Het kon niet uitblijven! Een mooi resultaat behaald met de Black Hole van Poorboy's en de eerste keer dus nog helemaal met de hand gedaan. Maar ik wilde weten of de poetsmachine een beter resultaat zou geven, tijd om een DAP 500 aan te schaffen. Op een oude witte VW Golf begonnen met oefenen want ik durfde de DAP niet gelijk op mijn eigen auto te proberen. Het was een hele dag hard werken maar de Golf zag er weer als nieuw uit. Dus tijd om mijn Passat maar eens krasvrij te maken. De Golf had ik nog gedaan met de Poorboys SSR2.5 en de PadMonello Orange Light Cutting Pad Factor 4. Maar dat gaf duidelijk een wat matte lak die SSR2.5 nodig had om weer wat strakker te worden. Motorkap en dak daarna ook nog met SSR1 gedaan om helemaal stak te worden.
Leek me een hele klus om op die manier zo'n grote stationcar onder handen te nemen. Ik had hier op het forum veel gelezen over de Menzerna voor harde lakken, dus die maar besteld.
De Menzerna is een aangename verassing op de zwarte metallic lak van de Passat. Er zaten echt nog hele diepe krassen over de hele auto, van motorkap tot dak. Duidelijk de sporen van een 'krasstraat' met een paar kapotte borstels. Ze stonden over de hele lengte van de auto gegroefd. Wijs geworden door de ervaringen met de Golf (waarbij ik licht was begonnen en steeds zwaarder ging) zette ik nu gelijk maar in op zwaar geschut.
Begonnen met de Menzerna Power Finish (cut 3,5) op de Monello Orange light Cutting Pad F(Cutting actor :4). Wat een wonderspul zeg! Je zag gelijk al resultaat en de lak werd niet dof. Maar de zware krassen gaven zich niet zomaar gewonnen en bleven zichtbaar. Uiteindelijk heb ik het dak en de motorkap 8x achter elkaar gedaan! Toen was ik kapot en de diepe krassen waren verdwenen. Wat een voldoening geeft het als je zo'n krasstraat auto weer helemaal glad en strak ziet worden, onvoorstelbaar. Alsof ie uit de fabriek komt zo mooi strak.
Daarna nog de Menzerna Final Finish Nano Polish (Cut 2.5, Gloss 5) op een Monello White Polishing Pad (Cutting Factor:2) om het geheel strak af te werken. Wat werkt dat Menzerna makkelijk, droogt tijdens het polijsten op tot een soort poeder en glanst geweldig. Voor de VW-lak duidelijk makkelijker en beter werkend dan de Poorboy's vind ik.
Daarna:
1. De Poorboy's Black Hole,
2. De Poorboy's EX-P
3. De Poorboy's Natty's Paste Wax
Alles opgebracht met de grote 6,5" pad (Rood of Zwart, Cutting Factor 0)
De velgen met Poorboy's Wheel Sealant
Een megaklus. Dus in de vakantie gedaan en in mijn garage. Dan kun je hem een nachtje laten staan en dat geeft rust. De rubbers gedaan met de Black Wow. Het enige spul dat wat langer blijft zitten op die verweerde raamrubbers. Alleen jammer dat het bij regen altijd weer uitloopt op de lak en dat zie je goed op zwart. Hoe goed ik ook het ook uitpoets, het loopt altijd weer wat uit! Misschien is er nog iets te krijgen om de Black Wow te verzegelen. Want het is wel echt goed spul op je rubbers, plastic bumperranden en stootlijsten.
Nog wat krassen gehad van het schuren ritssluitingen op een zijdeur van de Passat. Vroeger schrok ik me rot, nu even wat Menzerna en de DAP 500 erop en na 5 minuten, weg krassen!
Samenvattend:
1. Menzerna is voor mij de winnaar om krassen te verwijderen van een Volkswagen. Superspul.
^
2. De DAP 500 werkt snel en gemakkelijk, evengoed is zo'n stationcar dan nog wel een hele klus.
3. De grotere 6,5" Pads van Monello zijn ideaal op de DAP.
4. Het meest valt op dat het resultaat bij machinaal poetsen veel langer mooi blijft.
Sinds juli vorig jaar de auto nooit meer gepoetst, alleen gewassen met de Super Slick & Suds shampoo van Poorboy's. Soms een keer een detaillerspray gebruikt maar dat vind ik meestal te veel werk. Hij staat er na het wassen nog zo mooi strak bij.
Nu na de sneeuw en pekel een dun laagje Natty's Paste Wax erop , even snel met de hand, en weer helemaal top. Een week later ook nog een laagje Collinite's 845 erover om te proberen. Wauw, lijkt nog net iets meer glans te geven dan de Natty's.
Het helpt natuurlijk wel dat de Passat in de garage staat, maar je zwarte auto in superconditie houden lukt met de bovenstaande middelen prima en dat zonder al te veel werk.