• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP900 of DAP500

verdamme

Detailing rookie
8 aug 2013
4
0
Hello,

ik heb al een heleboel gelezen op het forum, maar kan de keuze niet maken.

ik heb het beu om de auto te waxen met de hand. Vooral door een gebrek aan tijd is het resultaat niet altijd wat het zou moeten.

Ik hoop dat het machinaal wat sneller gaat en beter resultaat geeft.

Is de DAP500 voldoende voor wax en finisch of beter de 900?

alvast bedankt voor de reacties!
 
Voor wax en finish is de 500 meer dan voldoende maar wil je wat meer dan zou ik voor de 900 gaan.
 
Voor het waxen volstaat een DAP500 lijkt me. Ook met de 500 kun je volgens mij voldoende correctie behalen. De 900 heeft meer power en kan dus meer correctie behalen. Nu heb ik zelf geen ervaring met de 500, maar ik schat in dat je daar voldoende aan hebt als je alleen wilt waxen.
 
Voor een glaze, sealant of wax is de 500 voldoende. Voor herstel zou ik voor kracht kiezen, de 900. Een tekort aan power is lastig, overcapaciteit komt altijd wel een keer van pas. Omdat je niet weet of je in de toekomst meer wilt, zou ik kiezen voor de 900. Zo heb je altijd voldoende kracht in huis.
 
Als het waxen met de hand niet het gewenste resultaat heeft,zoals je in jou bericht aangeeft, vraag ik me af hoe je waxt? Een machine voor wax alleen lijkt mij een beetje zonde van je centen. Gaat de machine iets toevoegen voor enkel alleen waxen?

Het aanbrengen gaat misschien iets sneller,niet nauwkeuriger overigens.

Of bedoel je polijsten?
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Jeroen Merlijn;338083 zei:
Als het waxen met de hand niet het gewenste resultaat heeft,zoals je in jou bericht aangeeft, vraag ik me af hoe je waxt? Een machine voor wax alleen lijkt mij een beetje zonde van je centen. Gaat de machine iets toevoegen voor enkel alleen waxen?

Het aanbrengen gaat misschien iets sneller,niet nauwkeuriger overigens.

Of bedoel je polijsten?

Met niet het gewenste resultaat bedoel ik dat ik het niet voldoende uitwrijf. Dus er blijven doffe plekken en witte lijnen waar de wax dikker opgezeten heeft.
Als het met een machine makkelijker, sneller en met minder moeite gaat...... Hoop ik op een beter resultaat.

Als ik zou gaan voor de 900 om te polijsten. Is dat iets dat je regelmatig doet? Hoe dikwijls doe je dat.
Ik heb men auto nog maar een jaar dus ik denk niet dat het al aan de orde is.

Na een paar jaar vind ik het wel zonde van al die oppervlakkige krassen. Krijg ik die er dan wel uit met polieren zonder het nog erger te maken?
En daar dan best een 900 gaan?

groeten.
 
Welke wax gebruik je? en hoe dun breng je het aan? Waar buf je het mee uit? Hoe weet jij dat de wax gecured is voor het uitbuffen? Zomaar enkele vragen hoor?
 
Ik hen mijn auto nu bijna twee weken, daarbij was het "nodig" tijd om te polijsten. Zelfs nieuw is een auto niet krasvrij! Hoe vaak je dat doet ligt aan jezelf natuurlijk. Cleanen en glaze doe ik ook vaal met de DAP dus in dat opzicht wel elke maand/ twee maanden. Daarboven op ook wax aanbrengen.
Of je de wax er dik op zet met de hand of met de machine, te dik is te dik toch?
 
Mocht je in de toekomst eventueel een sealant gaan gebruiken dan is de dap ook een uitkomst - vind dat zelf prettiger je kunt de sealant beter inwerken en heerlijk dun uitpoetsen. Voor wax moet ik toegeven vind ik de hand nog steeds het fijnste omdat je dan heerlijk in alle hoekjes kunt komen wat met de machine niet lukt.

Qua polijsten is het net als hierboven al wordt aangeven - hoe vaak ligt aan jezelf. Voor mij geldt 1 grote polijstbeurt per jaar en de rest is goed bijhouden.
 
Als je klaar bent met aanbrengen haal je de pad van de machine en breng je het met die pad dubbel gevouwen in de lastige hoeken aan.. Easy!:-)^
 
Zoals Eelco schrijft of met een handpad - laatste heeft mijn voorkeur.

Met name het goed kunnen in poetsen van de sealant vind ik erg prettig met de machine. En wax vanuit een potje op de machinale pad doen is niet mijn ding.
 
Dat is logisch - moet je die A hebben staan en B willen gaan voor vloeibaar. In het vaste segment is de keuze namelijk een heel stukje groter. :o)
 
Jeroen Merlijn;338089 zei:
Welke wax gebruik je? en hoe dun breng je het aan? Waar buf je het mee uit? Hoe weet jij dat de wax gecured is voor het uitbuffen? Zomaar enkele vragen hoor?

Ik gebruik Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915.
Ik breng het aan met een vochtige pad.
Nadien uitbuffen met microvezeldoek.

Daarna doe ik er nog een sealant op. Poorboys World - EXP Pure Sealant
zelfde werkwijze.

Het aanbrengen van de producten doe ik met plezier met de hand. Dat vind ik geen moeite.
Maar aan het uitbuffen heb ik een hekel.
 
Het uitbuffen doe ik en ik denk de meeste van de leden met de hand.

Ik ben verder niet bekend met machinaal uitbuffen en ik denk ook niet dat het handig is.

Verder is het ook niet handig om een sealent over een wax te smeren.

Je had je goed ingelezen vertelde je onlangs?
 
Waarom zou je een hekel hebben aan het uitbuffen...? Omdat het lastig gaat?
Als dat namelijk het geval is, doe je iets niet goed tijdens het aanbrengen....
 
@verdamme: Ik zou de volgorde omdraaien. Eerst de sealant en dan de wax.

En zowel bij de EX-P als de 915: less is more!

Bij de 915 heeel dun aanbrengen en vooral niet te lang laten hazen. Als je dat wel doet is het een bitch om uit te buffen.

Ik laat hem zelf hooguit 5 minuten hazen. Meestal zet ik hem in en twee panelen verder buff ik hem uit.