• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche Macan S

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Porsche Macan S voor een in en exterieur detail.

De auto bij aanvang:
de auto werd vrijdagmiddag door de eigenaar bij mij op de zaak afgezet. Zoals altijd neem ik de auto dan mee naar huis. Ik laat een auto liever niet staan op een industrieterrein...

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
de auto ingespoten met een citrus pre-wash en daarna gefoamed en gewassen.
- ValetPro Citrus pre-Wash
- Nanolex APC
- Nanolex shampoo
- Monello Lancia 2.0
- Kenotek foam
- Kenotek wheel cleaner ultra x-tra 4200
- diverse kwasten, borstels, washmitts

foto 03.jpg


foto 04.jpg

De auto grondig afgespoten, alle was spullen opgeruimd zodat de auto naar binnen kan om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
ditmaal gekozen voor een andere klei dan de Dodo Juice die ik altijd gebruik. Van de lak kwam niet heel veel vervuiling af.
- Stjärnagloss Lera
- Poorboy's World Spray&Wipe.

Prima klei, niet te hard, niet te zacht, niets mis mee, voor mij een blijvertje.

foto 05.jpg


Lakdiktemeting:
de lakdikte bij de auto schommelden van +/- 120 tot tegen de 250 á 300 micron. Ik ga niet op elk paneel elke vierkante cm meten, maar globaal her en der zet ik de lakdiktemeter neer.

foto 06.jpg


Staat van de lak:
tsja... wat verwacht je dan als de auto slechts 8 jaar oud is en in zijn jonge leven de wasstraat vaak heeft gezien. Tel daarbij het *kuch* prachtige *kuch* polijstwerk wat gedaan is bij een schadeherstelbedrijf...
Alles was aanwezig: swirls, hologrammen, buffertrails, diepere krasjes enz.


foto 07.jpg


foto 08.jpg


Polijsten:
over het algemeen is de lak van een Porsche hard tot heul heul hard. Hoe anders was het bij deze... alleen al wijzen en kijken naar de lak en de marring zat in de lak, boterzacht en dat i.c.m. met unilak.... dat wordt een klus :confused:
Een testspot wees uit dat de rotary een weekend vrij had.

- diverse polijstpasta's + pads
- Rupes Bigfoot I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA 1000

foto 09.jpg


foto 010.jpg


Motorkap 50/50 na 1 stapje gepolijst.

Passagiersdeur en achterdeur 50/50 na 1 stapje gepolijst.

Recentelijk is de auto bij de dealer en/of schadeherstelbedrijf geweest voor een cosmetische ingreep aan de achterbumper en achterklep vanwege schade. Het viel de eigenaar op dat de letters te dicht op elkaar zaten en tussen Pors che de ruimte te groot was.
Dit stoorde de eigenaar en vroeg mij of de letters verwijderd konden worden. Uiteraard is dat geen probleem. Ik hou wel van strakke kale kontjes :D

Met dun visdraad achter de letters het dubbelzijdig tape doorgesneden, daarna de plakresten met stickerverwijderaar laten weken en weggestoken met een kunststof schraper (met beleid natuurlijk). Helaas kon ik m'n caramelschijf nergens vinden en met een verfföhn vond ik het risico op verbranden van de lak te groot dus die achterwege gelaten.

foto 011.jpg


Persoonlijk vond ik de kont té kaal (normaal zit er nog wel eens een merk logo) en heb op eigen initiatief de letters weer terug geplaatst.
Om dit recht, in het midden en netjes te doen, heb ik een DeWalt kruislijnlaser gebruikt om hiermee het midden van de achterklep te bepalen.
In de bumper waar de kentekenplaathouder opgeschroefd zit, zat een bevestigingsschoef in het midden. Deze heb ik aangehouden als middelpunt voor de kruislijnlaser.
Als eerste heb ik alle letters voorzien van dunne reepjes Tesa dubbelzijdig zwart foamtape, de letters in een proefopstelling neergelegd met de breedte van een rol afplaktape om te zien of de ruimte tussen de letters voldoende was.

foto 012.jpg


Als eerste begonnen met de letter S aangezien die in het midden komt te zitten, vanuit daar heb ik de overige letters losjes opgeplakt met de breedte als tussenruimte.
Nadat alle letters op hun plek zaten, heb ik hiervan foto's gemaakt en naar de eigenaar gestuurd. Die was meteen enthousiast en wilde dan ook graag de letters weer terug hebben op de kont. Daarna heb ik alle letters goed aangedrukt zodat deze niet er snel af zouden vallen.

Het zal vast niet exact hetzelfde zijn zoals ze dit doen in de fabriek (wordt met een mal gedaan) maar het ziet er in ieder geval beter uit dan dat het was. Helaas was de tekst "Macan" en de letter S niet meer aanwezig.
Voor mij was dit de eerste keer en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Eigenaar blij, ik blij, win win situatie :)

foto 013.jpg

Omdat de lak zo gevoelig is, heb ik deze uiterst voorzichtig afgenomen met diverse nieuwe doeken, niet te hard drukken met afnemen.
Als bescherming heb ik de Gyeon Wax genomen, mede omdat deze zo ontzettend makkelijk af neemt zonder al te hard te wrijven.

foto 015.jpg



Nadat de buitenkant gedaan was, werd het tijd om de rest aan te pakken. Onder de (gigantische) motorkap werd de boel schoon gemaakt en opgefrist.
- Nanolex APC
- Nanolex Enigine Bay Dressing
- diverse doeken en kwasten

foto 014.jpg


Interieur:
het interieur werd niet overgeslagen. Alle kieren, luchtroosters, knopjes enz. werden schoon gemaakt met een Monello kwast. Daarna het leer gereinigd met Gyeon Leather cleaner. De gele doek met vervuiling is van een halve zetel... de groene doek de vervuiling van het stuur...

foto 016.jpg


De puntjes op de i:
- de ramen gereinigd met Monello Cristallino
- banden en trims met Stjärnagloss Gummi
- velgen behandeld met Kenotek Coat It ceramic boost

Nog een laatste rondje om de auto heen voordat deze naar buiten ging...

foto 017.jpg


foto 020.jpg


foto 018.jpg


foto 019.jpg


foto 021.jpg


foto 022.jpg
 
Wat een verslavend lekker resultaat weer! Kijk hem eens shinen in het zonnetje, heer-lijk. Vooral als je het vergelijkt met het rondje op voorhand.

Beetje jammer dat er schadeherstelbedrijven zijn, die de hele dag met lak werken, een dure auto zo afleveren.... Aan de andere kant heeft dat je waarschijnlijk wel een klant bezorgd!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Super netjes gedaan! Ben normaal ook van de letterloze kontjes maar deze is terecht terug geplaatst.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless