• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Duurtest: Wolf's Bodyguard - Collinite 476S - Sonax Polymer Netshield - Gyeon Bathe+

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
889
183
36
Dilsen-Stokkem
Oorspronkelijk wou ik alleen zien hoe lang Wolf's Chemicals Bodyguard coating het zou uithouden.
Daarna kwam ik op het idee om een vergelijking te maken met Collinite's 476S wax en Gyeon Bathe+.
Beide producten gebruik ik momenteel om mijn lak te beschermen.
Op het laatste nippertje besloot ik ook de Sonax Polymer Netshield toe te voegen uit nieuwsgierigheid.

Op mijn blog staat de Engelstalige versie, die bevat details over de verwerking van de producten.
Van elk product bracht ik 1 laag aan.

Voorbereiding
De wagen werd gefoamd en gewassen met Gyeon Bathe+. De motorkap en het dak werden gereinigd met Poorboy's World Professional Polish en nadien Gyeon Prep.

Resultaat net na alles op te brengen
conv_2581.webp



Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S


Het was moeilijk om verschillen te zien tussen de verschillende producten. De Collinite 476S voelde echter glad aan, terwijl de andere producten eerder stroef aanvoelden.
Update 1: de eerste beading
Het is meteen duidelijk dat alle producten de beading hebben beïnvloed. Het midden van het dak met de Netshield lijkt de beste beading te hebben.
Daarna volgen de Bodyguard (links) en de 476S (rechts). Daar staan de druppels namelijk iets minder bol.
De Bathe+ lijkt iets minder goed te presteren dan de andere producten.
conv_2615.webp



Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S

conv_2616.webp



Wolf's Chemicals Bodyguard
conv_2617.webp



Sonax Polymer Netshield
conv_2618.webp



Collinite 476S
conv_2619.webp



Gyeon Bathe+
Update 2: resultaat na 1920 km (dag 11)
Nadat de auto werd gewassen met Monello Lavare, testte ik de beading opnieuw.
Bathe+ lijkt al wat kracht verloren te hebben, de andere producten zijn aan elkaar gewaagd en beschermen nog prima.
De
Bodyguard kreeg ook te maken met een plek vogelpoep, maar deze leek de lak niet bereikt te hebben.
conv_2724.webp



Onder (spoiler): Gyeon Bathe+
Van links naar rechts (dak): Wolf's Chemicals Bodyguard - Sonax Polymer Netshield - Collinite 476S
conv_2725.webp



Wolf's Chemicals Bodyguard
conv_2726.webp



Sonax Polymer Netshield
conv_2727.webp



Collinite 476S
conv_2728.webp



Gyeon Bathe+
Update 3: resultaat na 4900 km (dag 26)
[FONT=arial !important]De wagen kreeg weer een wasbeurt met [/FONT]Monello Lavare[FONT=arial !important], dus was het tijd voor een nieuwe update.[/FONT]
Het was meteen duidelijk dat de levensduur van Gyeon Bathe+ verstreken was, maar voor dit soort product is het echter nog steeds een prima resultaat!
Tussen de andere producten waren de verschillen minder duidelijk (met het blote oog).
Na flink wat ingezoomd te hebben op de foto's, werd echter duidelijk dat de druppels bij de Wolf's Chemicals Bodyguard toch wat minder bol stonden.
De Collinite 476S en de Sonax Polymer Netshield doen het nog steeds prima.
conv_2787.webp



Gyeon Bathe+
conv_2788.webp



Collinite 476S
conv_2789.webp



Sonax Polymer Netshield
conv_2790.webp



Wolf's Chemicals Bodyguard
Update 4: resultaat na 7800 km (dag 43)
Na de regen van vandaag was het tijd voor een nieuwe update! De wagen werd enkele dagen geleden gewassen.
Alle producten lijken serieus wat sterkte verloren te hebben. De Sonax Polymer Netshield heeft nog steeds de bolste druppels, al zijn de verschillen met de Collinite 476S en de Wolf's Chemicals Bodyguard niet bijzonder groot. Mijn verwachting is dat de meeste bescherming verdwenen gaat zijn over een tweetal weken, dan zit ik aan zo'n 10.000 km.
conv_2911.webp



Wolf's Chemicals Bodyguard
conv_2912.webp



Sonax Polymer Netshield
conv_2913.webp



Collinite 476S Update 5: resultaat na 9800 km (dag 58) Opnieuw controleerde ik de beading tijdens een regenbui, enkele dagen nadat de wagen werd gewassen.
Alle producten zijn nog slechts een schim van zichzelf, vergeleken met het begin van de test.
De Sonax Polymer Netshield lijkt als enige nog wat beading op te leveren, dus is het tijd om deze duurtest af te ronden.

Blijkbaar zit ik aan het maximum aantal attachments, de foto's zijn te bekijken op Flickr.

Wolf's Chemicals Bodyguard

Sonax Polymer Netshield

Collinite 476S


Conclusie
Persoonlijk had ik grotere verschillen in duurzaamheid verwacht. Gyeon Bathe+ gaf halverwege deze test de geest, de andere producten waren erg aan elkaar gewaagd.
De Bathe+ voegt echter geen extra stap toe aan je routine, dus wint het wel wat gebruiksgemak betreft.

De Collinite 476S bevestigd zijn reputatie als duurzame wax: de coating en de sealant hielden het niet of nauwelijks langer uit!
Prijs-kwaliteit is dit product ook een echte topper.

Sonax Polymer Netshield wist me aangenaam te verassen: gedurende heel de test stond dit product garant voor de beste beading.
Op het gebied van gebruiksgemak scoorde Sonax ook hoger dan verwacht, zolang je maar in kleine stukjes werkt.

Wolf's Chemicals Bodyguard hield het weliswaar niet langer vol dan de rest, maar hij beschermde wel uitstekend tegen een vlek vogelpoep.

De top 3 hield het met 1 laag zo'n 10.000 km / 2 maanden uit. Ik vermoed dat de standtijd nog gevoelig kan verlengd worden door twee lagen aan te brengen of een nano detailer of quick wax te gebruiken.
 
Hey Stijn,

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet goed begrijp wat je nou gedaan hebt. Je hebt de 3 verschillende beschermingen; Een nano Sealant van Wolf's Chemicals, een hybride wax uit een spuitbus van Sonax en de Collinite 476s?

En je zag na aanbrengen weinig tot geen verschil en het enige wat duidelijk was is dat de Collinite gladder aanvoelde..?

Ik zie ook maar 1 foto in de link.


Greetz


EDIT; Ooh, ik begrijp nu pas dat dit het begin is van een test. Ik snapte er letterlijk niks van. Haha!
 
Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn dat dit de start van de test is :) .

De beading heb ik nog niet getest omdat de Bodyguard de eerste dag niet nat mag worden.
 
ik heb gisteren de Sonax Polymer Netshield op mijn wagen aangebracht. Moet je snel weer oppoetsen ;-)
Het glanst wel prima, maar voelt inderdaad minder glad aan.
Op mijn motorkap heb ik een helft behandeld met de Megs Paint Protect.
Deze voelt gladder aan, maar wat een vettige boel is dat...

zullen binnen enkele weken zien dewelke de betere bescherming is.
 
  • Leuk
Reacties: StijnV
Heya Peeps,

Op de foto's van StijnV zag ik niet zoveel verschil. Bij de close-up zag ik dat de druppels op de Sonax inderdaad boller zijn en ik had het idee dat deze er ook sneller af zullen rollen met een goede sheeting als gevolg. Dit was later dan ook goed te zien op de foto van PeterS; Wat een sheeting!

Ik heb tot op heden maar een aantal waxen op mijn auto gehad, maar naar een regenbui was mijn auto niet zo 'droog' als de Sonax lijkt te zijn.


Dit brengt mij op een idee;

Ik heb nog wat WaxOyl 100+ sponzen liggen en nog een sloopmotorkap, zwart, van een vorige test. Ik zou deze even helemaal kunnen polijsten, in de Lime Prime Lite kunnen zetten en de volgende producten testen;

- Purple Haze
- Orange Crush
- Collinite 845
- WaxOyl 100+

2 hiervan zijn van Dodo Juice en ik verwacht hetzelfde resultaat.

Ik wil de sloopkap strak maken, van ieder product 2 lagen aanbrengen, motorkap op mijn balkon leggen en zo de weersomstandigheden hun ding laten doen.

Ik kan dit mooi in mijn schuurtje allemaal voorbereiden. Het is een enorme motorkap van een enorme Fiat ChickieTjento*.


Greetz


StijnV ; Ik wil niet een apart topic openen, dus ik ga stiekem jouw topic stelen. Hihi!
 
  • Leuk
Reacties: StijnV
Update 2: resultaat na 1920 km (dag 11)
[FONT=arial !important]Nadat de auto werd gewassen met [/FONT]Monello Lavare[FONT=arial !important], testte ik de beading opnieuw. [/FONT]
[FONT=arial !important]Bathe+ lijkt al wat kracht verloren te hebben, de andere producten zijn aan elkaar gewaagd en beschermen nog prima.
De
Bodyguard kreeg ook te maken met een plek vogelpoep, maar deze leek de lak niet bereikt te hebben.
[/FONT]

Foto's toegevoegd in de eerste post.
 
Ik had in jouw topic al eerder aangegeven ook een duurtest te willen doen op een sloopmotorkap. Maar ik kan dan niet anders als de motorkap buiten leggen. Dus kan hem niet aan de tand voelen door km's te maken zoals jij en dat heeft dus weinig zin...

Hmm...

Ik ga waarschijnlijk de motorkap wel netjes maken, kan ik hem voor een andere test vast wel gebruiken.

De oorsprong van het willen doen van de test was om een zo lang mogelijke bescherming te testen. Ik vroeg mij namelijk af of 2 lagen WaxOyl 100+ niet beter zou zijn als bijv. 2 lagen Collinite 476S. Puur omdat het een sealant vs. een wax is, waarbij een sealant toch lang zou moeten blijven zitten.

Ik weet inmiddels ook niet beter dan de WaxOyl 100+ niks beter is als de PB EX-P en dat 90% van je glans van voorbereiding komt, dus zou ik toh net zo goed 2 lagen sealant kunnen opzetten voor een lange standtijd en wanneer de zomermaanden weer aankomen, dan weer een wax met wat meer carnauba en/of oliën?
 
Een sealant in de winter en een carnauba wax in de zomer is zeker niet verkeerd.
Heb toch al vaker testen op motorkappen gezien.
Je hebt dan inderdaad geen idee van het aantal km's, maar dat is zowiezo afhankelijk van de omstandigheden. En je kan de producten onderling wel vergelijken.
 
Ik verwacht toch veel van mijn favoriet collinite 476S!
Zit er bij mij nu 1.5 maand op. Ik rijd >30000km/jaar en de beading en glans zijn indrukwekkend. Bijna alsof het er net of zit.
 
  • Leuk
Reacties: StijnV
Ik heb zelf ook hoge verwachtingen, qua standtijd, van de 476S.

Ik heb vandaag een even snel wat schade weggewerkt voor de deur, naast de zwarte Cruiser die ik in begin juni heb gedetailed. (Ander topic ga ik openen)

Deze cruiser staat er verschrikkelijk strak bij! Zelfs na een aantal maanden nog houd de 845 zich erg goed. Sterker nog, bovenstaande klusje heb ik te danken aan het feit dat mensen wisten dat ik die Cruiser had gedaan, een tijd terug.


Greetz