• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Commandant M4? Of zeg ik dan iets vies?

Liber0

Detailing addict
11 jul 2011
34
52
Ben vandaag met mijn Vaders Mazda 626 begonnen

Zeer zeer veel zware swirls
De auto is uit 1995 en heeft 500.000 km gelopen en is alleen maar met leidingwater gewassen

Ben eerst met monello mezzo bezig geweest maar toen waren alleen de lichte swirls weg en ik ik heb geen zwaardere compund in mijn verzameling

Ik had nog een pot Commandant M4 voor machinaal polijsten staan
deze even geprobeerd ....


Ik gebruik een Monello geel 5/5 cutting pad

Resultaat met dual action is na 1 hit al zeer goed bijna geen zichtbare swirls meer en diepe krassen flink gemaskeerd
daarna weer 1 hit met de mezzo

Ben wel te spreken over de M4 als voor bewerking voor zware gehavende lak
ik verwachte eigenlijk een doffe lak zoals met wetsanding 3500 maar niet dus ...gewoon hoogglans

Ik heb ook nog PB SSR2 maar die is vergelijkbaar denk ik met de monello die gebruik ik in de zon

Fotoos volgen nog kon geen goed plaatje krijgen onder de carport van mijn vader met dit weer
 
Okay gewoon verder met mezzo en polish dus
Bedankt voor de tip van de zonneschijn

Maar kreeg heleboel krassen niet weg na 2 hits mezzo
 
RedCat zei:
Vice versa noemen ze dat :D
Wacht maar tot de zon weer schijnt, praten we dan verder :roll

Hans
zou je even willen verduidelijken voor een totale commandant leek wat er dan wel mis mee is?
ik snap echt niet wat er mis is met comandant als je er resultaat mee haalt....
ok ik weet ondertussen ook dat monello en ssr serie fijnere, iets verder uitgedokterde polischen zijn, maar wat is er echt mis met comandant? enkel dat hij geen afbreekbare korrel heeft?
 
Commandant zit vol chemische meuk
Op een oude diep vervuilde lak geeft dat rare effecten

Als de TS geen swirls meer ziet en minder diepe krassen kan het een "filler effect" zijn
Mijn inschatting is dat beide er nog zijn, alleen niet zichtbaar onder een afdak en met bewolking

Hans
 
Daarom vind ik het gek dat mensen polijsten en swirls willen verwijderen zonder adequate lichtbron. Een Brinkmann, de zon, TL verlichting, een bouwlamp, etc.. goed licht is echt één van de eerste vereisten die je nodig hebt. Anders zie je toch niet waar je mee bezig bent? :weetniet
 
Commandant bevat geen afbouwende schuurkorrel, je bent dus constant met een grof polijstmiddel aan de gang waarvan de slijpende werking niet minder wordt.
De betere polijstmiddelen hebben allemaal "diminishing abrasives"
Edit: Sommige moderne polijstmiddelen hebben "diminishing abrasives"
Tenminste zo heb ik het begrepen, misschien leg ik het niet helemaal goed uit maar er is vast iemand in de buurt die kan verbeteren/nuanceren.
 
@ GMToyota +1 en soms is het zelfs met de genoemde verlichtingsbronnen een hele opgave om swirls en defecten zichtbaar te krijgen op bepaalde kleuren (zilver, grijs, etc...)

BlackPassat zei:
De betere polijstmiddelen hebben allemaal "diminishing abrasives"
Zoals je zelf al aangaf:: enige nuancering is inderdaad aangewezen geloof ik, immers: de SMAT polijstmiddelen van Meguiar's bestaan ook uit niet-afbrekende korrels.........wat het verschil is met Commandant zou ik niet kunnen zeggen (ik heb er geen ervaring mee) maar als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat het mogelijk de grootte van de korrel is. :weetniet
Wie weet meer?
 
ik verwachte eigenlijk een doffe lak zoals met wetsanding 3500 maar niet dus ...gewoon hoogglans

Commandant is bijna wetsanding rofl

Het zit 'm in de grootte en vorm van de polijstkorrels, bij de moderne middelen is daar aardig wat research aan vooraf gegaan. Commandant heeft een al 50 jaar hetzelfde "recept" en ooit ontworpen voor de de oudere, cellulose, lakken, die ook harder en dikker zijn. Moderne lakken hebben andere karakteristieken en daar moet je polijstmiddel ook op aangepast zijn (vind ik). Met commandant haal je gewoon in korte tijd veel lak weg, kun je er resultaat mee behalen? Ja Maar werk je lakbesparend? Nee!
En aan het eind van de dag wil je zo min mogelijk lak weghalen.
 
Nou deze auto moest ook gewetsand worden zeer veel swirls en gewoon krassen
heb er 4 uur op gezeten met Commandant M4
dit is een blauwe pot voor machinaal polijsten

Daarna 2 hits Mezzomet oranje pad

1 hit profesional polish PB op witte pad

Blackhole op zwarte pad cutting 0 deze 1 uur gekuurd

Collinite 845 met rode pad



Hij stopt wel steeds met afnemen tijden commandant sessie doordat alles verzadigd raakt met slijpsel
Ook moet ik mijn Pad regelmatig schoonmaken

Dit deed ik met pure ammoniak en dan afspoelen en droogdraaien op de DAP

resultaat uiteindelijk:javascript:insertsmiley('8-()) ','/images/emoticons/xp_surprised.gif')


1000000296.JPG
 
Ammoniak ? Commandant ? Wetsanding ? Slijpsel ?

lijkt meer op restauratie ipv detailing :eek:)

Maar hij glimt inderdaad weer fraai ! Heb je ook foto's van voor ?
 
De foto is een HDR foto
zie google

De auto is ter info niet gewetsand alleen met de DAP500( ik heb een cloon...... de TS. 24 )

Ik kan nog wel een onbewerkt stukje foto graveren ergen onder achterklep
 
Ik denk dat ik niet de enig ben die vind dat je geen "geshopte" foto's moet plaatsen, dit geeft een vertekend beeld van het resultaat :p Heb je ook een foto zonder HDR?
 
HDR High Dynamic Range foto is niet geshopt het zijn 2 foto's onder en overbelicht in zit gewoon op de camera zodat er meer contrast is en meer detail is te zien

je wilt toch meer detail zien?

zie google:

De meeste gangbare foto's hebben een klein dynamisch bereik, net als verreweg de meeste digitale camera's en ook beeldschermen. Het menselijk oog heeft een zeer groot dynamisch bereik, sommige duurdere digitale camera's hebben ook een relatief groot dynamisch bereik en kunnen daarom ook erg donkere en erg lichte delen tegelijkertijd opslaan. Ook zijn er technieken om enkele foto's snel achter elkaar te maken, met verschillende belichtingstijden (bracketing). Door die foto's te combineren kan daar een HDR-afbeelding mee samengesteld worden. Sommige camera's zoals de SonyTX-5 kunnen dit zelfstandig uitvoeren