• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De uitdagingen van een Smart

Darcey

Detailing trainee
2 jul 2023
40
30
Goede dag allen,

Waarschijnlijk komt er een tweede "auto" op de stoep te staan voor vrouwlief. Het gaat om een Smart ForTwo uit 2004 die waarschijnlijk amper een wasstraat gezien heeft.
Van vervaagde koplampen, plastic panelen tot groene aanslag. Een ware uitdaging voor de hobbyist

Er zullen ongetwijfeld een hoop vragen opdoen de komende tijd, maar allereerst ben ik benieuwd hoe jullie het volgende aan zouden pakken:
Het betreft een panoramadak waar het voorste gedeelte is afgeplakt met een soort blanke folie. Deze is inmiddels helemaal verweerd. Is het verantwoord om deze weg te halen, en zo ja, hoe zouden jullie dat aanpakken? Zie foto's.

Groetjes Darcey
 

Bijlagen

  • 20230901_151205.jpg
    20230901_151205.jpg
    262,1 KB · Weergaven: 70
  • 20230901_144515.jpg
    20230901_144515.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 67
  • 20230901_144512.jpg
    20230901_144512.jpg
    194,3 KB · Weergaven: 68
Dit lijkt mij een soort anti-steenslag folie. Dit zou middels verwarmen wel los moeten komen. (Haarfohn/verffohn/etc)

Eventuele lijmresten kan je dan verwijderen middels een stickverwijderaar o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Als eerste zou ik em eens grondig reinigen bv:
Nanolex pre wash
Wassen
ontijzeren
evt teer verwijderen
daarna zou het mooi zijn om te kleien
Die folie heeft zijn beste tijd wel gehad en ik zou kijken hoe die te verwijderen. Neem daar de tijd voor om die te verwijderen ik heb wel eens verweerde stukjes verwijderd die bij de achterwielen zaten en dat moet je heel rustig lostrekken .
Wie weet is idd een föhn een handig hulpmiddel daarvoor alleen ik heb dat indertijd zonder gedaan.

Na de grote schoonmaak zou polijsten ideaal zijn natuurlijk.
 
Lijkt me nog een klus om die sticker/folie/smurf er af te halen zonder dat je miljoenmiljard kleine afbrokkelende stukjes los moet gaan zitten peuteren.
Neem vooral je tijd hiervoor zou ik zeggen.
 
Ik ga het binnenkort proberen!

Voor nu een andere uitdaging: zijpanelen zijn van kunststof. Verweerd als een malle.
Is dir aan te pakken net als bij koplampen? Dus schuren van P1200 naar P3000 en dan polijsten, vervolgens blanke lak?
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • 20230908_194350.jpg
    20230908_194350.jpg
    211 KB · Weergaven: 48
Oh ok... Ik heb een aantal Smartjes mogen detailen, maar ik kan mij die raampjes niet herinneren. :O (Dit waren 'gewoon' panelen?)

Anyways... Misschien een idee om het via de onderdelenlijn o.i.d. te zoeken? (Zoals > dit < )
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Welk materiaal is het panorama dak?

Ik heb een later model smart gehad met Panorama dak en dat dak was een soort kunststof/plexi.

Ik zou oppassen met fhön/ verf stripper.
Als het kan zou ik het verwarmen met heet water of eventueel stoom.

Ook sticker verwijderaars voor de lijm resten zouden wel eens schade kunnen aanrichten.

Lijkt me in elk geval een uitdagend klusje.
Ik blijf je progressie volgen.
 
Oh ok... Ik heb een aantal Smartjes mogen detailen, maar ik kan mij die raampjes niet herinneren. :O (Dit waren 'gewoon' panelen?)

Anyways... Misschien een idee om het via de onderdelenlijn o.i.d. te zoeken? (Zoals > dit < )
Is toch veel leuker om zelf een poging te wagen . Alleen even bekijken hoe ik dit ga aanvliegen...
@Pk275 lijkt op gehard glas. In ieder geval geen kunststof.
 
Dat is ook zeker een optie. ;) Ik gaf alleen een andere optie.

Toen ik wat rondzocht, las ik vaker dat het een dingetje is bij Smart dat de toplaag van deze panelen vergaat. Deze toplaag verwijderen en een nieuwe laag aanbrengen is iets wat men blijkbaar vaker doet, inderdaad zoals bij koolampen.