Wilbert zei:
Zal best wel weer goed komen behalve de hardheid die krijg geeneen spuiter zoals de fabriek en dat is gewoon zonde.:schaam
Die moet je toch even uitleggen... ik ga ervan uit dat de fabriek dezelfde verf/hardener/activator gebruikt als de spuiter, waarom zou de fabriek dan een hardere lak kunnen spuiten?
De hardheid wordt immers bepaalt door de eigenschappen van de verf/hardener/activator.
Sterker nog: een spuiter kan (moet eigenlijk) beter spuiten dan de fabriek want met de hand spuiten resulteert in een mooier resultaat dan een fabrieksrobot.
Ik spuit dagelijks (vliegtuig)lakken met de hand en robot en wat de robot produceert is soms om te huilen, qua glans en orangepeel (sinaasappelhuid)
Met de hand kun je veel beter sturen en variëren.
Voorbereiding van zowel de plaat als de verf is het belangrijkst: is de plaat goed geschuurd en goed ontvet? Wordt de plaat, voor het spuiten, nog even met een kleefdoekje schoongemaakt?
Is de verf goed gemengd? Heeft de verf de juiste viscositeit (je wilt niet weten hoeveel klachten wij krijgen over slechte panelen die terug te tracen zijn naar foute aanmaak van de verf)
En hopelijk is de cabine goed schoon
OT:
eerste reactie: uh.. roest bij een Audi??
Wel zonde! Waar ik het meeste bang voor ben is kleurverschil... wij doen ook aan kleurontwikkeling en dat is drama! Kleuren die verlopen na 48 uur zodat ze nog bijgesteld moeten worden, klanten die een dE eis hebben van < 0.2.. :|~*
Je eind glans wordt eigenlijk bepaald door de clearcoat die erop gaat, en ook daar geldt hetzelfde vwb visco en aanmaak...
Ben benieuwd naar de na foto's :-"