• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500, zwaarder contragewicht?

Orbit

Detailing rookie
18 mei 2009
44
0
Ik heb nu al een paar keer gewerkt met de DAP in samenwerking met 6.5" LC pads, zowel de normale CCS pads als de curved CSS pads. In tegenstelling tot wat ik had gelezen vond ik de mashiene ongelofelijk hard vibreren tot op het punt dat ik het persoonlijk oncomfortabel vind om hem te gebruiken op hoge snelheid. Vandaag echter kreeg ik enkele 5" pads binnen en man, wat een verschil! Nu werkt de DAP exact zoals werd vermeld en beter dan ik ooit had durven hopen. Zelf op stand 6 kan je hem makkelijk de baas met 1 hand!

:)^

Nu zit ik hier echter met 4 zo goed als nieuwe pads van LC in de maat 6.5 waarvan ik het gebruik echt onaangenaam vind op snelheden hoger dan 2. Vooral de witte en groene pad zijn daardoor redelijk nutteloos geworden gezien deze gebruikt dienen te worden op een hogere snelheid.

Gezien de werking van een DA maschine spreekt het voor zich dat een contragewicht dat perfect werkt met een 5" pad niet optimaal is voor een 6.5" pad. Ongetwijfeld dat er mensen zijn die kunnen leven met de extra trilling maar nu ik weet dat het VEEL minder kan zou ik toch graag even trillingsarm werken met de grotere pads.

Weet er iemadn waar ik een compatibel contragewicht kan vinden dat beter geschikt is voor grotere pads? Mechanisch is er ruimte zat in het toestel voor een groter contragewicht dus ik vermoed dat het zelf is voorzien is tijdens de ontwerpfase van de DAP500.

Zouden de contragewichten van de Porter Cable toestellen passen?
 
De Porter Cable gewichten passen denk ik niet. Maar wij hebben er eerlijk gezegd nog niet veel last mee gehad. :no

Een 6,5" pad is natuurlijk sneller uit het lood geplaatst dan een kleine. En je kan eventueel een grotere steunplaat overwegen?
 
Ik denk dat er hier velen zijn die een kleine en een grote backing plate in huis hebben. En anders toch proberen de pad beter te centeren, dat doet veel hoor. Contragewichtjes vervangen lijkt me nogal extreem als je gewoon een grotere backing plate kan bestellen.
 
Ik heb dit vaker gehoord, alleen wel vreemd dat ik er nooit last heb gehad, ik merk weinig verschil in trillingen tussen 5.5" en 6.5" :weetniet Ik centreer ze altijd wel goed overigens.
 
Wel, ik hoopte ook dat het gewoon een kwestie van centreren was en toen heb ik een half uurtje zitten knutselen met wat tekenpapier, een passer en een schuifmaat om een perfect gecentreerde circel te tekenen op het velcro om zo makkelijk goed te centreren.

De centrage van de pad zit dus wel snor, athans zie ik niet in hoe ik die nog beter voor elkaar kan krijgen. Het trillen is bovendien het ergste bij de 'curved' pads, die wegen namelijk wat meer dan de gewone pads, waarschijnlijk door die rubberachtige ring die de vorm in de pad brengt. Dat bevestigd voor mij althans dat het probleem niet de centrage is maar de verhouding van het gewicht van de pad tot het contragewicht.

Een grotere backplate zou het centreren wel makkelijker maken maar weegt waarschijnlijk ook meer en dat zou het probleem dus erger maken.

Toegegeven, het trillen is doenbaar bij de 'normale' 6.5 pads maar eens je hebt gevoeld hoe rustig een aangenaam de maschiene werkt met 5.5 pads is het moeilijk om terug te keren naar de 6.5 pads.

(even de weegschaal genomen)

Ter referentie, de CSS 5" pads wegen exact 15.6g, de css 6.5" pads wegen met 33.7g, meer dan het dubbele! en de curved 50.3g en dus meer dan het 3voudige. (handig, zo'n modelbouwweegschaaltje 8d )

Iig, moest er ooit een 6.5" contragewicht beschikbaar worden houd ik me dubbel en dik aanbevolen!

:idee Ow, even een 'brainfart': zou het kunnen dat de 6" backingplate soms niet lichter is dan de standaard backingplate? Dit zou namelijk hetzelfde effect hebben als een zwaarder contragewicht. En bovendien handige om te wisselen tussen 5 en 6.5 pads!

Iemand die die even op de weegschaal kan leggen?
 
Zijn de Curved pads ook niet meer gericht op roterend gebruik ?