• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

doffe lak weer glanzend krijgen op snoek

denniST

Detailing rookie
5 nov 2010
106
0
Beste mensen,

Vanochtend ben ik in het lekkere weer begonnen aan de detail van een snoek.. Erg leuk project, en voor mij mijn eerste oldtimer!

Maar de lak van de citroen is erg dof.. Ik heb nu al div hits geprobeerd op een test spot met innizio Forza, mezzo, finale en prime lime.. Maar glans.. Ho maar.. Erg frustrerend. Heb ook diverse combi's gebruikt met verschillende soorten pads. De Pro en de DAP zijn bijde al aan de gang geweest. Maar ik kom dus geen stap verder :(

Het gaat om een groene lak, geen idee of ie origineel is. De lak is in behoorlijk slechte staat, op sommige stukken laat de verf ook al los.

Mety het polijsten worden mijn pads stuk voor stuk donker (gewoon zwart). Ook dit heb ik nog nooit gehad. :s

De snoek is alvorens te gaan polijsten goed gewassen, met APC en Iron-X behandeld en gekleid..

Ik weet t niet meer, misschien dat dit een klus is die (nu nog) boven mijn kunnen ligt, ik weet t niet.

Is er iemand die mij een tip kan geven, of mij op weg kan helpen? Ik durf namelijk niet verder te gaan op dit moment omdat ik vrees voor de blanke lak laag (als die er uberhaubt al een op zat :s)

Mvg Dennis
 
Zet eens wat foto's neer........

Het kan natuurlijk ook gewoon lak zijn die totaal versleten is en waar geen eer meer aan te behalen valt.
Overspuiten is helaas de enige oplossing. (en tevens de mooiste......... :ja )
 
Ondertussen het rechter voorspatbord en de 2 rechterdeuren gedaan met innizio.. Er komt wel wat glans op.. maar niet wat ik graag zou willen.
vooral de motorkap, koffelklep en opliggende delen zijn vrees ik te ver heen.. De zijpanelen zijn misschien nog wel te redden, maar ook hier zit een soort sluier overheen als of er een spuitnevel oid opzit wat ik dus ook niet weg krijg.

Ik heb hier wat foto's, zijn niet perfect, en er zit t een en ander op mijn lens zo te zien.. :s dus die kan ik ook weer schoon gaan maken..

Dee glans komt hier beter naar voren dan die in het echt is, hou daar wel rekening mee svp... Ik hoop dat het effect goed genoeg voor jullie te zien is.


IMG_5865.webp


IMG_5864.webp


IMG_5863.webp


IMG_5862.webp


IMG_5861.webp


IMG_5860.webp


IMG_5859.webp


IMG_5858.webp


IMG_5857.webp


IMG_5856.webp


IMG_5855.webp


Bedankt voor de hulp alvast!

Mvg Dennis
 
Ziet er ook uit als slecht spuitwerk naar mijn mening..........
Los van dat, denk ik dat je niet heel veel meer kunt proberen dan wat je nu al hebt gedaan, buiten wetsanden.....
maar dat is wel gelijk een hele grote stap verder
 
Wetsanden begin ik niet aan.. Dat oefen ik liever op een stuk schroot :P Voorlopig hou ik het bij de middelen die ik heb ;)

Maar vrees er wel voor dat ik er niet geweldig veel uit ga halen.

Ik heb de klant er vanochtend al op geattendeerd dat ik geen perfect resultaat kon behalen.. Dus ik denk dat ik nu maar gewoon verder ga met hoe ik bezig ben, en hem gewoon zo net mogelijk aflever. Tis altijd beter dan de staat waar ik hem in kreeg :)

Wel jammer, word de 1e auto die ik doe waarvan ik niet tevreden ben over het resultaar :(

Groeten Dennis
 
Soms moet je genoegen nemen met iets minder. Hoe moeilijk het ook is.
Ziet er al wel weer netjes uit :-)^
 
Zou het hier bij laten, kost je alleen maar materiaal en niemand wordt er wijzer van, gewoon eerlijk tegen de eigenaar zeggen dat je met deze lak niets meer kan.
De eigenaar doet er goed aan om hem netjes te laten uitdeuken en profesioneel te laten spuiten, man wat heb je er dan een prachtwagen aan.
Laten strakmaken en spuiten is zeker een goede investering.
 
Eerder nog extra contact gehad met de klant,

Hij baalde goed, want hij hoopte dat het met poetsen toch netjes zou worden. Het is helaas niet anders. De opliggende delen zijn gewoon echt op.. Ik heb de zijkanten nog zo goed mogelijk kunnen krijgen. Nu ga ik alles nog eens met finale na, om vervolgens een laagje wax er op te zetten.

Als ik klaar ben, dan zal ik hier nog wat resultaat foto's plaatsen.

Iedereen bedankt voor de hulp en de tips~

Groeten Dennis
 
Lijkt alsof op de motorkap de grondverf er zelfs al deels doorkomt.

Deel in de mening van Rolf; gewoon overspuiten, dat verdient de wagen zeker.
Mits er verder uiteraard geen problematische roestdelen zitten en er tot een algehele restauratie moet worden overgegaan.
 
Als het plaatwerk in zulke staat is (deuken, bulten) , dan zou ik het iig niet gaan zoeken in het kleien, polijsten etcetera.

Beter is dan de lak na het kleien met een paintcleaner te behandelen (prof. polish) en desnoods nog 1 hit te geven met bvb finale .

De deuken/blutsen zijn in mijn ogen veel erger dan de staat van de lak op dat moment. (swirls)

Wat heb je aan een wagen met zulke (slechte) lak die op de delen waar het kan alles uit is en de andere delen staan vol met gebreken ? Niets volgens mij . :weetniet

Als de lak opgefrist is ( en dan zal ie er al zeker veel beter bijstaan dan voorheen ) , dan denk ik dat je je beter kan focussen op de rest : velgen , bandjes , trims, ramen , croom, enz...

Een oldtimer met lakwerk in (bijna) perfecte staat krijgen kan volgens mij maar op 2 manieren :

1 : vanaf dag 1 onderhouden zoals jij dat zou doen met allerhande produkten enz enz..

2 : opnieuw laten spuiten en onderhouden zoals in punt 1
 
Dat is niet helemaal waar. Zodra de lak niet volledig kapot is, kun je soms ook een niet regelmatig gepoetste oldtimer in topstaat krijgen. Kijk maar wat wij hier soms doen met een auto van ongeveer 20 jaar oud. Sommigen worden echt weer als nieuw.

In dit geval is door de inwerking van UV de blanke lak gewoon echt helemaal op. Dan rest er niets anders dan overspuiten helaas...
 
Xsara Coupe zei:
Dat is niet helemaal waar. Zodra de lak niet volledig kapot is, kun je soms ook een niet regelmatig gepoetste oldtimer in topstaat krijgen. In dit geval is door de inwerking van UV de blanke lak gewoon echt helemaal op. Dan rest er niets anders dan overspuiten helaas...

Dat is wat ik eigenlijk bedoel : zolang de lak te herstellen is zonder overnieuw te spuiten , zal je wel eer van je werk hebben . ( al gaat dit dan waarschijnlijk wel ten koste van de lakdikte....)

Bij de lak van deze citroën lijkt het me beter om er niet zoveel moeite in te steken omdat deze "op" is :weetniet en de andere onderdelen weer tip-top te maken .

Wil de eigenaar in dit geval de lak in topstaat , dan kan ie deze beter opnieuw laten spuiten....en uitdeuken :-b
 
De auto is net opgehaald,

Ik teleur gesteld, de eigenaar helemaal gelukkig. Voor mij is dit echt de eerste auto die niet naar mijn zin weg gaat.

Met kleien ben ik eigenlijk niets tegen gekomen, alles ging vrij makkelijk zonder datg er iets los kwam oid. Maar er kwam dan ook maar weinig viezigheid vanaf, waar ik dan weer niet veel van snapte aangezien de auto enkele jaren niet meer was gewassen.
De stukken waar ik al van verwachte dat ze problemen zouden hebben, die heb ik dan ook overgeslagen met kleien ;)

De auto verder is redelijk goed bekomen. En zag er ook een stuk schappelijker uit dan toen hij hier kwam.

De eigenaar wil hem in de toekomst nog verder aan pakken, de auto is helemaal hard, en motorisch en qua interrieur 95% in orde. Maar de beste man vertelde mij net dat hij gezondheids problemen heeft, en overal nog van wil genieten zolang hij nog kan :)

Blij dat ik hem daar iig nog een stukje mee heb kunnen helpen!

Vwb de klus zelf, heb de auto van te voren niet goed kunnen bekijken.. De man kwam langs op mijn werk (is een bekende van een collega van me) iets wat ik liever al niet doe. De auto heb ik snel bezichtigt in de regen, en kon alleen de grote dingen er uit halen. Een goede les dus voor de toekomst!

Iedereen bedankt voor de reacties! De foto die ik nog heb gemaakt met mijn GSM (de klant was er te vroeg) zal ik later plaatsen! Nu ga ik eerst ff de honden uitlaten, douchen, eten en met de benen omhoog liggen :P

GRoeten Dennis
 
Zoals beloofd,

hier nog een after foto. Sorry van de slechte kwaliteit, hij is met de iphonie gemaakt, doordat de klant er vlugger was dan de bedoeling was heb ik geen tijd meer gehad om de digicam te pakken. Ook was de zon op dit moment ver te zoeken.. terwijl die bij de 1e foto's wel meer dan aanwezig was :)

1e60b9d0.webp



@ Grandescenicman:

De deuken en butsen vallen opzich wel mee, laat het alleen zo zijn dat de vorige eigenaar ruzie heeft gehad met zijn garage deur, en er op 1 zijde over de gehele lengte dus een beschadigingsspoor zit. Buiten dat heb ik op her en der een klein deukje van een autodeur niets kunnen vinden. Denk dat de deuken docter wonderen doet mocht de man m echt niet meer laten spuiten!

Groeten Dennis
 
Mss offtopic maar toch aan Dennis
Neem jij je foto s met een spiegelreflex ? zoja vermoed ik dat je met redelijk veel stofdeeltjes op je sensor zit, mss eens laten poetsen
dacht eerst dat het op de lak was maar ze komen in meerder foto s voor

Ot .Mooi project:cool
 
Gebruik idd een spiegel reflex. Had t idd al gezien, en ook al vermeld in de start topic.

Baal er echt van, aangezien ik dat ding laatst helemaal heb gereinigt. Denk dat ik m idd maar eens naar de fotograaf ga brengen om t eens goed te laten doen!

GRoeten Dennis