Wegens gezinsuitbreiding (3 kids) zijn we recent op zoek gegaan naar een nieuwe gezinswagen. We wouden een 7-zit en de keuze was behoorlijk beperkt (S-max, P 5008, Renault espace,..) maar mijn oog viel toch al snel op de S-max, die vond ik toch het tikkeltje sportiever en mooier dan de andere concurrenten.
Ons oog viel plots op een Vignale versie met alle toeters en bellen (vooruit en achter camera, pano dak, full leather, alle mogelijke veiligheidsopties,...). Bij het ophalen van de wagen was de eigenaar trots aan het meedelen dat de wagen wekelijks de carwash gezien heeft. Volgens mij hebben ze ook een paar keer de haag gepast dus die zat behoorlijk onder de swirls en krassen. De zomervelgen 19" hadden ook hun beste tijd gehad (ander topic over geopend) , deze heb ik volledig laten herstellen. Met mijn producten (teerverwijderaar, iron X,.. kwam ik er gewoonweg niet, de remstof had deze helemaal aangevreten en zaten behoorlijk onder de oxidatie).
Gezien ik een hobby detailer ben (slechts om de paar jaar doe ik eens mijn eigen wagen) beschik ik niet over een gigantisch assortiment detail spullen maar heb in de mate van het mogelijke de wagen zo goed mogelijk in zijn eer proberen te detailen.
Even kort een opsomming van de acties die ik gedaan heb:
* Interieur heb ik vorige week gereinigd met AF total en de rubbers ed. gereinigd met AF revive.
* Velgen gepolijst met AF rejuvenate en gewaxt met AF mint rims (ik weet het, later zal ik zeker en vast een coating aanschaffen maar eerst het potje opwerken ).
* Uiteraard de wagen eerst gewassen met de 2 emmer methode en Poorboys shampoo slick en suds
* Exterieur volledig gekleid met AF clay bar en AF glide. De hoeveelheid vervuiling viel best mee, enkel rond de wielkasten kwam er behoorlijk wat af.
Ik heb een volledige bus glide erdoor gejaagd... Ik ben altijd enorm voorzichtig als het op marring aankomt.
* 2-staps polijsten met de DAP 900 en auto finesse revitalise kit (enkel stap 2 polish en stap 3 refine).
Mijn dag kon niet slechter starten, het contact van de voeding van de DAP was gebroken en kon dus amper werken... Ondanks ik een onhandige Harry ben is het gelukt om deze te herstellen mits wat tips van het forum.. Ik kon dan eindelijk mits veel vertraging aan de slag...
Ook bleek de drukknop om het toestel automatisch te laten draaien snel kapot dus tegen de middag alvast een kramp in de vingers Deze heb ikniet kunnen herstellen.
Het werd snel duidelijk dat het resultaat niet overal zoals gehoopt was... De diepere krassen (van de haag, wasstraat?) kreeg ik er niet volledig uit. Ook krassen rond de deurhendels leek ik er niet uit te krijgen. Uiteraard heb ik er wel heel wat andere swirls en krasjes uitgehaald. Het resultaat is echter nog wat afwachten als deze in de volle zon staat, met het licht dat ik ter beschikking heb in de garage heb ik geen duidelijk beeld..
Ik moet ook zeggen dat de 2e stap van de revitalise kit (de gele polish) echt lastig is om te verwerken. De pad is kneiterhard en de polish lijkt snel op te drogen op de lak waardoor buffen vaak heel lastig is, ik heb naar mijn gevoel vaak te hard moeten duwen met de buffdoek om de polishresten eraf te krijgen.
Daarna de moeilijk bereikbare stukjes, chrome lijsten,... gepolijst met een handpad en AF rejuvenate.
Ook de zwarte B-lijsten heb ik met de refine stap machinaal gepolijst, er zijn heel wat krassen verdwenen maar zeker niet allemaal.
* Als laatste in de wax gezet met AF desire wax en de waxmate.
Morgen leg ik de 2e laag wax.
Zonder het interieur en zonder velgen zal ik ongeveer 10 uur bezig geweest. Alls incl. zal het toch snel een 13 uur geweest zijn.
Hierbij alvast wat foto's. Het zijn er niet bijzonder veel maar wegens tijdsdruk heb ik er niet altijd evenveel tijd voor gehad (gezin met kleine kids dus vrije tijd is schaars dus ik heb me in het zweet gewerkt )
Foto van de krasjes op de zijkant achteraan is dus een foto van achteraf. Deze lijk ik er maar niet uit te krijgen.
Gezien mijn "compound" over datum was en volledig gaan schiften was heb ik deze niet kunnen inzetten.
Interieur foto's volgen nog.
Ons oog viel plots op een Vignale versie met alle toeters en bellen (vooruit en achter camera, pano dak, full leather, alle mogelijke veiligheidsopties,...). Bij het ophalen van de wagen was de eigenaar trots aan het meedelen dat de wagen wekelijks de carwash gezien heeft. Volgens mij hebben ze ook een paar keer de haag gepast dus die zat behoorlijk onder de swirls en krassen. De zomervelgen 19" hadden ook hun beste tijd gehad (ander topic over geopend) , deze heb ik volledig laten herstellen. Met mijn producten (teerverwijderaar, iron X,.. kwam ik er gewoonweg niet, de remstof had deze helemaal aangevreten en zaten behoorlijk onder de oxidatie).
Gezien ik een hobby detailer ben (slechts om de paar jaar doe ik eens mijn eigen wagen) beschik ik niet over een gigantisch assortiment detail spullen maar heb in de mate van het mogelijke de wagen zo goed mogelijk in zijn eer proberen te detailen.
Even kort een opsomming van de acties die ik gedaan heb:
* Interieur heb ik vorige week gereinigd met AF total en de rubbers ed. gereinigd met AF revive.
* Velgen gepolijst met AF rejuvenate en gewaxt met AF mint rims (ik weet het, later zal ik zeker en vast een coating aanschaffen maar eerst het potje opwerken ).
* Uiteraard de wagen eerst gewassen met de 2 emmer methode en Poorboys shampoo slick en suds
* Exterieur volledig gekleid met AF clay bar en AF glide. De hoeveelheid vervuiling viel best mee, enkel rond de wielkasten kwam er behoorlijk wat af.
Ik heb een volledige bus glide erdoor gejaagd... Ik ben altijd enorm voorzichtig als het op marring aankomt.
* 2-staps polijsten met de DAP 900 en auto finesse revitalise kit (enkel stap 2 polish en stap 3 refine).
Mijn dag kon niet slechter starten, het contact van de voeding van de DAP was gebroken en kon dus amper werken... Ondanks ik een onhandige Harry ben is het gelukt om deze te herstellen mits wat tips van het forum.. Ik kon dan eindelijk mits veel vertraging aan de slag...
Ook bleek de drukknop om het toestel automatisch te laten draaien snel kapot dus tegen de middag alvast een kramp in de vingers Deze heb ikniet kunnen herstellen.
Het werd snel duidelijk dat het resultaat niet overal zoals gehoopt was... De diepere krassen (van de haag, wasstraat?) kreeg ik er niet volledig uit. Ook krassen rond de deurhendels leek ik er niet uit te krijgen. Uiteraard heb ik er wel heel wat andere swirls en krasjes uitgehaald. Het resultaat is echter nog wat afwachten als deze in de volle zon staat, met het licht dat ik ter beschikking heb in de garage heb ik geen duidelijk beeld..
Ik moet ook zeggen dat de 2e stap van de revitalise kit (de gele polish) echt lastig is om te verwerken. De pad is kneiterhard en de polish lijkt snel op te drogen op de lak waardoor buffen vaak heel lastig is, ik heb naar mijn gevoel vaak te hard moeten duwen met de buffdoek om de polishresten eraf te krijgen.
Daarna de moeilijk bereikbare stukjes, chrome lijsten,... gepolijst met een handpad en AF rejuvenate.
Ook de zwarte B-lijsten heb ik met de refine stap machinaal gepolijst, er zijn heel wat krassen verdwenen maar zeker niet allemaal.
* Als laatste in de wax gezet met AF desire wax en de waxmate.
Morgen leg ik de 2e laag wax.
Zonder het interieur en zonder velgen zal ik ongeveer 10 uur bezig geweest. Alls incl. zal het toch snel een 13 uur geweest zijn.
Hierbij alvast wat foto's. Het zijn er niet bijzonder veel maar wegens tijdsdruk heb ik er niet altijd evenveel tijd voor gehad (gezin met kleine kids dus vrije tijd is schaars dus ik heb me in het zweet gewerkt )
Foto van de krasjes op de zijkant achteraan is dus een foto van achteraf. Deze lijk ik er maar niet uit te krijgen.
Gezien mijn "compound" over datum was en volledig gaan schiften was heb ik deze niet kunnen inzetten.
Interieur foto's volgen nog.