Afgelopen weekend stond er een 1-dags detail gepland voor een Dacia Duster.
Aangezien dit een klus is die niet zo snel in je uppie klaart, had @Dennis van der Willik mij benaderd met de vraag of ik een handje wilde helpen. Luisterend naar het verhaal van Dennis, de wensen c.q. eisen van de eigenaar, had ik Dennis toch maar geadviseerd om de auto met 3 man + eigenaar te doen simpelweg omdat je het anders niet zou redden in 1 dag. Daarom werd @Bikkel erbij gehaald.
De eigenaar wilde zijn auto optimaal beschermd hebben, eigenlijk is er dan maar 1 optie: beschermen met een coating.
Op zaterdagmiddag kwam de eigenaar zijn auto brengen.
Om het vastzittende vuil los te weken zonder deze aan te raken met een washmitt, de auto eerst voorzien van een dikke laag foam. Ik had van Dennis een flesje gekregen met foammiddel. Ik was er van uit gegaan dat er 100ml in zat, echter bleek dit ruim 250ml te zijn...
Na het vele en zorgvuldige afspuiten en afspoelen van het foam, de auto gewassen
De velgen en banden gereinigd met Kenotek en Meguiar's Super Degreaser
Nadat alle was gerei opgeruimd was, de auto naar binnen gereden om daar verder te gaan. De lak werd gekleid met Dodo Juice SN medium klei en PB Spray&Wipe.
Met name de motorkap gaf flinke vervuiling, de rest van de lak viel erg mee.
De auto werd verder gedroogd om zo de staat van de lak te zien. Lichte swirls, wat steenslagplekken, ingebrande vogelpoep plekjes en wat lichte marring van het kleien, voor de rest geen gekke dingen.
Ook werden hier en daar wat lakdiktes gemeten. waardes schommelden tussen de 120 en 140 met wat uitschieters op de voorste zijschermen boven de 200 micron

Met de lichte marring veroorzaakt door het kleien bevestigde mijn vermoeden; de lak van de Dacia Duster is niet knetterhard. Een lichte en/of medium combinatie van pads en polijstpasta's zou voldoende moeten zijn.
Voor het polijsten is het volgende gebruikt:
- Rupes Bigfoot iBrid, Mini, 15 en 21
- Festool Shinex rotary (voor lokaal wat hardnekkige krasjes)
- DAP900
- diverse polijstpasta's van Scholl en Rupes, evenals de pads.
https://forum.Carclean.com/attachments/20161204_104205-jpg.90148/
Overigens staat de iBrid zéér hoog op mijn "dat wil ik nog hebben" lijstje. Wat een lief leuk dingetje
Voor en na
Een doorn in het oog van de eigenaar, waren de lelijke verroeste remklauwen en remtrommels. Deze heeft de eigenaar behandeld met speciale verf hiervoor.
Ook de velgen werden onder handen genomen door de eigenaar en Dennnis.
Om de net behandelde velgen en banden te beschermen tegen polijst spetters, werden deze tijdelijk afgeschermd met plastic zakken.

Het vele polijst geweld leverde een prachtige glans en reflectie op.
Alle trims (en dat is best veel op een Dacia Duster...) werden beschermd met Gyeon Trim.
De lak zelf beschermd met Gyeon CanCoat.
De velgen beschermd met Gyeon Rim en de banden met een laagje Gyeon Tyre.
Aangezien dit een klus is die niet zo snel in je uppie klaart, had @Dennis van der Willik mij benaderd met de vraag of ik een handje wilde helpen. Luisterend naar het verhaal van Dennis, de wensen c.q. eisen van de eigenaar, had ik Dennis toch maar geadviseerd om de auto met 3 man + eigenaar te doen simpelweg omdat je het anders niet zou redden in 1 dag. Daarom werd @Bikkel erbij gehaald.
De eigenaar wilde zijn auto optimaal beschermd hebben, eigenlijk is er dan maar 1 optie: beschermen met een coating.
Op zaterdagmiddag kwam de eigenaar zijn auto brengen.
Om het vastzittende vuil los te weken zonder deze aan te raken met een washmitt, de auto eerst voorzien van een dikke laag foam. Ik had van Dennis een flesje gekregen met foammiddel. Ik was er van uit gegaan dat er 100ml in zat, echter bleek dit ruim 250ml te zijn...
Na het vele en zorgvuldige afspuiten en afspoelen van het foam, de auto gewassen
De velgen en banden gereinigd met Kenotek en Meguiar's Super Degreaser
Nadat alle was gerei opgeruimd was, de auto naar binnen gereden om daar verder te gaan. De lak werd gekleid met Dodo Juice SN medium klei en PB Spray&Wipe.
Met name de motorkap gaf flinke vervuiling, de rest van de lak viel erg mee.
De auto werd verder gedroogd om zo de staat van de lak te zien. Lichte swirls, wat steenslagplekken, ingebrande vogelpoep plekjes en wat lichte marring van het kleien, voor de rest geen gekke dingen.
Ook werden hier en daar wat lakdiktes gemeten. waardes schommelden tussen de 120 en 140 met wat uitschieters op de voorste zijschermen boven de 200 micron
Met de lichte marring veroorzaakt door het kleien bevestigde mijn vermoeden; de lak van de Dacia Duster is niet knetterhard. Een lichte en/of medium combinatie van pads en polijstpasta's zou voldoende moeten zijn.
Voor het polijsten is het volgende gebruikt:
- Rupes Bigfoot iBrid, Mini, 15 en 21
- Festool Shinex rotary (voor lokaal wat hardnekkige krasjes)
- DAP900
- diverse polijstpasta's van Scholl en Rupes, evenals de pads.
https://forum.Carclean.com/attachments/20161204_104205-jpg.90148/


Overigens staat de iBrid zéér hoog op mijn "dat wil ik nog hebben" lijstje. Wat een lief leuk dingetje
Voor en na

Een doorn in het oog van de eigenaar, waren de lelijke verroeste remklauwen en remtrommels. Deze heeft de eigenaar behandeld met speciale verf hiervoor.

Ook de velgen werden onder handen genomen door de eigenaar en Dennnis.

Om de net behandelde velgen en banden te beschermen tegen polijst spetters, werden deze tijdelijk afgeschermd met plastic zakken.

Het vele polijst geweld leverde een prachtige glans en reflectie op.

Alle trims (en dat is best veel op een Dacia Duster...) werden beschermd met Gyeon Trim.

De lak zelf beschermd met Gyeon CanCoat.

De velgen beschermd met Gyeon Rim en de banden met een laagje Gyeon Tyre.

Laatst bewerkt: