• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Duurzaamheid/glans M16 versus Collinite 915

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi Forumleden,

Ik heb tot enige tijd geleden naar tevredenheid M16 getopt over NXT wax. Ik ben vervolgens omdat ik de duurzaamheid van deze combo beperkt vond, overgetapt naar collinite 915 over NXT wax. De eerste maal heb ik onlangs na wassen kleien en behandelen van de motorkap met de DAP500 en een orange pad met SSR2.5 de motorkap behandeld met NXT en daarna met de Collinite.

Ook een aantal andere lelijke plekken heb ik behandeld met het genoemde maar niet alles. De tijd vliegt voorbij. Het dak ben ik niet aan toe gekomen. Maar de rest wel en het dient gezegd dat de lak echt super glad en sliperdeslip aanvoelde.

Twee weken later en een paar regenbuien kan ik echt stellen dat de beading ongelovelijk is en veel beter dan vroeger met M16 over NXT. Ook als ik nu mijn vingers over de lak haal voel ik wel vuil, maar ik voel ook dat het totaal niet hecht en je het zo weg kan vrijven. at waas vroeger niet zo.

De conclusie zo ik zo maar maken, dat de collinite veel beter is MAAR is dat wel een eerlijke vergelijking?

Ik heb verleden heb ik de auto slechts gewassen en dan hoppa de NXT erover en daarna de M16. Mijn padje werd dan altijd harstikke vuil.Dus je kan stellen dat ik de wax altijd over een laag vuil aanbracht en dat geeft niet bepald een ideale basis, nog voor de wax nog voor in dit geval een vergelijking tussen M16 en Collinite 915.

De vraag die dan bij mij blijft hangen is: als ik de voorbereiding die ik bij de collinite915 over NXT heb gedaan met wassen kleien en polischen ook had gedaan bij de combo M16 over NXT....zou de duurzaamheid en beading en gladheid dan vergelijkbaar zijn geweest? Of zijn het slecht vergelijkbare producten?

Als het namelijk niet beter is dan weet ik van mijzelf dat ik toch blijf hangen bij die Collinite en dan blijf ik zitten met die M16. En dan geef ik de M16 (die ik in principe ook heel goed vind) misschien niet de eer die hij zou verdienen, als ik de voorbereiding hetzelfde zou doen.

Oh en tot slot, ik weet dat ik eigenlijk na de orange pad met ssr 2.5 eerst beter nog met de witte pad met ssr1 had moeten behandelen voor het beste resultaat. Maar ik had helaas geen tijd meer. Het resultaat is echter nu reeds goed te zien. Een hoop kleine krasjes zijn weg en de glans is nu al veel beter. En dat geld al helemaal op de motorkap. Ik heb niet zoveel ervaring maar ik zou bijna denken waarom nog met de ssr1 en de witte pad erover?

Maar dat laatste is niet de echte vraag in dit topic.


Ik hoor graag van jullie,
GdV42
 
Tuurlijk blijft een wax beter zitten op een schone ondergrond.
Dan hecht het rechtstreeks op de lak, en niet op het vuil.

Overtuig jezelf (en ons) en doe een 50/50 test op je motorkap met aan de ene kant de M16 en de andere kant de 915.
Er is geen betere manier om erachter te komen
 
Laat de NXT een keer weg, kijk eens wat dat doet. Ik vind het zelf een beetje een overgewaardeerde wax, hoewel hij niet slecht is natuurlijk.
 
Ik zal dat eens een keer doen. Ik zal tevens de volgende keer als ik de motorkap doe (en dat is bijna altijd na het wassen) eens een 50/50 verdeling maken.

Overigens gebruik ik de NXT omdat die eventuele swirl heel goed maskeerd (dan zal nu steeds minder worden nu ik een DAP500 heb en iedere keer een deel van de auto ga behandelen) maar vooral omdat ik begrepen heb dat je dan het beste van twee werelden hebt. De duurzaamheid en goede bescherming van een sealant en daaroverheen de glans van een carnauba wax. En die collinite heeft daarbij ook nog een hele geode duurzaamheid.

Of kan ik net zo goed 2 lagen collinite 915 gebruiken?

En terzijde; wat is op een matallic grijze ford focus een goede sealant met heel goede maskerende eigenschappen. Dus een die kleine krasjes goed wegwerkt? Het mag natuurlijk ook een glaze zijn.

Groeten Gdv42
 
Oke bedankt voor het Advies. Nu is de grijs metallic lak van de Focus niet echt heel licht en bij mij rijst dan ook de vraag wanneer Black Hole of wanneer White Diamond?

En met betrekking tot jouw advies, als ik White Diamond neem wordt de lak dan ook echt lichter van kleur? Ik heb namelijk liever dat hij wat dieper toont.

Ik vraag mij ook af of er monstertjes te krijgen zijn van beide producten zodat jet het verschil kunt zien. Want uiteindelijk bepaald dat toch je keuze. Ik ga er hierbij vanuit dat de voedende eigenschappen voor zowel Black Hole als White Diamond overeenkomstig zijn en dat ze afwijken in hoe de lak visueel uiteindelijk eruit komt te zien.

Groeten,
GdV42

[MOD]Nogmaals het verzoek om niet onnodig te quoten! Onnodige quote verwijderd[/MODEDIT]
 
Nope, verandert niks aan de kleur zelf, is alleen wat beter afgestemd op de range kleuren ( licht / donker ( andere merken hebben nog de warme kleuren als extra toevoeging )).