Michel Kuijpers;n432416 zei:Nu is het even rustig betrefd klanten, kan met het weer te maken hebben of het is momenteel even een dip.
Hey Michel,
Ik ben recent bij 2 poetsbedrijven geweest voor informatie en sollicitatie. Beide bedrijven hebben behoorlijk moeten bikkelen om het hoofd boven water te houden en zij gaven aan dat de hele branche dit heeft moeten verduren. Nog steeds. Zij hebben ook behoorlijk hun bedrijfsplan moeten bijstellen om zoveel mogelijk verschillende werkzaamheden aan te kunnen bieden aan hun klanten.
Autopoetsen in de vorm van een particulier die zijn bolide weer strak wil, dat zijn de leukere klusjes, maar komen niet heel veel meer voor. Er zal meer moeten worden aangeboden zoals een carwash, handmatig wassen, ramen tinten, kleinschalig onderhoud, autoschades, etc.
De ervaring is veelal dat er na betaling van alle onkosten en belasting, er vrij weinig overblijft om de besteedde tijd als zinvol te bestempelen. ''Een vetpot zal het nooit zijn''.
In het kort lijkt het dus belangrijk om jezelf te onderscheiden van andere detailers, want die zijn er genoeg. Onderscheid maken door een completer aanbod te hebben, een goede kwaliteit te leveren en dat voor een goede prijs. Bij elkaar kan dat nog al wat rompslomp zijn.
Ook wat jij zelf aangeeft over milieu; Het laatste bedrijf waar ik ben geweest wast handmatig de auto's. Dit is o.a. wat hem nog uniek maakt tegenover de wasstraten aan de overkant. Ik schrok even toen hij mij vertelde dat er verschillende putten en filters in de grond moesten worden geplaatst om het water van het wassen af te voeren. Water en product.
Er waren nogal wat grote investeringen nodig en die worden simpelweg niet zomaar even terugverdiend.
Een bouwvakker die voor zichzelf begint die heeft als dure investering zijn machines en dergelijke, maar verdient al snel €45 per uur. Een detailer heeft eveneens een dure investering, maar verdient bij lange na niet dit bedrag.
Dit is wat ik in mijn ervaring bij een poetsbedrijf en na 2 recente gesprekken heb meegekregen.