• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De veiligste methode Rinseless Wash: GD vs 2 buckets

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
38
Hasselt
Hoi iedereen,

Ik heb sinds dit weekend de Wolfs Mean Green besteld en binnengekregen. Dit zou een rinseless wash zijn die ivg met ONR het vuil niet vasthoudt in de vezels van de mitt maar ze effectief terug loslaat in de spoelemmer (wat mensen een groot nadeel vonden).

Ik zit nu al een paar dagen te googlen op bepaalde methodes in de States (waar RW veel meer gebruikt wordt door waterverbod in bepaalde gebieden).

Hier kom ik steeds op 2 methodes uit;

1) de gewone methode;

Je wast de wagen eigenlijk compleet hetzelfde als een gewone wasbeurt met 2 emmers+gridguard. Je spuit eerst het bepaalde plaatdeel in met RW uit een pompspuitje (dit laat je 30-50sec intrekken), dan neem je jouw washmitt wast het deel in een slangbeweging. Daarna de mitt spoelen in je spoelemmer. Dan navegen met een licht vochtige MFdoek. Als laatste stap droogvegen met een propere MF. Dit alles per plaatdeel (grote delen in 2delen)

2) de Garry Dean methode;

Je neemt een wasemmer en doet hier meer product in dan aanbevolen gemengt met Demiwater. Deze emmer vul je dan met + - 6 microvezeldoeken tussen de 300gr en 600gr dikte in. Deze laat je goed intrekken in de RW. Je spuit het paneel weer in met je pompspuit om de vervuiling los te weken. Dan vouw je een doek uit de emmer in 4.
Je gaat met 1 kant van links naar recht op het paneel, dan neem je de andere kant en ga je van recht naar links (ook weer de slangbeweging maar je neemt dan NOOIT dezelfde kant). Dus met 1 doek (in 4 gedeeld) doe je ongeveer 1 plaatdeel. Ook weer nadrogen met een licht vochtige MF en dan nabuffen met een goede doek met/zonder detailspray.

De doek die je hebt gebruikt om te wassen gaat niet meer in de wasemmer, deze worden opzij gelegd om in het wasmachine te vliegen :). Dus je gebruikt nooit een vervuilde doek op de lak met deze methode.

Graag jullie meningen :).

Grtz
 
Waarom zou je rinseless wash kiezen?
Daar net over de grens in het Belgische mag je gewoon met water wassen toch...
 
Het lijkt me mooi als het kan, maar als het kan zou ik altijd voor een wasbeurt mét water gaan. Als ik soms zie hoe makkelijk het is om krassen in de lak te maken dan lijkt een rinseless wash me geen succes.

Aan de andere kant heb ik er geen ervaring mee, dus ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van anderen. De enige rinseless wash die ik uitvoer is de vogelpoep van de auto halen.
 
Ik vind met een mitt wassen fijner dan met doeken. Dus ik zou voor methode 1 kiezen. Ik heb nu ONR, hoor graag hoe de Mean Green bevalt en of deze echt het vuil loslaat in de wasemmer (en ook hoe die ruikt graag, want ONR vind ik 'klinisch' ruiken). Meestal pak ik ONR voor 'snelle' wasjes als de auto niet zo vies is, met 2 emmers en 4 mitts. Het uitspoelen gaat op zich wel goed, maar na 3 panelen merk ik inderdaad dat de mitt niet meer zo schoon wordt. Dan pak ik de volgende.
 
Ik zou het persoonlijk ook nooit op een echte vuile auto gebruiken maar mijn auto doet maar + - 300km per week (enkel stad). De ergernis is vooral altijd het stof en andere lichte vervuiling...

Hier heb ik een paar foto's van de doek die ik ga proberen te gebruiken met Garry Dean-methode. (ivgl met de groene Monellodoek). Hij lijkt niet zacht maar is hij echt wel :-D

13151922_10154245296573010_1580680055464566298_n.jpg


13096155_10154245296648010_8112753110859060876_n.jpg


13177225_10154245296708010_56057941713939630_n.jpg


Deze zouden het meest overeenkomen met in de states verkrijgbaar echte Rinseless Wash doeken (hebben geen lus om de microvezel dus maten het vuil beter los).

Ik wilde sowieso nadrogen met een droge doek en detailerspray. Maar normaal met Demiwater zou je geen kalkvlekken krijgen ;). Ook zou ik erna (met de tijd die ik bespaar een leuk waxje aanbrengen na de wasbeurt)

Ik ga het dit verlengde weekend proberen op beide auto's thuis. Natuurlijk eerst een foto met de led 4000k om waskrassen te bespeuren. Mijn auto via de GD en mijn vriendin haar via gewone manier met 2 emmers.

En voor de echte niet gelovers, in principe ben je veel aandachtiger bezig met wassen dus ik vermoed dat je ook meer oplet voor waskrassen wat ik nu soms in de haast vergeet bij de normale 2EM en foam....

@GMToyota thanks voor je mening :)
 
@Suzanne jansen Heb jij bovenstaande methodes ook gebruikt? Mij lijkt wassen met water en de hele rambam ook het veiligst, maar als het anders kan is dat goed om te weten.
 
Er wordt met ONR en andere rinseless washes wel degelijk gewoon gewassen met water. Ook een pre wash is gebruikelijk. Alleen het afspoelen hoeft niet.
 
Ok dit weekend de beide manieren getest en geprobeerd. Heb er ondertussen al 3 wagens (Skoda Octavia-Daewoo Lanos-Ford Fiesta) mee gewassen en het gaat goed en niet onbelangrijk, op het eerste zicht evenveel kans op krassen als normale was vermoed ik... Nagekeken onder tl en halogeen en geen extra waskrassen kunnen ontdekken.

De Garry Dean wash is echt niet mijn ding. Je moet echt nadenken tijdens het wassen en zo gaat het onspannende ervanaf... Draaien, tellen, en soms met snel zijn vergeet je toch de doek te draaien :-O met alle gevolgen vandien.

Als gewone wash is wel echt leuk. (2emmers+gridguard met in 1 emmer 50ml MG en in de andere 30ml , 2 noodlemitts, 1droogdoek, 1 tuinspoeier met MG, detailerspray)

!!! Bij echte vervuiling de auto eerst even afspuiten met een pre-wash - maar dan zou ik normaal wassen !!!!

Je neemt een tuinsproeiertje met 1.5l water en 10ml MG. Je sprayt een heel paneel in, wacht dan 30sec (je ziet de vogelpoep en etc echt oplossen). Je wast bv eerst je dak, dan je ruiten en zijpilaren. Dan motorkap, bovenste delen deuren en zo verder.... Wieldeksels heb ik met een oude doek en de overschot MG gedaan (ging supersnel voor 2 weken remstof).

Je neemt eig 1 kant van de noodle mitt en wast in 1 baan van voor naar achter. Dan neem je de andere kant van hetzelfde opp en veegt in de andere richting (zonder druk natuurlijk). Dit kan je 4x doen per noodle. natuurlijk als een gewone was je mitts spoelen en goed nat houden).
Als het bovenste deel gewassen is, neem je een goede detailerspray die ook wat glijdende eig heeft. Ik heb gekozen voor pb's Spray & Gloss. Doordat deze vettig aanvoelt is het veilig (en bewijs is dat je droogdoek proper moet blijven). Je sprayt het paneel goed in en droogt zoals normaal. En hopla, een blinkend krasloos gewassen paneel.

Ik heb gemiddeld + - 15 min gewassen per auto. De skoda stond in F7, de Lanos in de M26 en de Fiesta in Niets.

Doordat er nergens water uit de spiegels drupt en etc heb ik mijn auto + deksels gewassen, trims, bandjes, spiegels gevoed en een waxlaagje aangebracht op nog geen uurtje. (auto is wel onderhouden).

Voor mij een blijver ! (alleen al voor de superzachte handen na het wassen)

Een fotoreportage volgt nog, nu ik het meer heb gedaan kan ik me meer toeleggen op het foto trekken ipv correct wassen.

Grtz
 
  • Leuk
Reactions: GMToyota en Jansen
Dank voor deze test! Ik ben al gauw 1,5-2 uur bezig met klaarzetten/wassen/opruimen als ik was, dus dit is misschien een goede aanvulling voor auto's die niet zo vies zijn.
 
Om even in te haken in de discussie; ik kan Stephans ervaringen met Gary Dead vs 2BM beamen.

De GD methode vind ik onnatuurlijk, en verspillend in het aantal gebruikte doeken. De 'traditionele' 2BM werkt dan weer enorm goed! Het enige verschil is dat je de pre-wash niet afspuit maar gebruikt als losweker, en je niet hoeft af te spoelen.

Om even grofweg een aantal pro/contra's te delen:

+Te gebruiken in de zon; doordat je het paneel meteen afdroogt loop je weinig risico op vlekken​

+Slechts ±20L waterverbruik per wasbeurt; of je het nu voor het geld doet, het milieu of vanwege beperkingen op locatie (wasverbod, parkeergarage etc) een rinseless wash verbruikt slechts een fractie water tegenover een gewone wasbeurt. Hang maar eens een watermeter aan je tuinslang bij je volgende wasbeurt ;)

+Snelheid; doordat ik geen tuinslang, hogedrukreiniger en accessoires hoef klaar te zetten kan ik op mijn gemak op een halfuur mijn auto wassen. Wanneer ik wel heel het stappenplan doorloop ben ik na 30min nog niet begonnen.

-Niet te gebruiken op heel vuile auto's; bij grove vervuiling is het risico op krassen uiteraard groter. Hier is een foambeurt en 2BM beter/veiliger.

-Slechts een 'oppervlakkige' wasbeurt; een rinseless wash vind ik niet geschikt om ook alle hoekjes en kiertjes te wassen. Opgehoopt vuil rondom ramen, wielkasten, banden grondig reinigen etc.

Qua producten gebruik ik Dodo's Low on Eau (hoge prijs) en de Meguiars versie (niet te koop bij carclean). Beide ruiken goed en hebben geen problemen met het loslaten van vuil uit mijn mitts.

Het is jammer dat de goedkoopste optie om een rinseless wash uit te proberen 12,50 is voor 250ml Low on Eau. Deze drempel weerhoudt mensen wellicht om eens iets anders te proberen, dat reflecteert zich in de reacties die niets behalve een 2BM accepteren.
 
  • Leuk
Reactions: GMToyota