• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DJLeonardo

DJLeonardo

Detailing rookie
6 sep 2018
8
2
Zoals op ieder forum stel ik me dan ook hier maar even voor. Te meer omdat ik ook vragen heb en niet alles terug kan vinden.

Ik heb een Saphir zwarte 2005 BMW e90 330i Dynamic Executive (bijna full options) voor het gezin en een wat simpelere Monaco blauwe 2006 BMW 118i voor woon/werk. Verder ben ik erg lui als het om auto schoonheid gaat, ik heb het meer druk met tunen en mechanisch onderhoud. Ik bouw zelf xenon projectors om en doe allerlei andere electronische aanpassingen, Ik codeer, ik doe zelf spuitwerk aan kleinere chassis delen enz. Ik heb interieurs in-uitgebouwd, opgeknapt en heb dan ook alles van Color lock etc. Verder doe ik veel motorisch/mechanisch onderhoud en vervanging, zelf mits niet te moeilijk.
Ik woon aan een hofje met een grote boom waar veel vogels komen dus ik mag bijna dagelijks wel een nieuwe klont vogelkak van m'n auto's halen (soms hele emmers, wat vreten die beesten in godsnaam!)
Als ik de auto dan een wasbeurt geef wil ik het wel goed doen, en zo lang mogelijk niet hoeven doen. Kortom het is niet m'n hobby maar ben wel perfectionistisch. Ook heb ik inmiddels een aardig arsenaal aan spulletjes staan.
Nu wil ik voor de winter mijn auto's eens wat beter klaar maken dus ik heb wat dingen bij besteld en ben m'n strategie een beetje aan het uitdenken. Hiervoor zou ik graag nog wat advies hebben.
BMW%201-3_7464_zpsqcjfp9nr.jpg

Wat moet gebeuren:
beide auto's wil ik graag licht polijsten om swirls te verwijderen. Verder wil ik de lak en velgen/banden voor langere tijd laten glanzen en beschermen. om ze zo min mogelijk te hoeven wassen. Als ik ze dan was moet het zo snel mogelijk klaar zijn. let wel, ik ben niet echt lui want ik werk hard maar ik vind het gewoon niet leuk genoeg. Sorry!

Tools:
Ik heb een lekker lichte draadloze boormachine met steun schijf en grof, middel en fijne schijf van Rush.
Verder nog een wafel poetsschijf en een lamswollige uitpoets schijf.
Incredimitt washmitt
Valma wash mitt (dorpels en velgen)
Monello doeken (Peluche bianco, verde en nero)
Crazy bag detailing glove
Valet pro MF doekjes
Valet pro velgen kwast
Karcher HD borstel (gebruik ik voor velgen)
Karcher foamspuit
en natuurlijk de HD spuit zelf (B merk met zachte regelbare Karcher spuitmond)


Wat heb ik nu aan producten:
Advanced Neutral Snow Foam
Poor boys super slick & wax
Poor boys black hole
Poor boys EX sealent
Sonax Xtreme brilliant shine
Monello Acquafobia
Sonax Xtreme velgen reiniger
Wheelwax extreme black

en nog wat oude producten van vroeger
Kenotec showroom shine (best ok)
Zaino lijn waarvan ik de shampoo nog gebruik
Rejex (voor de velgen, maar stand tijd is niet zo heel lang)
Autoglym extra gloss protection
Commandant M5 waar ik van alles mee polijst (koplampen, krasjes op de auto e.d.)

Dus ik dacht eerst maar eens te foamen en wassen (2 emmers) afdrogen en dan polijsten met M5 en de medium schijf.. Daarna de Black hole met de zachte schijf (die voelt net zo zacht als de poetsschijf, of is die toch te...) en dan de Exsealent met de wafel poetsschijf (heb ik maar 1 van) Of zal ik de Black hole en de Exsealent met de zelfde schijf doen (en tussentijds uitspoelen?) Moet er dan gelijk Sonax achteraan of kan ik daar een weekje mee wachten? Ik wilde de acquafobia eigenlijk beperken tot de velgen omdat ik kruisspaak/multispaak velgen heb en het een crime is om die te poetsen. Dan laat ik de Rejex deze keer staan. Of zal ik de velgen toch met Exsealent doen of juist met de Xstream shine vanwege het water repellent effect? Ik vraag me zowizo af welke beter afstoot, de Acqaufobia of the Xtreme shine?
Banden lijkt me duidelijk.

Advies is welkom, alvast bedankt.
 
Welkom hier.
Ik zie dat u kennis hebt van Xenon wel ik heb meteen een vraag voor uo_O
Mijn wederhelft rijdt met een BMW 118I cabriolet met Xenon lampen die meedraaien in de bochten.
Nu zijn de ringen in warm wit licht en zou ik die graag in koud wit licht zoals de xenons hebben.
Hebt u daar ervaring mee om deze om te bouwen?
 
Welkom op het forum! :D

Ik zou enkele dingen toch wel vervangen. Het zijn er wel een hoop eigenlijk, maar de meest belangrijke:

  • Goed was-arsenaal aanschaffen.
  • Na het goed wassen, kleien, alvorens te gaan polijsten.
  • Een boormachine is niet gemaakt om mee te polijsten. (Belasting van de machine) Een DAP900 polijstmachine is toch het minimale wat ik zou willen hebben om de, vermoedelijk, harde lak aan te pakken.
  • Langdurige bescherming en was-gemak - Dan zou ik kiezen voor coatings op de lak/velgen/eventueel glaswerk.
 
@Matsu, ja daar heb ik ervaring mee en om dat goed te doen moet alles uit elkaar en aangepast worden want het systeem is gewoon slecht ontworpen. De makkelijke manier is om er een een H8 lampje in te schroeven dat een witter licht geeft (bluevision ofzo) Met LED lukt dat niet omdat de afstraling verkeerd is. Ik ben bezig de ringen te vervangen (o.a.) maar, daar is een ander forum voor ;)
 
Laatst bewerkt:
@Quantox. Ik weet dat ik misschien vroeg of laat aan de DAP moet maar ik wil er een zonder snoer. Daarbij is mijn machientje wel erg lekker licht in de hand (kleinste DeWalt)
Ik heb overigens wel klei liggen van Zaino dacht ik. eens geprobeerd maar het beviel/lukte me niet goed. Is dat echt nodig? Vanwege kras gevaar zeker?
Je zegt coatings maar ik dacht dat Exsealent een coating/sealent was? Of heb je iets anders in gedachte?
Ik moet wel zeggen dat ik het even welletjes vind met de producten dus ik zou het als het ff kan willen doen met wat ik nu heb. En ik zou even niet weten wat ik dan mis aan was-arsenaal met wat ik nu heb? Overigens was ik de auto ook wel eens met Dreft als ik helemaal overnieuw wil beginnen met Waxen etc. Dat is zeker niet goed?
 
Tja, ik moet er zelf niet aan denken om met een schroeftolletje een volledige auto te moeten polijsten. :D

Kleien is wel een must, inderdaad. Maar met een goede klei en glijmiddel heb je dit binnen no-time gedaan.

De Poorboys World - EX is een sealant met carnauba erin. Dit is geen coating. Een coating is wel een flinke stapverder dan een wax of sealant en een degelijke coating kan 1-2+ jaar blijven werken bij goed onderhoud.

Als je het wilt doen met je huidige producten/materialen, dan moet je dat zeker doen. :D Ik ken de meeste materialen en producten helaas niet, dus daar kan ik je niets over vertellen. (M5/polijstschijven/etc)
 
Welkom en een mooie 330 heb je, en die velgen zijn ook nice!
Zelf heb ik een e92 en om mijn auto een beetje strak te krijgen heeft best wat tijd gekost vanwege de kei en keiharde lak.
“Van licht polijsten om van de swirls af te komen” zou nog wel eens tegen kunnen vallen (testspot moet dat uitwijzen).
Wanneer detailen (nog) niet echt jouw ding is maar je wel een strakke auto wil dan is een coating op lak en de velgen een goede optie voor jou. Blijft lang zitten ,geeft max bescherming, vuil hecht amper en autowassen is een eitje.
Dat zou ik dan gewoon laten doen trouwens.
 
Ja die harde lak, ik weet niet beter. Hiervoor ook enkele BMW's gehad. Zo'n coating is misschien wel een idee. maar voorlopig eerst maar eens met m'n spulletjes aan de slag. Wat voor spul heb je dan nodig als glijmiddel voor het kleien? Kan dat met wat ik heb? (of gewoon water met een beetje Dreft ofzo, zo schuur ik ook nat en dat gaat prima)
 
Wetsanden kan inderdaad met gewoon water. Kleien zou ik doen met een glijmiddel zodat je genoeg lubricatie hebt. Als de klei de kans krijgt om vast te lopen c.q. te ''happen'' in de lak, dan heb je kans op ''marring''. (Doffe plek, een heleboel kleine krasjes bij elkaar die je weer weg moet polijsten)

Het is de vraag of Dreft genoeg glijdt en of de klei dit leuk vind. Als dit niet samen gaat, dan zal de klei gaan brokkelen of andere fratsen. Zo zijn er verscheidene glijmiddelen en detailingsprays die je kan gebruiken, maar ik ken jouw klei niet en weet dus ook niet of dit goed gaat.
Je gaf aan dat kleien je eerder niet is bevallen, dus ik vermoed dat je toen niet een geschikt glijmiddel en/of klei hebt gebruikt. ;)

Een veelgebruikte combi is de Monello - Dolce Verde klei + Dodo Juice - Born Slippy. Recent stijgt de populariteit van de Dodo Juice - Supernatural Fine Clay + de eerder genoemde clay lube.
 
Welkom op het forum.
Ik zou me nog wat meer inlezen over het hoe en waarom van detailing. Zoals over het gevaar van het gebruik van een roterende machine ten opzichte van een excentrische machine en bijvoorbeeld het belang van een goede voorbereiding voorafgaand aan het polijsten, zoals de correcte manier van kleien.
Met de goede spullen is kleien een eitje waar je zichtbaar resultaat en voldoening mee haalt.
 
Welkom! Beide auto's zijn heel dankbaar om te detailen, donkere BMW's zijn over het algemeen goed voor uren detailplezier... Da's mijn ervaring dan tenminste. Als ik jou zo hoor, dan heb je op dit moment de keus gemaakt om het met de spullen die je hebt aan te pakken. Helemaal begrijpelijk, want als je 'the full monty' wil dan kunnen de kosten best oplopen!

Je wil aan de andere kant wel graag een duurzaam resultaat. Ik zou het dan zoeken in 'wat moet ik misschien iets aanvullen voor het beste resultaat.' Hierboven krijg je dan eigenlijk wel goede tips. Goed wassen, (eventueel een goede shampoo, zoals DDJ born to be mild), goed kleien (Monello, DDJ, goede lube) en dan ontvetten (Gyeon Prep of bijv Nanolex EX) voordat je daarna de EX aan brengt. Je lak is dan voor redelijk beperkte kosten zo schoon mogelijk, voordat je de bescherming aan brengt. Velgen zou je net zo kunnen behandelen.
Als je daarna weer wast, voor het drogen, een paar spraytjes Acquafobia per paneel helpen dan weer om de bescherming vast te houden.


Ik zou absoluut niet gaan polijsten met een boormachine, het risico op meer lakschade/defecten is groter dan het resultaat wat je er in mijn opinie mee zou halen, maar dat is puur mijn mening.
Hier op het forum is er voldoende te vinden waarom het aangeraden wordt om Dual Action te polijsten.

Succes met de Bimmers, we zijn benieuwd hoe je ze aan gaat pakken!
 
Bedankt voor de tips. I denk dat ik binnekort wel een een Dap-achtige polijst machiene ga aanschaffen. Het wordt wel tijd om de auto’s eens aan te pakken. Wat ik niet helemaal snap is dat het nu lijkt of dat men vindt dat ik de:
Advanced Neutral Snow Foam
Poor boys super slick & wax
Poor boys black hole
En de Sonax Xtreme Brilliance in de de kliko kan gooien. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik snap best dat iedereen z’n eigen voorkeur heeft anders had ik deze spulletjes natuurlijk niet gekocht na het lezen van diverse reviews. Maar als ik door de persoonlijke voorkeuren heen lees dan mis ik nog een alles ontvettende shamppo (gebruik ik nu Dreft voor) en een klei glijmiddeltje.
 
@DJLeonardo ik had over de super slick & wax heen gelezen, dit is een prima shampoo, die ook een wax voedende werking heeft. Alles ontvettende shampoo zou na het kleien niet nodig zijn, daar zou ik de prep oid voor gebruiken, dan is de lak ontvet voor je de bescherming aan brengt. Als lube voor het kleien kun je PB spray&wipe of bijv DDJ Born slippy gebruiken.
Ik zou de EX sealant dan als laatste stap pakken, daarvoor zou je na het kleien en ontvetten black hole kunnen smeren. Voordeel: je ziet iets minder krasjes/swirls; Nadeel; je EX zal iets minder goed houden doordat je de 'vette' Black Hole aan hebt gebracht. Over de andere producten kan ik je weinig zeggen, maar wat ik ken en heb gebruikt uit je lijst, zou ik deze producten kiezen.
 
Kijk, daar heb ik wat aan. Als je na de black hole de auto zou wassen met een milde shampoo, zou de EX dan beter houden? Of is dan je black hole er weer af? Of misschien na de BH de Sonax X treme shine erop?
 
nu lijkt of dat men vindt dat ik de:
Advanced Neutral Snow Foam
Poor boys super slick & wax
Poor boys black hole
En de Sonax Xtreme Brilliance in de de kliko kan gooien.

Nee hoor, die kun je allemaal prima gebruiken. Alleen de volgorde waarop moet je dan iets aanpassen. :D

  1. Auto wassen met een pure shampoo. (Geen shampoo met toevoegingen zoals wax)
  2. Kleien. (Spray&Wipe of Born Slippy zijn populaire keuzes)
  3. Polijsten.
  4. Glaze.
  5. Bescherming aanbrengen.
Ontvetten kan je doen, maar als je niets in huis hebt, kan je ook na het polijsten de auto nogmaals wassen of simpelweg goed afnemen met je doeken. De Black Hole (Glaze) bevat paint cleaner en dan is ontvetten ook niet meer nodig. Je gooit er ook weer een laag oliën (Glaze) overheen, dus ja.. ;) De ''EX'' ken ik persoonlijk niet, maar dit is een Sealant met Carnauba erin. Iets zegt mij dan dat de schone ondergrond die een sealant verlangt niet meer zo belangrijk is omdat het spul zelf ook oliën in zich heeft. (En je smeert de Glaze eronder)

De Snow Foam kan je gebruiken als voorwas.
De Slick & Wax Shampoo kun je gebruiken om je bestaande bescherming te ondersteunen.
De Sonax Extreme... Welk product is dit? (Liquid wax / Detailer / ?)


dan mis ik nog een alles ontvettende shamppo (gebruik ik nu Dreft voor) en een klei glijmiddeltje.
Een ontvettende shampoo? Zelfs Dreft, wat goed ontvet, zal oude waxlagen en dergelijke niet verwijderen. (Aantasten misschien) Ik ben zelf een Dreft grootverbruiker en heb wel de nodige testjes met Dreft gedaan wat dit betreft. :p

Een glaze smeren en daarna je auto wassen = Glaze flink aangetast of gewoon weg. :p Vandaar dat je na een glaze ook meteen een bescherming aanbrengt. ;_