• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De blauwe Peugeot 307 handmatig en nu machinaal

ouwekaas

Detailing addict
14 jul 2012
22
73
66
Hallo allemaal
Na lang twijfelen toch maar een soort van Show Off van de Peugeot 307

Wat vooraf ging

Een collega van mij ging een nieuwe auto kopen en wist dat ik op zoek was naar een andere auto en aangezien ik de geschiedenis van de auto wel wist was de deal snel gemaakt
De auto heeft 172.000 snelwegkm. op de teller ( werdt alleen gebruikt voor woon werk verkeer) en altijd keurig dealer onderhouden, zit wel wat steenslag op de kap en bumper maar daar kan ik wel mee leven
Enigste minpuntje was de verweerde koplamp, op MP een adresje gevonden in hellevoetsluis en daar werdt dat keurig opgelost nog even een praatje gemaakt en kreeg de tip,
om maar eens op site van Carclean.com te gaan kijken tja toen na al die jaren viel het kwartje.

Aan de slag:

Vroeg naar de wasbox om te gaan wassen en kon daar gelijk blijven staan om te kleien
Wassen : 1e keer met een scheutje PB APC en PB Super slick& suds en de Monello washmitt
2e keer alleen met PBSuper Slick
bandjes en binnenkant wielkuipen met PB APC 1:7 en een BAS afwasborstel
Kleien: Mothers Klei kit en alles goed afgespoeld
Drogen: paar pufjes PB Spray enWipe en de Monello Senza acqua droogdoek

9ead98f4.jpg

20b8104a.jpg

er kwam toch wel genoeg af

Vervolgens een rustig plekje opgezocht voor de rest van de werkzaamheden.
Gezien het feit dat het weer perfect zou blijven en om te voorkomen dat ik het af zou gaan rafelen gekozen om paneel voor paneel te doen.Ik heb op elk paneel de volgende werkwijze gehanteerd zo de hele auto gedaan

Handmatig polijsten Monello Mezzo met oranje handpad (stukjes van 30x30 gedaan)
Monello Finale met wit handpad ( was waarschijnlijk overbodig maar een wijze uitspraak op het forum was dat een goede voorbereiding 80% van het resultaat zou zijn vandaar
Afgenomen met eraser en schone doek
Sealent : een laagje PB EXP Pure Sealent aangebracht met de DJ Finger Mitt en na de swipe test en nog even gewacht uitgepoetst met de Peluche verde
Trims : Auto Finesse Revive trim dressing en een make up padje en toch even nagevreven met de piccolo nero (lekker doekie)
d3f6fa47.jpg

7417eaf5.jpg

Na 2 dagen ploeteren de auto lichtjes gewassen en 2 laagjes PB Natty s Paste Wax Blue opgebracht icm een dj finger mitt en uitgepoetst met de Peluche Bianco
Motorruimte : ruim ingesprayt met AG engine cleaner (was niet zo moeilijk met die sprayerkop) borstel er overheen en daarna afgespoeld met de plantenspuit
daarna met AG Vinyl en rubber care ingespoten .
c47217fe.jpg

Interieur : Hemeltje afgenomen met huishouddoekje met hele lichte dosering APC
Bekleding goed opgeborsteld , gestofzuigert en alle kunstofdelen behandeld met AF Revive met een rond padje
fe011e9d.jpg

80db5715.jpg

Daarna de bandjes behandeld met PB Bold N Bright gel met een washandje opgebracht en de wielkuipen ruim ingespoten met AG Vinyl en Rubber Care
2a728a85.jpg

Ook het glaswerk werdt gedaan eerst binnen en buiten kant schoongemaakt en ontvet met Eraser en de binnenkant gedaan met AF Crystal class Cleaner buiten kant gedaan met Turtle Clearvue Rain Kleer.

Tot slot:
alle producten waarmee de auto behandeld zijn lieten zich zeer prettig verwerken alleen de sprayerkop van de AG engine cleaner is niet zo beste, wel even uit de wind gaan staan
Het was al met al een hele klus maar ik ben er wel tevreden mee ,resultaat van het handmatig polijsten viel niet tegen maar er zitten nog genoeg swirls en krasjes op voor wat rondjes met een DAP (trouwens geen optie woon 6 hoog en zeer weinig gelegenheid om
voor de deur te gaan staan werken)De volgende keer toch maar eens kijken of iemand een helpend DAP handje kan toesteken:D
oja doek laten vallen en dan dapper met dezelfde doek doorgaan met uitpoetsen is ook niet heel slim]-0

De fotos zijn op verschillende dagen gemaakt zowel in de volle zon en in de avond
899b6f62.jpg

e58d75f0.jpg

de ouwe baas zelf
[
b07c02ed.jpg

b3124460.jpg

d095f2b0.jpg

a44a7549.jpg

alles uit kast gehaald

2c0ae881.jpg



Nog even een laatste vraag kan ik de dj finger mitt waarmee ik de Natty blue heb mee aangebracht(is goed uitgewassen maar wel wat blauw geworden) nog gebruiken om de volgende keer DJ Purple haze pro mee aan brengen of gewoon een nieuwe kopen.


Bedankt voor het lezen en tips en commentaar is zeer welkom

Groet kees
 
Ziet er goed uit! Respect voor het handwerk.
De swirls die ik zie vallen echt reuze mee eerlijk gezegd, uiteraard kan ik me voorstellen dat je eraan ergert maar het is echt niet veel wat ik zie.

De Finger mitt kan je de volgende keer gebruiken voor de Purple Haze, geen probleem.
 
hallo

Bedankt voor de reactie is altijd leuk om lezen

@Dibuzz thanks wordt de volgende keer dus weer gebruikt

@Frogs de auto leende zich er ook wel voor ,mooie kleur en weing schade ,dat is de afgelopen 30 jaar wel eens wat anders geweest

@Rafihno is geen staalborstel maar een Haarborstel van mijn dochter lag opeens in mijn bakje haha gebruikt voor het opborstelen van de bekleding
 
Ook van mij hoor : respect om heel de auto te doen (polijsten) ZONDER een machine :p

Prima resultaat overigens .:cool:

Tip ? : de klei niet meer gebruiken voor de bovenste-in-het-zicht-springende-delen , maar enkel nog voor de "vuilere" delen (achter de wielen-dorpels)

Wel grappig zo met alle spulletjes op de hoedenplank .
 
Zeer knap gedaan hoor!


Tip van McShine: Indien je bij handmatig wilt blijven en je geen DAP wilt aanschaffen, ze dan een laagje Super Resign polish onder je sealant, je zult zien dat deze heel goed de resterende swirls kan maskeren!
 
Heel mooi resultaat, en dat voor het handje :)^ !

Als je met het handje blijft werken vraag ik me af of het aanbrengen van de Natty's Paste Wax Blue met de DJ finger mitt niet voor een ontzettende kramp in je vinger zorgt na afloop. Ik heb de wax zelf ook en bracht hem eerst aan met een Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator, maar zelf hier kreeg ik lichte kramp van in mijn hand (fijne pad, maar net te klein voor langdurig gebruik). Nu werk ik maar al te graag met de Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator. Maatje groter, maar door de grootte en de vorm heerlijk zonder veel kracht vast te houden en je hoeft niet de hele pad in de wax te dompelen, een hoekje door het potje halen is genoeg, werkt perfect!
 
Hallo
@GSM Er zaten in de kleikit 2 stukken die heb ik in tweeen geknipt en het gebruikte stuk ging na afloop in de klikko

@Tim66 Ik vond het juist super prettig werken met dj fingermitt heb toch het idee dat je wat meer contact heb en voor mijn gevoel zo ook nooit te veel opsmeerde maar dat is uiteraard heel persoonlijk.

@Mcshine ; Ik had voordat ik hier aan begon ook het hele topic over AG Super resign polish gelezen en inderdaad was ik dit van plan aan te schaffen maar vergeten met de laatste bestelling dus je hebt helemaal gelijk maar evengoed bedankt voor de TIP
het is trouwens geen punt om een DAP te kopen graag zelfs maar gezien het feit waar mijn huis woont 6e etage in een flat en in een straat die nu nog parkeervergunningvrij is ( Erasumus universiteit en heel wat kantoren om de hoek) dan wordt het wel een heel lastig verhaal om voor de deur te werken.zeker als je eerst de auto wil wassen en kleien in de wasbox

Zou trouwens voor veel mensen een uitkomst zijn een DAP op accu s maar dat zal wel geen haalbare kaart zijn (technisch gezien maar ook wel een flink prijskaartje aan hangen)

Ik heb trouwens een heel fijn aanbod gekregen van de meneer met het blauwe gezicht wat ik zeer op prijs stel en ook waar ik zonder enige schaamte op in zal gaan echt super bedankt


in ieder geval ieder bedankt voor de reactie s is toch wel heel leuk om allemaal te lezen

groet kees
 
Petje af voor het werk met de hand hoor Kees!
Je was waarschijnlijk niet ver van hier ;) als Hellevoeter zijnde..
Helaas woon ik ook niet handig om "even" mijn dap te pakken en voor de deur te gaan staan al zou het wel kunnen.
Doe dat toch liever lekker prive een eindje verderop bij het huis van mijn ouders maar misschien gaat dat nog veranderen..

Nogmaals top!
 
hallo allemaal

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver ,op het aanbod van iwan (RST-Smurf) ingegaan om de Peug maar eens te ontdoen van de laatste swirls die ik met de hand er niet uit
kon halen.
Dus om 8.00 stond ik voor zijn poetspaleisje te bodegraven,en met een bakkie pleur in de hand even een tour de smurf gehad en uiteraard ook nog zijn collectie bewonderd
en uitgebreid besproken ( de eerste lesjes had ik al binnen) en daarna was het tijd voor de auto.
De auto werdt ingeneveld met Iron-x waarbij ik dus recht in de wind stond en onbedoeld een aardig wolkje in me porum kreeg (wat een meur) en nadat de auto
gewassen was werdt die naar binnen gereden voor de nodige inspectie.

Iwan gewapend met de brinkman en de magnifier liet me haarfijn zien waar de correctie behaald kon worden ,ook kwam de lakdiktemeter te voorschijn en we konden
heel voorzichtig concluderen dat er op de motorkap wel wat gebeurt was, gemiddelde op de auto 70-80 micron en de kap was 245 micron.
Na het maken van een testspot zou de combo Mezzo - oranje pad en Finale-lichtgroen pad voldoende moeten zijn voor de door mij zo gewenste spiegel.

Na de broodnodige instructies kreeg ik de DAP in handen en konden de eerste stappen in de wereld van machinaal polijsten gezet worden,uiteraard ging dit gepaard
met veel onwennigheid en beginnersfouten maarja wie niet? Iwan ging ondertussen zijn kunstje doen met de rotary(daar heb ik me maar niet aan gewaagd) en nadat we het
eerste rondje hadden gedaan werdt er een vervolg aangegeven met de FInale -lichtgroen pad

Toen dat gebeurt was had ik wel even een momentje van:8-()) en nadat ik nog even stond te kwijlen kreeg ik het volgende lesje : in hoe zuinig kan ik met mijn producten omgaan,
de auto werd voorzien van een laagje Black hole en een laagje EX-P en de hoeveelheid die Iwan gebruikte voor de hele auto had ik nodig voor alleen me achterklep verklaarde gelijk waarom me pot Natty blue
na 5 x gebruikt te hebben al bijna leeg was (volgens mij heb ik de titel DIKSMEERDER van het jaar nu wel binnen)
Nadat de banden nog even werden voorzien van een mooi laagje Bold en Bright en de nodige afterpraatjes was het tijd om gedag te zeggen. Iwan had ook nog wel wat werk aan de Passat.

Iwan ik heb ech veel geleerd en een top dag gehad en nog maar weer eens bedankt voor de wijze lessen, je hulpvaardigheid en uiteraad de gezelligheid.
Je bent een topgozert.

Heb ik nog wat geleerd? Jazeker less is more en machinaal polijsten is het toch echt wel ,en voor iederaan die pas begint en een aanbod krijgt om eens te helpen met beide handen aanpakken
praktijk is zo veel meer als theorie.

Zondags nog een een dun (jawel een echt dun laagje) DJ Purple haze aangebarcht en uiteraard nog wat foto's gemaakt

Dat was het en bedankt voor het lezen

groet kees

899b6f62.jpg


053681f3.jpg

68473665.jpg

d095f2b0.jpg

toch wel mooi he
2d9187ca.jpg
 
Kees , fijn om te horen dat het je goed bevallen is.Al hoewel ik die indruk erg goed van je kreeg zaterdag.

Was ook wel weer eens fijn om iemand te hebben die de basis al kent.En hoop voor je dat er snel plek voor de deur is.Kan je met lange verlengkabels aan de gang ;) .

En inderdaad , die pot Natty`s van je zou je op de oude manier nog 1keer kunnen gebruikem.Zat niet echt veel meer in.En zo zie je maar hoe dun het er aan toe gaat.

En jij ook erg bedankt voor je presentje , zal CC erg blij mee zijn eerdaags rofl