• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Corvette ZR1 1993 BlackPassat & BlackPassatJunior

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Een tijdje terug werd ik door een streekgenoot benaderd met de vraag of ik zijn trots aan zou willen pakken. Het object is een Corvette ZR1 uit 1993.
Eerst maar eens even een afspraak gemaakt om de auto te bekijken en samen met de eigenaar (Mario) het plan van aanpak door te spreken. Als voorbereiding op deze klus heb ik het draadje van Peter Jansen eens doorgelezen en daar schrok ik toch wel even van. Veel delen van een Corvette zijn van kunststof en daarmee heb ik geen ervaring. Als je er nooit aan begint zul je dat ook niet krijgen maar andermans auto gebruik ik in de regel toch niet als testobject. Peter was via de PM wel bereid om wat tips met me te delen en dit gaf me precies genoeg vertrouwen om er toch maar aan te beginnen.
De Corvette zag er in het TL-licht behoorlijk slecht uit, buiten in de zon viel het best mee. Nou hier moest in ieder geval een behoorlijk verbetering op te halen te zijn. Wel veel (diepe) rechte krassen waarvan op voorhand al wel duidelijk was dat die er niet allemaal uit zouden gaan.
Vrijdag 25 juni in de vroege ochtend met een kofferklep vol met detailboxen naar de loods gereden waar het werk zou plaatsvinden. Heerlijk zoveel ruimte om ongestoord te kunnen detailen. Thuis is het wat dat betreft maar een beetje behelpen op straat, en gezien het zonnige weer van de afgelopen dagen had dat toch voor problemen kunnen zorgen; in ieder geval bij het kleien.
Okay genoeg introductie, eerst maar eens kijken of ik de auto goed op de foto kan krijgen.
DSCF2395.JPG

Ziet er toch helemaal niet verkeerd uit, niet?
Nou als je dichterbij komt schrik je toch wel even van de motorkap:
DSCF2416.JPG

en met het zonnetje erop:
DSCF2404.JPG


De eerste stap was het inwerken met een kwastje van de raamrubbers en andere spleten en kieren waar vuil zicht meestal schuilhoudt met Poorboys APC 1:10. Ook gelijk maar de velgen dezelfde behandeling gegeven.
Vervolgens de auto gewassen met de wasmitt en een professioneel reinigingsmiddel op alcoholbasis, hiermee ben je er zeker van dat alle eventuele waxresten verdwenen zijn na het wassen. Na het drogen met de Orange Delirium Drying Towel is de auto weer terug in de loods gezet. Een wagentje werd direct tot detailkar gebombardeerd omdat je zo constant alle spullen dichtbij je hebt:
DSCF2418.JPG

Volgende stap was het kleien. Voor het eerst gebruik gemaakt van DJ Born Slippy in combinatie met de Poorboys Poly Elastic Clay. Goed bevallen die Born Slippy, en gelukkig maar want ik heb nog vierenhalve liter klaar staan.
Het aanbrengen van de noodzakelijke striping kon beginnen (maar wel gelijk met 3M tape, dat paarse crêpepapier van de Action gebruik ik nooit meer)
DSCF2423.JPG

Het spannende moment van polijsten was aangebroken. Op aanraden van Peter Jansen ben ik héél voorzichtig begonnen, met een zwarte pad met Monello Finale. Inderdaad de lichte swirls ben je hier direct al mee kwijt maar voor de rechte krassen wilde ik toch wat meer “bite”
proberen. Via Mezzo op de groene uiteindelijk op de winnende combinatie uitgekomen: de witte Kompressorpad met Monello Mezzo. Inmiddels was de eignaar gearriveerd en kon ik mooi overleggen welke aanpak hij wenste. We hebben besloten om niet te zwaar te polijsten vanwege de tricky ondergrond. Daarbij was het resultaat van de witte Kompressor/Mezzo al zo’n grote verbetering ten opzichte van de startsituatie dat Mario daarmee al zeer in zijn nopjes was.
Hoe komt zo’n mooie auto met een zuinige en trotse eigenaar nou eigenlijk aan zulke krassen vroeg ik me af. De eigenaar wast zelf met een washmitt en Meguiars Gold Class Shampoo en de twee-emmermethode. De dader zit in Zwitserland. De Zwitser is blijkbaar een autoriteit op het gebied van motortuning van Corvette’s. Volgens horen zeggen worden de aanwezig auto’s echter regelmatig gebruik als stalling voor op dat moment overbodig gereeedschap. Kijk dat verklaart toch op zijn minst een deel van deze krassen:
DSCF2414.JPG

50/50 polijstresultaat na witte Kompressor/Mezzo en groen/Finale:
DSCF2430.JPG

Na de achterklep en de twee achterspatschermem gedaan te hebben was het tijd om terug naar huis te gaan. Gelukkig konden alle spullen veilig daar blijven, dat scheelt toch weer een uurtje sjouwen.
Zaterdag was BlackPassatJunior ook van de partij. Gisteren had ik hem moeten missen vanwege een schooltrip naar Barcelona.
BPJ begon met het kleien van de velgen en ik kon verder met polijsten.
Nadat de motorkap was gedaan vielen de kantelkoplampen (is daar een leuker woord voor?) op? Hoe zouden die eruit zien? Ze waren namelijk nog niet omhoog geweest. Na wat gepiel aan het dashboard kwamen ze omhoog (en bleven dat gelukkig ook)
Daar was nog wel wat handwerk aan wat door Junior voortvarend werd aangepakt:
DSCF2454.JPG


Na het polijsten een laagje BlackHole met de zwarte pad opgebracht en daarna werd met de DAP en de gele pad de Natty’s wax aangebracht.

Vervolgens was ik nog getuige van de eerste pogingen van een bijzonder detailvogeltje om uit zijn beschermende nestje te komen. Alltijd heel bijzonder voor een vader om zijn kroost uit te zien vliegen en de eerste stappen te zien zetten in de grote detailwereld:
DSCF2459.JPG


De Corvette is vervolgens nog even onderworpen aan een laatste inspectie:
DSCF2489.JPG

eindresultaat:
DSCF2492.JPG


Bedankt weer voor het lezen, en als er forumleden zijn die tips hebben nav deze detail dan hoor ik ze graag. Ok tips over het vastleggen van de verschillende soorten krassen en swirls hoor ik graag. Mijn fotokunsten zijn lang niet op het niveau om alles vast te leggen zoals ik zou willen.

Haha dachten jullie dat ik het Nicknamelessje zou vergeten? Mooi niet:
DSCF2450.JPG
 
idd een mooie show off maar alleen de shot met de padborstel op de lak:klap Foei!! een echte nicknameless ligt er altijd een doek onder. En waarom..om krassen, schade enz te voorkomen:-"

cees;)
 
Haha Cees, de padborstel is zéér precies en voorzichtig weggelegd natuurlijk. Ik ga toch niet het risico lopen om mijn mooie werk te niet te doen? Maar toch bedankt voor je waarschuwing, zeer attent van je:)^
Ik vind de Nicknamelessjes een geweldige aanwinst voor de show-off's maar ik wilde er een klein gekheidje aan toevoegen, altijd maar die doeken:D Dat er reacties zouden komen wist ik van te voren, dit houdt het levendig. (ik kan me nog een foto van schuursponsje herinnerren bij een show-off van (ik meen) Dibbuz; daar kwamen ook nogal wat reacties op.

Ik zal de oorspronkelijke foto van de Nicknameless dan helemaal maar niet plaatsen want daarmee riskeer ik een permanente ban op dit forum, of toch op z'n minst een stevige reprimande van jou.
 
Mooi werk Johan! :)^

Hoe ben je trouwens te werk gegaan om de Natty's op de machinepad te krijgen? Was de handpad (of een vloeibare wax) niet makkelijker geweest? ;)
 
Mooi gedaan heren BP en BPJ. Prachtig resultaat. De eigenaar kan weer trots rondrijden met deze mooie verschijning. Wat een verschil, de glans na het polijstwerk.
De eigenaar kan niet anders dan zeer tevreden zijn lijkt me.

Goed werk geleverd heren :)^.
 
sign0173.gif
Wat een ongelofelijk mooi resultaat zeg! Alle swirls zijn weg. Wat een prachtige wet look! Resepect. Toppie!
 
Wat een resultaat!!! Super.
Dikke bak trouwens! jammer dat er niet ff een plaatje van het motorblok bij zat....gewoon omdat ie zo dik is ;)
 
Wil jij een plaatje van het motorblok D-J?
ZR1 foto's

@DKBM: het potje Natty's Blue is nog bijna vol. Met de soepele gele pad kun je in een likje of vijf (wel steeds verdraaien natuurlijk) de pad vullen met product. Eerlijk is eerlijk je gebruikt dan wel veel meer product dan met de handpad. De tijd ontbrak deze keer om het -zoals bij mij gebruikelijk- handmatig te doen.
 
BlackPassat zei:
Haha Cees, de padborstel is zéér precies en voorzichtig weggelegd natuurlijk. Ik ga toch niet het risico lopen om mijn mooie werk te niet te doen? Maar toch bedankt voor je waarschuwing, zeer attent van je:)^
Ik vind de Nicknamelessjes een geweldige aanwinst voor de show-off's maar ik wilde er een klein gekheidje aan toevoegen, altijd maar die ]

mooie is dat het oorspronkelijk , voor zover ik weet, het begonnen is met de term dibbuz-je..

verder: die corvette :heart_eyes: schitterend geworden!
hoe veel verschilde het nou met een normale auto?
ik snap dat je op moet passen voor hitte ontwikkeling e.d.
 
aron225 zei:
verder: die corvette :heart_eyes: schitterend geworden!
hoe veel verschilde het nou met een normale auto?
ik snap dat je op moet passen voor hitte ontwikkeling e.d.

Eigenlijk maakte het met de DAP niet zoveel uit. Ik ben alleen nóg voorzichtiger begonnen. Maar na een tijdje DAPpen voel je wel aan wat er kan.
Ik heb nog een klein stukje gedaan met de rotary en de witte Kompressor op standje drie, maar ik vond de warmteontwikkeling toch wel wat te hoog. Dat kunststof geleid de warmte natuurlijk veel slechter (lees:niet) in vergelijking tot een metalen ondergrond. Heb de PRO900 daarom maar snel weer terzijde gelegd.
Voor een klein stukje vind ik dat wel te doen maar met die rotary sta ik nog niet zo op mijn gemak te werken. De concentratie stijgt bij mij dan naar "koppijnveroorzakende waarden" en dat hou ik niet zolang vol. Dan maar een beetje langer erover doen met de DAP maar wél een stuk relaxter werken.
Ach op den duur krijg ik de rotary ook wel onder de knie.