Oorspronkelijk wou ik alleen zien hoe lang Wolf's Chemicals Bodyguard coating het zou uithouden.
Daarna kwam ik op het idee om een vergelijking te maken met Collinite's 476S wax en Gyeon Bathe+.
Beide producten gebruik ik momenteel om mijn lak te beschermen.
Op het laatste nippertje besloot ik ook de Sonax Polymer Netshield toe te voegen uit nieuwsgierigheid.
Op mijn blog staat de Engelstalige versie, die bevat details over de verwerking van de producten.
Van elk product bracht ik 1 laag aan.
Voorbereiding
De wagen werd gefoamd en gewassen met Gyeon Bathe+. De motorkap en het dak werden gereinigd met Poorboy's World Professional Polish en nadien Gyeon Prep.
Resultaat net na alles op te brengen
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Het was moeilijk om verschillen te zien tussen de verschillende producten. De Collinite 476S voelde echter glad aan, terwijl de andere producten eerder stroef aanvoelden.
Update 1: de eerste beading
Het is meteen duidelijk dat alle producten de beading hebben beïnvloed. Het midden van het dak met de Netshield lijkt de beste beading te hebben.
Daarna volgen de Bodyguard (links) en de 476S (rechts). Daar staan de druppels namelijk iets minder bol.
De Bathe+ lijkt iets minder goed te presteren dan de andere producten.
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Gyeon Bathe+
Update 2: resultaat na 1920 km (dag 11)
Nadat de auto werd gewassen met Monello Lavare, testte ik de beading opnieuw.
Bathe+ lijkt al wat kracht verloren te hebben, de andere producten zijn aan elkaar gewaagd en beschermen nog prima.
De Bodyguard kreeg ook te maken met een plek vogelpoep, maar deze leek de lak niet bereikt te hebben.
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Gyeon Bathe+
Update 3: resultaat na 4900 km (dag 26)
[FONT=arial !important]De wagen kreeg weer een wasbeurt met [/FONT]Monello Lavare[FONT=arial !important], dus was het tijd voor een nieuwe update.[/FONT]
Het was meteen duidelijk dat de levensduur van Gyeon Bathe+ verstreken was, maar voor dit soort product is het echter nog steeds een prima resultaat!
Tussen de andere producten waren de verschillen minder duidelijk (met het blote oog).
Na flink wat ingezoomd te hebben op de foto's, werd echter duidelijk dat de druppels bij de Wolf's Chemicals Bodyguard toch wat minder bol stonden.
De Collinite 476S en de Sonax Polymer Netshield doen het nog steeds prima.
Gyeon Bathe+
Collinite 476S
Sonax Polymer Netshield
Wolf's Chemicals Bodyguard
Update 4: resultaat na 7800 km (dag 43)
Na de regen van vandaag was het tijd voor een nieuwe update! De wagen werd enkele dagen geleden gewassen.
Alle producten lijken serieus wat sterkte verloren te hebben. De Sonax Polymer Netshield heeft nog steeds de bolste druppels, al zijn de verschillen met de Collinite 476S en de Wolf's Chemicals Bodyguard niet bijzonder groot. Mijn verwachting is dat de meeste bescherming verdwenen gaat zijn over een tweetal weken, dan zit ik aan zo'n 10.000 km.
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S Update 5: resultaat na 9800 km (dag 58) Opnieuw controleerde ik de beading tijdens een regenbui, enkele dagen nadat de wagen werd gewassen.
Alle producten zijn nog slechts een schim van zichzelf, vergeleken met het begin van de test.
De Sonax Polymer Netshield lijkt als enige nog wat beading op te leveren, dus is het tijd om deze duurtest af te ronden.
Blijkbaar zit ik aan het maximum aantal attachments, de foto's zijn te bekijken op Flickr.
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Conclusie
Persoonlijk had ik grotere verschillen in duurzaamheid verwacht. Gyeon Bathe+ gaf halverwege deze test de geest, de andere producten waren erg aan elkaar gewaagd.
De Bathe+ voegt echter geen extra stap toe aan je routine, dus wint het wel wat gebruiksgemak betreft.
De Collinite 476S bevestigd zijn reputatie als duurzame wax: de coating en de sealant hielden het niet of nauwelijks langer uit!
Prijs-kwaliteit is dit product ook een echte topper.
Sonax Polymer Netshield wist me aangenaam te verassen: gedurende heel de test stond dit product garant voor de beste beading.
Op het gebied van gebruiksgemak scoorde Sonax ook hoger dan verwacht, zolang je maar in kleine stukjes werkt.
Wolf's Chemicals Bodyguard hield het weliswaar niet langer vol dan de rest, maar hij beschermde wel uitstekend tegen een vlek vogelpoep.
De top 3 hield het met 1 laag zo'n 10.000 km / 2 maanden uit. Ik vermoed dat de standtijd nog gevoelig kan verlengd worden door twee lagen aan te brengen of een nano detailer of quick wax te gebruiken.
Daarna kwam ik op het idee om een vergelijking te maken met Collinite's 476S wax en Gyeon Bathe+.
Beide producten gebruik ik momenteel om mijn lak te beschermen.
Op het laatste nippertje besloot ik ook de Sonax Polymer Netshield toe te voegen uit nieuwsgierigheid.
Op mijn blog staat de Engelstalige versie, die bevat details over de verwerking van de producten.
Van elk product bracht ik 1 laag aan.
Voorbereiding
De wagen werd gefoamd en gewassen met Gyeon Bathe+. De motorkap en het dak werden gereinigd met Poorboy's World Professional Polish en nadien Gyeon Prep.
Resultaat net na alles op te brengen
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Het was moeilijk om verschillen te zien tussen de verschillende producten. De Collinite 476S voelde echter glad aan, terwijl de andere producten eerder stroef aanvoelden.
Update 1: de eerste beading
Het is meteen duidelijk dat alle producten de beading hebben beïnvloed. Het midden van het dak met de Netshield lijkt de beste beading te hebben.
Daarna volgen de Bodyguard (links) en de 476S (rechts). Daar staan de druppels namelijk iets minder bol.
De Bathe+ lijkt iets minder goed te presteren dan de andere producten.
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Gyeon Bathe+
Update 2: resultaat na 1920 km (dag 11)
Nadat de auto werd gewassen met Monello Lavare, testte ik de beading opnieuw.
Bathe+ lijkt al wat kracht verloren te hebben, de andere producten zijn aan elkaar gewaagd en beschermen nog prima.
De Bodyguard kreeg ook te maken met een plek vogelpoep, maar deze leek de lak niet bereikt te hebben.
Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Gyeon Bathe+
Update 3: resultaat na 4900 km (dag 26)
[FONT=arial !important]De wagen kreeg weer een wasbeurt met [/FONT]Monello Lavare[FONT=arial !important], dus was het tijd voor een nieuwe update.[/FONT]
Het was meteen duidelijk dat de levensduur van Gyeon Bathe+ verstreken was, maar voor dit soort product is het echter nog steeds een prima resultaat!
Tussen de andere producten waren de verschillen minder duidelijk (met het blote oog).
Na flink wat ingezoomd te hebben op de foto's, werd echter duidelijk dat de druppels bij de Wolf's Chemicals Bodyguard toch wat minder bol stonden.
De Collinite 476S en de Sonax Polymer Netshield doen het nog steeds prima.
Gyeon Bathe+
Collinite 476S
Sonax Polymer Netshield
Wolf's Chemicals Bodyguard
Update 4: resultaat na 7800 km (dag 43)
Na de regen van vandaag was het tijd voor een nieuwe update! De wagen werd enkele dagen geleden gewassen.
Alle producten lijken serieus wat sterkte verloren te hebben. De Sonax Polymer Netshield heeft nog steeds de bolste druppels, al zijn de verschillen met de Collinite 476S en de Wolf's Chemicals Bodyguard niet bijzonder groot. Mijn verwachting is dat de meeste bescherming verdwenen gaat zijn over een tweetal weken, dan zit ik aan zo'n 10.000 km.
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S Update 5: resultaat na 9800 km (dag 58) Opnieuw controleerde ik de beading tijdens een regenbui, enkele dagen nadat de wagen werd gewassen.
Alle producten zijn nog slechts een schim van zichzelf, vergeleken met het begin van de test.
De Sonax Polymer Netshield lijkt als enige nog wat beading op te leveren, dus is het tijd om deze duurtest af te ronden.
Blijkbaar zit ik aan het maximum aantal attachments, de foto's zijn te bekijken op Flickr.
Wolf's Chemicals Bodyguard
Sonax Polymer Netshield
Collinite 476S
Conclusie
Persoonlijk had ik grotere verschillen in duurzaamheid verwacht. Gyeon Bathe+ gaf halverwege deze test de geest, de andere producten waren erg aan elkaar gewaagd.
De Bathe+ voegt echter geen extra stap toe aan je routine, dus wint het wel wat gebruiksgemak betreft.
De Collinite 476S bevestigd zijn reputatie als duurzame wax: de coating en de sealant hielden het niet of nauwelijks langer uit!
Prijs-kwaliteit is dit product ook een echte topper.
Sonax Polymer Netshield wist me aangenaam te verassen: gedurende heel de test stond dit product garant voor de beste beading.
Op het gebied van gebruiksgemak scoorde Sonax ook hoger dan verwacht, zolang je maar in kleine stukjes werkt.
Wolf's Chemicals Bodyguard hield het weliswaar niet langer vol dan de rest, maar hij beschermde wel uitstekend tegen een vlek vogelpoep.
De top 3 hield het met 1 laag zo'n 10.000 km / 2 maanden uit. Ik vermoed dat de standtijd nog gevoelig kan verlengd worden door twee lagen aan te brengen of een nano detailer of quick wax te gebruiken.