• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Ducati Panigale V4

RoCo

Detailing guru
19 apr 2020
2.572
175
Omgeving Breda
Afgelopen twee weekenden heb ik de nodige tijd besteed aan de grote trots van een vriend van mij. Geen auto maar een beest van een motor: een Ducati Panigale V4. 214 pk op nog geen 200 kg rijklaar gewicht....poe!
20210605_165432.jpg

De eigenaar is oprecht een 'petrol head', verzot op de techniek en zuinig op zijn spullen. De motor is nu een klein jaar in zijn bezit en komt enkel met mooi weer buiten. De motor was door de eerste eigenaar uitgevoerd met een stickerpakket (kopie van de prof-fiets) en deze heeft de huidige eigenaar terug gebracht tot hetgeen op de foto te zien is. Ondanks dat de algehele staat netjes te noemen was, heeft het vorige leven zijn tekenen achter gelaten en de lak zat onder de swirls wat een doorn in het oog was voor hem. Het doel van de detail was dit te reduceren, maar geen perfectie na te streven. "Ik blijf hem gebruiken, dus het zullen de laatste krasjes niet zijn en wil zo min mogelijk afbreuk doen aan de lak". Wel wilde de eigenaar een coating om de nodige bescherming te hebben, maar vooral om het schoonmaken te vergemakkelijken. Afijn, eerst zelf maar eens schoonmaken.

*Ding Dong* "doe je de poort even open, heb wat spullen mee"
20210605_103400.jpg

Eerst begonnen met de wielen:
  • Foamen met BH Auto-Foam
  • Wassen met BH Auto-Wash
  • Banden met BH Surfex (1:10):
20210605_110933.jpg

Dikke bruine derrie, dus driemaal herhaald totdat het schuim enkel nog wit van kleur was.

Toen een rondje Monello Non-Ferro....dit deed zo goed als niets, zelfs niet na agiteren:
20210613_074021.jpg

"Jij remt niet veel zeker?"...."Nee, hoeft ook niet want ik heb de instelling op maximaal afremmen op de motor staan"...."kun je dat instellen ja? Vet!"...."oh ja en ik rij niet veel achter auto's natuurlijk...."

Na de Non-Ferro een rondje VP Citrus Tar&Glue gedaan. Enige noemenswaardige plek:
20210605_121103.jpg

Daarna de Monello klei gepakt samen met een overdaad aan DDJ Born Slippy. Ook hier weinig bijzonderheden. Voorwiel zelfde aanpak, wederom weinig bevindingen:
20210613_074201.jpg

Toen over naar de rest van de motor:
  • Foamen
  • Wassen
  • Stop...
Ik zag her en der al wat witte sporen van wax (of polijstresidu?):
20210613_074236.jpg

Maar na het zien van de beading maar even nagevraagd wat hij er zelf aan doet.
20210605_140047.jpg

"Ik smeer hem altijd lekker dik in met dit"....bleek dus lekker dik in de Meguiars Ultimate wax te staan. Ok! Iets om rekening mee te houden tijdens polijsten.

Bij het kleien van de lak zo goed als niets opgepikt. Dus de lak gedroogd en verder gegaan met de "blote delen". Aangepakt met diverse borstels, BH Surfex (1:10) en VP Citrus Tar & Glue voor alle teerplekken. Sinds ik de grote velgenborstel heb, heb ik de EZ Detail Mini gebombardeerd tot vuile klussen borstel en dat werkt echt perfect; je steekt hem overal tussen! (Oh behave!!)

Voor de echt lastig te bereiken plekken heb ik gebruik gemaakt van zogenoemde "dental swabs":
20210605_174924.jpg

Zo konden aardig wat details net even strakker gemaakt worden:
20210613_073545.jpg

20210613_144815.jpg

Daarna hebben we de ketting gesmeerd met "dry lube" en was de motor, na netto ruim zes uur werk, schoon.

Einde van dag één, terug bij de foto aan het begin van dit verslag:
20210605_165432.jpg

Daarna de motor binnen klaar gezet zodat ik de volgende dag kon beginnen met polijsten, maar nu eerst terug naar het gezin!
 
Dag 2, aanvang polijsten, beginnen met testspot. Fijn middel, zachte pad.....beetje correctie. Omdat de wax in de weg kon zitten heb ik besloten om een tweede hit te proberen met dezelfde combi. Na hit 1 is de wax wel weg, met hit 2 testen we dan echt of de lak meer nodig heeft:
20210606_215716.jpg

Ok, fijn middel levert niet genoeg, opschalen naar Medium. Mocht dit voldoende zijn is de finish hopelijk voldoende om het bij één polijstmiddel te houden en twee hits toe te passen. Resultaat na de Medium hit:
20210606_215947.jpg

Bingo! Prima correctie, prima finish, hier gaan we het mee doen!

Tactiek is een snelle hit om de wax teniet te doen, pad borstelen en dan een goede hit voor de correctie. Omdat de motor zo enorm veel hoeken en vouwen kent is 90% gedaan met de 30mm plaat op de 12mm uitslag van de PXE. Hier heb ik voornamelijk de gele 32mm Flexipads pad voor gebruik omdat ik zo heel nauwkeurig kon werken. Dit was fijn, maar zeer vermoeiend. Contact tussen de machine en de lak altijd proberen te voorkomen en daar waar de kans groter is, extra afplakken. Hier een voorbeeld van een bijzondere lijn:
20210613_214232.jpg

Omdat de stickers behouden moesten blijven heb ik daar ook omheen moeten werken. Dat betekende dubbel zoveel afplakken!
Afplakken, polijsten, tape verleggen, polijsten etc. etc. Zeer tijdrovend, maar zorgde ook voor de nodige afwisseling zodat de concentratie tijdens het polijsten steeds "vers" was.
20210606_124333.jpg

20210606_131628.jpg

Op een enkele plek heb ik de roterende optie gebruikt, zo ook in combinatie met de nano-polish kegel. Op de luchthappers voorin kwam deze fantastisch tot zijn recht:
20210612_150706.jpg

Op dag twee zo'n 7 uur gepolijst en toen was de concentratie wel op. Nul fouten gemaakt, niet pushen, niet haasten, niet af willen maken maar nu stoppen!

Toen een klein weekje wachten en op de volgende zaterdag de polijstsessie afgemaakt en de motor weer gewassen:
20210612_191505.jpg

Daarna de boel nagelopen met een satéprikker en een microvezeldoek om alle restjes na te jagen:
20210613_215242.jpg

Toen de motor weer naar binnen en de lak afgenomen met Gyeon Prep om vervolgens de Cancoat aan te brengen. Ik heb hiervoor een pipet gebruikt en de Gtechniq "vingerpads". Dit werkte heel fijn en nauwkeurig op dit vele bochtenwerk. Toen de motor achter gelaten zodat de coating kon uitharden:
20210612_221534.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen de motor in de zon gezet en samen genoten van het resultaat! Het kunststof is schitterend gevoed door de Cancoat, de reflectie op de lak diep en die kleur; wauw, diep rood! Al met al is de correctie zo'n 80% en op plekken boven de 90%. Zeker niet vrij van krassen, maar een wereld van verschil met de beginsituatie.

Reactie van de eigenaar "Zo mooi is die nog nooit geweest! Zelfs niet uit de fabriek denk ik!"

"Dankjewel maat, ik vind hem er ook schitterend uitzien!"

20210613_143756.jpg

20210613_144426.jpg

20210613_144146.jpg

20210613_115350.jpg

20210613_144626.jpg

20210613_114642.jpg

20210613_144544.jpg

20210613_164111.jpg

Stop de klok! 22 uur zit er in, wat een lastig lijnenspel en hoe verleidelijk om toch alle krasjes na te jagen, maar ik heb mij gehouden aan de opdracht anders was ik waarschijnlijk nog bezig.

De eigenaar is blij, ik evengoed voldaan en de motor mooier dan ooit!
 
Laatst bewerkt:
Knap werk geleverd op een gave motor. Ducati doet toch iets wat andere niet kunnen, dingen zien we altijd waanzinnig mooi uit.
Eind van de maand ga ik richting Goedhart, Ducati demo vierdaagse :D
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Of als je een burnout wilt doen met je scooter die te weinig vermogen heeft zou je het wel kunnen doen. :p

Prachtige motor die er nu een stuk beter uit ziet.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@RedCat de ketting oxideerde snel nadat deze helemaal schoon gemaakt was inderdaad. Naderhand hebben we deze weer afgenomen en gesmeerd. Dit ging ook niet in één keer goed want de achterzijde was in eerste instantie te voorzichtig besproeid om "overspray" te voorkomen. Staat er nu weer prima bij.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Prachtig werk en mooi gereedschap gebruikt voor de klus. Secuur en precies te werk gegaan en het resultaat liegt er niet om, echt super! Leuk verslag ook en mooie duidelijke foto's. Ik heb genoten!

De huidige generatie superbikes (hyperbikes?) zijn echt ongelofelijke absurd brute apparaten, met deze Panigale ergens bovenaan de ladder. Een legale harddrug, je moet er maar op durven rijden!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo