• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De eerste stappen

CarFreak

Detailing trainee
28 apr 2020
10
48
Hallo allemaal!

Na al het lezen vandaag mijn eerste bestelling binnengekregen. Deze week heb ik nog niet veel tijd, maar eind volgende week kan ik er dan eindelijk mee beginnen. Mijn handen jeuken al! Zodra ik alles netjes kwijt ben in de schuur zal ik ook een foto posten van mijn collectie.

Wel ben ik al bezig met het maken van een stappenplan op basis van wat ik hier heb gelezen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het beoordelen of ik met mijn stappenplan een beetje goed op weg ben. Ben nog niet van plan te polijsten, dit staat wel op de planning voor later. Eerst wil ik graag het wassen en waxen goed onder de knie krijgen. Hier het stappenplan:
1589909129286.png
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Lekker bezig! :p

1) BANDEN
Ik begreep dat je na het inwerken van de Gyeon - Tire Cleaner het product kan/moet laten werken, dan afspoelen met HD.

2) VELGEN
Product sprayen en even laten werken, met vochte kwast/mitt/bostel verdelen/boenen, eventueel opnieuw laten werken, afspoelen.

3) PREWASH
Hier zou ik mee beginnen zodat dit product vervuiling kan aanpakken (Stap 1) voordat je ook nog maar iets anders gaat doen. Denk bijv. aan vieze velgen; Eerst zoveel mogelijk vervuiling weg, dan product gebruiken zodat dit niet eerst door vervuiling heen hoeft te boksen.

4) WASSEN EN DROGEN
Vergeet niet op de juiste manier af te spoelen zodat je al een hoop water kan afvoeren voordat je gaat drogen. (Als je nadien gaat kleien, is drogen niet nodig)

5) KLEIEN
Als je al een clay lube hebt, dan is Spray&Wipe 1:1 niet nodig. Kan je dan mooi bewaren als je all-round detailingspray en drooghulp.
Als de temperatuur buiten niet te hoog is, kan je prima de hele auto kleien en dan even afspoelen. Of na elk paneel gekleid te hebben gaan afspoelen. Nadien nog even wassen is een optie, maar vaak overkill als je al afspoelt en afspuit met HD.
Velgen kan je inderdaad drogen, maar banden zou ik gewoon op laten drogen en geen mooie doeken overheen halen.

6) GLAZE
Aanbrengen met Disco Rosso/Nero is prima, afnemen met een Baldwipe eveneens.

7) WAX
Een wax laten ''intrekken'' en vervolgens hier overheen wéér een laag aanbrengen? Dat gaat 'm niet worden. :p
- Wax flinterdun aanbrengen en simpelweg goed opletten dat je alles raakt.
- Je eerste paneel in de gaten houden terwijl je de rest waxed, door middel van een ''SwipeTest'' te doen op het eerste paneel;
... Regelmatig met een schone, droge vinger een streepje trekken in de waxlaag: Is de streep schoon, dan kan je af gaan nemen. Is hij nog wat vettig, dan nog langer laten drogen c.q. ''curen''.
- Een tweede laag doet men om er zeker van te zijn dat je alles geraakt hebt, maar als je de eerste laag gewoon secuur aanbrengt is dit al verholpen. Twee lagen smeren is niet meteen twee keer zoveel/zolang bescherming. ;)
- Na al deze stappen en een vorm van bescherming (845 - wax) kan je bij wasbeurten producten gaan gebruiken om de waxlaag wat te ''boosten'' c.q. een zetje in de rug te geven. Denk bijv. aan shampoos met toevoegingen zoals wax, spraywax-achtige producten, detailersprays met toevoegingen, wetcoats, etc. Je brengtt dan elke keer een nieuw, vers laagje bescherming aan. (Kan om de wasbeurt of net zo vaak als je wilt)

8) BANDEN
Als je de banden hebt laten drogen, dan kan je zodra ze droog zijn al een dressing aan gaan brengen. Mocht je de banden gedroogd hebben na het wassen/kleien, dan kan je dan meteen al een dressing aanbrengen en lekker laten intrekken. Nawrijven, als je dat wilt, kan dan later nog.

9) VELGEN
De WheelSealant wordt inderdaad vaak in meerdere lagen aangebracht, maar als je dit veel werk vind, kan je ook één laag aanbrengen en onderhouden met die ''boostende'' producten zoals bij Stap 7 - WAX uitgelegd.

10) OVERIG
Glas reinigen - Product op je doek of pad sprayen, niet op het glas zelf. Met één doek/pad boenen, met een andere schone (wafel)doek o.i.d. afnemen/nawrijven.
APC+D Reiniging - Houd voor ongelakt kunststof en rubbers een verhouding aan van ongeveer 1:15 - 1:20. Dit spul is vrij sterk en heeft een ontvettende werking. Mijn voorkeur heeft het om na dit product de boel nog na te lopen met een natte doek om APC-residu af te nemen.
Dressing - Goed inmasseren tot egale dekking, in laten werken en nadien nawrijven.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik zal de tips toepassen op het stappenplan. Dan ben ik er nu helemaal klaar voor :)
 
+1 voor de opmerkingen van @Quantoxx alleen zijn punt 3 opmerking om te beginnen met de pre wash zou ikzelf in de zomermaanden voorzichtig mee zijn.
De pre wash kan al drogen terwijl je nog met de wielen bezig bent.

Ik zelf start in de warmere maanden met de pre wash van 2 wielen, maak deze schoon, daarna de volgende 2 wielen en dan pas de rest.

Maar je zal zien dat je na tijd je eigen aanpak gaat gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx