• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De velgenreiniger test

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
De grote velgenreiniger test,​


Inleiding:
Een velgenreiniger kan een handig hulpmiddel zijn om je velgen weer netjes proper te krijgen. Nu is het beter om je velgen gewoon met wat shampoo zuiver te maken. Het is dus ook aan te raden om de velgen met een normale autoshampoo en een zachte spons schoon te maken. Bij zeer sterke vervuiling en hardnekkige remstof kunt u ook een velgenreiniger gebruiken. Hierbij moet u echter wel oppassen, want er zijn producten op de markt die hun werk net iets té goed doen. Door de krachtige chemische samenstelling (veelal zuren) verwijdert u hiermee niet alleen het vuil, maar ook een gedeelte van de bovenste laklaag.

Best kan je dus je velgen in de wax zetten en bijhouden met shampoo, echter moet ik zelf toegeven dat ik dit nog nooit gedaan heb en dus gebruik maak van een velgenreiniger. Dit omdat door het aantal kilometers die ik maak ik om de twee weken een nieuwe waxlaag zou moeten aanbrengen. Echter zijn mijn velgen van een nogal vervelende opmaak dat ik dit niet zie zitten. Daarom, uit luiheid, grijp ik naar de velgenreiniger omdat een gewone shampoo vaak niet voldoende is.

Waarom deze shampoo niet voldoende is komt vooral doordat mijn auto voorzien is van sportremblokken die meer en hardnekkiger stof produceren dan een normale remblok.

Om de inleiding af te ronden even mijn motivatie voor deze test, ik heb in de jaren dat ik deze auto heb verschillende velgenreinigers gebruikt, goede/minder goede. Goedkoop tot duur. Ik hoop met deze test een mooi overzicht te kunnen weergeven van enkele veelgebruikte velgenreinigers in al hun aspecten. Nu deze keer heb ik zes velgenreinigers getest die ik thuis had staan, later komen er hier misschien nog anderen bij.


velgen1.jpg



De producten:
1) Meguiar's Professional Wheel Brightener: de velgenreiniger uit de professionele lijn van Meguiar’s. Er is slechts een kleine scheidslijn tussen effectief reinigen en riskante, agressieve producten; Wheel Brightener geeft gebruikers het beste in souplesse, reiniging en veiligheid in één product. De Wheel Brightner is gebruikt in een verhouding van 1 op 4. Dit betekend dus 1 deel product en 4 delen water.

2) Poorboy’s World Spray & Rinse: Spray & Rinse is een professioneel, op basis van zuren, samengesteld product waarmee je snel en gemakkelijk remstof en wegdekvervuiling van bijna alle velgen kunt verwijderen. Gewoon op een koude, natte velg sprayen. Enkele minuten laten intrekken en daarna met een gelijkmatige stroom water verwijderen. Eventueel even het product agiteren op sterk vervuilde velgen. Dit product mag je echter niet gebruiken op chromé of velgen zonder blanke laklaag. Ook deze heb ik gebruikt in de verhouding 1 op 4.

3) Chemical Guy’s Sticky Gel: Sticky Gel Citrus Based Wheel & Rim Cleaner is een zeer effectieve zuurvije wheel cleaner. Geschikt voor alle velgen. De unieke gel formule hecht aan de velgen waardoor het product langdurig de gelegenheid krijgt om straatvuil, remstof en andere vervuiling af te breken zonder dat borstellen noodzakelijk is. Ook deze heb ik gebruikt in de verhouding 1 op 4.

4) Chemical Guy’s Diablo Gel: Geconcentreerde suspensie technologie vangt stof en vuil op en verwijdert hen snel van de oppervlakte, houdt hen gevangen in de PH neutrale gelatine zodat je kan spoelen zonder vlekken na te laten. Veilig voor alle wielen niet zuur, niet bijtend, op water gebaseerde extra glibberige gel dat veilig alle geschilderde, gelakte, gepolijste, chrome of geanodiseerde wielen. 100%PH gebalanceerd en neutraal, dus het is veilig voor speciale, gevoelige velgen. Ook deze heb ik gebruikt in de verhouding 1 op 4.

5) Dodo Juice Supernatural Wheel Cleaner: In tegenstelling tot "zuurvrije" velgenreinigers, (waarvan consumenten vaak denken dat het veilge producten zijn, terwijl ze vaak zeer bijtend zijn), heeft deze velgenreiniger echt een pH-waarde van rond de 7. Hoewel deze reiniger misschien niet zo krachtig schoonmaakt als de Mellow Yellow, is de Supernatural Wheel Cleaner uitstekend geschikt voor iedereen die zich zorgen maakt om zijn kwetsbare velgen, zoals geanodiseerde of verchroomde velgen, of voor diegenen, die goed onderhouden en regelmatig schoongehouden velgen bezitten. Deze heb ik zoals de handleiding zegt puur gebruikt.

6) Mothers Wax FX Wheel Cleaner: De FX-lijn is de meest geavanceerde en 'state-of-the-art' productlijn van Mothers. Remstof behoort tot het verleden met deze veilige, krachtige en snelle velgenreiniger. Spray de droge en koude velg in, wacht een minuutje en spoel de velg in één keer schoon. Veilig voor gespoten, blankgelakte, stalen, modulaire en chromen velgen. Niet geschikt voor gepolijst of ruw gegoten aluminium, billet (gietijzer) of geanodiseerde velgen. Niet gebruiken op motorvelgen of onderdelen.
Ook deze heb ik zoals de handleiding zegt puur gebruikt.



De procedure:
Ik gebruik de velgenreiniger altijd op dezelfde manier, ik vernevel hem op een droge koude velg en laat hem een tijdje inwerken, echter nooit langer dan vijf minuten. Tevens zorg ik ervoor dat de velgenreiniger nooit de kans krijgt om volledig te drogen op de velg. Vervolgens agiteer ik met verschillende borstels alle plekken van de velg om er zo zeker van te zijn dat al het vuil los is.
Als laatste spoel ik de velg heel grondig af, dit om zeker te voorkomen dat er nog ergens velgenreiniger achterblijft. Dit spoelen is een heel belangrijk aspect, zorg dus ook dat je de remmen, de remklauw en het velgbed zeker goed afspoelt. Zo doe ik het ondertussen al een jaar of vijf en ik heb nog geen problemen met dit systeem gehad.

velgen5.jpg

De gebruikte borstels.

velgen6.jpg

Voorbeeld velg na het borstelen, voor het spoelen.



De test:
Ik heb iedere keer per velg twee velgenreiniger getest en altijd met dezelfde borstels, de borstels werden regelmatig gespoeld in een emmer met heet water. Ik heb getracht iedere keer een foto te maken van de velgenreiniger die aan het inwerken is en van het resultaat. Meer foto’s ging niet omdat ik geen zat om mijn dure spiegelreflex camera iedere keer met natte handen op te nemen.

In de test neem ik verschillende zaken mee. Onder anderen: cleaning power, verbruik, hoe lang het product blijft zitten, effectiviteit,…
In de uiteindelijke conclusie zal ik ook nog andere zaken meenemen zoals bijvoorbeeld de prijs.



Meguiars Wheel Brightner en Poorboy’s World Spray & Rinse:
Beide heb ik in gallon verpakking en gebruik ik regelmatig. Laat ik het mijn vaste velgenreinigers noemen, de twee waar ik alles mee vergelijk. Ze zijn beide ongeveer even sterk al kan de Spray & Rinse ooit nog net iets meer verwijderen. Beide zijn aardig agressief dus best handschoenen gebruiken want het kan de huid irriteren. Ook uitkijken met je bril, vraag maar aan Tim.
Toch blijf ik ze beiden veel gebruiken omdat ze redelijk goedkoop zijn en gewoon goed werken. De geur van de Wheel Brightner is zoet en vruchtachtig maar aangezien het type product had ik geen zin om er lang aan te snuiven om de juiste geur te achterhalen.
Spray & Rinse heeft een licht citrus achtige geur die iets aangenamer is maar beide kunnen de luchtwegen irriteren bij inademen van product dampen.
velgen2.jpg


velgenwb.jpg

Wheel Brightner aangebracht op de velg.

velgensandr.jpg

Spray & Rinse aangebracht op de velg.

velgenwbsandr_proper.jpg

Resultaat na Wheel Brightner en Spray & Rinse.



Chemical Guy’s Sticky Gel en Chemical Guy’s Diablo Gel:
Beide zijn gelachtige producten van de makelij van Chemical Guy’s, de gel vorm moet er voor zorgen dat het product beter op de velg blijft hangen en bijgevolg beter en langer zijn werk kan doen. Al moet ik zelf zeggen dat na het 1 op 4 verdunnen veel van deze bovenstaande werking verdwenen is en het product dus ook gewoon snel naar beneden druipt.
Het zijn beide goede velgenreinigers maar minder agressief dan de wheelbrightner of Spray & Rinse, is dit slechter? Nee, zeker en vast niet. Op minder vervuilde velgen moet je niet al te agressief spul gebruiken en kan je dus prima aan de slag met deze twee. Zit het vuil echter vaster dan moet je iets anders nemen of meer verdunnen.
De producent geeft aan dat de producten nog meer te verdunnen zijn dan 1 op 4, uit mijn ervaring blijkt dan echter dat teveel van de werkingskracht verloren gaat.
De Sticky Gel heeft een aangename citrus geur en de Diablo Gel geurt ongelofelijk zoet naar vruchten en kauwgomballen. De Sticky Gel bevat een licht zuuroplossing terwijl de Diablo Gel volledig zuurvrij is.

velgen3.jpg


velgensticky.jpg

Sticky Gel aangebracht op de velg.

velgendiablo.jpg

Diablo aangebracht op de velg.

velgenstickydiablo_proper.jpg

Spray & Rinse aangebracht op de velg.



Dodo Juice Supernatural Wheel Cleaner en Mothers Wax FX Wheel Cleaner:
Twee producten die je onverdund gebruikt. De supernatural versie is niet heel krachtig, eigenlijk ideaal om velgen bij te houden, de mothers cleaner daarentegen heeft een serieuze zuiverende kracht. Deze komt ook met een foam sprayer waardoor deze iets anders inwerkt op de velg. Het nadeel ervan wel is dat deze hierdoor niet erg zuinig is.
De Supernatural daarentegen komt met de gekende Dodo Juice Spray kop die heel fijne mist van product geeft en daardoor gebruik je ook maar heel weinig product. Beiden hebben ze een vrij neutrale geur.
De Mothers Wax FX Wheel Cleaner heeft nog als bijkomend voordeel dat er een lichte ontvetter of iets dergelijks inzit waardoor je er ook heel goed je banden mee kan zuiver maken. Hiervoor echter weer met de opmerking dat het niet al te zuinig in gebruik is.

velgen4.jpg


velgendodo.jpg

Dodo Juice Supernatural Wheel Cleaner aangebracht op de velg.

velgenmothers.jpg

Mothers Wax FX Wheel Cleaner aangebracht op de velg.

velgendodomothers_proper.jpg

Spray & Rinse aangebracht op de velg.



Conclusie:

schema.jpg

Korte schematische samenvatting.

De gebruikte criteria:
Ph Neutraal: niet zelf kunnen testen, dit is dus naar het geen ik kon terug vinden van andere test en wat de fabrikant meld.
Verbruik: Hoe hoger dit cijfer, hoe lager het gebruik. Op de foto’s is het niet duidelijk, maar ik heb voor de uiteindelijke test op de mengflessen steeds dezelfde sprayer gebruikt op dezelfde stand. Dit zodat ik het verbruik goed kon monitoren. De flessen die niet aangelengd moeten worden zijn gebruikt met de originele sprayhead.
Ease Of Cleaning: hoe hoger dit cijfer, hoe makkelijker de velg na het insprayen van het product proper ging door het gebruik van een borstel. (10= bijna niet borstelen, 0 = na hevig borstelen nog geen effect.)
Clining time= hoe hoger dit cijfer hoe langer het product op de velg blijft hangen. Bijgevolg kan het langer inwerken en effectief zijn.
Geur: gewoon korte omschrijving van de geur
Ontvet banden: heeft heft effect op de banden, zo ja is het een plus punt want doen hoef je niet meer apart aan de slag met ontvetter of iets dergelijks.
Prijs per liter: prijs per liter, is de uitgerekende prijs naar aangelengd product. In de meeste gevallen dus 1:4. Enkel De mothers en Dodo Juice zijn puur gebruikt omdat het zo wordt aangegeven door de fabrikant.

Om uit dit bovenstaande schema nu één winnaar te kiezen is moeilij. Als ik moet kiezen dan is mijn top drie:
1) Poorboy’s World Spray & Rinse
2) Meguiar’s Wheel Brightner
3) Chemical Guy’s Sticky Gel
De Poorboy’s World op één omdat hij gewoon prijs/kwaliteit heel goed zit, hij heeft met momenten nog net iets meer kracht dan de meguiars variant en hij irriteert de huid en luchtwegen een pak minder. Daarom deze op één. De Wheel Brightner op twee omdat ook deze prijs/kwaliteit heel goed is maar hij irriteert iets te veel. Daarna komt de Sticky Gel, een heel aangename wheel cleaner maar in 500ml formaat komt hij wat duurder uit.
Daarna is de volgorde wat moeilijker omdat dan een ander soort Wheel cleaners komt, ik zou zeggen zo:
4) Chemical Guy’s Diablo
5) Dodo Juice Supernatural Wheel Cleaner
6) Mothers Wax FX Wheel Cleaner
Op 4 de Diablo Gel, hij is een pak minder sterk dan de eerste drie, maar hij is dan ook ph neutraal, hierdoor veilig voor zowat elk type velg. Echter merk je dan op een vuile velg dat hij wat tekort komt.
De Dodo Juice is de duurste en de minst sterke uit de hoop, deze is dan echter ook ontwikkeld om een onderhoudende wheel cleaner te zijn, geen strippende wheel cleaner. Dus deze kan ook handig zijn. Het grote voordeel van de Dodo is echter zijn uiterst zuinige sprayer.
Als laatste komt de Mothers, deze is erg effectief op vuile velgen, maar door de foam sprayer heel onzuinig. Je kan maximum een tiental velgen doen met de 710ml en dat vind ik gewoon weg te weinig.

In dit oordeel heb ik ook meegenomen dat een velgenreiniger vooral goed moet vuile velgen kunnen reinigen. Dus dan is mijn top drie perfect.
Een normale detailer zal zijn velgen altijd in de wax hebben staan en zal bijgevolg enkel een sopje gebruiken om de velgen proper te krijgen. Eventueel de Dodo Supernatural, maar zeker geen van de andere geteste producten. Als ik dus een velgenreiniger gebruik is dit voor smerige, vieze en vatzige wielen en dan heeft zo’n product gewoon de nodige bite nodig.

Daarom koop een liter of een gallon Spray & Rinse van Poorboy’s World en je zal niet ontevreden terug komen.


Misschien komt er later nog een uitbreiding op deze test met andere velgenreinigers, wanneer en of het echt zo is kan ik niet beloven. Ik wil eventueel nog de Autoglym Custom Wheel Cleaner, Bilberry en de Dodo Juice Mellow Yellow gaan testen.


Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, en natuurlijk laat de discussie starten!

Groeten en bedankt voor het lezen,
Jan
 
Ik lees altijd met veel plezier en respect je testjes. Wat een werk zeg, klasse en leerzaam. Ikzelf heb ook de PB S&R maar gebruikt die niet erg vaak. Meestal volstaat gewoon wassen omdat de velgen meestal goed in de wax staan. Maar er wordt in verhouding niet veel gereden met onze wagens.
Erg leerzaam en interessant. Bedankt.
 
Prachtige test Jan! Erg mooie en duidelijke write up met mooie testresultaten :)^

Gebruik zelf voor hardnekkige remstof altijd Divinol, heb heel wat velgreinigers in het verleden gebruikt maar deze bevalt mij het beste. Voor mijn eigen auto's gebruik ik nooit een velgenreiniger, was de velgen meestal twee keer in de week.
 
Mooie test weer Jan.

Ik snap met je velgen dat je die niet elke keer weer in de wax wilt zetten. Ik heb hetzelfde met mijn 20-spaaks velgen.
Bij de detailmeeting in Lelystad kreeg ik overigens de tip van Dennis om er Reload voor te gebruiken. Dat zou een hoop schelen qua werk.

Als je wilt, kun je van mij wel wat Bilberry krijgen. Dat gebruik ik zo af en toe op mijn velgen en ik heb er nog genoeg van staan.
Wat me opvalt is dat na een aantal keer sprayen het filtertje aan het aanzuigslangetje dichtslibt met een soort 'verzeepte' substantie.
 
@Addy: zolang gewoon wassen volstaatn, blijven doen!

@Paulus: heb je al vaker over divinol horen vertellen, kan hem hier in de buurt echter nergens vinden.

@joost: De reload is erg goed inderdaad, en heeft ook een aardig lange standtijd. Het voordeel is dat je deze maar hoeft op te sprayen en na te vegen, zelfs als je een stukje mist is dat niet zo erg. Je kan hier deze velgen trouwens voor de laatste keer bewonderen, morgen haal ik de wintervelgen op, vrijdag een laagje c5 erop, zaterdag monteren en dan kunnen deze de verkoop in. Heb vroeger ook wel eens de Bilberry gebruikt, maar hij was nu op. Het dichtslibben is me nog nooit voorgevallen,
 
Prachtige test Jan, petje af :)^

Alleen mis ik in de test de Iron-X? Heb je die bewust achterwege gelaten aangezien dit niet echt een velgenreiniger is?
 
mooie test , zie ik nu goed dat het spul van megs 1,96.. per liter kost en de mothers 16,69....???

dan zou ik resoluut voor megs gaan(= tegen mijn zin hoor:D )
 
Bewust achterwege gelaten omdat ik later nog een test plan van Carpro Iron-X - Wolfs Decon Gel - Autobrite Purple Rain.
Uiteindelijk zijn deze drie producten niet ontwikkeld als velgenreiniger. Omdat ik het hier zo vaak al mis zie gaan op het forum heb ik ze er bewust tussen uit gelaten.
 
dat heb je idd goed gezien :

iron-x wordt geheel ten onrechte veel te vaak enkel voor de velgen gebruikt en dan achteraf maar jammeren dat het bijna op is na 4 velgen gedaan te hebben!

eerst dus wasen met een shampoo of ...velgenreiniger :ja
 
Wat een prachtige test weer Rodders!
Ik ga mn s&r ook maar 's wat meer verdunnen want ik zie dat het nog prima werkt met 1:4
 
Jan, je bewijst maar weer dat je vaantjes verdiend zijn:ja

Echt super de laatste twee tests die je op het forum gezet hebt. Mooie toevoegingen voor het forum:)^
 
Duidelijke test!

Zelf gebruik ssf, heb gewoon een gifspuit genomen en hier een oplossing van ssf in gedaan. Voor mijn vervuiling werkt het perfect.
 
Gebruik nu ook Poorboys Spray en Rinse. Ik moet eigenlijk een zuurvaste sprayer hebben want die vreet de binnenwerken kapot ( ik verdun het 1:1). Weet iemand of CC die verkoopt?
 
Elke spraykop gaat kapot en/of verstopt zitten.

Komt omdat het product ín de kop gaat kristalliseren.

Gewoon na elk gebruik doorspoelen met (warm) water en dan niet meer gebruiken tot de volgende detail.

Ik heb ze allemaal al geprobeerd... van de allergoedkoopste tot de allerduurste.

:roll
 
nicknameless zei:
Elke spraykop gaat kapot en/of verstopt zitten.

Komt omdat het product ín de kop gaat kristalliseren.

Gewoon na elk gebruik doorspoelen met (warm) water en dan niet meer gebruiken tot de volgende detail.

Ik heb ze allemaal al geprobeerd... van de allergoedkoopste tot de allerduurste.

:roll

het grappige is dat ik een goedkope action plantenspuit heb geprobeerd samen met de velgenreiniger van 123 system, in een verhouding 1:5(en dan is hij nog erg sterk) en die 15 dagen in de plantenspuit heb laten staan om te kijken of het heel blijft, mijn verbazing was groot dat het bleef werken, of dat aan de reiniger of aan de spuit ligt ?

Mark
 
Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt Jan. Je aanpak is altijd zeer goed doordacht en perfect voorbereid.

Ik gebruik zelf eigenlijk geen velgenreiniger, meestal voldoet een sopje met gewone autoshampoo, en bij sterkere vervuiling spray ik vooraf met wat APC 1:10 of 1:15. Door deze test ga ik misschien toch wel een keer de Spray & Rinse aanschaffen.
 
  • Leuk
Reactions: Harold1975
nicknameless zei:
Elke spraykop gaat kapot en/of verstopt zitten.

Komt omdat het product ín de kop gaat kristalliseren.

Gewoon na elk gebruik doorspoelen met (warm) water en dan niet meer gebruiken tot de volgende detail.

Ik heb ze allemaal al geprobeerd... van de allergoedkoopste tot de allerduurste.

:roll


Bedankt voor de tip!