• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De starterskit voor als je niet van wassen houdt

Denietpoetser

Detailing rookie
3 jun 2024
8
15
Beste carcleaners,

Ik kan jullie hulp goed gebruiken. Er zijn zoveel topics over hoe je een auto mooi schoon krijgt. Nu ben ik niet thuis in het detailen en heb genoeg andere hobbies. Maar wat zouden jullie aanraden om je auto “gewoon” en snel te wassen voor een niet detailer!?

Ik begrijp dat het vloeken in de kerk is, maar de krasstraat ga ik afscheid van nemen en ben er van overtuigd dat dit de juiste plek voor hulp is.

Ik heb een zwarte audi a4 avant sline 2021

Zelf dacht ik het volgende te kopen:

- nilfisk 170 hogedrukreiniger (180 is 200€) duurder dit lijkt me het niet waard? Ik zou hem sporadisch om huis ook gebruiken.
- monello foam lans (de standaard is prut las ik?)
- velgen reiniger (sonax 5l) inspuiten met een handpompje
- bilt hamber touchless foam 5liter
- als ik het echt op de heupen heb nog een shampoo?
- afspoelen met een waterontharder.

Bedankt voor het meedenken!
 
Mwah als je het bovenstaande al gebruikt kom je een heel eind. De meeste niet- detailers hebben nog nooit van een prewash of velgenreiniger gehoord.

Enige wat je hier aan toe kan voegen is iets van een handwas. Namelijk zelfs de beste foams halen niet alles weg. Daarvoor zal je iets van een handwas moeten doen.

Dit kan met een rinseless, of met een shampoo die daarna afgespoten wordt.

Drogen met een doek is aan te raden omdat ook kalkvrij water vlekken achter laat als het opdroogt. Of je moet gelijk na het wassen een rondje snelweg doen.

Bescherming is geen overbodige luxe, helemaal als je niet van het wassen van je auto houdt, versnelt het proces aanzienlijk. Lowe effort bescherming zijn producten als wet coat van gyeon, si splash van nanolex of nog wat anderen.
 
  • Leuk
Reactions: Denietpoetser
Super bedankt hier kan ik wat mee! Ik zou ook nog een wet coat bestellen.

Zou je dan een shampoo met wax of juist zonder wax doen? Dit aangezien je er ook weer een coating over heen spuit. Nog aanraders?
 
Ik zou gaan voor een waxloze shampoo, Born to be Mild, Gyeon Bathe of 26JPN shampoo.

Je kunt kiezen voor het werken met 2 emmers, 1 met spoelwater en 1 met shampoo water en 1 washmitt OF 1 emmer met shampoo water en meerdere washmitts.

Je kunt Gyeon Cure overwegen als spray sealant.
 
ik zou dan inderdaad een eenvoudige schampoo pakken. Born to be mild of Nanolex pure. Na het wassen i.p.v de wetcoat zou ik gaan voor een Gyeon Bathe+ of Nanolex washcoat. Deze kan je namelijk foamen met je foamcanon. Ik denk hierdoor zuiniger en je komt echt op alle plekjes van je auto.

Verder prima plan en zo ben je relatief snel klaar.
 
  • Leuk
Reactions: Denietpoetser
Met een prewash met foam kan de auto er best "optisch schoon" uitzien, maar eenieder hier die dit doet en daarna zijn auto wast met de twee emmer methode, zal kunnen bevestigen dat de auto dan nog zeker niet schoon is, aangezien het spoelwater in de tweede emmer nog wel degelijk flink vuil wordt...
Alleen "wassen" met alleen foamen en afspuiten kan wel een keer tussendoor. Ik zou bij die "wasbeurten" wel zeker niet drogen met een doek... o_O
 
Bestel ook gelijk een polijstmachine en dergelijke. :p Voorwassen is bedoeld om de handwas veiliger te laten verlopen. Er zal namelijk altijd een trafficfilm (laagje vuil) achterblijven die middels een handwas verwijderd dient te worden.

Je bent van plan om flink wat uit te geven, dus eigenlijk ben je al niet meer een ''niet-detailer''. Auto's wassen is niet de hobby, maar de voorloper op de stappen die een detailer doet. ;)

Effe snel infoamen en afspuiten gaat niet genoeg zijn. Zeker op een zwarte Audi-lak ga je daar nog wel spijt van krijgen.
 
Ergens wel eens met @Jansen . Met een slecht uitgevoerde handwas kun je al snel meer en diepere schade aanbrengen dan een wasstraat. Maar als je je auto niet echt schoon wil maken dan is er geen verplichting voor. Wie een echt mooie en schone lak van zijn voertuig wil zal de moeite van correct wassen moeten toepassen met alles wat daarbij hoort ben ik bang.
 
Ik denk dat de meest “makkelijke” en redelijk veilige methode maar niet de meest goedkope methode is met twee foam cannons en een stapeltje doeken/mitts.

Dus prewash foamen/aanbrengen, inweken, afspuiten, shampoo foamen, doek of 6, voorzichtig er overheen zonder druk, (na een paneel niet meer terug in de emmer) en dan wetcoat (daarna kan je best met bathe+ aan de gang) aanbrengen.

Geen gekloot met 1of2 emmers alhoewel het wel slim is om ook de doeken in een emmer te doen voor extra glijden.

Drogen up to you, kan met een doek, bladblazer of heel hard over de snelweg.
 
Hier nog een update.
Afgelopen week waren alle spullen binnen gekomen en natuurlijk meteen aan de slag gegaan met de auto en de motor.

- hogedrukspuit, prima alles netjes in op te bergen en de oprolbare slang vind ik persoonlijk erg fijn. Kwa kracht is het prima. De rough stand is al iets te hard vind ik zelf.

- Velgen ingespoten met sonax beast met een handpompje. Het gaat er erg snel doorheen, waarschijnlijk is een soort glassex knijpfles mooier. Dit probeer ik de volgende keer. Maar ongelofelijk wat worden ze snel en netjes schoon. De remklauwen en ook het stofschild zijn ook als nieuw.

- Alles ingefoamd met bilt hamber touchless en hierna afgespoten. Persoonlijk vond ik de auto echt brandschoon.

- Toch jullie advies opgevolgd en de auto gefoamt met gyeon bath. Maar er zat nagenoeg geen vuil meer in de vuilwater emmer. Ruikt wel erg lekker :) Wellicht als de auto erg vuil is of lang niet gewassen zou het meer doen.

- Hierna de auto ingespoten met nanolex washcoat. Dit had ik met een handpompje gedaan, ook dit ging er vrij rap doorheen. Waarschijnlijk is in een foamer zuiniger?

Het resultaat is boven verwachting. En alles zoals gewenst in een vrij korte tijd met weinig inspanning.

Ongelofelijk wat een goed product doet vergeleken met de wasbox of shampoo van een action od. Er is hier geen goede wasstraat in de buurt, maar de betere wasstraat waar ik geweest ben geeft niet hetzelfde resultaat. Mijn persoonlijke mening, de velgen, remklauwen ed zijn als nieuw. Bij de wasstraat blijft hier vaak vuil achter. Geen enkel vliegje of vuiltje meer te vinden na de touchless foam.

Kwa tijd ben ik denk ik een uurtje bezig geweest. Maar nu alles klaar staat kan het ook wel in een half uur. En dat allemaal lekker bij huis :)

Bedankt voor het meedenken. Ik heb er zo erg veel plezier ingekregen om de alles snel en netjes schoon te maken en te houden!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Zoranurai en Neelis
Mooi dat je het zo goed is bevallen.
Heb wel een vraag / opmerking :

- je foamed / pre-washed met Bilthammer en spuit dan de auto af,
- daarna breng je Gyeon Bathe aan met de foamer (wat op zich prima kan als het weer het toelaat).

Wat doe je dan ? Gebruik je dan ook een Washmitt of spuit je dat weer af ?

Daarna gebruik je Nanolex Pure shampoo, ook in een sprayer / foamer ?

Wat doe je daarmee dan, gebruik je dan een washmitt of spuit je ook dat zo weer af ?

Mijn inziens doe je nu of 2x foamen of 2x wassen wat dubbel op is ?
Dat je shampoo hard gaat snap ik niet, ik was meerdere auto’s per week en kan met 25 tot 30ml ruim 2 hele grote SUV’s doen ?
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
- sonax beast in sprayer, hierna afspuiten
- bilt hamber inderdaad foamen en afspuiten (als pre wash met het idee het meeste vuil te verwijderen)
- bathe foamen en dan met een washmitt, hierna afspuiten
- hierna nanolex washcoat in een sprayer (wetcoat), sorry typfout. Dit spuit ik ook weer af.

Vooral de 2 producten in de sprayer gaan vooral heel hard. De shampoo valt mee inderdaad
 
Welke verhoudingen gebruik je dan bij Bilthammer & Washcoat ?

Bilthammer touchless gebruik ik 550ml water & 55ml touchless en dat is meer als voldoende om de hele Enyaq mee te kunnen doen, inclusief de wielkuipen en velgen.

De Washcoat gebruik ik 250ml water en 25ml washcoat. Ook dit is ruim voldoende voor een hele Enyaq.
 
Leuk dat het is bevallen. :D

Toch jullie advies opgevolgd en de auto gefoamt met gyeon bath. Maar er zat nagenoeg geen vuil meer in de vuilwater emmer. Ruikt wel erg lekker :) Wellicht als de auto erg vuil is of lang niet gewassen zou het meer doen.
Er was maar één iemand die adviseerde om een was-shampoo te foamen. :p
Een handwas heeft dus toch nog aardig wat vuil opgepakt, als je emmer nog vuil liet zien. Je kan je dus voorstellen dat als je géén voorwas doet, een handwas voor de nodige risico's zal zorgen én dat er nog veel vuil op de auto zit.

Welke verhouding en hoeveel product gebruikte je om te foamen?


de auto ingespoten met nanolex washcoat. Dit had ik met een handpompje gedaan, ook dit ging er vrij rap doorheen. Waarschijnlijk is in een foamer zuiniger? - Velgen ingespoten met sonax beast met een handpompje. Het gaat er erg snel doorheen

Ik meen dat men, zoals Juffer hierboven uitlegt, zo'n 50ml product aanlengt met 500ml water, in de foamfles. (1:10) Als je een drukpomp gebruikt, zou je veel minder product kunnen gebruiken, want er komt geen lading water bij vanuit de HD.
Wat dán de verhouding is, daar heb ik geen ervaring mee. (Ik foam Bathe+ 1:10 en gebruik nooit een drukpomp)

Ik ken de Beast niet uit eigen ervaring, maar lees veel klachten over de matige sprayer. Misschien heb je daardoor meer moeten gebruiken.
Vergis je trouwens ook niet in hoeveel er simpelweg gebruikt moet moet worden en 1L velgenreiniger kan met een handvol wasbeurten al op zijn. Om dit wat tegen te gaan kan je de velgen in een bescherming zetten (Of nu dus Washcoat) en dan zal het de volgende keer al makkelijker schoon te maken zijn. (Misschien zelfs tot het punt waarop een sopje en boenen al genoeg is, zónder velgenreiniger)
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai