• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 voor mijn Audi A6 en verder?

Chicco_Himself

Detailing addict
25 mei 2011
114
65
Ik ben op dit forum terecht gekomen aangezien ik mijn Audi A6 eens flink onder handen wil nemen en wil laten blinken :-b Ik heb al veel gelezen maar zie door alle flesje en padjes helaas het bos niet meer.....
Ik heb al een aantal spullen besteld (o.a. California Gold Car Wash / FX Spray Wax en de Drying Towel) en ben daar super tevreden over!
Nu ben ik van plan om de DAP500 aan te schaffen echter ik zit met nog een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij uit de dromen kunnen helpen....

* Welke DAP500 starterspakket kan ik het beste nemen voor mijn zwarte Audi A6 uit 2002 met een paar lichte krasjes, de CCS (met product: Poorboy's World SSR 2.5 en SSR 1) of Raffini (met product: Monello Raffini Mezzo 500ml en Monello Raffini Finale 500ml)?
* Zover ik heb kunnen lezen zal er buiten de bijgeleverde producten nog een Sealer/Glaze en wax gekocht moeten worden. Is de meguiar's Professional Mirror Glaze M21 Synthetic Sealant 2.0 een goede optie of kan ik beter de Meguiar NXT Generation tech wax 2.0 vloeibaar nemen?
* Welke klei kan ik het beste aanschaffen? De Meguiars Quik Clay Detailing System 473 ml met 50gr Clay Bar of?
* Verder wil ik nog de Black Hole Cleaner van Poorboys gebruiken voordat ik de wax gebruik. Een goed idee of kan ik deze stap overslaan?
* Als wax denk ik aan de Mothers Wax FX Synwax of de Pete's 53 Wax. Welke van deze 2 is volgens jullie het beste?
* Kan ik de sealer/glaze, wax het beste aanbrengen met een pad of het beste handmatig?

De keuzes hierboven heb ik gemaakt aan de hand van de ervaringen die bij de producten stonden vermeld op deze site. Dus eventuele adviezen over andere producten zijn zeer zeker welkom!
Mijn doelstelling is in ieder geval er voor te zorgen dat mensen, als ze naar mijn zwarte auto kijken, een zonnebril op moeten zetten :cool:
Al met al veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen zodat ik veilig mijn auto kan gaan poetsen zonder straks mijn lak vern****t te hebben.

B.v.d.
Chicco
 
Mijn broer heeft ook een A6 C5 van '03.

Ik zou gaan voor de DAP met Monello kit! Je wagen heeft een harde lak en met Monello producten haal je sneller een beter resultaat dan met de SSR serie.

Voor kleien zou ik gaan voor de Dodo Juice Gentle Grey met Born Slippy of Poorboy's World Spray & Wipe. De Mothers klei setje is ook erg goed trouwens.

Black Hole kun je gebruiken na het polijsten om de lak te voeden en extra glans te verkrijgen, persoonlijk zou ik gaan voor de Lime Prime van Dodo.

De waxen die je noemt heb ik geen ervaring mee. Dodo heeft erg fijne waxen met een lange standtijd, net als Collinite.

Ik breng glaze en sealants altijd aan met een zwarte pad met de DAP. Waxen altijd met de hand, heelrijk ontspannend vind ik dat!
 
De pete´s 53 is concourse wax en de standtijd zal niet erg lang zijn, het is meer een zomerwaxje.

Volgens mij zit er in de Mothers wax waar jij aan zit te denken lichte cleaners, deze ´zouden´ een deel van je glaze kunnen verwijderen, al is het maar de vraag hoeveel:weetniet

Dodo heeft goede waxen, maar ik zou je ook wel de Pinnacle Signature wax aan willen raden, dit is ook een topwax voor een aangename prijs en iets goedkoper dan de dodo.

Als je merkgebonden wilt blijven kun je bijvoorbeeld black hole plus een natty wax combineren. Als je wilt sealen zou je hiertussen dan nog de EXP kunnen gebruiken.

Ik denk dat de Mothers kleikit wel een goede kit is om mee te beginnen, genoeg klei en ook nog eens bijna een halve liter detailerspray, die je eventueel nog eens zou kunnen verdunnen.

Lime prime lite kan nog weleens een bitch zijn met uitbuffen en ik denk dat je als beginner beter met een black hole kan beginnen, is in mijn ogen gebruiksvriendelijker, vooral in het begin.
 
Hallo,
ik zal mijn mening ook ff geven:
1: wassen shampoo naar keuze iets goed natuurlijk(mothers,poorboys)
2 : kleien set van mothers is met 2 blokjes en een doekje:klei in 2 knippen (vallen op grond = vuilbak!!)en de lube verdubbelen met strijkwater(kalkvrij water of spa-reine)
3 : polishen(monello-kit in jouw geval en ik zou zeker de dap900-kit nemen voor jouw lak)
4 : black hole ,maar dit moet niet (voegt niks toe volgens velen ,maar heb hemzelf ook wel hoor)
5 : jet seal(soort van verzegeling )
6 : wax bvb natty's als het maar een carnubawax is(niet de vloeibare van mothers bvb want die bevat ,,oplosmiddelen en dan doe je al het voorgaande werk teniet(oa de black hole en de jet seal))
Eenvoudiger kan ook:
1 : wassen
2 : kleien
3 : polishen
4 : waxen(carnuba)
geeft ook een mooi resultaat ,maar zal niet zo lang duren als bij versie 1.:D

Groeten Danny
Kijk ook ff in de show-offs ,daar kom je veel ,,combinaties ,, tegen .
 
Super bedankt voor jullie snelle reactie tot nu toe!!

Enige waar ik huiverig voor ben is om de DAP900 te nemen. Ben bang dat ik straks het toerental te hoog zet en zodoende mijn lak vern**k. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn? Mijn vorige auto (Espace) was namelijk ooit door iemand onder handen genomen en als ik in een bepaalde hoek langs de auto af keek zag ik allemaal kringen (zag uit alsof er bijvoorbeeld wax was aangebracht in draaiende bewegingen doch niet uitgewreven was). Heb de auto toentertijd niet meer door een poetsbedrijf laten onderhouden, maar ben wel altijd erg ontevreden geweest over deze krijgen. Vooral in de zon als hij gewassen was.
Is de DAP500 niet "bestand" tegen de lak van de Audi? Is deze lak harder of....?
Er wordt gesproken over standtijd..... is dit de tijd dat de wax nodig heeft om "op te lossen" c.q. de tijd waarna e.e.a. zonder problemen uitgewreven kan worden?

Dus als ik alles een beetje op een rijtje zet zou ik het beste de volgende keuze kunnen maken:

* DAP500/900 starterspakket Raffini (ivm de monello producten)
* Klei: Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
* Polish: zit zou dan de bij het starterspakket geleverde Monello Raffini Finale moeten worden toch? (Aanbrengen met de DAP en witte pad en vervolgens handmatig uitwrijven of met een pad?)
* Eventueel de Black Hole (Aanbrengen met de DAP en zo ja, met welke kleur pad? En vervolgens handmatig uitwrijven of met een pad?
* Als ik de Black Hole wel zou gebruiken, moet ik dan ook de jet seal doen of kan de Black Hole ook en vervolgens de wax?
* Natty's wax (handmatig aanbrengen en handmatig uitwrijven?)

Zal ik bij het gebruik van een van bovenstaande producten mijn chrome sierlijsten moeten afplakken of hebben deze producten naar geen invloed op? En zo ja, waar kan ik dit het beste mee doen? Zie namelijk op het forum blauwe tape maar nog nooit ergens in een zaak gezien.....

Alweer bedankt!

Gr,
Chicco
 
Je hoeft niet bang te zijn voor de DAP900. Het is een dual action en geen rotary, de beweging is excentrisch en is te vergelijken met handbeweging, alleen een stukkie sneller. Wat je beschrijft bij je vorige auto klinkt alsof er flink met een rotary is gewerkt en er hologrammen zijn achtergebleven. Dat gaat je met een DAP900 amper lukken en al helemaal niet op de knetterharde VAG lak. Ik raad je dan ook een DAP900 aan, net iets meer power.

Black Hole doe ik zelf handmatig maar als het met de DAP moet zou ik een zwarte pad aanraden (geen cutting). Jet Seal persoonlijk nog niet gebruikt, normaal na de BH gaat Collinite of Natty's eroverheen. Da's toch een kwestie van testen en uitproberen wat voor jou het beste werkt :)
Sierlijsten zou ik wel afplakken ja, niet alleen kun je je polijstmiddel erop smeren maar je kunt ook je pads lelijk beschadigen.
 
Klopt, nu weet ik de benaming weer, hologrammen ;) Enige wat me inderdaad tegen hield zijn deze hologrammen c.q. dat ik straks de DAP op een te hoge stand zet. Heb namelijk begrepen dat voor bepaalde producten bepaalde snelheden van toepassing zijn... ?

En bedankt voor de link van de afplaktape, staat nu ook in mijn lijst!

Ik zie dat er 2 soorten Natty's Paste Wax zijn, namelijk de "normale" en de "blue". Klopt het dat ik met mijn zwarte kleur het beste de "natty's Paste Wax Blue" kan nemen?

Op mijn Audi heb ik op dit moment een aantal lichte krasjes zoals deze:

IMG_1048.jpg


Dit is er ook opgebleven nadat een professioneel poetsbedrijf de auto had gepoetst. Naar mijn mening had hij dit er zeker uit moeten krijgen, of hij heeft er helemaal geen aandacht aan geschonken..... of zie ik dit verkeerd?
 
Misschien is het handig om de DAP clinic te volgen? Ik zie namelijk erg veel vragen die daarin beantwoord worden lijkt me. Je geeft verder aan huiverig te zijn voor bepaalde fouten die je kan maken. Nog een reden om de clinic te volgen. Volgens mij is er as. zaterdag een.
 
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar als het goed is wordt er vanuit het Audiforum (waar ik ook lid van ben) over een tijdje weer een clinic gehouden waar de mensen van Carclean ook aanwezig zijn.
Voor mij gaat het er om dat ik even de juiste producten kan samenstellen en weet met welke pad ik welke "vloeistof" moet aanbrengen. De rest hoop ik zeer zeker via een clinic te leren! En ik heb zeer zeker nog veel te leren!!
 
Dit is er ook opgebleven nadat een professioneel poetsbedrijf de auto had gepoetst. Naar mijn mening had hij dit er zeker uit moeten krijgen, of hij heeft er helemaal geen aandacht aan geschonken..... of zie ik dit verkeerd?


Wat ik vermoed is dat het "professionele"poetsbedrijf (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk , want er zijn ook detailbedrijven die wel hart voor de auto hebben ) je auto lekker heeft volgesmeerd met "fillers" zodat je auto er op het eerste oog piekfijn uitzag ..... tot na de eerste wasbeurt !!!. Je bent niet de eerste die ze op die manier behandelen weet ik uit eigen ervaring
 
Dat idee heb ik inderdaad ook en zeker als ik, nu ik me er wat meer in verdiep, lees dat mensen er uren/de hele dag mee bezig zijn. Mijn auto kon ik na 3 uur alweer ophalen (en hij is niet gelijk begonnen toen ik hem bracht en toen ik hem na 3 uur weer op kwam halen was hij al weer weg). Dus ik denk dat hij effectief 2-2,5 uur bezig is geweest. Toen ik in het begin vroeg of hij hem ook ging kleien gaf hij aan dat hij dit alleen deed als het nodig zou zijn.
Dus voor mij in ieder geval geen poetsbedrijf meer, dan zorg ik zelf liever dat alles in orde is....
Enige wat ik me verder nog afvraag ...... lees dat sommige mensen de auto wassen, kleien en vervolgens de volgende dag verder gaan met polijsten etc. Ik neem aan dat je de 2e dag dan wederom de auto zou moeten wassen aangezien er in de tussentijd natuurlijk weer rotzooi op de lak kan liggen die krassen bevorderen?
 
das precies de reden dat ik hier beland ben ..... voor het geld van 2 a 3 poetsbeurten bij een bedrijf kun je zelf ook machinaal starten !!! en dan kun je zelf met de eer gaan strijken :D .
wat betreft de ene dag wassen en kleien : dat kan prima als je een garage hebt denk ik , maar je kunt er ook voor kiezen om deel voor deel te behandelen , dus eerst het dak wassen , kleien, polijsten en zo verder totdat je de hele behandeling hebt gehad en dan het volgende deel , of de ene dag alle liggende delen en de volgende dag alle verticale delen (het is maar een idee hoor )
wat betreft de keuze voor een machine : ik zou voor de dap900 gaan met de monello kit ,de dap is echt een "foolproof"machine ,en in combinatie met je keiharde vaglak is de 900 geen overbodige luxe denk ik, en dat nog wat uitbreiden met de monello inizio en een gele pad , natuurlijk een kleikitje , en genoeg doeken want daar kun je nooit genoeg van hebben he .
qua wax moet je gewoon ff kijken wat je elf het fijnst / lekkerst vind , want daar zijn teveel keuzes in denk ik om je een tip te geven
 
Neem PB Natty's blue als wax. M.i. De wax met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ik ken. Werkte ook nog eens perfect op mijn A4.

Grtz Sander
 
Bedankt voor jullie reacties!
Uiteindelijk ben ik (om te beginnen :-b ) tot de volgende lijst gekomen:

* DAP900 starterspakket Raffini (ivm bijgeleverde monello producten)
* Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
* Black Hole (aanbrengen met zwarte pad)
* Natty's Paste Wax Blue (handmatig aanbrengen of met goudkleurige pad)
* groene pad (aangezien er bij het starterspakket alleen oranje/wit/zwart is bijgevoegd) voor de Monello Raffini Finale
* goudkleurige pad (indien het het beste is de wax middels de DAP900 aan te brengen)
* een 3-tal Poorboy's World Deluxe Mega Towels
* 3M afplaktape

De Mothers Wax California Gold Car Wash, Mothers Wax Drying Towel e.d. heb ik al.

Ik heb nog een 2-tal vragen:
* Kan ik de wax het beste handmatig aanbrengen of middels de DAP900 (dan zou ik dus nog een goudkleurige pad nodig hebben of, indien handmatig, de Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator)?
* Kan ik de Monello Raffini Finale het beste middels de groene pad aanbrengen of kan ik beter een 2e zwarte erbij kopen (aangezien de zwarte ook nodig is voor de Black Hole)?

Kan haast niet wachten, als jullie ook van mening zijn dat dit alles te gebruiken is kan ik het morgen bestellen :party:
 
Wax machinaal, of handmatig aanbrengen is vooral een persoonlijke keuze.
Ik breng het altijd met een handapplicator aan. Zeker met Natty's gaat dat erg snel en gemakkelijk (vraag me af, of de machine sneller/makkelijker is met wax).

Grtz

P.s. Mooie order!
 
Dan ga ik het ook eens handmatig proberen. Scheelt me weer een pad ;) hahaha
De Monello Raffini Finale ga ik aanbrengen middels de groene pad.
Bij de info van de DAP900 starterskit staat namelijk vermeld dat de Finale geschikt is voor de groene pad.

Dan kan ik de goudkleurige pad schrappen en is er nog plaats voor de Poorboys World Bold N Bright Tire Dressing :)^

Allemaal bedankt voor het meedenken/advies!
Het eindresultaat zal zeker getoond worden! :cool:
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx

Deze ff goed lezen en je weet direct welke pad met welk produkt je nodig hebt!!

Groeten Danny
 
Bedankt, die pagina was ik inderdaad al tegen gekomen en heb er veel uit kunnen halen.
Ik kwam ook nog ergens op het forum (plaats weet ik ff niet meer) een overzicht tegen mbt pads, product, uitleg en DAP-stand:

PADcetera-1.jpg


Enige wat mij nog vrij onduidelijk is is wat ze bedoelen met de DAP-stand. In een filmpje hier op het forum
( https://forum.Carclean.com/threads/video-how-to-dap500.2526/) zag ik dat men met de groene pad bij het polijsten in 1e instantie de snelheid op 2 zet en daarna op 5. In het begin van het filmpje (met de oranje pad) gebeurd dit niet.
Dit kan ik echter niet terug vinden in bovenstaand schema. Ik neem aan dat dit gewoon persoonsgebonden is of zie ik dat verkeerd?