• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodo Drama: vettig, hologramachtig residu en pluizen van Fantastic Fur.

Centoquarantasette

Detailing addict
6 jul 2008
900
65
De Ronde Venen
Ik weet niet wat er vandaag aan de hand is. Ik heb de auto gefoamed en gewassen zoals ik dat altijd doe daarna gedroogd met de Poorboy´s DMMT.

Omdat het een herhaling betrof (heb 3 weken geleden ook al gewaxed) voor m´n vakantie ben ik meteen gaan waxen met Dodo Juice Rubbish boy´s Juiced edition. Heerlijk die geur en vorige keer was het mij goed bevallen. Opbrengen kwartiertje wachten en afnemen.

Zo leek het aanvankelijk vandaag ook te gaan de hele auto was klaar toen ik de motorkap ging afnemen en toen ging het mis!

Ik kon de wax weliswaar gemakkelijk afnemen maar de "banen" die ik cirkelvormig had opgezet bleven als donkere strepen zichtbaar en in het zonlicht tekende zich holgrammen van vettigheid af die bijna helemaal niet af te nemen waren.

Dan maar een spraytje Last Touch proberen (1:1 verdund)
want dat lees je we es. Alweer fout! Op het plaatwerk bleef zowat mijn hele Fantastic Fur achter. Overal pluizen en stofjes die vast bleven zitten. Nog es.. geen verbetering wel nog meer pluis en hologrammen.

Gelukkig kwam de kortharige Poorboy´s DMT te hulp en samen met wat Last toch is het resultaat nog enigszins toonbaar geworden (mits detailer modus is uitgeschakeld) maar ik blijf achter met vragen en nog meer vragen

1) wat ging er verkeerd? Op de hele auto had ik geen enkel probleem ook niet op dat andere grote oppervlak (het dak) Ik ben een fervent Collinite gebruiker en moet altijd een beetje lachen om de horror verhalen die over deze waxen worden verteld zoals niet af te nemen of bikkelen om het er af te krijgen enz enz. Ik heb dit nu de 2e keer wel gehad met een Dodo product dat doorgaans als kinderlijk eenvoudig wordt omschreven.

2) Hoe zit dat met het pluizen van die Fantastic Fur? Ze zijn niet nieuw ik gebruik en was ze al zo lang als ik ze heb (MF rejuvinator)

3) Waar komen die wax hologrammen vandaan? Ik vond niet dat de wax te dik was opgebracht.

Wie weet raad?

1) Hologrammen van het waxen ontstaan door het of te dik aanbrengen van de wax, of het niet volledig laten curen van de wax en dan al uitbuffen of niet alle wax verwijderen met uitbuffen.

2) In last touch zitten syliconen die ervoor kunnen zorgen dat een doek weinig tot geen product meer gaat opnemen. Normaal gaat een doek hier niet van pluizen. Het kan wel zijn doordat je de vettigheid van de nog aanwezige/niet gecured wax gaat proberen uit te vegen dat deze de doek grijpt en daardoor pluizen laat. Je moet de dodo wax echt voldoende laten curen, dit is afhankelijk van de temperatuur, de luchtvochtigheid, in de zon of niet, ...

3) zoals in punt één vermeld, te dik of te snel verwijderd en dus niet volledig gecured. Even wachten en goed nabuffen zou dit moeten verhelpen.

Toevallig hadden we iemand anders deze week die ook last had van pluizen van zijn Fantastic Furs. Ik zal het eens bij Dodo navragen.

Ik denk dat het probleem met de curetijd en vochtigheid te maken had, misschien door de afgelopen dagen veel vocht in de lucht? Daardoor te snel afgenomen wellicht.

Hallo Tim en Jan en Dennis

Bedankt voor de snelle reactie. Te korte cure tijd zou een mogelijkheid kunnen zijn. Omdat de zon al weer wat krachtiger begon te schijnen en de temperatuur van zo een groot oppervlak dan snel oploopt ( zeker bij donkere kleuren) besloot ik wel om iets sneller te gaan uitpoetsen dan de rest van de auto. Te dik aanbrengen heb ik met Dodo niet direkt ervaring mee. Ik gebruik het eigenlijk te weinig. Ik heb wel veel ervaring met Collinite inmiddels en weet dat je dat product inderdaad heel erg dun moet opbrengen. Maar zelfs als ik de 915 helemaal laat drogen heb ik daarmee nog geen enkel probleem gehad. Tuurlijk Dodo en Collinite vergelijken is natuurlijk onmogelijk want het zijn zo verschillende producten (zeker deze RBJE)

Mij doeken zijn vorig jaar gekocht en 2 stuks dit jaar in februari. Tot nu toe had ik nergens last van en ze zijn al meerdere keren gewassen.

Qua luchtvochtigheid. Ik kan het helaas niet meten hier. In de afgelopen week leek het hier wel alsof je door een zwembad liep zo vochtig (gelukkig veel in de auto gezeten met de airco op 16,5 graden). Op het moment voet het niet erg vochtig aan maar schijn bedriegt.

Over het algemeen ziet het resultaat er niet echt slecht uit voor een korte wash and wax. Helaas kwam ik zo hier en daar nog wel wat watervlekjes tegen. Kalk waarschijnlijk. Moet misschien ook aan een waterontharder. Als nadeel zie ik wel dat ik dan alleen nog met koud water kan wassen. Door kraantechnische omstandigheden moet ik mn HD boven in de badkamer aansluiten en door de hoogte van de emmers ook daar vullen.

@Dennis, de 845 heb ik nog wel in huis maar ik gebruik hem nog amper (gaat straks naar de velgen als mn wheelwax op is) Ik hou toch meer van waxen in blikjes. Maar eerlijk is eerlijk met een vloebaar product gebruik je ook gauw meer dan nodig

Inderdaad, de Supernatural wil er ook wel eens last van hebben. Komt door het hogere carnauba gehalte.
Tim, iets met great minds think alike ;)

Dat gaat niet veel verschil maken, enkel zal het nog meer siliconen in je doek vastzetten. Wat wel soms helpt is een koele quick-detailer, eventjes in de frigo zetten, voorkomt die waxhologrammen waar zwaar gevulde carnuba waxen last van hebben (oa Supernatural).

Dat die doek pluist is logisch, als de wax nog 'nat' is gaan de vezels grijpen, beetje kracht op de doek en je trekt vezels los. Heb hier met de Migliore ook last van, beetje koud water helpt heel veel dan bij het afnemen.

De Fantastic Furs die ik heb pluizen ook allemaal (6 stuks) en mijn Supernatural Drying Towel heeft er ook veel last van.
Ik heb ze ongeveer 10 maanden en in het begin had ik er geen last van, het is iets van de laatste 2 maanden en ik heb de fantastic furs in totaal 3 of 4 keer per stuk gebruikt en alleen maar om wax mee uit te buffen.
Wat BK zegt gaat alleen maar op bij de FF en dus niet bij de drying towel want die hoeft alleen maar wat water af te nemen.
Bij mij begon de drying towel na een keer of 10 wassen flink te pluizen, als wasmiddel gebruik ik altijd de corba micro restore terwijl ik met al mn andere doeken nergens last van heb.
Ik heb nog 1 FF in de verpakking liggen en die zal ik vandaag of morgen eens gaan proberen als ik de wax uit moet buffen, kijken of die al begint met pluizen, als dat zo is dan klopt het verhaal van BK als dat niet zo is dan is er misschien iets mis met de kwaliteit van de doeken ofzo.

Eerste veeg zal wellicht de toplaag van de wax makkelijk gepakt hebben, het onderliggend gedeelte zal eventueel nog te ruw zijn geweest? Buiten dat zou ik er niets anders op kunnen bedenken. Zeker niet omdat het op de rest van de wagen wel goed ging :weetniet

Zoals B.K. reeds zegt, je veegt eerst de gecured bovenlaag weg, en dan zit daar weer een laagje natte wax. Die moet je nog eens twintig minuten laten curen en weer uitbuffen.

Even een reactie van mijn zijde....Onlangs dit gehad met de Fuzion. De uitgebufde laag was gaan "zweten" in de volle zon. Leek er veel op buffertrails en ik schrok me dan ook rot. Toen samen met eelco de auto beoordeeld en hem die week gewassen. Met als gevolg dat de trails weg waren. Conclusie, niet goed uitgebufde wax. Nu neem ik de auto nog een keer af met PB spray and gloss wat tot nu toe een goede remedie blijkt te zijn.

Pluizende doeken kun je voorkomen door ze eerst eens te wassen.

Morgen gaat bij mij de Supernatural erop (vandaag gewassen en gekleid). Met SN buffing towel, we zullen zien hoe dat gaat.