zit er inmiddels op sinds afgelopen 22 april. (nu bijna 2 maanden)
En ik moet zeggen dat het er nog perfect op zit, anders kon ik deze test ook niet goed doen.
Gisteren 16 Juni ben ik begonnen met de Soft99 Fusso Coat F7 Pearl & Metallic.
Met Mequiars Super Degreaser heb ik de rechter helft van de voorzijde, achterzijde,
het rechter voorscherm en portier gestript, om er zeker van te zijn dat de Collinite daar niet
meer zou zitten. Deze delen heb ik vervolgens voorzien van de Fusso Coat om later de
vergelijking te kunnen maken.
De verwerking:
De Fusso Coat F7 is echt super dun maar erg prettig om aan te brengen.
De lucht is petrochemisch en eigenlijk enigsinds ook vergelijkbaar met de Collinite.
Het werkt alleen vele malen sneller als de Collinite en is beter zichtbaar op een lichte lak
zoals hieronder op de afbeelding te zien is. Het laat een melkachtige waas achter.
Het aanbrengen gaat prettig door middel van de meegeleverde schuimblokjes alleen
gaat het wel iets stroever als met een badstoffen applicator pad.
Al krijg je met een applicator pad eerder last van verzadiging waardoor je ook weer je
product daarin gaat verliezen. Dat gooi je uiteindelijk eigenlijk weg.
Om een goed beeld te krijgen of dat de Fusso Coat ook hecht aan de Collinite 845, heb
ik de rest van de auto gewoon voorzien gelaten met de Collinite en daar overheen een laag Fusso
aangebracht. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden heb ik de Fusso 15 minuten
laten curen.
Het verbruik van de Fusso F7:
Op een halve voor en achterkant na is de gehele auto voorzien van een laag Fusso.
Ik was zeer benieuwd hoeveel er uiteindelijk nog in de fles zou zitten.
Het is lastig te zien maar de maatbeker zit tot net iets onder het 300ml streepje vol.
Ik schat dat er iets van 20ml uit is.
De resultaten:
De onderstaande afbeelding is een resultaat van het rechter voorscherm.
Deze is nu alleen voorzien van de Fusso omdat ik deze eerst heb ontdaan van de Collinite.
Je kunt de metallics goed zien en er is duidelijk veel glans te bekennen.
Hieronder is een closeup te zien van de metallic flakes met alleen de Collinite 845.
Deze foto heb ik vervangen voor een andere foto die er stond waarvan de focus
mogelijk niet geheel goed was. Zie de reacties onderaan.
En dan hier nog heel even een tussentijds verschil, voordat de Fusso op de hele auto zat.
Met links (de achterportier) met Fusso en rechts alleen de Collinite.
Hier is duidelijk een groot glansverschil met meer kleurdiepte waar te nemen.
En nog even wat closeups:
De rechter achterbumper is ontdaan van de Collinite en alleen voorzien van de Fusso.
Deze zijde is voorzien van een laag Fusso over de Collinite heen.
In de overgang van de achterbumper met alleen Fusso naar het zijgedeelte met Collinite en Fusso
zie je nagenoeg geen verschil. Het is is gewoon een topresultaat te noemen.
En dan de beading:
Links alleen de Collinite en rechts alleen de Fusso. (motorkap en bumper)
Ik heb er geen filmpje bij maar ik kan zeggen dat de druppels op
het behandelde deel met de Fusso er in 1 lijn naar beneden afliepen. Een apart effect.
Het is jammer dat ik het niet goed op de foto kreeg door de harde regen.
Maar de druppels stonden er aan de zijkant letterlijk op.
De rechter voorkant tot de bestuurdersportier is alleen van Fusso voorzien en vanaf
de achterportier is de Fusso over de Collinite aangebracht. Qua water afstootbaarheid / beading
was er geen verschil tussen deze delen waar te nemen.
Qua Sheeting valt hij naast de Collinite niet echt op in de regen, dan behalve dat
de druppels er in een rechte lijn vanaf lopen.
Oftewel, de Fusso heeft zich goed gehecht aan de Collinite, als ik dat zo mag zeggen.
En dan hier toch wel even een wauw effect ten opzichte van de Collinite 845.
De Fusso F7 bewijst zich hier toch duidelijk. Dit was het resultaat na een kilometer
of vijf gereden te hebben, na de flinke regenval van de afgelopen avond en nacht.
Het rechter deel van de motorkap is bijna droog te noemen terwijl de Collinite aan het linker deel
ook prima zijn werk doet, maar dan op een geheel andere wijze.
Tot slot:
Mijn waardering:
Voor het aanbrengen: 9
Voor het afnemen : 10
Voor de glans : 10
Voor de beading : 10
Voor de sheeting : 8
Mijn conclusie is dat dit zeker een blijvertje is.
Het is meer easy off dan easy on, maar dat zit hem in dat
het product erg dun en met een schuimblokje aangebracht word.
Of je moet simpelweg een badstoffen applicator pad gebruiken.
In dat geval geef ik een 9 omdat hij zelfs op een lichte lak goed te zien
is door de melkwitte waas. Zo zie je altijd waar je gebleven bent.
Qua metallic flakes -effect heb ik het idee dat die er nu meer uit springen.
Al zou dat wellicht ook kunnen komen doordat er nu meer glans is,
waardoor dat zo lijkt.
Op alle vlakken is het een topper. Alleen als je meer directe
sheeting wilt zien, is dit wellicht niet de beste optie.
Wat dat betreft voldeed de Natty's Blue paste wax meer, die alleen
in de verwerking veel meer tijd in beslag nam voor wat betreft het uitpoetsen.
Of het nu aan te bevelen is om het toe te passen op een laag Collinite 845
weet ik niet. Ik heb het idee dat de Fusso hier prima op hecht waardoor
het wellicht een meerwaarde zou kunnen geven.
Dat zal een kwestie van tijd zijn waaruit dit moet blijken.
De prijs van net geen 20 Euro voor 300ml is gezien het verbruik van
naar schatting 20ml op bijna een hele midi mpv niet hoog te noemen.
Je kunt dus heel wat beurten vooruit met een flesje.
Misschien dat ik binnenkort nog een update zal plaatsen over de standtijd.
En zelf ben ik eigenlijk wel benieuwd of de achterbumper die altijd snel
vies is, langer schoon zal blijven.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Bijlagen
-
DSC_0102.webp134,3 KB · Weergaven: 268
-
DSC_0448.webp193,9 KB · Weergaven: 329
-
DSC_0472.webp86,4 KB · Weergaven: 272
-
DSC_0491.webp73,9 KB · Weergaven: 213
-
DSC_0482.webp78,8 KB · Weergaven: 223
-
DSC_0475.webp40,3 KB · Weergaven: 260
-
DSC_0490.webp63,1 KB · Weergaven: 242
-
DSC_0488.webp39 KB · Weergaven: 217
-
DSC_0489.webp36,9 KB · Weergaven: 229
-
DSC_0496.webp106,8 KB · Weergaven: 250
-
druppels.webp68,1 KB · Weergaven: 278
-
DSC_0500.webp48,3 KB · Weergaven: 248
-
?temp_hash=811de6b12bb1010fffe214aa442fbc8f.webp4,2 KB · Weergaven: 258
-
flakes3.webp84,5 KB · Weergaven: 246
Laatst bewerkt: