• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP nodig, Festool nog liggen

dctrl

Detailing addict
22 jul 2015
24
60
Beste allen,

Ik zou wel goed een DAP kunnen gebruiken. De reden dat ik totnogtoe alles met de hand deed, ik dat ik dacht gebruik te kunnen maken van mijn Festool ETS 150/3. Nu deze niet meer moet dienen om muren en zo te schuren, wil ik hem graag gaan gebruiken voor de auto (na een supergrondige reiningingsbeurt uiteraard!).

Kan ik die Festool machine gebruiken om te polijsten?
De technische gegevens:

rpm: 4000-10000 toeren per minuut
uitslag: 3mm
schuurzool: 150mm
vermogen: 310W

Ik ken de gegevens (vooral rpm) niet van zo'n DAP900, en heb nog nooit eerder machinaal gewerkt.
Hoe worden die pads gemonteerd, is dat ook gewoon met velcro zoals een schuurpapier op de Festool machine?
Waar dien ik op te letten, wat zijn de ideale toerentallen voor welke klus?

Nog tips voor een begin? Misschien beginnen met zeer lichte polish om het resultaat eens te bekijken zonder al te veel risico?

Dank bij voorbaat

Eerlijk gezegd heb ik wat vraagtekens bij de bruikbaarheid:
- een DAP heeft een uitslag van 8 mm (en bijzondere versies zoals de PAW nog een stuk meer), met 3 mm uitslag zit je dus bijna dichter bij een rotary dan bij een DAP.
- de lichtste DAP heeft een vermogen van zo'n 500 Watt tegen de 310, dus goede kans dat je vermogen te kort komt (tenzij je met kleinere pads gaat werken, dan kan het meevallen)
- zeker voor polijsten op een harde lak, lijkt de Festool mij te licht, bij een niet te harde lak en fijn of middelgrof polijstmiddel gaat het misschien
- pads zitten normaal inderdaad vast met een velcro.

Je moet dus allereerst meer met een DAP500 vergelijken dan met een 900.

Toerentallen heb ik niet zo in mijn hoofd zitten, maar volgens mij draait een DAP echt wat minder toeren.

Heya Peeps,

Dus samenvattend;

- Toeren lijken aan de hoge kant.
- Te weinig uitslag voor een goede DA-werking.
- Te weinig vermogen (voor Rotary)

Eventueel;

- Geen verwisselbare backingplate?
- Backingplate misschien groter als de velcro van een pad? (5,5'' pad = 13,97cm. 15cm backingplate valt daar al overheen)

Greetz

Volgens mij heb ik hier weleens een Festool ETS 125 (kleinere broertje) gebruikt zien worden voor machinaal wetsanden.
Dan wil je juist wat minder uitslag en wellicht ook wat minder vermogen.

Nou, dat is dan goed nieuws dctrl! Je kan in ieder geval je auto wetsanden! Moet je alleen even kijken hoe je de glans weer terugkrijgt ;)

Haha, Jansen!

@Soepergrover: Ik heb dit laatst in een topic besproken. Ging over een toevallige ervaring bij een detailer. Deze had ook een ''Rotary Festool'' met een kleine plate om te wetsanden.
Hij gebruikte dus een soort 'vuistje' van Festool, pneumatisch, om te schuren. Een Flex Rotary om de boel aan te pakken. Een Festool DA om af te werken.

Ooh, en blijkbaar een DA met grotere uitslag van Festool. Maar deze had hij weggegooid omdat de machine teveel zou ''slaan'.

To the point; Hij had een aantal machines van Festool. Misschien dat deze voor dit doeleinde beschikbaar waren, of dat hij ze er gewoon voor gebruikt. ...

NO IDEA...

Bedankt voor de reacties!

Ik ga ze er dus niet voor gebruiken. Ik ga ze ook niet verkopen, misschien moet hier nog wel eens een muurtje of plaat geschuurd worden. De festool is een machine die veel meer kostte dan een DAP900kit, wat wel raar is: minder vermogen, minder tot geen uitslag,...

Groeten,

Dieter

Een DAP en Festo kan je niet vergelijken, net als een DAP en een Rupes. Met een DAP is niks mis, voor het geld een Top machine
Maar een Festo en Rupes zijn professionele machines, zijn in kwaliteit beter en daar betaal je voor.