• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodo Juice Diamond White of Supernatural?

Marius

Detailing addict
28 okt 2010
85
58
39
Hallo,

Vroeg me af welke wax van de 2 nu het mooiste resultaat zou geven op mijn witte mazda 6? (Zie topic hieronder)

https://forum.Carclean.com/cc_postst8578/Marius-Mazda-6.aspx

Duurzaamheid speelt geen rol, enkel het resultaat telt. Wat denken jullie?

Greets

Marius

Aller eerst is de voorbereiding 90% van je resultaat.(polijstwerk) En tja ik zelf vind de gewone lijn van Dodo al een zeer mooi wet look geven. De Supernatural 2.0 wood heb ik ook 2 dagen geleden binnen gekregen , deze heb ik nog niet kunnen testen ivm het weer. Maar als ik de meeste hier hoor zeggen is de Supnat 2.0 een topper.,^^ Dus als je een zeker mooie resultaat wilt hebben zou ik voor de Supnat 2.0 gaan.:-)^

Je zal geen verschil zien, ik heb ze trouwens beide gehad. Het zit hem gewoon in de voorbereiding, enige wat je kan doen is je afvragen hoeveel je er voor over hebt.

SN heeft wel duidelijk veel betere duurzaamheid.

Ik zou voor de Diamond White gaan, waarom? Omdat de DW echt gericht is op witte auto's en als duurzaamheid geen issue is dan scheelt dat een bom duiten die je aan andere goede producten kan besteden.
Heb je echt geld teveel neem dan de Supernatural.

En de Dodo Light Fantastic, immers de zachter versie van de DW

Diamond Wite toppen met Light Fantastic, net zoveel geld kwijt als de de SN, maar dan wel meer qua kwantiteit en je kan nog een keer experimenteren:
1- Alleen DW
2 - Alleen LF
3 - DW + LF

+1 Dibbuz & MK-US

Helemaal mee eens, de standtijd van de Light Fantastic is overigens ook prima te noemen.
Bij mij blijft ie zeker een maand of 3 a 4 zitten terwijl ik iedere week de auto (met de hand) was.
Hierna ga ik ook over op de Diamond White ivm de goede verhalen die ik erover heb gehoord.

De SN is echt een geweldige wax, maar je moet de meerprijs er wel voorover hebben...

Ik verzamel foto's van auto's van de diverse detailing forums, gesorteerd naar wax, om een indruk te hebben van hoe een wax er uitziet. Afgaande op die verzameling foto's:

- Diamond White geeft een mooie warm-zachte glans.
- Supernatural geeft een stijlvolle fris-warme glans, die mij erg doet denken aan de uitstraling van een cabrio.

Persoonlijk denk ik dat Diamond White op jouw auto het mooist staat. Maar als je je auto iets meer een uitstraling zoals een cabrio heeft wilt geven, zou ik voor Supernatural gaan.

- Supernatural geeft een stijlvolle fris-warme glans, die mij erg doet denken aan de uitstraling van een cabrio.

Heb je mijn A2 dan wel gezien? Daar creëerd de SN een wetlook effect. Ook op de RS die dezelfde lak heeft. Op mijn neef zijn RS6 vond ik de glans mooi diep.

Paulus de Boskabouter zei:
Heb je mijn A2 dan wel gezien?
Dat is toch die blauwe? Die heb ik in mijn fotocollectie zitten, ja.

Een wetlook effect, inderdaad. Maar dat sluit toch niet uit dat het ook een "stijlvolle fris-warme glans" is?

Iedereen heeft zo z'n eigen manieren om verschillende soorten glans te omschrijven. Sommigen gebruiken termen die meer algemeen in gebruik zijn, zoals "wetlook", "diep" en zo. Ik gebruik weer wat meer specifieke termen, die over andere aspecten van het karakter van de glans gaan. Niks mis mee, toch?

Eg wel, alles mis mee :|~* :lol :lol
Is ook niet echt goed te doen, een ieder interpreteert zaken als glans / wetlook / fris&fruitig / diepteglans / glazig etcetcetc als iets anders.
Als jij iets hebt gevonden waarvan je denkt:"yesss, zo heb ik het voor ogen", kijk of je dat elders ook zo kan vinden en dus het product waar jij vrolijk van wordt,
en dus niet aan de persoon en de de werkwijze van diegene waar je hebt gezien
( kan je 'm nog volgen HAHA )
Grootste gedeelte zit 'm toch in de voorbereiding, maaarrrrrr het klopt dat het ene meer 'er op ligt' qua glans en de ander wat vanuit 'dieper opkomt'

mk-us zei:
Eg wel, alles mis mee :|~* :lol :lol
Is ook niet echt goed te doen, een ieder interpreteert zaken als glans / wetlook / fris&fruitig / diepteglans / glazig etcetcetc als iets anders.
Helemaal mee eens, ieder interpreteert die zaken anders. Ieder vindt ook andere aspecten van glans belangrijk, en let op andere dingen.

Ik heb een aantal jaar op een kunstacademie gezeten, waar ik vrij aardig heb leren fotograferen. Ik heb daar ook geleerd te analyseren wat ik nou precies zie, en heb dat leren beschrijven, ook als het niet standaard is. Daardoor zul je van mij andere dingen te horen krijgen als wat je in het algemeen hoort.

Wat de invloed van de voorbereiding betreft, ik denk dat polijsten, gebruik van een glaze e.d. vooral invloed heeft op de mate waarin de glans spiegelend is (hoe helder reflecties zijn, hoe diep je reflecties kunt zien). Hoe egaler het oppervlak, hoe meer het spiegelt (en hoe dieper de glans). Voor velen heel belangrijk, gezien de vele reflectiefoto's op de diverse detailing fora, en de alom gehoorde opvatting dat de voorbereiding 90% van het eindresultaat uitmaakt.

Maar, ik zie wel degelijk verschillen in het karakter van de glans, die niet zo heel veel met hoe spiegelend het is te maken hebben. En die verschillen vind ik zo belangrijk, dat voor mij persoonlijk de voorbereiding niet meer dan de helft van het eindresultaat uitmaakt.

Het verschil tussen Collinite en Swissvax is, naar mijn idee, echt niet alleen de prijs en de marketing. Voor mijn gevoel zijn Swissvax waxen gewoon echt mooier. Ik zou geen Collinite 915 doen op de perfect gepolijste auto van de koningin, omdat "ze het toch niet zien".

Tja, inkoppertje: wat is mooier ;)
Heb zelf ondervonden dat de colli 845 meer 'op' de lak zat te glimmen en de dodo meer vanuit binnen.
Voor alle 2 is wat te zeggen, mijn persoonlijke voorkeur gaat wat dat betreft naar de dodo.
Stantijd / emotie / wijze van opbrengen is een heel ander verhaal, daar al teveel over te vinden alhier

mk-us zei:
Tja, inkoppertje: wat is mooier ;)
Heb zelf ondervonden dat de colli 845 meer 'op' de lak zat te glimmen en de dodo meer vanuit binnen.
Voor alle 2 is wat te zeggen, mijn persoonlijke voorkeur gaat wat dat betreft naar de dodo.
Stantijd / emotie / wijze van opbrengen is een heel ander verhaal, daar al teveel over te vinden alhier
Op veel auto's vind ik persoonlijk een Dodo wax ook mooier dan 845 (afgaande op foto's, tenminste), maar er zijn er waarbij dat anders ligt. Ik heb bijvoorbeeld een foto van een zwarte Mustang in mijn collectie waar 845 op zit, wat voor mijn gevoel bij die auto mooier is dan een Dodo wax.

wat vaker wordt gezegd, een sealant heeft een "harde, glasachtige" glans, terwijl carnauba waxen een "warmere/diepere/vollere" glans creeeren.
Ook al is de collinite 845 een carnauba wax, ook deze geeft naar mijn mening een redelijk "harde" glans...

Inderdaad.

Ik vind het typische van Collinite 915, dat ik redelijk duidelijk meen te zien dat er zowel een koel, sealant-achtig glanseffect is, als een warm wax-achtig effect. Bij de meeste LSP's zie ik dit niet zo duidelijk, hoewel het natuurlijk wel vaak een mix is.

Laatst zat ik naar Wheeler Dealers te kijken (voor wie het niet kent: een programma op Discovery Channel, waarbij ze wat oudere auto's renoveren en weer verkopen), zag ik dat aan het begin van het programma een auto duidelijk zo'n wat koelere sealant look had, en aan het eind een warme waxlook. Maar in het lijstje met kosten die ze gemaakt hadden stond geen detailing vermeld. Ik denk dat ze dat zelf ook niet helemaal eerlijk vonden, want in een meer recent opgenomen aflevering zag ik dat ze voor detailing 170 pond hadden staan.

Naar mijn idee heeft de wat koelere look van sealants ermee te maken dat die het licht zo reflecteren dat vormen wat "scherper" lijken, terwijl vormen door wax wat "botter" lijken. (Qua natuurkunde heeft dit met de brekingsindex van de materialen te maken.)

Ik vind die sealant look mooier bij lichtgekleurde auto's.

Collinite 915 maakt mijn lak iets donkerder, lijkt daardoor wat natter. Hetzelfde effect zie ik ook bij waxen als Natty's Blue, Raceglaze 55 of detailersprays als Mothers FX Spray Wax of PB's QD+.